[Verzamel topic] Weerfoto's 2010

Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

22-11-2009 17:24

Plaats hier je allermooiste weerfoto's (Onweer,Sneeuw,Windhozen,shelfclouds etc etc)
Ook foto's die je toevallig tegen kwam op world wide web,vermeld dat erbij! Zo ook welk jaar. Zo ook astronomie info en foto's zijn hier van harte welkom.

Succes


Gr Leen
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 15-12-2009 20:27, 6 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-11-2009 12:45

Heel leuk initiatief en ook nog wel lastig denk ik. Doen een dreigende wolkendek ook mee, of moet echt "de hel" losgebarsten zijn? Want een mooi brandende zon die tevoorschijn komt achter de woken is in mijn ogen ok een weer foto...

Misschien een idee om de topic ook te noemen als de andere (Verzamel topic .... ) en evt. ook met sticky... Just an idea..

Verder snap ik het nut van de pol niet helemaal nog...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-11-2009 13:02

Jah is goed.

en inderdaad dat mag ook. Dreigende luchten,zon die tegen het wolkdek schijnt halo's etc etc
Poll weg,was geen reden voor.

Mvg Leen

Plaats bij je foto jaartal erbij.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Bernard Holtkamp

23-11-2009 18:02

Goed idee dat sticky :wink:


Bij deze dus.


Gr B
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-11-2009 19:03

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding
Vanuit zolderraam,tijdje geleden.
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-11-2009 19:07

Fraaie foto's,zeker nr 4 met de regengordijnen met de bliksem spooky :)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

23-11-2009 19:30

Foto's van een omweer van deze zomer.
Eerts bleef het bij regen:
Afbeelding
En toen barste de hell los.
Afbeelding
Hagelbollen groter als een knikker en ik zat daar in men paraplu tentje.
Afbeelding
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-11-2009 20:11

Hans,

Paar mooie foto's :)

Even nieuwsgierig... Hoe heb je ze gemaakt? Sluitertijd gewoon open gezet, of...
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-11-2009 20:58

@Jelle
Dat was een lekker buitje, helaas zijn de laatste 2 foto's niet al te best, gelukkig had je wel beet :D

2Jan Willem,
Hoe ik het doe?
Camera op de bulb stand, scherpstelling oneindig, iso100, Diafragma op F8 of F12...afhankelijk van lens.
Camera stevig op statief. De zoeker afdekken met afdekplaatje. Gebruik het liefst een CF kaart met de hoogste snelheid van wegschrijven. Ik heb de 4 GB ducati extreme van san disk.
Bij de Sony 700 camera zit een draadloze remote, afdrukken en dan tellen.
minimaal 10 tellen, maximaal 30 tellen binnen de bebouwde kom of als er straatverlichting of andere verlichte objecten in beeld komen.
(anders gaan de verlichte objecten een te prominente plek krijgen in beeld)
Zit je buiten de bebouwde kom, kun je wellicht tot 1 minuut of langer gaan, maar of dat zinvol is?
en dan weer afdrukken, wel of geen flits
Waarom niet langer?...(ligt ook aan de snelheid van je camera/CF kaart)..je camera moet de gegevens ook nog eens wegschrijven van je kaart.
Zul je net zien dat er weer een flits je neus voorbij gaat.
Gaat het echt helemaal los...kun je eens proberen meerdere flitsen op 1 foto zien te krijgen...hopenlijk ga ik dat nog meemaken dit jaar ;D

Van deze serie van 4 foto;s heb ik een panorama uitsnede gemaakt,onder aan de bomenrij zie je namelijk de huizen, vond ik niet zo mooi.
De foto's zijn behoorlijk paars van kleur, dit wijt ik aan de vele verlichting van de kassenbouw hier rondom. Ernsitige mate van lichtvervuiling hier in de randstad.Nu pakt het wel leuk uit zo met het onweer. Middels software iets de paarse kleur aangezet.

