Alg

Plaats reactie
Ivo Heinen
Berichten: 6
Lid geworden op: 01-06-2013 21:23
Locatie: Landgraaf

01-04-2014 17:28

Beste visvrienden,

Onlangs heb ik de pomp weer in de koivijver laten zaken. Echter had ik direct weer last van (draad)algen. In de afgelopen jaren heb ik er verschillende bestrijdingsmiddelen voor gebruikt op aanraden van een dierenspeciaalzaak. Echter ben ik het eigenlijk "beu" om steeds naar zo'n winkel te rennen en ben ik op zoek naar andere remedies. Is er iets wat jullie mij kunnen aanbevelen?
Daarnaast heeft de vijver vaak troebel water. Kan ik daar iets aan doen of ligt het gewoon aan de stand van de zon?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-04-2014 18:30

Simpel stukje natuur.

je algen groeien doordat ze voeding krijgen.(nitriet) en zetten dit om in nitraat.
zolang het filter niet de grootste nitriet verbruiker is zal de draadalg lekker flink groeien.
wees blij met de draadalg......die vangen voor jou het gebrek aan filtratie op op dit moment.
waarom had je de pomp er uit, lekker in de winter ook laten draaien.

de anti draadalg middelen werken overgens vaak door koper aan het water toe te voegen.
gaan idd je algen van dood maar na een aantal jaren goed gebruik ook je vissen.

succes
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

02-04-2014 09:23

De vissen worden aktiever ,het water is nog koud ,dus bacteriecolonies zijn nog lang niet optimaal maar er wordt wel gevoerd . Er word dus bijna geen nitriet uit het water in nitraat omgezet door de bacteriecolonies . Dus zeer matig voeren ,en nooit de filtering stoppen in de winter ,nooit geen chemikalien gebruiken om algen te stoppen ,maar logisch nadenken en je is wat inlezen op het net .

Als voorbeeld ,mijn vijver is 15 kuub ,hierin zitten 14 vissen ,enkele zijn rond de 70 a 80 cm ,ik gebruik een vortex ,een 5 kamer filter en een plantenfilter . Ik gebruik maximaal 10 kg voer per jaar ,de rest mogen ze lekker zelf opzoeken .
De vissen zijn kerngezond en het water is glashelder ,en ook mijn vijver maakt wat draadalgen aan in de winter en het vroege voorjaar,blijf je zeer weinig voeren tot de watertemperatuur een graad of 14 is gaan de algen vanzelf weg mits je filtering op orde is :wink:
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2014 10:56

Ivo,

Troebel water of zweefalg verdwijnt bij geschikte filtering. Biofilter / UV filter / pomp combi met capaciteit aangepast aan jouw vijver met vissen is voldoende. Als je dat onder controle hebt is het resultaat van het heldere water dat je draadalg krijgt. Niet teveel voeren. Heel vaak met het handje (netje) de vijver schoonhouden. Opgehoopt vuil uit filter verwijderen. Alles wat je er zo uit haalt hoeft niet afgebroken te worden en draagt dan niet bij aan de bemesting. Draadalg verwijder je simpelweg door dit om een bomboestok te draaien.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie