kois kweken

jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

05-11-2013 21:41

Hallo mensen ik wil beginnen met het kweken van kois. Heb een aquarium van 40 cm en ben van plan helebkleine kois (larvjes) te kopen bij een kennis van me. Nu moet ik mn vijver 3 week indraaien maar na hoeveel dagen mag er een algen eter in of een graskarpertje ? Want er groeien al wat algjes door iets.
https://www.youtube.com/watch?v=t0uev1X ... ata_player

mvg,


Jordy
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

06-11-2013 12:02

algen zijn niet schadelijk voor de vis, ze eten er zelfs van. Ik zou er nog even niets aan doen.
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

07-11-2013 20:05

Ohh maar hoeveel kois kunnen in een 40 cm bak ? En hoe groot maximaal dan ?
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-11-2013 20:42

Wil je een eerlijk antwoord......geen

Een paar kleintjes gaat gied met een grote filter er achter.
Zoek eens het topic........karpers in aquarium op.
Draadje is van 2005 ofzo.

Ik had er 7 van een cm of 5 in een 120 cm bak.
Na een hakf jaar waren ze een cm of 12 a 13 en was het niet meer te houden.
Lekker warm water en goed voer groeien ze hard van.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen tenzij je ze snel 8n een vijver kwijt kan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-11-2013 21:59

Als je visjes wil kweken in zo'n klein bakje neem dan guppen, dat gaat net.
Voor een goudvis is het al veel te klein laat staan een karper.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

08-11-2013 19:09

bezint eer ge begint
eerst verdiepen dan beginnen , en niet anders om
carp greats jannes


carp fishing a way of live
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

10-11-2013 19:21

Ik ga ze er niet in kweken. Ik krijg a.s vrijdag een ibc 1000 liter bak binnen. Heb nog een extra verwarmings apparaat en luchtpomp met een aansluiting. Ben je in de winter ook een filter nodig in een quarantaine bak ? Of is dat nooit nodig ? Vent uit mn klas zegt dat dat niet nodig is omdat ze in de winter niet scheiten.. of is een verwarming ook niet nodig ?
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

10-11-2013 20:18

Altijd filteren :o
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

10-11-2013 20:45

jordy hoekstra schreef:Ik ga ze er niet in kweken. Ik krijg a.s vrijdag een ibc 1000 liter bak binnen. Heb nog een extra verwarmings apparaat en luchtpomp met een aansluiting. Ben je in de winter ook een filter nodig in een quarantaine bak ? Of is dat nooit nodig ? Vent uit mn klas zegt dat dat niet nodig is omdat ze in de winter niet scheiten.. of is een verwarming ook niet nodig ?


Watertemperatuur niet onder de 5°C laten komen en zeker filteren,vissen scheiden via de kieuwen ammonium uit dat door de filter moet worden omgezet in nitraat.Nitraat is eigenlijk ook een vergif en mag niet boven de 50mg/m3 uitkomen om gezond te zijn voor de vis.Dit kan je in je ibc bak alleen doen door waterverversingen,wekelijks 10%.Alleen vrees ik dat met deze temperaturen je filter niet meer opgestart geraakt(bacterien) tenzij deze in een verwarmde plaats staat,bacterien uit een potje toevoegen haalt geen r..t uit,daar zit alleen voeding voor goede bacterien in die vanzelf in je filtermateriaal ontstaan.Filter opstarten doe je als volgt:2 visjes in je ibc bak zetten en 3weken wachten terwijl je dagelijks 5% water ververst,dit om nitriet te vermijden dat zich gaat ontwikkelen tijdens de opstart van je filter->hoge nitrietwaarde=dag visjes,daarna 1 visje per 2 weken bijzetten om de filtering mee te laten groeien,dit alleen bij watertemperaturen vanaf 15°C,onder de 5 a 10°C gaan de bacterien in een soort van winterslaap en worden ze inactief,in het voorjaar bij stijging van temperatuur zullen deze terug actief worden.
Als de bak buiten staat raad ik je aan om deze te isoleren en de temperatuur rond 15°C te houden(verwarmen),zo kan je nog licht voeren en gaan de visjes sterker het voorjaar in en kan je filter opstarten.Zou er niet meer dan 1m lengte vis in zetten(bv 10 visjes van 10cm)om niet teveel vervuiling te hebben.Heb zelf zo'n bak in mijn garage staan als quarantainebak voor mijn koi vandaar.
Veel succes
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

11-11-2013 08:02

Hoe isoleer je zon bak ? Want ik heb er een stalen frame omheen. Dus ik moet het filteren EN verversen. En over het temperatuur. Ik mag gwn de verwarming op 5 graden zetten ?. Weet zo niet of dat kan trouwens. Maar als dat kan ?


Bedankt
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-11-2013 10:13

Je kan de temperatuur op 5 graden zetten en wachten tot ze dood gaan.
Zo een ibc container ongeisoleerd krijg ie veel te veel last van schommelingen in het water.

Verwarmen met een verwarm8ngs element van een aquiarium is helaas niet genoeg met een bak die buiten staat.
1 kw heatertje er op zal wel werken maar word een dure hobby.

Isoleren is niet zo lastig.
Pak de bak goed in met piepschuim en zorg dat het niet nat word(dan verliest piepschuim z8jn isolatie waarde)

En een cm piepschuim doet niets.....neem een cm of 8 dik piepschuim.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

11-11-2013 10:21

inderdaad mannen

jordy verdiep je eigen eerst in het geen je wil en wat je kan
verwarmen is de manier , alleen vertel het niet tegen je ouders want die zullen het volgend jaar ZEKER merken (en ik praat uit ervaring met mijn eigen zoon) een paar honderd euro stroom is helemaal niets
ik zou zeggen wacht tot het voor jaar VERDIEP JE ER GOED IN , en begin dan pas
want kleine kois hebben meer aandacht nodig dan grote
voor dat je het weet ligt de hele boel op zijn rug
en je zult niet de eerste zijn die dat overkomt
het is een mooie hobby
een leuke bezigheid maar weet wat je doet

succes verder
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-11-2013 13:23

Een ibc container hier in de schuur en 2 400 watt aqaurium verwarming elementen dik in de piepschuim koste ongeveer 400 euro voor 1 w8nter.
Voordeel dat ik zelf de rekening mag betalen.
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

12-11-2013 21:11

Ohh maar hoe moet je het doen als je een vijver hebt in de winter dan ? Je hele vijver verwarmen ofzo ? Kijk dan begin ik met zon bak in de lente. En dat de vijver ook in de lente af is. Want ik moet idd echt wat dingen weten voordat ik de 1e winter in ga.
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

13-11-2013 11:56

je vijver hoef je niet te verwarmen (kan wel)
tis maar net wat je wil en wat je doelen zijn
stel je vragen eens op een koi forum
dan zul je zien dat je binnen de kortste keren meer reactie"s krijgt
zoek mensen op bij jou in de buurt die met koi's bezig zijn
ga daar eens kijken , en vooral luisteren!!!
maar boven alles leren!
succes groet jannes
anders je vragen via pb stellen
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

13-11-2013 17:01

Nog een goede raad,ga bij verschillende koihouders kijken en vraag naar hun ervaring en mening over filtering en hoe de vijver op te bouwen.Gaat daar veel uit leren.Hier staat sinds begin november een kap op de vijver om de watertemperatuur stabiel te houden,deze blijft erop staan tot de nachtvorst in het voorjaar ophoud.Is het mooi->neen,is het goed voor de vissen->zeer zeker,putje winter gaat de watertemperatuur zonder te verwarmen nooit onder de 5°C,dan is het rustig "overwinteren" voor de koi en niet "overleven".
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

13-11-2013 17:26

Bij mij zit sinds dit weekend dus ook weer de kap op de vijver.
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

20-11-2013 12:54

Peter Matheesen schreef:Nog een goede raad,ga bij verschillende koihouders kijken en vraag naar hun ervaring en mening over filtering en hoe de vijver op te bouwen.Gaat daar veel uit leren.Hier staat sinds begin november een kap op de vijver om de watertemperatuur stabiel te houden,deze blijft erop staan tot de nachtvorst in het voorjaar ophoud.Is het mooi->neen,is het goed voor de vissen->zeer zeker,putje winter gaat de watertemperatuur zonder te verwarmen nooit onder de 5°C,dan is het rustig "overwinteren" voor de koi en niet "overleven".



Oke dat is beter als verwarmen ja :), hoe duur is zon kap en waar te koop ? Heb al bij 4 mensn gekeken. Maar 2 daarvan hebben geen gaas over vijver en andere zeggen dat dat echt nodig is tegen die kloten vogels.. Ze hadden wel allemaal grote filters staan dus dat is sws nodig :D
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

20-11-2013 13:22

Een mooie kap dien je zelf te bouwen... maar schrik niet... polycarbonaarplaat van 18mm kost gemiddeld €16-€20 de vierkante meter.. Dus een beetje knappe kap met schuine kanten, aluprofielen, luik die open kan ivm ontluchten etc etc kost je met gemak een €500-€600..

Mijn vijvertje hier 25m3 met een filter van 2200 liter koste me aan aanleg kosten (alles zelfbouw) een goeie €3500, dit is zonder de latere aanpassingen... en dan moet er nog vis in..

Dus zodra je een mooi budget hebt, kan de schop n de grond, want waar je nooit op besparen mag is "het huis" waarin je vissen leven, incl het filtersysteem..

is dit fout, dan gaat het fout
Vissende vader, die koi's houdt
jordy hoekstra
Berichten: 238
Lid geworden op: 04-10-2010 16:44

20-11-2013 14:00

Michel je hebt weer een pb.
Kamaraad van me heeft geen net tegen reigers enz. En die heeft ook geen kap en zn kois leven al 4 jaar in zn vijver. hij krijgt voor deze winter een grote pomp zegt die zodat het water niet dicht vriest.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-11-2013 14:57

Je kunt het zo gek maken als je wilt. Koi zijn grote vissen die de ruimte nodig hebben om te groeien en diepte om te overwinteren. Je kunt een heel overkapt zwembad met zuiveringsinstallatie bouwen als wilt. Mijn 7 koi leven echter meer dan 15 jaar in een folievijver van 10 m3. Diepste punt is een meter, maar ik lees ook wel 120 cm als ideaal. Filter, pomp en luchtpomp voor de grote van de vijver zijn nodig met max 1 koi per m3. Inmiddels is er geen net meer. De koi zijn te groot voor reigers, die hebben hun belangstelling dus verloren. Maar de eerste 10 jaar heeft er wel altijd een net overheen gespannen gezeten. In de winter blijven pomp en filter plus luchtpomp zolang mogelijk doordraaien. Meeste winters blijft er daardoor een wak in de vijver. Zelden dat deze voor langere tijd helemaal dichtvriest en de pomp uit moet. Er is geen verwarming of een kap. Dat is niet echt nodig. Nog geen koi verloren in al die jaren. Maar dit is wel een beetje het minimum, afgezien van een hele grote vijver met een paar koi. Voor dat laatste heb je verder niks nodig. :wink: Met andere woorden, het is enigszins een samenhang tussen grote van de vijver en het aantal vissen. Zo groot mogelijk maken en een behoudend aantal vissen uitzetten helpt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-11-2013 15:38

Mijne is overkapt met noppenfolie.....kost me jaarlijks 3 tientjes.
Een net heb ik er nooit overheen gehad en ook nog nooit een koi(tje) verloren.
1 ste jaar hadden we geen kap en konden we dus bij gaan verwarmen omdat het water slechts nog 2 graden was.
Met de noppenfolie kap komt het nooit onder de 6 graden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-11-2013 15:43

Als je vijver minstens 1 meter diep is en de pomp kan in de winter omhoog geplaatst worden zodat de onderste laag stilstaat zal het bij de bodem nooit bevriezen en kunnen de koi daar prima overwinteren.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

20-11-2013 18:48

Heb hier ook zelf een kap gebouwd,2e hands polycarbonaatplaten gevonden voor 20€ voor heel de vijver+houtwerk,kostprijs totaal +-300€ maar heb deze nu al het 3e jaar en de koi hebben er veel voordeel van,onder de 5°C watertemperatuur is het "overleven"voor de koi en heb liever dat ze rustig "overwinteren".In de natuur is het simpel:only the strong survive.
Kan sinds ik de kap heb met een gerust hart de winter in :D
In natuurvijvers is het op de diepste plaatsen +- 5°C omdat water van deze temp het grootste soortelijk gewicht heeft en dus "zinkt".Besef zelf dat in onze kunstmatig aangelegde vijver dit absoluut niet het geval is omdat de waterhoeveelheid veel te klein is.Je kan ook als de vijver volledig dichtvriest(niet slecht per definitie)eens er een laag van enkele cm is het waterpeil laten zakken zodat er tussen de ijslaag en het water een luchtlaag komt te zitten die isolerend werkt.Een vijver niet laten dichtvriezen door middel van pomp en beluchting is niet aan te raden omdat je dan voor meer afkoeling van het water zorgt door de beweging in het water maar hier zijn de meningen over verdeeld.Ieder zijn mening hoor.
Heb hier op 30m3 10 koi dus zeker geen overdreven bezetting en de filter draait heel de winter door maar met een lichtere pomp.
Veel succes met je keuzes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars