Foto-organizers

Plaats reactie
Arwin Bos

24-07-2006 11:20

Beste fotografen,

Welke programma's gebruiken jullie om je foto's te beheren op de PC? En welk bevalt het beste? Wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Mvg Arwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-07-2006 17:56

Niet één eerlijk gezegd. Je harde schijf zal maar crashen. Ik brand ze altijd op CD (2x van verschillende merken) en archiveer ze in mappen. Lijkt mij een stuk veiliger. Bovendien belast je de harde schijf van de PC enorm met al die (zware) bestanden.
Arwin Bos

24-07-2006 20:38

Bas,

Ik zet nu ook alles op cd's. Maar ik ben van plan een extra hardeschijf aan te schaffen, waar ik al mijn foto's op wil zetten. Dus dan is zo'n programma ook wel erg fijn.
Maarja de schijf kan natuurlijk altijd crashen....
hmm misschien toch maar met die cd'tjes blijven werken :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-07-2006 20:47

Hmmm, dat is ook geen verkeerd idee i.c.m. een organizer. Op den duur verzuip je wel in de CD's. Selectief zijn met wat je bewaard wordt steeds belangrijker hier. Ik zou ze zeker blijven back-uppen op CD's.
Bernard Holtkamp

24-07-2006 21:15

Ik schrijf ze al jaren steeds weg naar een cd.
Zodra ik een map vol heb met ongeveer 700Mb aan foto's dan gaan ze gelijk op een cd.
En dat is erg snel want ik schiet nog al veel.

Ik heb al een paar jaar 2 schijven in mijn pc en op de D schijf word een resereve map aangemaakt met kopie's van de foto's.

Ooit een crash gehad en toen meer dan 30GB aan foto's kwijt geraakt.
Dat zal me dus nooit meer gebeuren.

Dus een back up op de D schijf en gelijk op een cd.

Bart
Arwin Bos

24-07-2006 22:29

Bart,

Het lijkt mij inderdaad ook vreselijk om alles kwijt te raken.
Dus waarschijnlijk ga ik het net zo als jij doen. Back up op een tweede hardeschijf en dan op CD zetten.

Zit er nog veel verschil in de kwaliteit van de CD's?

mvg
Arwin
Bernard Holtkamp

24-07-2006 22:46

Ik zie geen verschil in kwaliteit op een cd.

En nu heb ik een 2 tal mappen met meer dan 2 Gb aan foto's en die gaan op een DVD gebrand worden.
Denk niet dat er dan ook verlies op treed.

Mocht dat wel zo zijn dan vermeld ik dat hier wel.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-07-2006 22:50

Branden op CD geeft geen kwaliteitsverlies. Na lange tijd kan er wel verlies optreden. De betere prints (en daar gaat het toch om?!) blijven zéér lang goed.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

25-07-2006 08:47

het programnma Picasa van google is een simpel maar goed fotoprogramma die zelf alle gemaakte foto's op je harde schijf opzoekt en bewaart. hij laat wel alle foto's op plek staan waar ze staan. Tevens kan je ze ermee lichtelijk bewerken.

werk er al een tijdje mee en bevalt prima.


downloaden via http://www.google.nl en zoeken op picasa
MVG"BK" 8)
Bernard Holtkamp

25-07-2006 09:19

Bert picasa is zeker leuk maar als je schijf crasht dan ben je dus wel je foto's kwijt.
Picasa is dus een bewerkings/organiser maar maakt geen back up want dat moet je nog stees zelf doen.

Bart
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

25-07-2006 09:22

Dat weet ik, maar de topic starter vroeg om een programma waarmee je foto's kan organizeren en dus gaf ik antwoord op zijn vraag.
MVG"BK" 8)
Bernard Holtkamp

25-07-2006 10:17

Klopt bert maar we dwaalde even af en de ts vroeg om een organiser.
En dan is picasa een hele goede maar voor bewerkingen is hij naar mijn mening erg beperkt.
Maar ik ben een beetje verwend met CS2 en dus niet snel tevreden met die gratis software.

Gr Bart
Arwin Bos

25-07-2006 11:40

Ik heb zelf ook Picasa, maar ik kan iedereen afraden met dat programma foto's te bewerken. Kwaliteit van de foto gaat erg achteruit.

In welk formaat zetten jullie de foto's op cd? Tiff?

mvg Arwin
Bernard Holtkamp

25-07-2006 12:23

De foto's die ik met de eos maak gaan op maximale grote en totaal onbewerkt op de cd.
En als jpeg natuurlijk.
Op die manier heb ik altijd orgineel matriaal waarmee ik dan weer verder kan.


Vanaf vandaag ga ik meer in RAW schieten en ook opslaan.
Voordeel van RAW is dat je veel meer kan bewerken.

Bart
Arwin Bos

25-07-2006 12:32

Bart,

Maar zet jij dan de foto's die je bewerkt hebt niet op CD?
En is Tiff geen betere kwaliteit dan JPEG? of maakt dat niet zoveel uit?

mvg Arwin
Bernard Holtkamp

25-07-2006 13:10

Arwin,

Foto's die ik bewerkt heb gaan automatich mee op de cd,dat was ik vergeten er bij te vermelden.
Maar in eerste instantie bewerk ik foto's alleen als ik ze op bv mijn homepage zet of ergens anders.
En pas als ik een foto nodig heb haal ik hem van de back up en gaat dan pas bewerken.

En tiff is zeker een beter dan jpeg maar je kan minder dan met raw.
Toevallig weet ik dat er hier op faculteit bouwkunde nog gewerkt word met tiff maar het liefts werkt men met raw bestanden omdat je dan het maximale kan doen met ruwe foto's.
Nadeel van raw is de grote van een enkele foto,met de eos 300D is een plaat zomaar 8Mb.


Gr Bart
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

27-07-2006 09:56

Gebruik voor archieveren geen progamma's.
Heb er wel eens naar gekeken omdat het me destijds leuk leek om een virtueel album te hebben maar das weer over.

Had er toen ook "iets" voor maar echt winst zat daar niet in.
Heb ook eens een crash mogen beleven. Gelukkig had ik toen nog geen digitale camera maar heb er wel van geleerd.

Ik bewaar al mijn foto's gewoon in Mijn Afbeeldingen.
Kan ze dan ook makkelijk bekijken (Slideshow, filmstrip) en makkelijk vinden omdat ik alles verdeeld heb in hoofd-en submappen.
Het geheel staat ook nog een keer op mijn tweede schijf in het geval van een crash.

Om ook nog zeker te zijn dat ik veilig ben voor virussen staan ze ook nog eens een keer op dvd. (Heb een keer een virus gehad welke mp3 en jpeg opvrat en heb toen weinig kunnen redden..)
Gebruik hiervoor rewriteables. Hoef niet te kijken wat ik al wel en wat niet heb gebackupped, doe gewoon alles. Hou wel van makkelijk..
Als het teveel schijven gaan worden worden het gewone maar voorlopig is dat nog niet nodig.


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Plaats reactie