Spiegelreflex digitaal

Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-10-2005 11:23

Deel hier je kennis m.b.t. de digitale spiegelreflexen met al hun mogelijkheden. Hier is wel de opsplitsing gemaakt tussen digitaal en analoog omdat de digitale camera's wat meer instelmogelijkheden hebben dan de analoge camera's.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 04-01-2006 23:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

09-10-2005 21:06

Twee jaar geleden, na meer dan 15 jaar met dezelfde Nikon FM te hebben gefotografeerd, stond ik voor de aanschaf van een nieuwe camera. Met de kerstbonus op zak internet afspeuren dus. Digitaal of analoog? Ik was er nog niet uit. De camera moest even robuust zijn als de oude, dat is wel prettig gezien de omstandigheden waar wij ze in gebruiken. Beeldkwaliteit moest even goed zijn. Daar had ik immers al mijn zorgvuldig geselecteerde setje Nikkor-lenzen voor. De belangrijkste eis was dat er TTL op moest zitten. Bij dit systeem wordt de flitser aangestuurd door de lichtsensor achter de lens. Als de film (of beeldsensor) voldoende is belicht stopt de flitser automatisch. Om een lang verhaal wat korter te maken: Digitale camera’s voldeden lang niet aan mijn eisenpakket. De lenzen die ik al had zijn bovendien niet op de moderne camera’s te gebruiken omdat er de benodigde elektronische onderdelen in ontbreken. Zou ik toen een lens hebben gekocht die een beetje in de buurt kwam, dan was ik alleen voor de lens al zo’n 1200 euro kwijt. Dan kwam daar nog een flitser bij, enz, enz. Het is dus een Nikon FM3a geworden. Deze heeft hetzelfde huis als de oude FM van 25 jaar terug met wél de moderne snufjes als TTL erin en bovendien de mogelijkheid automatisch te belichten met diafragmavoorkeuze. De camera kiest dan zelf de sluitertijd. Handig als je met statief jezelf fotografeert met je vangst in je handen. Gebruikt flitsertje erbij en ik was voor een redelijk bedrag klaar. De prijs was namelijk tot bijna de helft gezakt t.o.v. 2 jaar daarvoor toen de camera op de markt kwam. Bijbehorende absolute toplenzen, die 10 jaar terug nog onbetaalbaar waren, koop je voor een habbekrats op marktplaats. Niet handig geweest van Nikon om met een dergelijk ding op de markt te komen ten tijde van de digitale revolutie.

Wat heeft dat verhaal nu met digitale spiegelreflex camera’s te maken vraag je je misschien af? Welnu, weer 2 jaar later gaat heel dat verhaal niet meer op. De digitale SLR’s zijn robuust, ongelofelijk snel, hebben een waanzinnige beeldkwaliteit én zijn ‘betaalbaar’ geworden. Hetzelfde geldt voor de lenzen. Originele toplenzen van Canon en Nikon b.v. blijven erg duur. Lenzen van vreemde merken zijn echter zeer betaalbaar geworden en bovendien wáánzinnig van kwaliteit. Neem nu de bekende 18/200 lens van Tamron. Waanzinnige beeldkwaliteit en (bijna) nooit meer een lens wisselen. Lichtsterk is ie beslist niet 3,5 tot 6,3. Dat maakt ook al niet veel uit, je verhoogt gewoon elektronisch de ISO-waarde. Ook dat is nu mogelijk zonder dat je al te veel ruis krijgt.

Of ik nu spijt heb van mijn aanschaf van mijn conventionele camera? Nee absoluut niet, nog steeds is de beeldkwaliteit van deze camera i.c.m. die 20 jaar oude lenzen onovertroffen. Deze set is qua beeldkwaliteit beslist nog niet ingehaald door de betaalbare digitale SLR’s, al worden de verschillen nu gewoon te klein om niet voor digitaal te gaan met al hun gemakken en zeer plezierige eigenschappen.
Hét grote voordeel van de digitale camera is gewoon dat je veel meer (instel)mogelijkheden hebt als met de conventionele. Je maakt véél meer foto’s waar dan gewoon weer meer geslaagde bij zitten omdat je direct het resultaat op je schermpje ziet. Zo leer je ook weer sneller bij!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-10-2005 20:52

