aquarium

Jan Meddens
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-09-2009 22:28

06-12-2010 16:30

hey,

zou je een kleine koi ook in een aquarium binnen kunnen houden ?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-12-2010 19:11

Nee dat kan niet kleine koi's worden groot.
Tenzij je een bak van zoon 3 meter 1 meter breed 1 meter diep.
Circa 1000 liter per volwassen koi.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

06-12-2010 19:22

hoi jan

je houd je nitiet /nitraat bijna niet goed
niet aan beginnen
groet
carp greats jannes


carp fishing a way of live
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

12-12-2010 15:55

ik zie in een tuin centrum wel een koi in een aquarium. hele klijntjes. maarja die worden inderdaat ook groot. tip neem een groot aqarim en een goed filter systeem.
Gebruikersavatar
enrico van der weide
Berichten: 7
Lid geworden op: 25-07-2008 02:42
Locatie: den haag -stadsdeel-loosduinen
Contacteer:

17-01-2011 01:49

hey ik heb spiegelkarpers en koi's in mijn aquarium maar hey eist veel werk om alles goed op oorde te houden heb er 2 filters op staan en 2 luchtpompen ik moet minimaal 1keer in de 2 dagen stofzuigen in mn aquarium en om de 4 dagen water verversen ook maak ik om de 2 dagen een van de 2 filters schoon moet er wel bij vertellen dat ik over een koi vijver beschik waar ik ze in kan overplatsen als se te groot worden

mischien heb je er wat aan sucses enrico
voerenvangenen zwijgen
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

17-01-2011 12:45

Ik maak mijn aqua pro 4 filter slechts 1x per 1,5 maand schoon. En ik heb toch echt een mooi helder aquarium. Wel minimaal 1x per week 1/3 water verversen. Stofzuigen is ook niet nodig, door de sterkte stroming verdwijnt alles in het filter.
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

20-01-2011 12:02

Ik ben het niet met het bovenstaande eens.


Koikarpers zijn zéér goed te houden in een aquarium. Ik heb er al jaren één met koi's.
Ze worden op een gegeven moment niet groter, passen zich dus aan aan het formaat van't aquarium. Tevens is het zéér onderhoudsvrij als je het op de volgende wijze doet:

Grind op de bodem, zodat het water niet troebel kan worden.
Kunstplanten erin, want ze slopen alles!
Grote pomp+filter en dat is het eigenlijk.

Ik maak letterlijk niet vaker dan 4x per jaar de pomp schoon en ik vervang ongeveer 1 x in de 2 maand het water voor 80%

Ik spreek uit ervaring. Heb zelf een bak van 1.20m. Heb hier 2,5 jaar geleden 5 koi's in gezet van ongeveer 8cm.
Inmiddels zijn ze ongeveer 20-25cm geworden. Maar dit zijn ze al 1.5 jaar ongeveer. Ze worden misschien iets dikker maar écht groter niet meer.

Wél ontwikkeld de kleur zich nog altijd. Wat overigens supergaaf is!

Kortom, het is écht heel makkelijk om koi's te houden in een aquarium.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2011 13:19

Is ook onzin dat het niet zou kunnen. Net als goudvissen wordt het formaat van koi uiteindelijk bepaald door de hoeveelheid voedsel die ze kunnen opnemen. Wat je ze kunt laten opnemen wordt bepaald door de mate van waterzuivering die je toepast. Er is dus een balans: meer voeren dan de waterzuivering toelaat vergiftigd water en koi en vice versa. Zo kunnen koi ook weer verder doorgroeien als je de waterzuivering sterk vergroot. In Wageningen worden door grote zuiveringsinstallaties grote karpers gehouden in relatief kleine aquaria. De aanpassing van de grote aan de omgeving hangt dus samen met de waterkwaliteit.

Het is dus heel goed mogelijk om koi in een aquarium te houden. Wageningen leverde het bewijs al, hetgeen niet onbekend is zolang je geinteresseerd bent in de studies met karpers in Wageningen. Maar goudvissen lieten dat ook al zien. Een volwassen goudvis kan in een geschikte omgeving makkelijk tot ongeveer 30 cm groeien, maar blijft kleiner in een aquarium. Het aquarium moet natuurlijk wel een beetje in verhouding blijven, maar hoeft niet persé gigantisch groot te zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Danny Noordzij
Berichten: 4
Lid geworden op: 27-12-2005 10:19
Locatie: Rhoon

25-02-2011 16:12

ik heb ook een aquarium met 2 koi's en albino graskarper..
150x50x50 en een eheim filter 600l/uur
ook grind op de bodem en wat stronkjes hout
gooi er dan ook wat zuurstofplantjes in die iid gesloopt worden
maar ze kunnen t wel waarderen en de gras eet ze op
voer ze pallets en flakes
en ververs elke week ong 15 % water door met een slang over de bodem te gaan
draait al een jaar en ze groeien goed en is erg leuk om te bestuderen
doe ook al wel eens bolies testen en er is duidelijk verschil

gtrz
geniet en vis met je maten!!
mike hoogendam
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-03-2011 15:38

14-04-2011 14:11

Ik zit er aan te denken om een aquaruim met koi karpertjes erin te doen, maar jou je nu ook andere visjes erin kunne doen zoals goudbliek of steur?

mvg mike
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

14-04-2011 16:55

ja hoor, geen enkel probleem. Ik heb er twee (tropische!!!) algeneters in zitten, doen het al jaren ondanks dat het water maar +- 20 graden is, en ik heb er ook zo'n dop-oog-goudvis-achtig ding in zitten. Deze eet dapper mee van het koi-voer.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

14-04-2011 17:03

Kees Ouwehand schreef:Is ook onzin dat het niet zou kunnen. Net als goudvissen wordt het formaat van koi uiteindelijk bepaald door de hoeveelheid voedsel die ze kunnen opnemen. Wat je ze kunt laten opnemen wordt bepaald door de mate van waterzuivering die je toepast. Er is dus een balans: meer voeren dan de waterzuivering toelaat vergiftigd water en koi en vice versa. Zo kunnen koi ook weer verder doorgroeien als je de waterzuivering sterk vergroot. In Wageningen worden door grote zuiveringsinstallaties grote karpers gehouden in relatief kleine aquaria. De aanpassing van de grote aan de omgeving hangt dus samen met de waterkwaliteit.

Het is dus heel goed mogelijk om koi in een aquarium te houden. Wageningen leverde het bewijs al, hetgeen niet onbekend is zolang je geinteresseerd bent in de studies met karpers in Wageningen. Maar goudvissen lieten dat ook al zien. Een volwassen goudvis kan in een geschikte omgeving makkelijk tot ongeveer 30 cm groeien, maar blijft kleiner in een aquarium. Het aquarium moet natuurlijk wel een beetje in verhouding blijven, maar hoeft niet persé gigantisch groot te zijn.

Groet, Kees



Tsja........

ik denk dat of dit onderzoek niet klopt of dat jij het verkeerd interpreteerd Kees.

De grootte van je bak heeft helemaal nulkommanul invloed op het groeiverloop van een vis.

Hou jij je bak megaschoon, groeit een karper zo je bak uit.

De reden doordat goudvissen en andere dergelijke vissen slecht groeien in de meeste aquaria zou je eigenlijk al genoeg info moeten op geven: de omstandigheden zijn niet goed.

Uiteraard je waterwaarden, groeit een vis niet zoals hij behoort te groeien, ligt het bijna altijd hier aan.

Komt bij dat goudvissen hun natuurlijk gedrag in de veelal veel te kleine aquaria niet kan nabootsen. (het is een zwemmer, en een scholenvis) Zijn gemoedstoestand is superbelangrijk.

Komt bij dat in de meeste aquaria er geen of amper warm\koud cyclus is. Wat noodzakelijk is bij een koudwatersoort.

Er zijn meerdere redenen waarom sommige soorten slecht groeien in aquaria. De grootte van de bak behoort hier NIET bij.

Waterwaarden is de belangrijkste, maar als een vis in goed water zit, maar zich niet op zijn gemak voelt, kan hij slecht groeien, of andere aandoeningen krijgen (ziek worden, dood gaan)


Mensen die zeggen dat hun karpers of goudvissen niet groter meer worden nemen of een loopje met de waarheid, of er is iets met de omstandigheden waardoor groei belemmerd wordt. Een goudvis of een karper die niet groeit is per definitie ongezond of heeft een genetische beperking.
Zit hier wel vis?
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

15-04-2011 12:01

Ik meende dat koi ook een bepaald hormoon aan het water afgeven en als de concentratie daarvan in het water te hoog wordt zij stoppen met groeien. Dus als je het water niet zou verversen zouden de vissen op een gegeven moment stoppen met groeien.
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

15-04-2011 15:30

Kan allemaal wel wezen, maar ik heb al jaren verschillende karpers in mijn aquarium en al jaren stoppen ze met groeien als ze ongeveer 25cm - 30cm zijn.
Ik ken de waardes van het water niet maar maak de bak geregeld schoon. Ben er dan ook van overtuigd dat het met de waterkwaliteit wel snor zit.

Ik heb dan ook sterk mijn twijfels wat betreft de reactie van Josef Stalscu.

Overigens poste ik een paar dagen geleden dat ik een 'dopoog'er in heb die zo gezond is als een vis en dapper meedoet met de koi's....werp ik gisteren een blik in de bak, zie ik dat meneer ineens een oog kwijt is! Luguber aangezicht, de vis was er zelf ook niet al te happy mee en zat wat verdwaasd bovenin de bak rond te dobberen. Ik had eigenlijk verwacht dat hij de nacht niet zou overleven maar vanmorgen vrat hij alweer lekker mee met de koi's!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2011 16:10

De grootte van je bak heeft helemaal nulkommanul invloed op het groeiverloop van een vis.

Hou jij je bak megaschoon, groeit een karper zo je bak uit.

Joost,

Ik zie dat jij mijn bericht dus volledig verkeerd interpreteert. Je zegt namelijk precies hetzelfde. Wat jij daaraan toevoegt is jouw waardeoordeel, dat ik niet geef. Een karper van een meter kan zonder gevaar voor gezondheid gehouden worden in een bak die maar even groter is dan de karper zelf. Of jij dat een waardig bestaan vindt is een andere verhaal. In de praktijk lukt dat niet omdat de omstandigheden met een doorsnee aquarium/filtering ongeschikt daarvoor zijn. De karpers bereiken dus niet het formaat dat ze onder ideale omstandigheden zouden bereiken (de bak in Wageningen). Je kunt dat niet in orde vinden, maar dat is een waardeoordeel van jou. Het is namelijk onbekend hoe de karper dit ervaart. Karpers waarvan de groei belemmerd wordt door de omstandigheden (neem voor het gemak overbezetting = weinig voedsel) zijn nog steeds meetbaar gezonde vissen waarvan alleen de groei achterblijft. Genetisch ook meetbaar niks mis mee. Ze hebben zich aangepast aan de omstandigheden. Er is verder geen objectieve meting die aangeeft of ze dit als vervelend ervaren. Dat is jouw interpretatie vanuit je eigen inlevingsvermogen en meer een ethisch vraagstuk. Dat is voor mij van hetzelfde gehalte als de vraag of je een karper een haak in de bek mag slaan om hem aan een hengel naar de kant te halen. Aangezien dit laatste door ons beide als acceptabel wordt ervaren, vind ik je waardeoordeel over het houden van karpertjes in aquaria daarmee in tegenstrijd. Het is je goed recht, maar ik kan het niet rijmen. Zelf heb ik helemaal niks met het houden van vissen in een aquariumbakje. Anderen vinden dat weer wel leuk en maken er een complete hobby van. Aangezien ze er niemand kwaad mee doen, gaan ze hun goddelijke gang maar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-04-2011 21:39

Ok, Kees, jij reageerde op de laatste zin van Chris

''Kortom, het is écht heel makkelijk om koi's te houden in een aquarium.''


jij opent met

''Is ook onzin dat het niet zou kunnen.''

dan kom je met dit

''In Wageningen worden door grote zuiveringsinstallaties grote karpers gehouden in relatief kleine aquaria. De aanpassing van de grote aan de omgeving hangt dus samen met de waterkwaliteit.''

en daaruit concludeer jij dan weer uit

''Het is dus heel goed mogelijk om koi in een aquarium te houden. Wageningen leverde het bewijs al, ''

Hier interpreteer jij dat karpers in aquaria houden makkelijk is en dat onderzoek bewijst dat..........


Nou, als een onderzoek met mega grote zuiveringsinstallaties, met volle controle, het mogelijk is om karpers in leven te houden voor jouw bewijs is dat karpers makkelijk in aquaria gehouden kunnen worden... Dan denk ik dat jij een onderzoek idd totaal verkeerd interpreteerd.

Ik zou juist zeggen dat dit onderzoek aan toont dat het juist niet makkelijk is, waarom hebben ze andere die grote zuiveringsinstallaties nodig?

Overigens vertellen ze er niet bij hoeveel vissen er gesneuveld zijn tijdens deze onderzoeken. Ik schat zo rond de tientallen percentages. En er zal behoorlijk met medicijnen en aangepast voer gewerkt worden. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.

Volgens mij is dit wel eens op TV geweest, of ik heb het ergens gelezen of zo, daar staat me iets van bij.




Over dierenwelzijn en te kleine behuizing in gevangenschap zijn overigens duizenden onderzoeken wereldwijd bekend. Ook over vissen. Is momenteel juist zelfs zeer actueel in het nieuws. Ongebrijpelijk dat je beweerd dat die er niet zijn, of niet van toepassing zouden zijn op karper in aquaria.

Niks geen ethish vraagstuk, niks inleveingsvermogen mijn kant, het is inmiddels algemeen bekend dat het dierenwelzijn niet bevorderd wordt in een te kleine leefomgeving.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2011 22:15

Blijft jouw interpretatie Joost. Je kunt het ook anders stellen. Koi kan heel goed in een aquarium gehouden worden. Maar het is niet makkelijk om voor een omgeving te zorgen waarin de koi in al zijn gezondheid gedurende een lang leven tot zijn recht komt. Dan zijn wij het wel eens. Daar komt nogal wat bij kijken en is voorbehouden aan aquariumhouders met veel ervaring. Veel enthousiastelingen beginnen in een klein aquarium met te beperkte middelen. Daar kun je klein gekochte koi een tijdje in houden, maar de omstandigheden zij verre van ideaal. Bovendien vereist het veel onderhoud en is de omgeving zeer gevoelig voor een plotselinge omslag. Kan zo iets heel veel kwaad? Is de beperkte houdbaarheid van zoiets heel erg? Dat is een kwestie van opvatting. Veel van die ervaren aquariumhouders zijn op jonge leeftijd op die manier begonnen en hebben zo de eerste beginselen geleerd. Dat is het publiek waar je hier tegen ageert en ik voorspel je weinig succes van een dergelijk belerende aanpak.

Wil je het beter aanpakken, pak het grootste aquarium die de beschikbare ruimte toelaat met een deugdelijk filtersysteem met grote capaciteit. Financiële beperkingen gaan hier dan wel een rol bij spelen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-04-2011 22:24

Kees Ouwehand schreef:Blijft jouw interpretatie Joost.


Hoe bedoel je Kees, mijn interpretatie over jouw mening?

Zijn toch je eigen woorden die ik citeer, of bedoel je iets anders?

Ik constateer alleen dat jij een verkeerde conclusie trekt als je beweerd dat dit onderzoek bewijst dat karpers in aquaria gehouden kunnen worden. Dit zeg je namelijk zelf, letterlijk.

Komt van mijn kant geen interpretatie aan bod.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-04-2011 22:35

Kees kijk maar uit straks gaat onze Josef je nog wraken ala Brammetje. :lol:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

15-04-2011 22:45

Nee hoor, ik ga niemand wraken, ;-).

Eigenlijk beweert Kees hetzelfde als ik: het kan alleen als je aan alle voorwaarden voldoet.

Met 1 verschil: levensruimte. Kees is niet overtuigd dat dit ook een voorwaarde is.

Ik wel. Wat ik dan niet begrijp van Kees hierin is dat hij beweerd dat hier geen informatie over (bekend) is. Dat is er namelijk wel. Er zijn talloze onderzoeken over dit onderwerp. Is momenteel juist zeer actueel.

Verder is dit een normale discussie, die op een fatsoenlijke manier gevoerd wordt.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-04-2011 08:03

Ik ben ook niet overtuigd juist overtuigd van het tegendeel onderzoek aan de Universiteit van Wageningen toont dit aan. Alleen al het feit dat daar meervallen in bakken vertoeven waarin meer volume aan vis zit dan water. En zij in vergelijkende bakken met meer water inhoud evenveel aankomen in gewicht geeft te denken. Met karper zijn vergelijkende onderzoeken geweest,dat daarbij medicijnen een ondergeschikte rol hebben staat ook vast. Deze onderzoeken hebben namelijk o.a. het doel voedsel voor veel Afrikanen ter plaatsen beschikbaar te krijgen. Medicijnen moeten daarbij tot het minimum beperkt blijven is ons verteld.

Dat dit niet opgaat voor veel andere soorten vissen is aan de andere kant een feit waar je niet om heen kan.

Karpers houden in een aquarium waarbij de groei voorop staat is veel weten en meten. Dat het mogelijk is hebben foto's die ik hier geplaatst heb wel aangetoond. Zomaar iets doen geeft zeker problemen waar de vis niet mee gediend is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

30-06-2011 17:41

hallo allemaal,

ik heb afgelopen zaterdag 10 kleine spiegeltjes(1 tot 2 cm) gekocht in valkenswaard.
heb ze in mijn aquarium gedaan bij mn koitje van zon cm of 8-10, gaat allemaal heel goed.
dinsdag zag ik er nog maar 8 in mijn bak zitten, en net kwam ik erachter dat er nog maar 7 inzitten ze zijn inmiddels wel al een stuk gegroeid.
heb in mijn filterbak gekeken maar daar kan ik niks vinden, in de pomp heb ik niet gekeken, en denk ook dat ze te groot zijn voor mijn koitje om te eten.
maar waar zijn ze dan gebleven ?
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-06-2011 18:31

Je Koi heeft er geen enkele moeite mee.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

30-06-2011 19:01

Serieus joh? Die karpertjes zijn echt al 3 4 cm nu denk?
Anders gaat die koi de vijver in.
Maar zie geen jagend gedrag ofzo
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-07-2011 10:53

Oeh, liep toevallig deze discussie tegen het lijf.

Ik deel de mening van Josef compleet! Een vis die niet groeit is ongezond of heeft een genetische afwijking.
Bloed-, en dan werkelijk BLOEDirritant vind ik het als men roept '' maar de vis past zich toch aan aan het formaat van de bak?''.

Ik werk in een aquariumwinkel en hoor dit regelmatig. Een vis ( geen enkel dier overigens) zal zich NOOIT binnen 1 generatie
compleet aanpassen aan nieuwe omstandigheden, generatie na generatie van natuurlijke selectie zal hier overheen moeten gaan.
Dat een goudvis of een koi zich aanpast aan de maat van de bak is onzin. Ze hebben niets meer dan een tekort. Dit kan een
tekort in leefruimte zijn ( lees: stress), dit kan een tekort in voedingsstoffen zijn ( voeding niet gevarieerd genoeg), dit kan
temaken hebben met het feit dat een vis zijn natuurlijke gedrag niet kan vertonen ( lees: stress) etc. etc.

Zo, dat moest er even uit :) !

De groenten, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com