Gr
Hans
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 23-11-2009 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-11-2009 21:11

Mijn geheugenkaart is op zich snel zat, moet dus lukken met de CF Extreme 3 8gb van San Disk. Heb alleen nog geen remote control :(

Maar hoe bedoel je tellen? Je schiet dus gewoon een beetje in de lucht en hopen dat je binnen die 10 tellen een flits hebt, of kan je het ergens aan merken dat er een flits komt? Heb er veel over gezocht, maar nog niet veel tevchnische info kunnen vinden. Vind dit namelijk een heel mooi item, maar ook errug lastig, vooral omdat ik vaak veel ruis heb met lange sluitertijden, en donkere gebieden/onderwerpen, wat ik ook doe :(
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-11-2009 22:00

Hoi,
tja..dat tellen, je kunt ook de eierwekker ernaast zetten :D
Reden heb ik uitgelegd hierboven.
Neem een groothoeklens, en deze richt je inderdaad ergens op een gebied waar je actie verwacht.
Dan is het gewoon afwachten.
Remote control heb je echt niet perse nodig hoor, het is handig...maar meer ook niet.
Gewoon voorzichtig afdrukken.
Als je veel las hebt van ruis, dan zal ik de sluitertijden beperken tot 20 tot 30 sec per foto of korter....langer is ook meer ruis.
Iso altijd op de laagst mogelijke stand.
Het is inderdaad gewoon wachten totdat je er een foto bij hebt zitten met een flits, dus geluk heb je nodig en geduld...het is soms net vissen :wink:
In jou geval, heb je een flits te pakken dan gelijk 2 e keer afdrukken, heb je ook minder ruis
Niemand kan je voorspellen waar de bliksem inslaat,maar als er rondom hoge objecten zijn dan zal ik me daar eerst op richten.
Succ6
Hans
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-11-2009 20:50

Ik kon deze niet zomaar voorbij laten gaan

Hij is niet van mij,maar is zeker wel mooi...Mijne komen zodra het weer zomer is:D


Afbeelding

Link : http://www.wunderground.com/wximage/viewimages.html
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2009 21:00

Zeker een mooie Leen, jammer dat die niet van jou is.
Heb je helemaal niets dan?...je bent notabene topicstarter en je woont practisch aan de kust :wink:
Gisteren nog een fraaie regenboog geplaat bij katwijk aan zee...zal ik ook eens ff posten hier als ik klaar ben met de bewerkingen.
mvg
hans
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-11-2009 21:18

Jah ik weet het Hans

Ik had heel veel,maar mijn vorige computer is gecrasht :( en daar stond heel veel op,en op mijn telefoon stond heel veel alleen die ligt op de bodem van de Maas in Frankrijk :o ..Anders stond dit topic al aardig vol :) Ik had heel veel foto's van zware onweersbuien van afgelopen zomer,zo ook de MCS die over trok en heel de nacht huis hield hier aan de kust,daar ben ik het droevigst over dat ik die foto's niet meer heb

Maar aankomend seizoen nieuwe kansen

Maar ben benieuwd naar de foto met de regenboog Hans

Mvg Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2009 22:15

Da;s een hoop pech voor 1 mens Leen!
Weet nog heel goed hoe ziek ik was toen mijn eerste dslr sony 100 met statief en al omviel in het Hollands Diep...
Heb geen idee wat MCS betekent?

Hier komt de rainbow van gisteren...
Afbeelding
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-11-2009 22:35

Hans

Mooie foto,zeker met die donkere lucht en die uitloper erlangs

MCS= Mesoscale Convective Systems Wat toen voor dat enorme noodweer zorgde met heel de nacht onweer en bliksem bewuste nacht van 26-5-2009.


50.000 tot 140.000 ontladingen waarvan ik er 100 mooi op foto had


Mvg Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2009 23:17

Dank je, je hebt er duidelijk verstand van..zonde van je foto's
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-11-2009 23:23

Afbeelding

Opbouwend stormfront op een zomerse sessie aan de grote rivier.


Afbeelding
@ Kempisch kanaal verleden jaar zomer

Afbeelding
Wegtrekkend onweer aan het Kempisch kanaal

Afbeelding
Langs KK pad.

Afbeelding
@ Zuiderdiep te Goedereede

Jah heb er een paar gevonden :lol: Hyves he haha.


Mvg Leen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Bernard Holtkamp

28-11-2009 10:06

Zitten een paar mooie luchtjes bij leen.

Mooie wolkjes boven de rockies
Afbeelding

Tijdens de inside pasage veel slecht weer.
Maar wel een aparte sfeer.

Afbeelding

Afbeelding

Soms ook stralend weer met hele mooie meren(die vaak totaal visloos zijn!!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2009 10:26

Goed dat je er een aantal hebt terug gevonden Leen
Vooral die laatste vindt ik erg fraai met de ondergaande zon.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-11-2009 12:29

Hey B mooie foto's vind persoonlijk het visloze :wink: meer heel mooi gemaakt,met de grijze bergtoppen tegen een strakblauwe lucht aan..met op de achtergrond mooie naaldbomen

En hans die zonsondergang vond ik zelf ook het mooist, Foto 1 2 en foto 5 dus zijn met camera gemaakt en rest met telefoon. Dit waren ze iedergeval van mij momenteel,hoop dat we mooie winterse foto's mogen schieten deze winter.