Zeer opvallend bij de digitale SLR's is het feit dat je qua belichting heel weinig marge hebt en je al heel snel aan het overbelichten bent. Is diafilm gevoelig voor overbelichten, bij digitale camera's is dit fenomeen al zeer snel waar te nemen met de belichtingsmeter op neutraal. De marge zit dus duidelijk (al is dat ook weer minimaal) in het onderbelichten. Op de 350D van mijn vriendin hebben we de beste resultaten (in normale omstandigheden dan) met de belichtingsmeter 1 a 2 streepjes in de min. Dat was dé tip voor de betere foto's van een collega van me.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

10-10-2005 21:00

Bas, bevalt die 350D? ik zat hier zelf naar te kijken maar weet het niet.
groetjes henk
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-10-2005 21:17

Fantastisch ding en heel gebruikersvriendelijk. Samen met die Tamron nooit meer een lens wisselen. De camera is ook lekker compact. Ook de Nikon D70S en zijn goedkopere broer de D50 zijn fantastische camera's. Het ontloopt elkaar niet veel. De 350D komt een heel klein ietsje beter uit de tests wat betreft beeldkwaliteit. Nikon voelt daarbij iets degelijker aan. Er zijn natuurlijk meerdere merken met waanzinnig mooie camera's zoals de Konica-Minolta met image stabilizer in de body verwerkt. Nooit meer bewogen foto's en bovendien vallen eventuele stofjes van de beeldsensor door het trillen. Olympus is er inmiddels ook weer bij met hele aparte camera's die ook heel goed schijnen te zijn.

Zowel met de 350D als de D70s, drie beeldjes per seconde met een max van 15. Die 15 beelden worden vervolgens in luttele seconden opgeslagen op het schijfje en je schiet weer 15 foto's op volle kwaliteit (3 tot 5 MB per stuk!!!) Zeker weten dat je PC meer moeite heeft met kopiëren of verplaatsen van die foto's.

Van de andere merken heb ik helaas geen gegevens bij de hand.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

10-10-2005 21:27

Dank je bas, ik ga maar is prijzen vergelijken.
groetjes henk
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-10-2005 21:34

D50 is het meest betaalbaar dit moment. Kwalitatief ook een hele mooie camera! Kijk wel voor de wat betere lenzen. Die hoeven echt niet van hetzelfde merk te zijn. Sigma en Tamron maken dé betaalbare toppers van dit moment. Merken waar je een paar jaar terug je neus voor ophaalde als veeleisende amateur.......
Sinds een jaar of twee worden er veel krachtigere computers gebruikt bij ontwerp én productie van de lenzen. Je hoeft dus niet meer per se een lens van 20 jaar terug te hebben met vaste brandpuntsafstand om betaalbare topkwaliteit te hebben, zoals tot 3 jaar terug het geval was.
Bernard Holtkamp

11-10-2005 12:51

Bas even een vraagje.

Je zegt lekker geen lens meer wisselen maar waarom koop je dan een DSLR?
Want dit is nu n.l een van de voordelen van een DSLR,je kan lekker wisselen tussen b.v een tele of een extreme groot hoek.

Bart
Harold Pomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 11-10-2005 12:54
Locatie: Veendam

11-10-2005 13:04

Hallo,

Ik ben zelf in bezit van de Nikon D50. Maakt echt hele gave foto's! Nog bedankt voor de tip Bas wat betrefd die belichtingsinstellingen voor die 350D. Zal het ook es voor mijn D50 proberen. Ben niet echt een proffesionele fotograaf dus moet nog veel leren over het toestel. Als je nog es goeie tips hebt dan hoor ik ze graag.

Groet, Harold
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 13:14

b j van houten schreef:Bas even een vraagje.

Je zegt lekker geen lens meer wisselen maar waarom koop je dan een DSLR?
Want dit is nu n.l een van de voordelen van een DSLR,je kan lekker wisselen tussen b.v een tele of een extreme groot hoek.

