Karpers houden...

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2011 09:08

Tja, dat is een richtlijn voor koi liefhebbers die een bepaald formaat koi in de vijver willen hebben met de gebruikelijke waterzuivering. Omdat de groei van koi (of karper) zich aanpast aan de hoeveelheid voeding die ze op kunnen nemen ligt dit bij aquaria anders. Voorzichtig met voer, in ieder geval niet meer dan de waterzuivering toelaat (de meeste neigen naar veel teveel voer). Of de koi dat erg vindt kan ik niet inschatten. Een goed leven is een relatief begrip. Je kunt je net zo goed afvragen of 10 koi in een tuinvijvertje van 10 m3 erg humaan is.

Ik meen dat UV licht niet alleen zweefalg maar ook bepaalde bacteriën dood. Karper eet algen, maar teveel alg gaat samen met andere ellende die ook niet goed is voor de kaper. Een tuinvijver of aquarium dat stijf staat van de alg is geen gezond milieu. Een beetje zweefalg is geen ramp, maar na enige tijd kan dat explosief toenemen. UV doodt algen en bacteriën maar een filter moet dat wel afvangen en afbreken. Dus op zich geen oplossing, maar symptoombestrijding.

Zou ik het zelf doen? Nu niet meer, maar toen ik 15 was? Om te leren moet je ook wel eens een foutje kunnen maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-02-2011 09:24

Ik meen dat UV licht niet alleen zweefalg maar ook bepaalde bacteriën dood.


Wie de schoen past trekt hem zo niet aan. :lol:

Zweetvoeten en kalknagels kunnen voor bacteriën en schimmels in iemands schoenen zorgen. Het Amerikaanse bedrijf Shoe Care Innovations brengt nu een product op de markt dat schoenen verschoont met behulp van UV-licht.
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

25-02-2011 20:04

HELP!
Beste Medeboarders,
Ik heb een probleem met een aantal van de karpers die door mijn broer worden gehouden. Ze zwemmen hoog bovenin, lusteloos en enkele van hen zijn al met hun buik naar boven gaan drijven en inmiddels overleden. Hieronder zal ik een achtergrondverhaal neerzetten:
De karpers zijn afkomstig van de paai van afgelopen jaar en aangezien er al snel niet genoeg plek meer was in mijn aquarium zijn de grootsten (5-8 cm) van die tijd verhuisd naar een buitenbak van een kuub water. Dit ging erg lang goed, maar nu is plots het probleem opgetreden. De karpers gedijden erg goed in de bak, zelfs met erg koud weer (10 cm ijs met wak). Mijn broer heeft onlangs het water weer eens verschoond en sindsdien zijn er de problemen. Mijn broer ververst altijd 100 % van het water en maakt de aangesloten filter schoon, tientallen keren gedaan, niks aan de hand.
Daarnaast hebben de karpers een gezond uiterlijk (normale slijmlaag, geen witte stipjes, goed gevuld).
Het is mij en mijn broer dan ook een raadsel wat er aan de hand is. Inmiddels heb ik ze verplaatst naar een binnenbak naast mijn aquarium, welke ik gevuld heb met 50% aquariumwater en 50% kraanwater.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn???


Mvg, Bart
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-03-2011 00:00

Nu kom ik met wat lastige vragen.

Wat zijn de No2 (Nitriet) No3 (Nitraat) Nh4/Nh3 (Ammoniak Ammonium) waardes?

In water zitten een te verwaarlozen Bacteriën deze leven voornamelijk in je filter of substraat op de bodem.

Een temperatuurs schommeling voor NU is heel erg stress gevoelig voor welke vis dan ook laat staan karpers/kois
Een te schoon filter levert alleen maar problemen op immers bacteriën kunnen niet groeien op een schone ondergrond.

Vraag mij nu ook af hoe die wak gemaakt is in 10cm ijs?

Zijn maar eens paar dingen.
Maar vrees door onkunde (Beginners fouten) dat je visjes niet lang meer zullen leven.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

28-03-2011 10:17

De vissen zijn inmiddels alweer kerngezond :lol: een goede behandeling met esha 2000 deed wonderen. Inmiddels vertonen ze geen ziektebeeld meer en gedragen zich weer normaal. Alles in orde dus.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-03-2011 19:18

Dat is mooi werk Bart.
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

18-04-2011 15:09

Hier staan wat foto'tjes van 2 van mijn schubs...
http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=77&t=24316&start=800
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Danny Kwakman
Berichten: 461
Lid geworden op: 25-04-2011 13:27
Locatie: Noord-Holland

17-12-2012 23:50

Ik ga ook een projectje beginnen.. heb nog niets geen ervaring maarja ik heb 2 aquaria 1 van 1,10 bij 40 bij 50 de ander van 70 40 30, Antoin ik ben benieuwd naar je foto's... zijn ze al gegroeid of uitgezet? heb er iemand nog tips? of een adres waar ik leuke spiegels kan halen id buurt van Amsterdam/Hoorn
Je zit aan de waterkant, je hengels staan stabiel.
Je tuurt over het water en vind rust in je ziel.
------------------------------------------------
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

22-12-2012 01:01

De visjes zitten nu al in de vijver, als ze deze hopelijk niet al te strenge winter doorkomen zal ik in het voorjaar eens fotootjes maken.
Ik heb ze nog steeds alle 5, dus dat is een goed teken :)