Goede foto's maken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

11-03-2006 15:18

Ik ben tot nu toe steeds niet erg tevreden over hoe mijn karpers op de foto's te komen staan... Ik vind dat ze te klein lijken op de foto als ik het met andere karperfoto's vergelijk (bv op deze site)..bij mij zie je veel meer omgeving maar ik weet ook niet wat ik voor tips moet geven aan degene die een foto maakt...ik heb een gewone fototoestel(geen digitale)
op hoeveel meter moet de foto genomen worden?? en wie heeft er nog wat tips voor mij?

Groet Maurits
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

11-03-2006 15:38

Maurits,

Vraag altijd of diegene die de foto's maakt : ook door zij knieen wil zakken, zodat je in iedergeval op de zelfde hoogte zit, verder houd niet te veel afstand.
Het makkelijkste is mischien zelf eerst even door de lens tekijken naar de positie van de onthaakmat en de achtergrond, en aan de hand hiervan aanweizingen geven.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-03-2006 16:20

Je streven is natuurlijk een man-visfoto waar de vis zo groot en duidelijk mogelijk op staat zonder halve staart of je eigen hoofd uit beeld en dat soort zaken. Dit is met een digitale camera of een spiegelreflex makkelijker te bereiken dan bij een gewone camera (analoog compact) moet ik zeggen. Bij spiegelreflexcameras is het: What you see is what you get. Dus wat je door je zoeker ziet, komt op de foto. Niet meer en niet minder.
Een digitaal compact cameratje werkt met een display waarop je kunt zien hoe de foto eruit komt te zien. Als de visser+vis dan niet goed in beeld kom neem je gewoon meer afstand.
Het nadeel bij gewone camera's is dat de zoeker (kijker, kijkgat) naast of boven de lens zit. Er zit dus wat verschil tussen wat je ziet en wat de lens ziet. Hier kun je misschien wat rekening mee houden door iets af te wijken met je kijker. Bijvoorbeeld wat hoger richter, omdat de lens onder je zoeker zit. Niet te overdreven veel natuurlijk. Zal ook wel wat oefenen zijn voordat je het goed inschat. Maar door goed in de zoeker te kijken in hoeverre alles in beeld komt en er dus geen vervelende staart buiten bereik komt of een half hoofd op de foto kom je al een heel eind. Volgens mij lijkt de uiteindelijke foto wat verder weg dan je door de zoeker ziet bij analoge compact camera's. Tenminste dat gevoel had ik altijd.
Tja, wat is een gangbare afstand van fotograaf tot visser.... ik gok zo'n anderhalve meter of zo. Moeilijk te zeggen zo. Probeer dus ook, zoals gezegd op dezelfde hoogte als de poserende visser met vis te fotografen. Dus als ie gehurkt zit ook op die hoogte foto's maken. Het mooiste vind ik ook als de poserende visser niet op zn knieen zit, maar gewoon op zn voeten blijft met de vis, gehurkt. Zoals bij dit voorbeeld van mij:

Afbeelding

Maar dit kan ook persoonlijke smaak zijn, misschien vind jij het wel mooier om anders te poseren.
De vis lijkt dan op deze manier wat groter ook. Hou hem ook niet te dicht tegen je aan. Dan krijg je zo'n "plat" geheel en lijkt de vis ook weer wat kleiner dan wanneer je hem voor je uit houdt. Wat bij hele zware vissen iets moeilijker is :wink: Maar die hoeven meestal ook niet groter te lijken dan ze al zijn!
Verder kun je de vis wat schuin houden ten opzichte van de camera. Geeft wat meer diepte, wat misschien een mooi effect geeft. Voor mooiere foto's let ook op de achtergrond, de zon en dat soort dingen. Fotografeer met de zon mee, en niet er tegenin! Niet in de schaduw gaan zitten. Zoek een mooie achtergrond, die ook niet te aanwezig is.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Als iemand anders je foto's maakt ben je toch overgeleverd aan zijn fotokunsten, dus ook voor hem/haar zijn tips belangrijk. Anders heb JIJ er nog niks aan!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-03-2006 18:56

een vis kan niet groter zijn of lijken dan ie is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-03-2006 21:22

Zijn niet, lijken wel.

Denk aan die eindeloze discussies over nieuwe recordvis(?) versus groothoeklens....
Plaats reactie