Eurokoi, voorntjes en grassies

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

09-05-2008 22:10

Verhaaltje:

Twee jaar geleden heb ik eindelijk de oude vijver van folie opgedoekt, een groter gat gegraven en met polyester aan de slag gegaan.
De oude vijver was altijd al een groot succes bij de kikkers, padden en salamanders. Voor vissen vond ik het net wat krap (2 bij 1 meter, en maar 60 cm diep), maar wat hebben we al een lol gehad. Heel gaaf om hoe het kikker en paddedril zich onderscheid. Het paaien (geen idee hoe dat bij reptielen heet. Vast geen paaien!) van de salamanders is ook prachtig. Alleen nog steeds geen idee hoe en waar die hun eitjes leggen. En natuurlijk ook problemen... tegen de tijd dat de drieduizend kleine kikkertjes besluiten dan de singel aan het eind van de tuin meer perspectief bied dan hun geboortewater kun je dus niet meer in je tuin lopen. Echt nergens kun je een voet neerzetten zonder kikkertjespastij te maken.
De salamanderpopulatie nam ook toe, maar die bleven gelukkig merendeels thuis.
Padden zijn goed. Daar heb je nooit last van :D

Terug naar de nieuwe vijver.
Inhoud zou ongeveer 3,5 m3 worden, en daar moest wel vis in.
Inmiddels ziet de vissekom er zo uit:

Afbeelding

Vanaf de andere kant:

Afbeelding

Een paar maanden nadat de vijver af was heb ik uit de singel een stuk of 10 kleine voorntjes gevangen en in de vijver gezet. Die heb ik dat jaar eigenlijk niet meer teruggezien, en na de winter was de grote vraag of ze er nog waren.
In de lente werd die vraag op een schitterende manier beantwoord: aan de linkerkant van de vijver zit een bergje met wat kleine watervalletjes. Terwijl we rustig op ons teras zitten te genieten van de nieuwe vijver beginnen er plots een paar voorntjes tegen een watervalletje in te springen (ik ben een zalm, ik ben een zalm, ik ben een zalm, ik kan dit best, ik ben een zalm......?).
De visjes waren er dus nog, maar waarom probeerden ze in vredesnaam een zalm na te doen.
Paaien??? Hoe groot is een voorn als die geslachtsrijp is???
De visjes hebben een kleine week lopen spetteren en plonsen (eentje dood tussen de planten gevonden, beslist geen zalm), en na nog een paar weken....jawel...speldaas in de vijver. Ze waren dus absoluut groot genoeg (8 cm) om voor nageslacht te zorgen.
Dat speldaas is inmiddels uitgegroeid tot een schooltje van iets van 30 visjes van een cm of 5.

Omdat we de laatste tijd weer veel last van (draad)alg hadden eindelijk maar eens een pomp aangeschaft met biologisch en uv filter. Dat scheelt dus inderdaad bakken.
Toen ik dat filter kocht (gewoon in een tuincentrum) ook even bij de visjes wezen kijken, en dat had ik nooit moeten doen. Ik had eerst rustig de tijd moeten nemen om het filter z'n werk te laten doen, maar ze waren zo leuk :oops:
en ze hadden ook graskarpertjes :oops:
Ik heb uiteindelijk 2 "eurokoi's" en drie grassies gekocht (ik vindt grassies nou eenmaal leuk).
Tot mijn grote schaamte hebben de vissen zelfs een naam gekregen.

Even voorstellen.

Azul:

Afbeelding

Oro

Afbeelding

En de grassies. Die hebben wat vage namen gekregen: Misty, Jack en Haze.....

Afbeelding

We zijn nu anderhalve week verder en iedereen maakt het uitstekend. En Azul is een vreetzak!

Nu de moraal:

Algemeen advies gevraagd.

Ik heb jarenlang tropische aquariums gehad en van alles meegemaakt, maar ik heb totaal geen kaas gegeten van "de Koi karper". Tuurlijk kan ik een boek pakken of via andere voor de hand liggende manieren de juiste info vinden, maar ik wil hier graag eens beginnen.

Brand maar los. Wat eten die beesten bijvoorbeeld. (tot nu toe wat verkruimelde vismeelpellets, een gehakte boilie en verder wat de vijver te bieden heeft).

:P :P :P
Harm.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

10-05-2008 08:39

Je kunt het beste gewoon een zak koivoer halen. De voorntjes en grassies zullen dit ook eten!
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

10-05-2008 18:44

Denk datr die korrels vaak te grof zijn voor de kleine visjes. Neem een zak steurvoer dat is heel fijn. Gr
.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

10-05-2008 23:04

Dirk, ik raad Harm af om met steurvoer te voeren als hij geen steurs hebt. Allereerst zie ik al geen enkele reden waarom je steurvoer zou moeten voeren, eerder heel wat nadelen. Steurvoer zinkt namelijk, waardoor sommige vissen het laten liggen (waardoor je bodemvuil in de hand werkt), daarbij bevat het gigantisch veel eiwitten (welke je water behoorlijk vervuilen, bij overvoeren ontstaat er zelfs een witte schuimlaag op het water)...

Niet doen dus. Gewoon gemengd voer, van een formaat dat alle vijvervissen kunnen binnenwerken is goed. Liefst korreltjes omdat vlokken je water ook weer sneller vervuilen. En dit voer bestaat gewoon en kun je gewoon bij elke vijverzaak halen!

Suc6 en geniet van je mooie vijver! :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2008 23:13

Er is genoeg koivoer, formaat kleine korrels, voor "baby" koi in de handel.

En inderdaad, anders gewoon gemengd vijvervoer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-05-2008 01:03

Ik geef onze vissen al jaren, trouvit (Het merk)
Jonge koi's en ander gespuis hebben vaak in zulke vijver genoeg muggen larven en andere insecten.
Mijn jonge karpers gaf ik steur voer 0,3mm zonk wel maar groeide ze als gekken op, waardoor ik later gewoon normaal voer kon geven.

Afbeelding

Alleen de bonte is er groter in gegaan, de rest op zoon 12cm en zitten er nu 3 jaar in ;)
owja de normaale karper die je ziet zijn er in gegaan op 6cm zitten er nu 1 jaar in sommige zijn al 40cm (die zie je nu niet)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

22-05-2008 23:10

gewoon bruin brood :P balletjes van maken zoals witvissen:D combie met vissenvoer :D met de tijd ken je ze leren uit je hand eten.

Groetjes Patrick :lol:
Plaats reactie