koi in een bepaalde hoek van de vijver

Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

09-04-2008 00:08

er houd zich een koikarper de laatste week op in een bepaalde hoek van de vijver gelukkig niet heel de dag maar toch wel een aantal keer.
zou het misschien kunnen zijn dat ie gaat kuit schieten of zou er iets anders zijn.
ik hoor graag van jullie mvg erik
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

09-04-2008 07:45

kuit schiten is het egt te koud voor.
het water is amper10 graden :P
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

09-04-2008 09:43

windhoek? 8)



Nee even serieus. Is dit misschien de kant waar de zon het meest op staat? Dan kan het namelijk meerdere redenen hebben dat de Koi's daarheen zwemmen. Behalve dat het water er wat opwarmt, kunnen er ook kleine draadalgjes gaan groeien welke superinteressant zijn voor je Koi's. Dat heb ik in mijn oude vijver gezien namelijk.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

15-04-2008 17:22

Wat is de temperatuur van je vijverwater? Sommige vissen hebben beduidend meer moeite met de koude temperaturen en zullen voor langere tijd op de bodem stil gaan liggen om energie te besparen. Dit hoeft lang niet altijd een negatief verschijnsel te zijn.
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

20-04-2008 17:00

het water is momenteel 16 graden en de vis zit al iets minder vaak in de hoek dan voorheen.
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

21-04-2008 22:09

Maak voor de zekerheid een afstrijkje, kan geen kwaad in deze tijd van het jaar...
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

21-04-2008 22:31

Waarom zou je elke keer een afstrijkje van de vis maken? Elke keer als je in contact komt met het water ( vissen met de hand voeren e.d.) verstoor je de biotoop. Als je de vissen er vervolgens ook nog regelmatig uithaald tast je ook hun slijmlaag aan wat dus negatief is voor hun weerstand. Als de waterkwaliteit goed is en je hebt een ruime overcapaciteit aan filtering dan heb je normaliter weinig problemen dus niet elke keer bij het kleinste akkefietje die vissen aanraken en/of afstrijkjes maken.

Gr Dirk
.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

22-04-2008 21:45

Dirk,

beetje nutteloze opmerking lijkt mij. Als een vis iets op het lichaam heeft in de vorm van wormen/para's ofzo dan is juist het maken van een afstrijkje benodigd om dat vast te stellen en die vis te kunnen behandelen.

Daarnaast... vis boven het net, even wat slijm wegschrapen bij de kiewrand/deksel en klaar is kees. Ik denk dat je wat overdrijft met sommige dingen.

Zo ook het uit de hand eten, je maakt mij niet wijs dat dit nadelig is voor de vissen. Dan zouden alle koi liefhebbers problemen moeten ondervinden.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

22-04-2008 22:23

Denk jij zelf echt dat het goed is voor een koi ( die ook nog eens als kasplantjes leven in een koivijver) om er elke keer bij het kleinste dingetje uitgehaald te worden? Natuurlijk is het soms nodig maar het word zo overdreven.

Als je zorgt dat je de waterkwaliteit optimaal houdt door er onder andere regelmatig zout ( tegen het schuren en parasieten) bij in te gooien, dan zullen je vissen ook meer weerstand opbouwen. Veel mensen zoeken de problemen bij de vis zelf terwijl de oorzaak vaker aan de waterkwaliteit/leefomstadigheden ligt snap je dat?

Groeten Dirk
.
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

23-04-2008 17:19

Als ik een afstrijkje van 1 van mn vissen maak, is deze binnen 3 minuten weer in zn element. Op t moment dat mn vissen raar gedrag kan vertonen in t voorjaar(!), vindt ik t bijna noodzaak om verdachte vissen te controleren. Mocht er niks aan de hand zijn veroorzaak hiermee echt geen onnodige stress, maar ben ik er zelf wel zeker van dat mn vissen gezond zijn.
Als jij denkt dat zout werkt tegen parasieten dan moet ik je helaas teleurstellen. Zout werkt over het algemeen positief ten aanzien van de weerstand van een karper (google maar eens op osmoze regeling van een vis
of buikzucht, om maar eens een aantal voorbeelden op te noemen). Ik zeg niet dat zout geen parasieten doodt, maar als het neer komt op costia, trichodina of chilidonella bijv. dan heb je met zout geen schijn van kans. Wacht je te lang met controleren en heb je een flinke dosis para's in je vijver, reken er dan maar op dat deze hoeveelheid zich zeer snel zal vermenigvuldigen.
Op het moment dat parasieten zich een weg banen door de huid van een karper, komen er onmiddelijk bacterien mee, dit hoeft niet alleen zichtbaar te gaan met schuren maar de vis kan zich ook alleen "verdacht" gedragen. Elke vijver bevatten schadelijke bacterien, ziektes als vinrot of buikzucht zijn in veel gevallen het gevolg zijn van een bacterie infectie.

Voor Erik: houdt inderdaad je waterwaardes goed in de gaten en op het moment dat er een vis infectieverschijnselen vertoont zoals rode kieuwen, rode vinnen, zichtbaar rode aderen, openstaande schubben, schimmel of vinrot. Wacht dan absoluut niet met dat afstrijkje...

Voor Dirk: een karper is een sterke vis, een koi helaas niet. Dit is het gevolg van kweek en selectie en natuurlijk de (naar verhouding goede) waterkwaliteit in onze vijvers, dus er te laat bij zijn kan catastrofaal zijn voor de gehele populatie.
Met alle respekt maar, blijkbaar heb je nog geen ervaring met visziekten/parasieten en ben je nog niet in staat om te zien wat er nou wel- of niet belangrijke gedrags-symptonen zijn van een karper voor het herkennen van visziekten. Ik hoop voor jouw vissen dat je er ook nooit achter zult komen, en zo wel, dan zul je begrijpen waarom een afstrijkje geen kwaad kan...

Mvg, Sander
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

23-04-2008 20:31

aan sander geen van de vissen vertonen die verschijnselen ze zwemmen weer vrolijk hun ronde
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

23-04-2008 22:16

@ Sander, ik werk zelfs bij iemand die koi vijvers aanlegt en ze ook onderhoud. Ik werk dus zeer regelmatig met vissen en met het in de gaten houden van waterkwaliteit dus heb ook ervaring. Wat ik alleen duidelijk probeerde te maken is dat mensen het vaak overdrijven. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat vissen duidelijke symptomen vertonen als openstaande schubben e.d. maar mensen zijn vaak al te snel ongerust. Wat ik nogmaals duidelijk probeer te maken is dat je ten eerste altijd moet zorgen dat de waterkwaliteit goed is, daarmee zul je veel problemen voorkomen. Je hebt gelijk dat het soms wel nodig is om vissen te checken bij problemen maar ik zeg alleen dat het vaak zo overdreven word.
Ik ben wel eens bij mensen geweest die meteen flippen als ze een vis een keertje zien schuren in de vijver en vervolgens meteen de vissen eruit willen trekken voor een afstrijkje snap je. Het is dus inderdaad soms wel nodig maar het word vaak sterk overdreven helemaal bij mensen die er niets vanaf weten weet ik uit ervaring.

Gr Dirk

Groeten Dirk
.
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

24-04-2008 20:07

Het standpunt van Dirk begrijp ik best wel, maar om tegen iemand die mogelijke problemen met zn vissen heeft te zeggen dat hij maar beter geen afstrijkje kan nemen, vindt ik een zeer riskante uitspraak.

Met erik zn vissen gaat het gelukkig goed, en dat is het belangrijkste...
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

25-04-2008 12:42

Inderdaad riskant maar zo heb ik het niet geformuleert. Afstrijkjes maken is niks mis mee maar het is niet altijd nodig vandaar.. Gr Dirk
.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-04-2008 13:04

Mee eens hoor Dirk. Wordt tamelijk overdreven vaak. Kan mij wel iets voorstellen met heel dure vissen e.d. Maar dan weet je doorgaans zelf wel hoe en wanneer te handelen.

Wat nou riskant? Vraag dan eerst eens door om dat risico in te schatten. Ik lees namelijk nergens waar het precies om gaat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

28-04-2008 17:54

De basis begint gewoon met een goede waterkwaliteit en een goede dikke slijmlaag op de vis. Als je de vis er elke keer uit gaat halen beschadig je steeds zijn slijmhuid waardoor bijvoorbeeld zijn schubben open gaan staan en bacterien als trichodina zo naar binnen kunnen. Als de slijmhuid van de vissen goed is dan kunnen de bacterien nooit ver doordringen op een vis.

Veel mensen gaan bij het kleinste dingetje hun vijver al behandeling met antistoffen waardoor je hele biotoop weer overhoop ligt. Je behandeld dan wel de ziekte maar de vissen krijgen zo totaal geen weerstand en je bouwt zo nooit een goede biotoop.

Zorg dus dat je basis van de vijver goed is: een goede waterkwaliteit met een overcapaciteit aan filtering. Zorg dat de vissen een goede slijmlaag op kunnen bouwen en zorg voor een stabiele biotoop.

Gr Dirk
.
Gebruikersavatar
erik pors
Berichten: 180
Lid geworden op: 06-08-2004 19:34
Locatie: langs de waterkant en bij mn vijver

28-04-2008 23:26

vijver is tip top in orde en de vis zit niet meer in die hoek.
vissen tot je er dood bij neervalt :):)
http://www.hareco-hengelsport.nl
spiegel :20 kilo
schub :18 kilo
spiegel :24 kilo
Gebruikersavatar
Sander Meertins
Berichten: 70
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

29-04-2008 23:47

Super Erik, blij dat het goed gaat.

Sorry Dirk, moet ik je toch nog ff corrigeren.
Ten eerste is trichodina geen bacterie maar een parasiet, daar zit een wezelijk verschil tussen. Als de schubben van een vis open gaan staan is dat vaak het gevolg van een bacteriele infectie die door parasieten de huid binnen kunnen dringen (lees eerdere bericht). Hierdoor kan een koi als reactie overtollig slijm gaan produceren herkenbaar als een soort van waas over de vis heen. Aangezien in de slijmlaag een hoop afvalstoffen van een vis zitten (osmoze regeling) leven een hoop parasieten hier zelfs op...
Zorg inderdaad voor een goede waterkwaliteit en kloot niet teveel met medicijnen (vaak weten mensen niet wat ze er eigenlijk ingooien). Een check-up in het voorjaar kan ook zeker geen kwaad aangezien de vissen in de winter een lange tijd passief zijn geweest. Zelf heb ik onlangs trichodina in mn vijver gehad. Gelukkig was ik er op tijd bij, maar moest ik helaas wel de vijver behandelen...
Plaats reactie