Bart


Vooral de beeldkwaliteit is het grote voordeel. Gebrek aan ruis t.o.v. de compactcamera's is een enorm voordeel. Beeldsensor is immers 4x zo groot. Verder: als je op de ontspanknop drukt, zit er geen vertraging in het afvuren van de sluiter. Iets wat me enorm stoort bij de compactcamera's. Die Tamron 18-200 is wel een perecte lens om mee te beginnen. Over het hele bereik is ie beter dan de standaard (18-55) kit-lens. Er zal nog wel wat bij komen in de toekomst........

BTW, ik kocht hem niet maar mijn vriendin. Ik ga voorlopig nog even door met analoog en volledig manueel fotograferen.
Bernard Holtkamp

11-10-2005 13:26

Bas als je er toch iets bij gaat kopen dan adviseer ik je de canon 50mm F1.8.
Een verschrikkelijk goede lens en zeker niet duur.
Ik gebruik hem sinds kort en ben er net zoals een hele hoop eosdigitaalforumleden(wat een woord) heel erg tevreden mee.
En de prijs is erg gunstig,89 euries bij konijnenberg in den ham.

En die kitlens is echt niet zo slecht hoor.
Natuurlijk is het een instap model maar met de juiste instelingen maak je er zeer strakke opnames mee.

Bart
Peter van Crugten
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2005 11:08

11-10-2005 13:39

b j van houten schreef:Bas even een vraagje.

Je zegt lekker geen lens meer wisselen maar waarom koop je dan een DSLR?
Want dit is nu n.l een van de voordelen van een DSLR,je kan lekker wisselen tussen b.v een tele of een extreme groot hoek.

Bart



Ik sta ook op het punt een nieuwe camera aan te schaffen. Ik ben wel een beginner maar fotografie interesseert me gewoon enorm. Persoonlijk vind ik het wel een nadeel om net als bij een dslr lensen te verwisselen. Ik heb nu diverse reviews gelezen van de Fuji S9500 en die komt er over het algemeen goed uit. Kwa instellingen is er ook heel veel mogelijk op deze camera en niet te vergeten zijn 10.7 optische zoom. Het is wel geen slr camera maar misschien ook zeker de moeite waard.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 13:42

Als ik ooit over ga dan zal ik er zeker lenzen bij kopen met vaste brandpuntsafstand, Bart. Die blijven het toch winnen van de zoomlenzen qua scherpte, wat het mooiste is als je karpers fotografeert.
Die 50 wordt wel meteen een 80 mm op de 350D vanwege de omrekenfactor bij digitaal. Ik zou het liefst op ong. 40 mm uitkomen incl. omrekenfactor voor de karperfoto's. Dan zou je op een 24 mm komen. Frees dat die weer wat duurder zijn met flinke lichtsterkte.

En inderdaad, die goedkoop aandoende kitlens is zeker niet slecht!

Die prijs is echt belachelijk laag geworden zeg voor zulke goede standaardlenzen.

Bedankt voor de info!
Bernard Holtkamp

11-10-2005 14:08

Ach wat is duur?

De canon 24/1.4 L USM is maar 1239 euro :cry:
Heb je trouwens wel L glas.

Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 15:02

Dat bedoelde ik toen ik heb gekozen om met mijn oude lenzen verder te gaan. Zelfde kwaliteit en lichtsterkte, maar dan voor 100 euro op marktplaats.
Willem Barnas

11-10-2005 17:54

Jo,

Goed adresje, konijnenberg in Den Ham, zijn echt voordelig!

Wat Bas zegt over die vaste brandpuntsafstanden is geen fabeltje, die zijn echt veel scherper en scheiden ook beter (kleur). En duurder als je een ook een beetje een rappe, robuste AF wilt.

:cry:

Compromis is een zoom...

Op mijn Nikon F80 (volautomaat analoog) had ik voorheen een Tokina 28/70 ATX Pro, een f2.8 over het volle bereik, maar al gauw lag de AF-motor aan flarden en móest ik over. Aangezien een Nikkor met die eigenschappen (dus een beetje groothoek, lichtsterk, snel en duurzaam) nieuw al ruim over de anderhalf duizend euro gaat (je hebt dan wel een AF-S, dus superstil door de Silent Wave Motor - zelfde als de Ultrasonic Motor van Canon) en ik dat geld zelfs nog niet eens zou kunnen dromen, kwam ik tweedehands uit op een Sigma EX met hetzelfde bereik en dezelfde lichtsterkte, alhoewel ik vermoed dat de Sigma wat lichtsterker is.

Die Sigma EX-serie is echt ontzettend fijn en maakt fantastische beelden. Heb net wat scans terug van dia's die met dit optiek gemaakt zijn en die zijn wel iets scherper dan die van mijn Tokina (welke nu een heel fijne, reserve MF-lens is geworden...).

Sigma is een vette aanrader, absoluut! Maar ook de Tamrons XR Di zijn geweldig, schijnt ook een superieure macro te hebben. Maar goed, als je dan ziet wat Sigma daar tegenover zet met VIER (!) Macro's tussen de 50 en 180 millimeter... en allemaal f2.8 of f3.5........................

Groeten,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 17:56

Hier wat info over Nikkor-lenzen voor Willem: http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html
Willem Barnas

11-10-2005 19:06

Bassus!!!

Ik zit er midden in! Dank!

Groeten,
WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-10-2005 19:11

Die vent is goed he?! Hij sleept wat lenzen mee als ie een plaatje gaat schieten! Met een rugzakkie redt ie het niet.

Let ook op het feit dat je die oude toppers om kunt bouwen voor de moderne camera's middels het inbouwen van een CPU-sensor. De 50 mm 1.4 koop je voor 100 euro. Scherper is er volgens mij nooit gemaakt (door Nikon dan) Dus, deze lenzen zijn ook geschikt te maken voor een digitale SLR. Prijzen en/of mogelijkheden moet ik me nog in verdiepen.
Willem Barnas

11-10-2005 23:07

Bas,

Oplossing om ombouwen te voorkomen; F100. Past alles op.

Dé Tank als je het mij vraagt.

Iemand nog een F80 kopen voor een eurootje of zeshonderd? Krijg je er ook nog een batterypack bij en als je de koffie helemaal op drinkt een bodycap...

:)

Nou dag, ik ga me nog even vergapen op wat dia's.

WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-10-2005 10:05

Passen is het probleem niet Willem. Het gaat om de mechanische dan wel electronische diafragmakoppeling. Vroegah had je dat vorkje, toen kwam de inwendige mech. koppeling en daarna dan die electronische met CPU-sensor. Die laatste moet je laten inbouwen om de Ai/Ais lenzen geschikt te maken voor de moderne versies. Dan heb je wat hoor! Echter niet autofocussen.
Willem Barnas

12-10-2005 13:31

Bas,

Klopt ja, zeker waar. Vergelijk ik (en dat bedoelde ik wat onduidelijk) echter de lichtmetingssystemen die met die objectieven mogelijk zijn op mijn F80 met een F100............................

Alles past inderdaad wel, alleen niet alles werk bij bepaalde bodies.

Manual focus = geen probleem

Weet jij wat zo'n 'CPU-chip-upgrade' kost voor een AI(S) en waar je dat kan laten doen? INCA? Speciale vaklui? Misschien heb ik het gemist op de site van Bjorn Knackebröd.

Adios,
Hij die ballen gaat rollen :D
Willem Barnas

12-10-2005 13:34

Oh Fak,

Je schreef het al...

"Prijzen en/of mogelijkheden moet ik me nog in verdiepen."

Lullo ben ik ook.............. :-?

WB :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-10-2005 20:19

Misschien deze mensen? http://www.japancamera.nl Schijnen erg vakkundig te zijn met reparaties voor alle camera's. Daar kun je ook gerust je afdichtingen laten vervangen. Ik zal ze eens bellen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-10-2005 19:22

Nog ééntje voor Willem: http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm
Die is ook weer een weekie zoet. Ga je op tijd naar bed jongen?!