Flitsen van koi

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

20-11-2010 10:51

Al een maand lang flitsen onze koi, ze schuren overal langs. Hoe kunnen we er achter komen wat het is?
De nitraat waarde is te hoog, en hebben met regelmaat water ververst en bacteriën erin gedaan.
Maar met deze temperatuur neem ik aan dat deze bacteriën ook niets doen.

Dus zou het komen door de hoge nitraatwaarde of mogelijk door parasieten?
We zien iig geval niets op het lichaam van de koi zitten.

grtz
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

20-11-2010 12:28

1 vis laten afstrijken
normaal zou het parasieten moeten zijn
maand lang kijken hoe ze flitsen helpt niet :wink:
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

20-11-2010 13:36

Klopt maar 1 ding wat we zeker weten is dat de nitraatwaarde te hoog is en hoopten dit te verlagen, door vervangen van grote hoeveelheid water, bacteriën erin en vanwege de temperatuur minder eten geven. De waarde is van 80 naar 40 gegaan maar het blijft hierop.
mark den braven
Berichten: 23
Lid geworden op: 04-12-2009 19:58

21-11-2010 17:44

Blijven verversen!
De bacterien zullen nu weinig doen als de temp onder de 7 graden zakt.
En anders idd een afstrijkje laten maken!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-11-2010 22:52

Een Nitraat waarde van boven de 80???
Ik heb even mijn schalen erbij gepakt maar deze komen niet boven de 40 uit.
Het is namelijk zo alles boven de 40mg/l is dodelijk.

Elke week 10 tot 20% verversen moet ondank er wel of niet een plante filter aanwezig is.

Het flitsen en schuren betekend vaak zeg maar 90% een bacteriële infectie.
Afstrijkje maken zoals al gezegd en bekijken onder een microscoop dit om de beste behandeling te krijgen van je visjes.

Even een geheimpje: bacteriën uit een flesje is nep.
Het zit namelijk zo.

En bacterie heeft 2 dingen nodig vocht en zuurstof.
Hoe kan zuurstof komen in een dicht zittend flesje.

Cursis gehad op ptc Barneveld.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

24-11-2010 00:22

Dat zijn de waardes die bij de verschillende kleurcodes staan. Maar we hebben maandag het water laten testen en een afstrijkje van een koi laten maken. De kwaliteit van het water was goed, niets op aan te merken. Het blijkt te zijn dat dergelijke tests heel erg kunnen afwijken. Het afstrijkje was andere koek, de koi bleek veel huidwormen te hebben. We hebben hiervoor morenicol lernex meegekregen.

Volgende week gaan we met dezelfde koi weer terug voor het nemen van een afstrijkje. Nu hopen dat het verbetert en de waterkwaliteit niet verslechtert vanwege het gebruik van dergelijk spul.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

24-11-2010 06:54

die testsetjes kunnen ook over de datum en geven dan idd onbetrouwbare waardes aan, heb dit zelf helaas mogen ondervinden met mijn aquariums...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-11-2010 21:29

Dion belucht AUB de vijver zeer goed anders heb je kans dat met dit weer het water vreselijk zuur word.
Behandelen in deze tijden is sowieso erg lastig.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

25-11-2010 00:37

Dat gebeurt we hebben een 30 liter luchtpomp constant aan staan. We kunnen nu al merken dat de vissen heel wat rustiger geworden zijn en veel minder flitsen.
Een enkele keer nog en vaak is het dan dezelfde vis. Maar dat komt heel sporadisch voor, ben benieuwd hoe het volgende week is.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-11-2010 22:41

Even een Update

Heb ook huidwormen ontdekt dus moest ook behandelen.

Alleen gebruik ik ipv lernex (niet veilig voor je filter)
Voor Fish pharma triclam (deze is wel veilig voor je filter)

Raar opeens dat meerdere dit hebben is niet normaal nu.

Dion snap alleen niet dat jou Koi dokter voor morenicol lernex koos deze dood na mij weten ook je bacterien in je filter die al nu al zo weinig hebt door de kou en weinig voeding.
Ik neem aan dat hij ook bekend is met de producten van Fish pharma?

Check ook even je waterwaardes tijdens je behandeling om eventueel gekke dingen te kunnen sturen.

Druppelsets van Sera zijn over het algemeen de beste. (en ook eerlijk geprijst)

Gooi je updates even hier neer.

Zal ik natuurlijk ook doen als die er zijn.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

02-12-2010 21:06

Kenny Willems schreef:Even een Update

Heb ook huidwormen ontdekt dus moest ook behandelen.

Alleen gebruik ik ipv lernex (niet veilig voor je filter)
Voor Fish pharma triclam (deze is wel veilig voor je filter)

Raar opeens dat meerdere dit hebben is niet normaal nu.

Dion snap alleen niet dat jou Koi dokter voor morenicol lernex koos deze dood na mij weten ook je bacterien in je filter die al nu al zo weinig hebt door de kou en weinig voeding.
Ik neem aan dat hij ook bekend is met de producten van Fish pharma?

Check ook even je waterwaardes tijdens je behandeling om eventueel gekke dingen te kunnen sturen.

Druppelsets van Sera zijn over het algemeen de beste. (en ook eerlijk geprijst)

Gooi je updates even hier neer.

Zal ik natuurlijk ook doen als die er zijn.


Ik weet niet of deze koi dealer ook triclam heeft, als ik naar nikoi in breda was gegaan had ik waarschijnlijk die gehad. Onze waterwaardes zijn nog steeds goed, en de vissen hebben we niet meer zien flitsen.
Momenteel ligt er bijna overal ijs op de vijver behalve op de plek van beluchten dus het gaat niet lukken om een vis mee te nemen. Misschien volgende week een afstrijkje laten maken.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

04-12-2010 23:40

Vis meenemen met deze temperaturen is af te raden de vissen zullen zeer gestrest zijn en waarschijnlijk het niet overleven.
Beluchten en ijs is in mijn ogen te weinig stroming zorg ervoor dat er geen enkel ijs vorming op je vijver kan komen.

Update van deze kant: vissen schuren niet meer kuur is afgelopen helaas kan ik niet verversen, de buitenkraan is bevroren baal hier natuurlijk enorm van.
Temp is gedaalt tot 4,3 graden.
Het moet niet gekker worden hoop op volgende week dat de temp hoger is en ik weer kan voeren??? dat is echt een hoop..

Heb nog geen vreemde dalingen ontdekt op een hoge nitraat na 50mg/l

Maar goed mijn update..
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

04-04-2011 18:15

Het is weer zover, enkele vissen flitsen en springen af en toe. Vorige week lernex gebruikt en nu is het nog zo.
Er zit zelfs 1 koi bij die normaal het meeste at van allemaal en die spuugt nu elke korrel uit. :S

Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-04-2011 16:13

Beetje snel achter elkaar die behandelingen..
Water verversen na de lernex zeker?.
Ik heb al 2 jaar niets gehad in de vijver, ja een enkele keer schuurt er wel ens 1 maar dat is normaal.
Veel verschil merk ik als je water ververst, dan schuren ze ineens veel vaker.

Voor het voeren van die vis zou je een knoflookteentje moeten blenderen, even vermengen met wat koivoer en dan eens kijken.

De kans bestaat dat de vis schade heeft van de lernex en pas over een paar weken weer normaal gaat eten.
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

07-04-2011 11:36

Wel wat water ververst, maar dat hebben we altijd al gedaan ook toen we nog andere vissen hadden. Nooit problemen gehad sinds afgelopen november. Gisteren een afstrijkje laten maken, maar hij heeft niets kunnen vinden. Kijken of het beter gaat met melkzuurbacteriën. Dus nu meer sturing op de omstandigheden.
Plaats reactie