De nieuwe hooligans?

Plaats reactie
K. van den Herik

24-09-2007 07:51

Krankzinnige capriolen van natuurfotografen

door Jan Colijn



VIERHOUTEN, maandag
Amateurfotografen halen steeds gekkere capriolen uit om mooie plaatjes in de natuur te schieten. Daarbij worden soms bitterballen aan vossen gevoerd, worden insecten vastgelijmd om ze maar zo fraai mogelijk te kunnen vereeuwigen en zouden zelfs kikkers met stikstof worden bespoten om ze stil te laten zitten.
Het probleem wordt volgens de Gelderse natuurfotograaf Gerrit Rekers met name veroorzaakt door de hausse rond de digitale fotografie. Natuurmonumenten heeft intussen de noodklok geluid.
Met name op de Veluwe zorgen de fotografen voor problemen. „Ik heb met eigen ogen gezien hoe de bitterballen in het rond vlogen. Elke fotograaf voert wel eens aan dieren. Maar je bent verkeerd bezig als je brokjes met zout aan vossen voert zodat ze water gaan drinken. Wat dus wel plaatjes oplevert.”
Was het twee jaar geleden Sneeuwvlokje, het witgestippelde zwijntje, die de amateurfotografen massaal in vervoering bracht, ditmaal zijn het twee vosjes in de buurt van Vierhouten, op de Veluwe. „En waar je vroeger met tien fotografen in de weer was, zijn het er nu 40 tot 50. Voorheen wisten fotografen die in de natuur werkten waar ze mee bezig waren.
Tegenwoordig schaffen mensen een digitale camera aan en duiken meteen de bossen in. En op die forums op internet maken ze elkaar de kop gek.”
Al meermalen is het tot vechtpartijen gekomen tussen fotografen. Maar ook worden toeristen belaagd omdat ze per ongeluk het wild hebben verjaagd.
De cruciale vraag is volgens Rekers waar de grenzen liggen. „Momenteel doet het verhaal de ronde dat een fotograaf een kikker zou hebben bespoten met vloeibare stikstof om het diertje stil te laten zitten. Het lijkt me eerlijk gezegd te gek voor woorden, maar dat neemt niet weg dat ik met eigen ogen heb gezien hoe frietjes aan dieren worden gevoerd.”


Volgende kolom

• In de buurt van Vierhouten op de Veluwe staat een heel peloton in de aanslag om een vosje te fotograferen. De dieren worden met alle mogelijke middelen voor de lens gelokt.
FOTO: TAMARA REIJERS
• Fotograaf Gerrit Rekers

Inmiddels bemoeit Natuurmonumenten zich met het probleem. Volgens een woordvoerder zijn er meerdere klachten binnengekomen en wordt nu bekeken wat ertegen kan worden ondernomen.
Boswachter Joris Blankena noemt het voeren van wilde dieren hoogst onverstandig: „Daarmee laat je de dieren wennen aan mensen. De volgende stap is dat ze naar het dorp of de stad trekken en voor je het weet zitten ze in het kippenhok of bij het konijn.”
Bernard Holtkamp

24-09-2007 08:17

Tja alles voor dat ene plaatje he.




Ze beginnen op karpervissers te lijken.




Alles voor die ene vis.



Een kikker bevries je even voor dat ene plaatje.



Die 40 ponder moet in je eigen water zwemmen zodat je daar je pb kan verbreken.



Echt.....ze gaan op elkaar lijken.
K. van den Herik

24-09-2007 08:33

fox :o :o

Afbeelding

bron de telegraaf
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-09-2007 08:42

Hallo Klaas,

Waarom deze negatieve berichtgeving hier? Niemand hier houdt zich bezig met dit soort praktijken. Dat zie je ook aan de originele foto's die hier verschijnen, die altijd op eigen en eerlijke gelegeheid zijn gemaakt. Dat maakt nu net de foto's heel apart op dit board. Veel karpervissers gaan met veel respect om met de natuur en zijn ware kenners op gebied van flora en fauna. Dit bericht (en vooral deze praktijken) is daarmee een belediging voor hen.

Ik ben ook naar de bronstige herten wezen kijken op de Veluwe. Ik had geen zin om in de file van 'fotografen' te gaan staan. Het is echt belachelijk.

Ook in b.v. Alaska komen deze wanpraktijken voor. Bij Brook falls staan ze in de rij voor de vissende grizzlies. Dat kost je dan nog 1000 dollar ook voor 2 dagen. Gaan wij dus ook niet naartoe...

Er zijn veel parallellen met de karpervisserij en de natuurfotografie. Het kan allemaal heel mooi zijn, maar ook heel smerig.

Groetjes,

Bas
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

24-09-2007 08:49

Ik bewandel tijdens mijn visserij mijn eigen weg, meestal ver weg van andere vissers.

En hoewel ik nog geheel groen ben in mijn fotografie, nog veel moet leren en hier gretig gebruik maak van tips van kenners, zal ik mijn eigen weg uiteindelijk ook gaan bewandelen in de fotografie.


Uiteraard betekent dit dat ik mij, evenals ik doe tijdens mijn visserij, ver uit de buurt houd van dit soort wanpraktijken.

Dat lijkt me duidelijk.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-09-2007 08:55

Dat levert nu net die speciale foto's op ook, met de natuurbeleving die het zo mooi maakt.
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

24-09-2007 09:47

Bas Breetveld schreef:Dat levert nu net die speciale foto's op ook, met de natuurbeleving die het zo mooi maakt.


Heeft ook al heel wat speciale vissen opgeleverd :wink:
K. van den Herik

24-09-2007 11:09

er is ook geen karpervissende db er die zich met onoirbare praktijken inlaat en toch wordt daar melding van gemaakt.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-09-2007 11:19

Dus toch een aanklacht aan de natuurfotografie in het algemeen? Als karpervisser moet je daar erg mee oppassen, denk ik. Stel je voor dat er een vergelijking wordt gemaakt. Ben bang dat de karpervisser er heel erg slecht vanaf gaat komen.

Groetjes,

Bas
K. van den Herik

24-09-2007 11:42

Dus toch een aanklacht aan de natuurfotografie in het algemeen?


Maak je er zelf van Bas. Vond het alleen een opvallend nieuwsje en dan die vos, de vergelijking met Fox vond ik wel lachen.


MVG

Klaas
K. van den Herik

25-09-2007 07:50

Gisteren bij Jensen: Het bleek 1 vos te zijn die gewoon de fotografen kwam bekijken.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-09-2007 16:43

Vos kan je ook gewoon aanrijden , dan laat ie zich zeer makkelijk op de plaat zetten.

Heb ik dus ook gedaan , alleen niet opzettelijk :P

Beestje heeft hier dus n weekje mogen logeren.

Daarna met n beetje koppijn weer uitgezet.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

25-09-2007 16:45

Bas Breetveld schreef:Hallo Klaas,

Waarom deze negatieve berichtgeving hier? ................

Er zijn veel parallellen met de karpervisserij en de natuurfotografie. Het kan allemaal heel mooi zijn, maar ook heel smerig.

Groetjes,

Bas


Hé Bas. Volgens mij was dat ook de bedoeling van Klaas niet. Hij geeft alleen aan dat er ook kaf onder het koren zit. Daarmee beschuldigt hij geen enkele karpervisser. Op dit board wordt er regelmatig een topic geopend over amerikanen die met pijl en boog of met een kruisboog op karpers "vissen". Dat is toch ook geen aanklacht tegen de karpervissrs hier.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

26-09-2007 07:45

menno laarmans schreef:Vos kan je ook gewoon aanrijden , dan laat ie zich zeer makkelijk op de plaat zetten.

Heb ik dus ook gedaan , alleen niet opzettelijk :P

Beestje heeft hier dus n weekje mogen logeren.

Daarna met n beetje koppijn weer uitgezet.


Gr :wink:


En gedurende die hele week aten jullie broodjes met aap? 8) :wink:


Wel apart trouwens, ik zou niet weten waar ik zo'n dier moest laten.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-09-2007 15:46

Ken je Menno nog niet :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

28-09-2007 18:05

ik wel

gewoon in n doos



gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

28-09-2007 18:13

Afbeelding






Voor meneer Haasjes 1 stuks foeks in doos.



Gr
:wink:
Wout Haasjes
Berichten: 204
Lid geworden op: 28-03-2005 14:48
Locatie: Hengelo

28-09-2007 19:50

Goed bezig Menno! 8)
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

29-09-2007 19:30

Dieren vriend he :P
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

29-09-2007 20:32

Een beetje jammer dat de schrijver (Gerrit Rekers) het bewuste vosje zelf ook voert met hondenbrokken. Hij deed wel eerst zijn logo van staatsbosbeheer af :-?

Moet je hem nou in de krant horen lullen...

Overigens de vos die ik fotograveerde was een andere, deze vierhouter-vos is wat te ver fietsen voor mij :lol:

Ik heb het ook niet meer zo erg op die natuurfotograven hier in de buurt. Ze doen alles werkelijk alles om die plaat te krijgen. Ik neem mijn cameraatje tegenwoordig gewoon niet meer mee...

Het zijn inderdaad net karpervissers
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
K. van den Herik

30-09-2007 09:59

de foxbox.

Toen die beter was Menno? 100 meter voorsprong gegeven?


:P

MVG

Klaas
Plaats reactie