Canon Powershot SX1 IS

ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

18-06-2010 23:12

Heb dit toestel nu ook een tweetal weken en eerst overal getest en kwam ook tot de conclusie dat de flitser nogal sterk is.
Ook binnen is dit het geval maar snachts nog niet getest. Enige wat je er aan kan doen is je camera verder wegzetten als je zelf je foto's maakt. ik heb nog een aparte fltser van mijn vorig toestel en ga binnenkort is kijken wat het beste is.
Maar als er mensen zijn met al ervaringen wil ik het ook wel graag horen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-06-2010 07:35

Flitser minder instellen, zeg -1.

Wat ik altijd doe bij nachtvisfoto's: Focussen op een wit emmertje met een lamp erop, dan afdrukken (met statief en zelfontspanner) en de lamp en emmer weghalen. Vervolgens wordt je donkere vis gefotografeerd met de instellingen die gemaakt werden tijdens het focussen op die witte emmer. Hoe het precies zit weet ik niet, maar het werkt perfect.

Als je met zijn tweeën bent, lamp op de vis richten, focussen, lamp weg (terwijl het groene vierkantje aanblijft) en dan afdrukken.

Twee opties die goed werken en zorgen voor minder flash op de vis.

Bijgevoegd een voorbeeldje van een vis in de winter, -10 graden met statief in het donker
Bijlagen
Statief_December_Min10.jpg
(167.92 KiB) 300 keer gedownload
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

23-06-2010 09:24

Zal ik binnenkort eens testen bedankt voor je reactie Sven.

Probleem is wel dat ik normaal alleen mijn foto's pak en op statief mijn vissen trek dus van belichten met een pillicht zal moeiijk gaan.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-06-2010 07:16

Ik doe ook alles alleen hoor:

- Set je opstelling neer en bepaal de afstand waarop je de vis moet houden, in mijn geval is het de breedte van mijn mat.
- Dan prik ik een steuntje met een wit emmertje op die plaats
- Mijn zelfontspanner staat onder de "C" opgeslagen op 30 seconden / 5 foto's
- Ik focus op het emmertje, groen vierkantje verschijnt waarna ik afdruk
- Zelfontspanner begint te lopen, ik geef het emmertje met steun een schop
- Ga op de plaats van de emmer zitten met de vis en laat de foto's maken
- Desgewenst herhalen voor de andere kant van de vis en klaar.

Vooral dat witte emmertje vind ik heel belangrijk, als ik het met een zwarte doe dan worden mijn foto's veel fletser. Zal als ik nog eens wat vang "in het donker en alleen" eens een voorbeeld maken hiervan. Zo werkt het voor mij prima.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

24-06-2010 16:19

Bedankt sven voor je reactie.
Ga het zeker uittesten helaas is het nu een beetje te druk om te gaan vissen.
Gebruikersavatar
martin blom
Berichten: 289
Lid geworden op: 11-02-2007 09:24

24-06-2010 22:40

sven bedankt ik hoop het dit weekend te kunnen proberen
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

14-07-2010 23:47

Van de week voor de eerste keer de zelfonspanner willen proberen omdat ik de vis niet wilde zakken.

Blijkbaar kan ik met de afstandbediening maar foto per foto nemen en niet instellen om een reeks te maken.
Ook Gaat bij mij de c maar tot 10 sec en daarna trekken de foto's 2 sec na elkaar ook dit is niet te veranderen naar 5 sec.

Is er iets mis met mijn toestel of is dit bij iedereen zo ? (bij sven gaat het blijkbaar al tot 30 sec)

Voor de rest ben ik nog altijd tevreden van dit toestel.

mvg Ronny
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-07-2010 18:26

ronny geens schreef:
Is er iets mis met mijn toestel of is dit bij iedereen zo ? (bij sven gaat het blijkbaar al tot 30 sec)

Voor de rest ben ik nog altijd tevreden van dit toestel.

mvg Ronny


Met die dertig seconden bedoel ik de tijd tussen afknippen en de eerste foto die gemaakt wordt. Daarna rammelen ze alle 5 kort achter elkaar door. Ik zie dat niet als een gemis, juist als een gemak. Lekker doorknallen, beetje naar voren, beetje naar achteren.. Er zullen vast wel wat goede tussen zitten..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

11-02-2011 13:03

Hoi Mensen

Ik ben zelf van plan om de Canon powershot SX30 te gaan kopen (is het laatste type in de SX serie)

Omdat ik veel alleen vis is zo'n kantelbaarscherm ideaal en een zelfonspanner met afstandsbediening zou ook super zijn.
Nu ben ik vandaag naar een aantal winkels geweest om voor dit toestel te gaan kijken, en nu wist een winkelier mij te vertellen dat er geen optie opzat voor een externe zelfontspanner.

Heeft iemand ervaring met de SX 30 en kan er bij dit toestel gebruik worden gemaakt van een zelfontspanner met afstandsbediening?

Groeten Jan Coolen
Bernard Holtkamp

11-02-2011 14:48

Jan ik heb hem ook even bekeken en wat verder gezocht maar het lijkt er idd op dat er geen optie is om een zelfontspanner aan te sluiten.

Als je toch een kantelbaar scherm wilt en zelfontspanner gebruiken(met of zonder draad) dan kan je nu ook met een spiegelreflex aan de gang.

Canon heeft deze week 2 nieuwe modellen bekend gemaakt en een daarvan heeft een kantelbaar scherm en dat is de



eos600D
http://www.letsgodigital.org/nl/28420/canon-eos-600d/

Met zijn prijs natuurlijk ruim boven die van de powershot maar wel met meer mogelijkheden.


Voor wat minder geld en ook met jouw wensen is de Nikon D5000
Wel weer een wat ouder type maar gewoon zeer goed bruikbaar.

http://www.cameranu.nl/artikel/42183/?g ... DgodYnT-ew


Ik zou er eens goed over na gaan denken als ik jou was.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-02-2011 13:08

Met de SX serie ( althans die ik heb SX10-is) heb je geen afstandsbediening nodig. Veelzijdig instelbare zelfontspanner, met één manuele focus kun je tot 10 foto's maken in één rits. En daarmee starten tot na 30 seconden indrukken ontspanknop.

Meer hoef je niet te hebben.. Ik zou het zelfs onhandiger vinden maar dat is geheel mijn eigen persoonlijke mening
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

12-02-2011 17:48

Ik heb voor de zekerheid ook bij een andere winkelier geinformeerd, en die kwam ook tot de conclusie dat een externe zelfonspanner niet mogelijk is op de powershot sx 30. Opzich wel vreemd aangezien al zijn voorlopers wel deze optie hadden.

Ik ga nu opzoek naar een SX20 of ik koop een nikon d5000. Ben nog een beetje in twijfel, aangezien ik niet alle extra snufjes nodig heb, omdat ik het toestel alleen voor poseer foto''s gebruik en deze voor andere ook hanteer moet zijn.
michael de groot 63
Berichten: 146
Lid geworden op: 30-11-2009 20:46

01-11-2011 17:18

voor de kenners en techneuten, welke batterijen en oplader moet ik kopen om deze camera te laten doen wat hij moet doen, heb nu de orginele set erbij maar na een dag opladen ,monteren ,en een dag laten staan zijn ze leeg of oplader kapot of batteryen?welk merk of wat dan ook gaat gewoon vrij lang mee? bvd michael
Gebruikersavatar
martin blom
Berichten: 289
Lid geworden op: 11-02-2007 09:24

06-11-2011 11:32

Ik heb die van varta digitaal oplader met 2600 baterijen als goed is,gewoon even naar de fotozaak die hebben ndieverse in de schappen legen ik doe er echt weken mee voordat ze leeg zijn .
michael de groot 63
Berichten: 146
Lid geworden op: 30-11-2009 20:46

06-11-2011 19:49

ok thanks
Gebruikersavatar
danny den buitelaar
Berichten: 354
Lid geworden op: 27-10-2007 20:11
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

04-12-2011 13:09

ik heb zelf de canon SX 1 IS en ik vind het een drama...en dan druk ik t zachtjes uit....
en ik ben niet de enige ,mijn maat heeft hem ook en zijn vader ook,en we zijn t over 1 ding eens ,wat een ....@@@### camera,kleuren zijn grauw en somber vooral bij bewolkt weer en op de zelfontspanfunctie,kleuren komen niet overeen...
moeite met scherpte....,ik heb hiervoor al een aantal cameras gehad ,dacht nu klaar te zijn met deze parel waar ik 550 euro voor heb betaald....,beeldsensor is al eens kapot geweest ,bij zijn vader ook....

iemand tips .....of wij doen wat verkeerd,bij voorbaat dank..

danny