Karpers houden...

Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

20-01-2011 21:39

Hallo iedereen :)

Ik zit erover na te denken karpertjes te houden.
Maar dan geen koi, echte karpertjes. Deze ga ik in een aquarium zetten.. ik weet niet hoeveel liter dit moet zijn; ik zet er maximaal 5 (zat te denken aan 3-4 stuks) Iemand een voorstel hoeveel liter?? zou 60L genoeg zijn?
Jaja ik weet het a.u.b. geen gezeik van dat dit te klein is.. lees eerst verder >>>
De karpertjes koop ik dan bij een cm of 5, ik weet niet echt wat minimum lengte is waarbij je ze kan kopen.
Ik dacht ze te laten groeien tot maximaal 15-20cm.. En dan over te zetten in de tuinvijver (2kuub pas erin)
Wat denken jullie hiervan? Goed idee.. of natuurlijk slecht idee?
Maar nu de belangrijkste vraag: Waar kan ik echte karpertjes kopen/krijgen? ( Geen Koi !!! ) Schub, spiegel of gras??
Groetjes Antoin Fey

PS: Ik woon in Zuid-Limburg, een 15 minuten rijden vanaf Maastricht :wink:
Laatst gewijzigd door Antoin Fey op 21-01-2011 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
enrico van der weide
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-07-2008 02:42
Locatie: den haag -stadsdeel-loosduinen
Contacteer:

21-01-2011 00:54

hey heb zelf een 200 lieterbak en doe bijna het zelfde als jou idee
ik heb er volschubs jonge koi en normale spiegels in deze komen van een kennis die een kweker kent en de koi van iemand met een grote hobby vijver (mijn koi paaien nog niet)hoop dit jaar dat het eindelijkl zover is een bak van 60l is ceker te klein voor 15-20 cm maar groot genoeg voor 10 cm(naar mijn ervaring hoe groter de bak hoe sneller de groei ondergoede omstandigheden
voor een kweeker kan je kijken in valkenswaard (spiegelkarper kweeker je er ook een paar in den haag komen uitzoeken heb er nog wat zwemmen;)

mvg enrico
voerenvangenen zwijgen
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

21-01-2011 14:44

Enrico, nog een vraagje..
Jij zegt dat zo'n bak van 60L te klein is hé..
Nou.. nu zou ik even willen weten hoe duur een bak van tussen de 100-200L zou kosten?
En wat voor een filter moet ik nemen, en hoe duur kost die filter ongeveer?

Mvg. Antoin
Gebruikersavatar
enrico van der weide
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-07-2008 02:42
Locatie: den haag -stadsdeel-loosduinen
Contacteer:

22-01-2011 02:39

licht er een beetje aan waar je hem neet wil zetten voor een nieuwe bak betaal je gouw 400-500 euro exlusief pomp (zomige winkels hebben ze ook als compleette set en voor de pomp zou ik gaan voor een pomp die het water ong 1x per uur gevilterd heeft (ik heb wel veel karpers in mn bak)

ps je kunt ook kijken op marktplaats voor een bak maar kijk wel uit dat je geen lekke bak krijgt een lekke bak repareren kan veel haken en ogen hebben om hem weer water dicht te krijgen

sucses enrico
voerenvangenen zwijgen
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

22-01-2011 12:21

Hey Enrico,
volgens mij heb ik er een gevonden...
Dan wel nieuw kost hij €130,- en hij is 110 Liter, wat vind je daarvan?
Wacht ik zet site wel ff neer : http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... wel/131249
ZOIETS BEDOEL JIJ ??

even kijken of ik ook nog iets vind op marktplaats..

Gr Antoin

PS: MOET IK EEN POMP OF EEN FILTER NEMEN?????????????????????

PS: DE FILTER VAN MIJN ANDERE AQUARIUM IS KAPOT GEGAAN... Het is een 60L aquarium... wat vor een filter moet ik nemen? van 80-120L??
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

26-01-2011 20:24

Probeer op marktplaats een bak van een meter breed te scoren zet hier een fatsoenlijk buitenpomp(extern filter) op, het liefst met een grote inhoud, zodat er veel filterschuim en watten in kunnen. Bij deze buitenpompen geven ze vaak een hoeveelheid in liter per uur aan. Probeer hierbij rekening te houden dat je met vervuilende vissen zoals karpers, ongeveer 6 keer per uur de bak filtert. Beter te veel capaciteit als te weinig.