Mvg Leen
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 28-11-2009 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-11-2009 13:35

Voor de mensen die nog steeds denken dat de bliksem uit de wolken komt

1: Bliksem komt zeker ook uit de wolken (horizontaal onweer genoemd) staties van wolk tot wolk

2: Bliksem ontstaat tussen een positief gebied en een negatief gebied...Positieve en negatieve krachten trekken elkaar aan. Bij warm, vochtig weer stijgt de lucht vanaf de aarde snel op. De opstijgende lucht koelt hierbij sterk af en vormt een wolk. In de wolk bevriezen de waterdruppeltjes...De koude lucht en de ijsdeeltjes zakken naar beneden. Ondertussen stijgt er weer nieuwe warme lucht op. Koude ijsdeeltjes en warme waterdruppels wrijven en botsen steeds tegen elkaar. Op deze manier wordt de onweerswolk langzaam elektrisch geladen.....

Bliksem ontstaat ten eerste tussen de aarde en een wolk. In de meeste onweerswolken is er onderin een negatief gebied, de aarde is een positief gebied. Als de spanning echt hoog is, schiet er eerst een soort verkennende flits uit de wolk. Die flits baant zich een gloeiend heet pad door de lucht...Eenmaal bij de aarde stroomt de elektriciteit via dit pad vanaf de grond naar boven. Dat is de terugslag. De eerste flits en de terugslag gaan zo snel dat je hersenen dat niet opmerken. Jij ziet het gewoon alsof het één flits is!

Maar ook vanuit het negatieve gebied in de wolk gaan er diverse ontladingen naar het positieve gebied bovenin de wolk. Dit heet weerlicht. Je ziet dan de lichtflits alleen langs de hemel schieten. (Horizontale bliksem,vaak tijdens zeer zwaar onweer met tussen de 10.000 en 50.000 ontladingen)

Meestal slaat bliksem in een hoog punt in: een kerktoren of een elektriciteitsmast. Het hoogste punt zit immers het dichtste bij de negatieve lading...Maar maak je maar geen zorgen,heel veel hoge gebouwen hebben tegenwoordig bliksemafleiders. Als de bliksem hier terecht komt, voert de afleider de bliksem, via een stalen draad, veilig naar de grond! Zo ontstaat er geen schade aan het gebouw(Maar hoogste punt kan ook laagste punt zijn,water of je tent n de middle of noware). Als je goed kijkt naar foto's van inslagen zal je opvallen dat de bliksem onderaan dikker is dan meer naar de wolk toe....Kijk maar naar de laatste foto van Hans daar zie je het ook goed op. inslag en de dikte van onder naar boven afnemend.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de animatie als je goed kijkt komt de bliksem van wolk en grond,en halverewege sluiten ze aan mekaar positief en negatief volgt

Afbeelding onder dik,boven dun

En tja ik ben een onweersgoeroe

Mvg Leen
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 28-11-2009 15:13, 6 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-11-2009 14:23

Nog 1 van de camping zomer 2009

Afbeelding
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2009 16:28

Fraaie foto's en info Leen :wink:
Vooral het stadsoverzicht mag er wezen met die drie inslagen :o
Heb je nu nooit eens excact kunnen herleiden waar een bliksemin een gebouw is ingeslagen aan de hand van je foto's??

Je overbuurman op de camping heeft er duidelijk zin in :D
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-11-2009 16:38

Dank u

Nee dat heb ik nooit kunnen herleiden,je kan natuurlijk wel zien dat het is de afleider slaat natuurlijk,maar ik had genoeg gebouwen op foto waarvan ik moeite had in wat hij nou insloeg of naar binnen dringt,vaak denk ik dat ie in de randen van de gebouwen slaat waar je ook ijzeren platen op heb zitten,maar moet er eerlijk bij zeggen dat als ik een bliksem op de foto heb staan dat ik vaak net te langzaam ben of net te laat,en ben wel eens gaan kijken na een onweersbui op van die dak panelen maar kon niks vinden (Boom is makkelijker :lol: ). Ik zal eens kijken of ik iets met de cam kan doen en dan zeer laag vertragen. Dan post ik hem hier.

Haha jah die heeft er altijd zin in :lol:

Ik zal meer uitleg plaatsen hier op dit topic over de onderwerpen die hier als foto geplaatst kunnen worden.

Leen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust