plantenfilter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

02-05-2012 22:02

Hallo mede boarders,

na het karpervirus,is nu ook het koivirus overgeslagen op mij.
Mijn vraag is,heeft er iemand een goede overzichtelijke tekening voor mij
hoe je een plantenfilter kunt maken?

Het plantenfilter wordt een aparte filterlijn,grote 4.50x40x40 LxBxD.
Dus hoe je het beste aansluit,hoeveel wand doorvoeren enz.

Mvg koi groeten Leon.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

30-03-2013 01:27

Na de vele reacties,begin ik met het plantenfilter,hihihihi
Nu,bijna en jaar geleden begin ik dan met mijn PF,is iets groter geworden 500x45x55=lxbxd =1,125 kuup water.
Wordt aparte filterlijn.
Ga de planten in mandjes plaatsen met vijversubstraat,nu heb ik een aanvoer van 110 via skimmer.En twee aanvoeren naar PF van 50 en 110 upflow.
Afvoer naar vijver wil ik gaan regelen met drie buizen van 50 met schuifkraan.
Welke van de twee buizen kan ik het beste gaan gebruiken voor naar het PF? de andere wil ik gaan gebruiken als vuilwaterafvoer via bodemdrain.
Zoals volgt dus skimmer,vortex/zeef,pomp en uv,voor filter schuifkraan en achter pomp schuifkraan.
dus nu is mijn vraag: zal toch weer geen jaar duren??
Wat moet de pomp capiciteit zijn, inhoud zeef/vortex en de aantal watt voor de uv.
BVD.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

30-03-2013 09:17

Je wilt een aparte PF-lijn ?? Waarom realiseer je deze niet achter je gewone filter lijn ?? ivm dat de stofjes al verwerkt zijn tot nitraten.. Een aparte pf-lijn is bestgrappig, maar wweet dat je bv met liss e.d ook ammonia aant verteren bent, hier door is er minder over je "normale filterlijn" Dit zal dan een aardig lui filter worden en kun je strax allicht geen pieken op kunnen vangen na een behandleing van een ziekte of derg ...gezien dat je bij veel medicatie je plantenfilter dient af te sluiten...

Mijn idee is : Planten filter, achter je bestaande lijn zetten..met by-pass.. Zodat je ingeval van behandeling gewoon je filter kunt blijven gebruiken .....
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

30-03-2013 12:46

Oke,Michel.
Maar mijn vijver is 24 kuup, zeeffilter naar 60beatfilter dan door 75watt uv pomp
is 15.000.retoer vijver 30cm onder water

Nu is mijn volgende vraag,wat moet ik dan veranderen aan misschien pomp capiciteit of andere dingen.Of
is het met deze filterlijn dan ook mogenlijk hem over het PF te laten lopen.

BVD.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
weslingh lublink
Berichten: 432
Lid geworden op: 21-09-2009 08:21
Locatie: oss

31-03-2013 11:44

Ik zeg geen plantenfilter
Het is een bacterie bom maar dan niet in goeie zinnen
Je kan het wel doen als je egt apart doet maar dan voor sier

Beter je vijver een x extra spoelen

Gr. Weslingh

P.s. Kijk anders een keertje op (koi eagle )
you never know if you never try

PR Schub 30p
PR Spiegel 32p
PR 2014 0p

vangsten 2014

Schub : 0
Spiegel : 0
vol schub : 0
Gebruikersavatar
wilbert nies
Berichten: 89
Lid geworden op: 17-03-2006 21:57
Locatie: nederweert
Contacteer:

01-04-2013 10:07

Hallo Leon,ik zou ook kiezen voor de optie van Michel.
Zo had ik mijn plantenfilter ook geinstalleerd namelijk.
Op die manier voed je het filter met schoon water,zodat het dus geen bacteriebom word!

Dus gewoon een bypas maken op je terugvoerleiding met een kogelkraan ertussen,zodat je de aanvoer naar het plantenfilter kunt regelen en/of afsluiten.
Ik had het zo gemaakt,dat ik ook het plantenfilter kon spoelen!
Het plantenfilter liet ik over een natuursteen,net boven de waterlijn,vrij terug de vijver inlopen,zodat ik geen last had van het geklater van een waterval!

Bouw ze!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-04-2013 10:41

Als je een beetje nadenkt over hoe je hem aanlegt is er niets aan de hand.

Onze vorige vijver had een plantenfilter en de huidige krijgt hem van de zomer er bij gebouwd.

Als je zorgt dat je hem makkelijk schoon kan spoelen is er niets aan de hand.
Zorg dat je planten in mandjes/kratjes hangen en er ruim water onderdoor kan lopen.
Maak in de bodem een vuilwater afvoer naar het riool en je bent al klaar.

Bij onze oude vijver was de plantenfilter ongeveer een kuub inhoud en deze spoelde ik iedere week, even de filter schoon maken en het kuubje uit de plantenfilter was een mooie hoeveelheid verversen wekelijks.
Jaren gedraait en nooit een probleem gehad er mee, maar let wel op, LEG HEM GOED AAN.

Vaak zie je idd dat er veel vuil op hoopt en dat er wel een boel problemen onstaan daar door.

Kwa pomphoeveelheid is lastig in te schatten.
Je vijver is 25 kuub met een beadfilter en 15000 liter pomp is (vind ik persoonlijk) wat aan de krappe kant.
Je bead is prima waarschijnlijk en trekt het wel, alleen de hoeveelheid water die je nog rondpompt is denk ik wat weinig.

Laat nou een na je filter en je uv een kleine 12000 liter overblijven( haal je waarschijnlijk niet)
Je skimmer heeft ongeveer 5000 nodig om lekker aan te zuigen en dus zuig je nog maar 7000 op door je bodem drain.
ik gok zomaar dat je redelijk wat vuil hebt wat moeilijk richting je drain gaat.

Nu ga je er een plantenfilter bij hangen, je retour leiding word gesplits, wat weer druk verlies op leverd en een deel van je water loopt terug via je plantenfilter.

Ik denk dat het voor je doorstroming een beetje weinig word allemaal.

Kan je niet je skimmer op een aparte lijn, of eventueel via dezelfde lijn op een airliftje laten draaien.
WIn je er een boel doorstroming mee en 5 kuub door je plantenbakje in het uur is ook niet heel extreem.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

01-04-2013 15:38

Oke, bedankt voot de tips dusver.
nu heb ik de skimmer al op mijn huidige filterlijn,de retour naar de vijver is 50.
Daar een bypass plaatsen met schuifkraan naar PF,kan allemaal opgeringe afstand,max 1.50 meter.
nu wil ik retour PF met drie buizen rond 50 met schuifkranen gaan regelen, is dit niet te groot.
Om een mooie waterval te realiseren.mijn PF staat trouwens ongeveer 5 cm hoger als mijn water nivo.
en ik laat het PF iets aflopen na het midden toe,daar plaats ik een bodemdrain voor te spoelen.dit alles
wordt gemaakt met schuifkranen.

Is dit te realiseren met huidige pompcap 15000.zo niet welke pomp moet er dan tussen.
en als er nog meer tips zijn, laat maar komen.

Bvd.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

01-04-2013 15:45

En hoe plaatst men een airlift.en wat is de functie ervan.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-04-2013 16:18

Google eens op airlift.

Mijn q-bak draait op een airlift (waterverplaatsen door middel van lucht)

Met een 15 wat luchtpompje pomp ik daar ongeveer een kleine 5 kuub mee rond.

Goedkoop dus in vergelijk met een ''gewone'' vijver pomp.

Het maximale debiet uit een 50 mm pijpje is een kuubje of 10.
Als je een waterval wil creeren valt een airliftje al af, opvoerhoogte gaat slecht met een airlift.

Maar een waterval maken met je huidige pomp kan je ook vergeten.
Als je er een beetje water van af wil blijft er weinig water meer over voor de huidige retour van je vijver.

pak eens een emmer en giet hem eens leeg met de hoeveelheid water die jij denkt dat je nodig hebt voor een mooi watervalletje.
zit je zo aan de 6 a 8 duizend liter in het uur.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

03-04-2013 17:44

Hallo,airlift valt voor mij dus al af.omdat de onderkant van mijn PF 15 centimeter
onder waternivo staat,en bovenkant PF 35 centimeter boven waternivo.Zo als ik links en rechts gelezen heb is een airlift alleen om water te verplaatsen,en kan geen druk opbouwen. :o

nu ben ik van plan om met het huidige filtersysteem,via bypass 50 met schuifkranen het
PF te vullen.en retour vijver met 3buizen 50 + schuifkranen te kunnen regelen.

huidig filtersysteem:
BBD+SKIMMER 110 naar MID SIEVE POMP 15.000 naar beadfilter eneco bead 60,met
bypass ,naar 75 watt T5 uv,dan retour vijver. Dit alles is met rond 50 pvc aangesloten.

plantenfilter is 1.125 kuup. vijver is 25 kuup.

Nu mijn vraag:
wat moet ik veranderen aan bv pomp cap,enz.

BVD.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

03-04-2013 18:35

Zoals ik begrijp moet deze PF nog gebouwd worden..

Allicht heb je het al gedaan, maar ik adviseer je toch eens langs te gaan bij wat koi-fora...( Nishikigoi-online.com, koi-forum, koi-eagle ) ik zelf heb te weinig kennis omtrendt de hard-ware voor een PF.
Qua pomp-capaciteit is mijn mening dan je minimaal eens per 2 uur je vijver rond moet hebben, let op !!! dit is minimaal...
Uiteraard is hierbij ook belangrijk wat je voert en hoeveel je voert, juiste voeding is hierbij essentieel : goede voedingswaardes met weinig tot geen afval en vervuiling aan het water...

Qua main-line filter zit je wel goed, maar zoals Camiel al zegt : hou je allicht te weinig over om mooi rond te kunnen in je pf. Daarnaast kost een beetje energie-besparende pomp met opvoer nogal wat centen : vanaf een €450 + ... Airlift (110mm) kan idd 13 M3 het uur doen bij een 40Watt luchtpomp... Dus hierbij dan mij optie in jouw situatie bij een bestaande vijver...

Skimmer ==>> makkie ==>> doorvoer PF ==>> middels airlift retour... Daarom ook dat ik begon met dat ik begrijp dat je pf nog bouwen moet.Want volgens mij kan je dan allicht nog een dieper punt creëren voor je airlift ..

om tussen je skimmer en PF nog een makkie te zetten reduceer je de ophoping van troep, echter bestaat bij deze aparte lijn wel de kans dat je Beadfilter lui kan worden omdat je al ammo verwerkt in je PF, tenzij je rekenning houd met planten keuze..

Ik heb hier altijd vrij laag nitraat : how come ?? Nou ik heb een werelds mooi matje alg (tis echt een tapijtje) aan mijn vijverwanden zitten...en deze lusten de nitraatjes wel... wil je nou de PF voor sier hebben, verpomp dan af en toe wat vijver water naar je PF..zodat je plantjes voeding behouden, maar koppel hem niet aan je systeem. (is slechts een adviesje :wink: )
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

03-04-2013 19:03

Helaas mijn plantenfilter is al klaar, en is 5 meter lang 45 cm breed en 55 hoog.
En staat iets boven waternivo, kan niet de diepte in wegens tuinmuur fundering.

Mijn filterput, staat gewoon onder waternivo.

Ben een leek in foto's plaatsen.was iets makellijker geweest.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

03-04-2013 23:12

Is het misschien mogenlijk om mijn PF van onderen door airlift te laten vullen, of zal de druk in het PF
Te hoog worden 1.125 KUUP.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Plaats reactie