Cursus.

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-03-2007 10:32

Hoi,

ik bezit momenteel een Powershot A80 van Canon. het is een huis/tuin en keuken dingetje. 3x optische zoom 4MP en redelijk wat instelbare mogelijkheden. maar voor het echte werk natuurlijk lang niet toereikend.

nu had ik vorige week een Canon 400D in mijn handen.. en zag wat de eigenaar voor foto's kon maken met dan ding!! echt super!!

maar ik ben niet goed thuis in al die instellingen en wilde eigenlijk eind dit jaar een cursusje doen zodat ik toch een beetje de camera kan begrijpen en dingen kan instellen zonder 20x te proberen tot in de instelling goed heb..

het nadeel is dus dat ik geen goede camera heb, maar ook niet een dure camera wil aanschaffen voordat ik het fotograveren redelijk onder de knie heb.. anders vind ik het zonde geld.. dus moet men een goede camera hebben om aan een cursus mee te doen? of kan ik het met mijn powershotje van 3 jaar oud ook nog aan? en welke cursus bevelen jullie aan?

Gr. Remko
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-03-2007 10:39

Gideon,

ben ik al druk mee bezig. maar ik heb het gevoel dat ik er zoveel meer uit kan halen (qua instellingen etc waar ik totaal geen weet van heb)

dus wilde eigenlijk toch een beetje hulp dmv een cursus.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Bart van Doesburg
Berichten: 125
Lid geworden op: 08-11-2003 01:00

27-03-2007 10:17

Dat heb ik nou ook!

Ik dacht best een beetje te kunnen fotograveren, dus ik kocht een 400D en ben aan het aanklooien met de instellingen maar vaak kom ik er niet meer uit.

Ik weet dat het proberen, proberen en nog eens proberen is maar ik baal als ik sommige momenten verknal met verkeerde instellingen.

Als ik al zou kunnen inschatten welke instellingen ik nodig heb, zoals witbalans, diafragma etc. dan zou ik al een heel eind zijn.

Aan het water blijft het altijd moeilijk denk ik omdat je zo onwijs veel verschillende situaties hebt met tegenlicht e.d.

Ik zou dus ook wel een cursusje willen doen om weer een stap verder te komen zonder dat het al teveel tijd in beslag gaat nemen.
Bernard Holtkamp

27-03-2007 10:26

Hoi bart.

Misschien is dit wat voor je?


http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=26665

En als je verder op die site snuffelt zal je meer tegen komen :wink:

Gr Bart
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

27-03-2007 12:42

Kijk even in het magazine Spiegel, deel 1 tm 3 door..

word heel veel uitgelegd.. het heeft mij in ieder geval een heel stuk verder geholpen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-03-2007 00:05

Remko,

Ik ken jouw probleem. Ik heb uiteindelijk een Canon 20D gekocht en dacht het wel even te proberen en er zo uit te komen. Dat werkte dus niet. Toen heb ik een Canon DVD gekeken, toen zag ik een klein lichtpuntje in de duisternis. Daarna heb ik me opgegeven voor een cursus digitale fotografie van de SKVR un Rotterdam. (dit soort cursussen worden meer gegeven, ook in andere plaatsen) 15 lessen voor 200 euro. Dat is het geld zeker waard. Alleen het feit dat je wekelijks ermee bezig bent, helpt al een heel stuk. Dan heb ik ook nog een vismaat die fotograaf van beroep is en die legt ook eea uit. Voor het zomer is kan ik ook meepraten.

Wat je niet moet doen, is mijn ervaring, is op internetforums gaan zoeken. Klinkt raar, he? Maar op die forums wordt ook veel onzin geroepen en om dat er uit te filteren als leek is lastig en maakte het voor mij nog verwarrender.

O ja, en die cursus heeft één nadeel. Na de eerste les kom je erachter dat je er met een goed toestel en een kitlens nog lang niet bent.

grtz

Leon
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

28-03-2007 07:41

Leon vd Graaf schreef:Remko,


Wat je niet moet doen, is mijn ervaring, is op internetforums gaan zoeken. Klinkt raar, he? Maar op die forums wordt ook veel onzin geroepen en om dat er uit te filteren als leek is lastig en maakte het voor mij nog verwarrender.

grtz

Leon


Ben ik niet met je eens Leon, Ik ben zelf sinds 2 à 3 jaar actief met fotografie bezig en via het eosdigitaal forum (zie link ergens eerder) heb ik veel geleerd en mocht je een probleem hebben kun je altijd je vraag stellen, sinds een paar maanden ben ik moderator geworden van een forum in het noorden des lands waar we met een kleine club elkaar helpen.
Ik weet niet welk forum jij bedoelt maar ik deel je mening absoluut niet.
MVG"BK" 8)
Bernard Holtkamp

28-03-2007 14:12

Ik ben hier het geheel met bert(Delkim??) eens.
Ik kom al een paar jaar op eosdigitaal en heb daar zeer veel geleerd.
Hoe?

Gewoon door te lezen en als er iets was dat ik niet snapte dan was daar altijd de zoekfunktie.
Iedere vraag die je hebt is altijd wel een keer eerder gesteld.

Maar natuurlijk is een cursus geen weg gegooid geld,verre van dat.
Je kan als je er tijd en geld voor over hebt zeer veel in een korte tijd leren.

Ik ben het wel eens met het feit dat je er met een goed toestel en de kitlens er nog niet bent.
Bij lange na niet!

Ik hou met vaak hier aan vast(deze even geleend van een mod op eos):

"...Een mooie foto maak je niet... die bestaat al: de kunst is niet het maken maar het zien..."

En dan kan je nog zulke dure uitrusting hebben,als je het niet ziet dan heb je nog een hoop te leren.

Met een lerende groet

Bart
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

28-03-2007 19:05

Hallo mannen,

Toen ik op zoek was naar een camera ging ik ook op dat eos forum zoeken, dan kom je er niet uit, de 1 zegt dit, de ander zegt dat. Dat is verwarrend.

Vrijdag ga ik een lens kopen, de een zegt dit, de ander zegt dat. Dat vond ik verwarrend.

Toen ik nog niet zo vertrouwd was met de basis instellingen keek ik ook wel eens op dat forum en dan kwamen er zoveel getallen op me af, dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Dat is wat ik bedoel met verwarrdend. Op zo'n cursus hoor je de basis in de goede volgorde. Je ziet gelijk voorbeelden en je gaat er gelijk foto's mee maken. Dat gaat een stuk sneller dan op internet een discussieforum lezen.

Dat was eigenlijk wat ik bedoelde. Maar nu kijk ik ook bijna dagelijks op dat forum, het is druk bezocht en er worden ook hele zinnige dingen gezegd.

grtz

Leon
Bernard Holtkamp

28-03-2007 19:32

Blij dat daar dan duidelijkheid over is :wink:

Een andere en ook zeer goede is DPZ.
Wel wat andere mentaliteit daar maar het kan er ook zeer leerzaam zijn.

En de cursus van schoffie schijnt zeer goed te zijn als ik de reaktie's lees,jammmer voor sommige dat hij voor dit jaar al weer vol zit.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

28-03-2007 21:55

b j van houten schreef:Ik ben hier het geheel met bert(Delkim??)


Hoe bedoel Bart, met Delkim ???
MVG"BK" 8)
Bernard Holtkamp

29-03-2007 11:18

Dacht dat het je nickname was daar.

Blijkbaar niet dus :oops:
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

29-03-2007 18:50

b j van houten schreef:Dacht dat het je nickname was daar.

Blijkbaar niet dus :oops:


digicanon
MVG"BK" 8)
Bernard Holtkamp

29-03-2007 18:53

Ahhh.......die dus :wink:

Gr Bagtjuh.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

29-03-2007 21:39

yes !!!! :lol: :wink:
MVG"BK" 8)
Plaats reactie