Je kunt beter meteen in een keer een bak kopen die groot genoeg is en een goede pomp hierbij, anders zul je zien dat als je visjes eenmaal beginnen te groeien, dat je snel weer toe ben aan een nieuwe bak.

Dan als laatste tip, zoek een aquarium dat draait bij iemand thuis, ga kijken of het inderdaad niet lek is en of de pomp goed werkt.

Melvin
Hedendaags pionieren, wie zoekt zal vinden...
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

27-01-2011 18:02

Hallo goed nieuws :p

Ik heb al een aquarium!
Alleen nog even een filter kopen (pomp heb ik al) .
Zaterdag ga ik karpertjes halen bij Vis Kweek Centrum Valkenswaard...
Maar alvast even dat jullie het weten, het aquarium draait al bijna 1week ik ga zo even PH meten.
Wat voor een voer hebben karpertjes van 5cm nodig ? Ik zat zelf misschien te denken aan kleine broodvlokjes.. Iemand ervaring hiermee? Zijn broodvlokjes goed?

mvg. Antoin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-01-2011 20:00

Koivoer, kleine korrel?

In elk geval geen brood.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

27-01-2011 21:52

baby koivoer en dat malen en klaar ben je
of eieren koken koud laten worden en fijn prakken
en uiteraard niet te veel voeren
hoi je water waardes goed in de gaten anders loopt alles uit op een fiasco
en kijk vooral niet op van uitval want das normaal
groeten jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

28-01-2011 17:57

Zou brood dan eigenlikk slecht zijn ofzo ??
Ik denk dat ze het in ieder geval wel binnen krijgen :P

Reacties graag!
Mvg. Antoin
ruud romme
Berichten: 38
Lid geworden op: 21-02-2010 17:32

28-01-2011 19:54

koop een groot aquarium want ze groeien heel snel ik heb vorig jaar ook in valkenswaard karpers gekocht en ze groeien heel snel.
PS ik heb een bak van 2meter bij 60 bij 50 met 2buitenfilters.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hou er altijd rekening mee dat ze heel snel groeien in een aquarium,dus zorg ervoor dat je ze in je eigen vijver of van een bekende uit kan zetten als ze te groot worden.en niet in een bestaand natuurlijk water zetten ivm ziektes.En daarna alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-01-2011 20:48

Antoin,

Vraag aan J.v.Mechelen naar voer voor je spiegeltjes hij kan je zeker helpen. Geef ze AUB geen brood als jonge visjes is het vragen om problemen. Hou er wel rekening mee dat de jonge visjes door snel wisselende temperaturen tijdens vervoer bevattelijk zijn voor ziekte als witte stip. Deze parasieten zijn goed te bestrijden bij elk tuincentrum die vissen verkopen o.a. SaniKoi Witte Stip van de firma Velda werkt bv prima in een aquarium.

Groet,
Peter
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

29-01-2011 15:51

Hallo beste karperliefhebbers :)

Ik heb de karpertjes al in huis :D
2 Schubjes en 2 spiegeltjes en 1 vol-schub, ik heb ze nog niet gevoerd (maar dat doe ik pas morgenvroeg)
Ik heb inderdaad aan Jan v. Mechelen gevraagd voor voer en dat ook gekocht voor €3,- (1kilo)
Ze zwemmen al vrolijk rond en zijn volgens mij al redelijk gewend..
ze zitten er in vanaf 13.00 vanmiddag (zaterdag).
Mochten mijn visjes de "Witte Stip" krijgen.. ik heb nog een middeltje genaamd "Exit" van het merk eSHa,, iemand hier bekend mee ??
Volgens mij 10 jaar oud ofzo; want ik heb het aquarium van een kennis en die is bijna 10 jaar geleden overleden.
En daarvan heb ik de spullen gekregen.

Mvg. Antoin

PS: in het begin lagen ze veel op de grond maar nu (rond 3uur) zijn ze actiever geworden.
Verder nog bedankt voor tips etc.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-01-2011 16:33

Is een bekend merk in het verleden ook wel gebruikt. Of de werkzame bestanddelen nog actief zijn na 10 jaar is lastig te oordelen. Eerst maar eens afwachten hoe ze reageren.

Succes,
Peter
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

30-01-2011 11:08

Hallo...

Mijn karpertjes zwemmen de hele tijd tegen de ruit op...
Ikzelf dacht dat dit kwam omdat ze de hele tijd hun spiegelbeeld zien.
Iemand hier ervaring mee? komt het misschien omdat ze eraan moeten wennen?
En verder weet ik niet of ze eten xD, want iedere keer bij het voeren eten ze niks met de TL-lamp aan, echter doe ik hem uit en daarna weer aan is het voer weg...
Eten de karpertjes alleen in het donker of zinkt het voer gewoon?

Mvg. Antoin
ruud romme
Berichten: 38
Lid geworden op: 21-02-2010 17:32

30-01-2011 13:51

dit is een kwestie van gewenning,eerst zijn ze heel schuw,en hebben ze niet door hoe groot de ruimte is waar ze nu in zwemmen.Bij mij eten ze al uit me handen.
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

30-01-2011 16:04

Aaaah oke dankje voor deze reactie :P
Hier heb ik wel wat aan, erg bedankt.
Mvg. Antoin

PS: binnenkort volgen foto's :)
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

05-02-2011 15:58

Hallo..
Ik heb een vraag..
Op mijn karpertjes zitten hele kleine witte stipjes...
Is dit "De Witte Stip" ???
Ik weet dit echter niet zeker...
Maar zou het kwaad kunnen om toch wat geneesmiddel erbij te doen (ook al hebben ze het niet), gewoon voor de zekerheid ??

Groetjes Antoin
michael rozema
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-09-2010 21:46

05-02-2011 16:49

Heb zelf kois,paar x witte stip gehad maar dat zie je alleen onder de micro.
Maar je moet er niet zomaar iets in gooien.
Een paar van mijn kois hebben een paar witte plekjes en dat zijn karperpokken,komt door de lage temperatuur en
gaan vanzelf weg als het warmer word.niets ernstigs.
Informeer bij iemand die er verstand van heeft,kieper niet meteen allerlei medicijnen in het water.

Succes,

Groeten Michael.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-02-2011 18:47

- witte stip kan je met het blote oog zien

- medicijnen moet je de datum van checken, kan je dat niet vinden: weg gooien en nieuwe halen. Als het niet meer goed verpakt zat, ook weg doen.

- je zegt dat de bak ingedraaid is, maar slechts 1 week, en ook zonder filter. Eigenlijk zou je een nieuwe bak 3 a 4 weken inclusief filter moeten draaien. Is een beetje mosterd na de maaltijd, want je bent al begonnen. Het gevaar bestaat nu dat je een nitrietpiek krijgt, wat heel normaal is bij een opstartende bak, hier kunnen je vissen aan overlijden, ziek worden en letsel aan overhouden. Wat te doen in deze situatie: veel water verversen, 10% per dag, en dan nog eens 30% op bv de zaterdag. Hou je waterwaarden in de gaten, kan je setjes voor kopen bij een aquariumzaak.

- je wilt de vissen houden totdat ze 15 centimeter zijn. Dat duurt hoogstens een half jaar, dat is dus erg kort, realiseer je dat. Weet je zeker dat ze de vijver in mogen? En is die vijver ook nog groot genoeg na een jaar of 5? Zo nee, wat ga je er dan mee doen? Lijkt een beetje toekomstmuziek, is het ook, echter, deze dingen moet je nu al regelen. Als morgen je bak lek is, dan moet je ergens heen kunnen met je vis.

- ik zou je willen adviseren naar een koi forum of op zin minst naar een aquariumforum te gaan, want daar wordt je veel beter ingelicht. Wees dan wel gewaarschuwd dat op de meeste forums een bak als jij hebt zwaar wordt ontraden.

- mijn persoonlijke mening over de bak: ik zou het nooit doen. De bak is veel en veel te klein voor karpers. Het ontbeert aan de techniek die noodzakelijk is. (filter, pomp, temperatuur etc) Bovendien ben jij onervaren, dat is geen kritiek, dat is gewoon zo. Karper in een aquarium moet je eigenlijk nooit doen, alsin niemand. Maar doe je dit wel, dan moet je echt heel veel ervaring hebben met aquaria, omdat de karper een enorme vervuiler is, groot is, heel veel zuurstof verbruikt, planten op eet en een seizoensvis is (''winterslaap'' nodig heeft).

-Wat is mijn mening over jou: ik vind dat je met je 15 jaar best goed bezig bent. Netjes topic openen en vragen wat het beste is. Helaas wordt je hier een verkeerde kant uit gestuurd, waardoor je 1ste foutjes al gemaakt zijn. Daarom nogmaals, registreer je bij een forum dat zich bezig houdt met aquaria of koivijvers ed.

Dat gaat je een heleboel ellende besparen, dus ook geld. En je vissen hebben een veel beter leven, zien er dus ook mooier uit, en gedragen zich ook natuurlijker.

Wil je echt weten hoe het niet moet, lees dan het aqauariumtopic op dit forum.


En vergeet nooit dat je met levende vissen bezig bent, het is een prachtige hobby, maar zorg goed voor je huisdieren.

s6!
Zit hier wel vis?
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

05-02-2011 20:15

Ohja.. nog even iets (belangrijks) ...
Ik heb het licht in de bak aan van 7uur 's morgens tot 8 uur 's morgens.
En daarna van 2 uur 's middags en dan tot 8 uur 's avonds.
Is dit te kort/ te lang? of normaal?

Mvg. Antoin

PS: Josef Stalscu, ik heb je tip opgevolgd en heb me geregistreerd op http://www.koiforum.nl
Antoin Fey
Berichten: 368
Lid geworden op: 13-05-2010 10:59
Locatie: Nederland

11-02-2011 13:26

Hallo...
Ik heb er toch maar wat van dat 10 jaar oude spul in geknikkerd :roll: :oops:
en wonder boven wonder.. na een kuur van 5dagen ofzoiets zijn de witte stipjes verdwenen :P :D
Dus alle visjes leven nog :] :lol:
binnenkort zal ik echt even foto's opsturen :P

Mvg. Antoin
Hans Vijn
Berichten: 15
Lid geworden op: 10-02-2011 19:00

11-02-2011 15:58

Om een karper een goed leven te bieden:

bak (aquarium of quarantaine van minimaal 400 liter)

Filtomatic 3000 filter van oase met uvlamp (uvlamp belangrijk voor schadelijke stoffen + helderheid)
superfish 3000 pomp

De capaciteit van een fliter moet je gedeeld door 3 doen als er koi in de bak zitten.....
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-02-2011 00:54

UV lamp voor schadelijke stoffen deze begrijp ik totaal niet?
Algen doden ok prima, maar ik neem aan dat je weet dat algen een positief effect hebben op de groei van de karper/koi
Wij mensen het domme volk wil het water helder hebben daarom zetten wij een UV lamp in.

Toch blijf ik erbij heb dit al eens in een ander topic gemeld karpers horen niet in een aquarium.
Deze horen minimaal 1 kuub per vis te krijgen en dat is eigenlijk al veelte weinig.

Mijn filter thuis heeft een capaciteit van zoon 25 kuub op een 13 kuubs vijver en eigenlijk vind ik dit nog veelte weinig.
Word dit jaar dus nog aangepast.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-02-2011 06:06

Toch blijf ik erbij heb dit al eens in een ander topic gemeld karpers horen niet in een aquarium. Deze horen minimaal 1 kuub per vis te krijgen en dat is eigenlijk al veelte weinig.


Kenny,

Vraagje, waar baseer dit op welzijn van de vis vind je het zielig? Of horen vissen helemaal niet thuis in een vijver?

Groet,
Peter