nieuwe vijver aanleggen (HELP!)

Henk Bouman
Berichten: 53
Lid geworden op: 28-06-2004 08:34
Locatie: Amsterdam

30-08-2007 10:09

Jaja nog 4 nachtjes slapen en ik heb mijn eigen huisje!
En daarbij heb ik mijn eigen tuintje en daarin wil ik mijn eigen vijver.
Maar hier begint de ontwetendheid.
Ik heb al wat sites door gelezen maar ik word er nog niet echt wijzer van.
Hopenlijk kunnen jullie me in ieder geval de goede weg opsturen.

De vijver word ongeveer 5M bij 3M.
Tussen de 1,5M en 2M diep op het diepste punt en aan de terras kant ongeveer 0.5M.
Dit komt dus neer op ongeveer 25000L water (even uit het hoofdje)

Hier wil ik Koi inhouden (voor een normaal budget, geen vissen van honderden euro's)

Hier moet dan inkomen:
een filter, maar wat is het best, er zijn zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. (type? merken?)
Een lamp.
Extra pomp voor zuurstof toevoeging aan het water??
???


Wie o wie kan me in ieder geval voor een deel op weg helpen.
Er zijn heel veel sites die allemaal een gigantische lijst geven maar het word er niet echt duidelijker op.
vandaag is het feest. en morgen? is het weer feest
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-09-2007 10:49

Om te beginnen.

in ieder geval nodig

filter
pomp (water
luchtpomp
uv lamp (3 watt per kuub water)
en nog een paar onderdeeltjes.

filter
Je filter kan niet te groot zijn, te klein is hij zeker wel snel.
Je zal eerst moeten bedenken hoe je wil gaan filteren.
grafity of pompgevoed.

Neem van mij aan dat als je toch nog moet gaan bouwen je grafity moet nemen.
De voordelen zijn dat je geen pomp meer in je vijver hebt liggen en werkelijk al het vuil van je bodem je filter in verdwijnt.

De filter kan je alle kanten mee op

vortex--meerkamerfilter
zeefbocht--meerkamerfilter
zeefbocht--beadfilter
enz enz.

Het licht er maar net aan wat je budget is.

Ga eens praten met een goede koi dealer en je weet een stuk meer

Stel om te beginnen een budget vast
vraagje van mijn kant.
wat denk je ongeveer dat het aanleggen van je koivijver gaat kosten?

Je mag gokken.

als je een vijver wil en hebt gespaart bouw je eerst een filter, als je geld over hebt maak je er een vijver bij.
Mocht er dan nog geld overblijven koop je een vis.
Wijze taal van een wijze jappanner.

Kijk ook eens op het nvn forum en op koieagle
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-09-2007 10:50

Om te beginnen.

in ieder geval nodig

filter
pomp (water
luchtpomp
uv lamp (3 watt per kuub water)
en nog een paar onderdeeltjes.

filter
Je filter kan niet te groot zijn, te klein is hij zeker wel snel.
Je zal eerst moeten bedenken hoe je wil gaan filteren.
grafity of pompgevoed.

Neem van mij aan dat als je toch nog moet gaan bouwen je grafity moet nemen.
De voordelen zijn dat je geen pomp meer in je vijver hebt liggen en werkelijk al het vuil van je bodem je filter in verdwijnt.

De filter kan je alle kanten mee op

vortex--meerkamerfilter
zeefbocht--meerkamerfilter
zeefbocht--beadfilter
enz enz.

Het licht er maar net aan wat je budget is.

Ga eens praten met een goede koi dealer en je weet een stuk meer

Stel om te beginnen een budget vast
vraagje van mijn kant.
wat denk je ongeveer dat het aanleggen van je koivijver gaat kosten?

Je mag gokken.

als je een vijver wil en hebt gespaart bouw je eerst een filter, als je geld over hebt maak je er een vijver bij.
Mocht er dan nog geld overblijven koop je een vis.
Wijze taal van een wijze jappanner.

Kijk ook eens op het nvn forum en op koieagle
Gebruikersavatar
erwin snaaijer
Berichten: 186
Lid geworden op: 09-03-2007 16:24
Locatie: hellevoetsluis

08-10-2009 12:56

henk kijk hier anders tis wel ietsje groter dan jij wil hebben maar dan weet je hoe je hem moet bouwen

http://erwin-snaaijer.hyves.nl/album/40 ... /XRBcIj_6/
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

01-02-2010 19:32

ik ga ook voor mezelf beginnen en ik heb het als volgt gedaan:

ik heb een HDPE-bak gekocht via Marktplaats. ze zijn duur en lomp om in het gat te zetten maar het voordeel ervan is mocht het niet bevallen dat je hem weer uit de grond kunt halen en weer kunt verkopen. dit in tegenstelling tot een gemetselde vijver, die moet je in zijn geheel slopen.

mijn vijver wordt ongeveer 10.000 liter en daar zet ik een 8000 liter pomp achter. vuistregel voor de pompcapaciteit is dat hij in een uur tijd de helft van het water rond moet kunnen krijgen. in mijn geval betekent dat overcapaciteit maar dat is niet erg. je moet er namelijk rekening mee houden dat je altijd iets verlies hebt. ik heb ervoor gekozen om een meerkamer filter met een grof filter ervoor te zetten. mijn UV-Lamp is 36 watt en die gaat alleen 's nachts aan ivm stroomgebruik en zo gaat de lamp langer mee die erin zit. ook moet je je pomp en UV-lamp op mekaar afstemmen, want als je pomp het water er té snel doorheen trekt heeft de UV-lamp geen kans om de algen te doden.

ook moet je ervoor zorgen dat je goeie opstartbacterien neemt die al snel alle natuurlijke processen op gang brengen die je in je vijver wilt hebben.

ik heb nog een paar sites voor je die je kunnen helpen:

http://www.gdkoi.nl
http://www.limburgkoi.nl
http://www.koivriend.nl

succes!
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

01-02-2010 20:06

[quote="Niek Harmens"]ik ga ook voor mezelf beginnen en ik heb het als volgt gedaan:



mijn vijver wordt ongeveer 10.000 liter en daar zet ik een 8000 liter pomp achter. vuistregel voor de pompcapaciteit is dat hij in een uur tijd de helft van het water rond moet kunnen krijgen.


NOU OVERKAPICITEIT VALT WEL MEE BIJ JOU EN VOLGENS MIJN IS DAT OOK GEEN VUISTREGEL!!!!
IK HEB EEN WATERTJE VAN 5000L MET EEN POMP VAN 8000L DAT IS OVER.......

IK HEB VEEL BIJ http://www.pondlibrary.com/ ZITTEN NEUZEN IS EEN GOEDE SITE!
EN ALS IK JE EEN WIJS ADVIES MAG GEVEN DENK ER GOED OVER NA ALS JE ER AAN BEGINT!!!!!
EN IK ZOU ER OOK EEN PLANTEN FILTER BIJ MAKEN EN ALS JE HET ZO WEET TE MAKEN MET EEN SOORT OVERSTORT DAT HET WATER VAN DE PLANTENFILTER STORT IN JE HOOFVIJVER HEB JE WEER EXTRA ZUURSTOF DUS KAN JE WEER JE ZUURSTOFPOMP WEGLATEN EN WEER DAT GELD BIJ JE FILTER DOEN WAT HIERBOVEN OOK AL WERD GEMELD!!!WIJZE WOORDEN VIS KOMT WEL!!!!!
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

01-02-2010 20:10

ik heb geen ruimte voor een plantenfilter dus ik ga wel met beluchting werken en die vuistregel van de pomp klopt wel dat is me al door meerdere mensen en ervaren kenners verteld dus...
edwin moed
Berichten: 102
Lid geworden op: 07-12-2003 01:00
Locatie: beuningen

01-02-2010 20:27

het is waar 1 keer in de 2 uur rond pompen
maar kijk ook eens op http://www.japanesekoiforum.nl
als je vragen hebt kan je daar alles kwijt
Beter een vis in de hand dan tien in de lucht
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

01-02-2010 20:36

Niek Harmens schreef:ik heb geen ruimte voor een plantenfilter dus ik ga wel met beluchting werken en die vuistregel van de pomp klopt wel dat is me al door meerdere mensen en ervaren kenners verteld dus...



OKE ALS JIJ HUN GELOOFT HET IS AAN NATUURLIJK AAN JOUW
EEN ANDERE VUISTREGEL IS 1000 LITER PER KOI VAN PLUS MIN 70 CM
IK HEB ER 12 ZWEMMEN VAN GEMIDELD VAN ZON 50 CM EN EEN DIAMANTSTEUR VAN 65 :wink:
EN MIJN WAARDES ZIJN GOED!!!
ALS IK JE NOG EEN TIP MAG GEVEN http://www.voornekoi.nl/ DAAR KAN JE BEST EEN LEUK SETJE KOPEN!!!
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

02-02-2010 11:27

ja ik red me er wel mee heb een paar ervaren jongens die me helpen dus dat komt vast wel goed. Ik heb alles al voor mekaar verder, enigste wat ik nog wil hebben is een zeef, maar op het moment zijn de centen even op dus dat komt wel als de vijver daadwerkelijk in de grond zit. Ik gooi er trouwens een stuk of 10 koi's in, een diamantsteur, een zeelt en een zonnebaars. Ik weet nie of jij er ook een zeelt en zonnebaars in hebt?
edwin moed
Berichten: 102
Lid geworden op: 07-12-2003 01:00
Locatie: beuningen

02-02-2010 11:41

dan wil je het doen voor de parrasieten is echt niet nodig ik ken mensen die dat ook hadden en die hadden vaker last van parasieten dan mij dus het is echt niet nodig plus een zonnebaars is een jager dus je hele kleine koitjes lopen ook gevaar als je geen bodum drain hebt anders ben je ze nog kwijt
Beter een vis in de hand dan tien in de lucht
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

02-02-2010 11:44

daar zit wat in wat je zegt inderdaad. maar ik gooi er koi's in van minimaal 12 cm en 1 die een stuk groter is.
Gebruikersavatar
karl van dam
Berichten: 142
Lid geworden op: 12-04-2008 14:59
Locatie: ede

02-02-2010 14:17

Niek Harmens schreef:daar zit wat in wat je zegt inderdaad. maar ik gooi er koi's in van minimaal 12 cm en 1 die een stuk groter is.

die vis die een stuk groter is zal ik een chakoi(hoop dat ik het goed schrijf )in doen!!!
tenminste als je ze hand tam wil hebben!!
en nee heb er geen zonnebaars inzitten!!
en parasieten heb ik wel eens in de vijver dan zie je ze schuren of springen!!!meestal ben ik er altijd snel vanaf
parasieten gaan dood als ze een bepaalde tijd niet op de vis zitten
anders haal ik er zo n goedje!!!!
succes verder met je project!!
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

02-02-2010 16:49

ik heb voor de grotere vis al een vis op het oog, mijn kameraad heeft er 1 zwemmen die hij wil verkopen dus ik denk dat ik die over koop van hem en medicijn kan inderdaad ook, ja ik moet allemaal nog even zien hoe ik dat ga doen maar dat loopt wel los denkik..

bedankt in elk geval
edwin moed
Berichten: 102
Lid geworden op: 07-12-2003 01:00
Locatie: beuningen

02-02-2010 18:22

het is niet zo maar een goedje elke parasiet heeft zijn eigen bestrijdings middel nodig eerst afstrijkje maken kijken wat je hebt en dan medicijnen
er zijn weet ik hoeveel soorten parasieten
dus succes
Beter een vis in de hand dan tien in de lucht
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

12-02-2010 19:18

als ik jou was zou ik er wel een planten filter op zetten,
al is het maar een kleintje,
ik had ook veel problemen met amonia, elke jaar rond mei lagen er een heel aantal doden in de vijver,
ben het gaan navragen en er moest een planten filter op,
nu heb ik nooit meer last gehad van een te hoge amonia gehalte.
maar dat is natuurlijk aan je zelf,
en laat de vijver eerst ff 2-3 weken draaien met bacterien zonder vissen er in, dan krijg je al groeiende bacterien in je filter,

mvg erwin
edwin moed
Berichten: 102
Lid geworden op: 07-12-2003 01:00
Locatie: beuningen

12-02-2010 19:39

hallo daar heb ik wel een opmerking op bac gaat dood zonder voeding dus gooi gelijk er een goud vis in of een paar kleine koi's dan ga je een ieder geval je bac voeden en een planten filter is altijd aan te raden
Beter een vis in de hand dan tien in de lucht
Gebruikersavatar
Niek Harmens
Berichten: 37
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Olst

13-02-2010 00:19

ik gooi er ook direct sowieso 1 koi in die ik nu al in een bak heb zitten thuis sinds een jaar dus dat komt wel goed. en die kois moeten er maar tegen kunnen dat die waterkwaliteit niet 100% top is in het begin hoor... in de natuur is het ook nie perfect en daar kunnen karpers ook makkelijk overleven dus
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

13-02-2010 20:03

Erwin Hooijer schreef:als ik jou was zou ik er wel een planten filter op zetten,
al is het maar een kleintje,
ik had ook veel problemen met amonia, elke jaar rond mei lagen er een heel aantal doden in de vijver,
ben het gaan navragen en er moest een planten filter op,
nu heb ik nooit meer last gehad van een te hoge amonia gehalte.
maar dat is natuurlijk aan je zelf,
en laat de vijver eerst ff 2-3 weken draaien met bacterien zonder vissen er in, dan krijg je al groeiende bacterien in je filter,

mvg erwin


Een paar dingen kloppen niet helemaal aan je verhaal.
Die dode vissen in mei heeft er mee te maken dat je filter nog niet helemaal hersteld is na de winter. Misschien heeft het filter wel uitgestaan in de winterperiode. Waneer je te snel te veel gaat voeren kan je filter dat niet aan.
Een plantenfilter zorgt er hoofdzakelijk voor dat je nitraat uit je water wordt gehaald zodat je minder last krijgt van draad en zweefalgen. De amoniak behoordt in het filter omgezet te worden in nitriet en nitraat. (nitrificerende bacterien)

Een kleine tip om je nieuwe filter op te starten.
Waneer men een nieuwe vijver en filter heeft worden er bacterien uit een flesje/potje in het filter gedaan. Maar waneer die niets te eten krijgen zullen ze niet overleven. Nu kun je dmv gewone huishoud amoniak je filter enten. Doe een klein beetje (dopje) in het de vijver en meet even later de amoniakwaarde. Je zal dan als het goed is amoniak meten. Waneer je het een halve dag later weer meet zou het weg moeten zijn. Daarna kun dat procces nog een paar keer kunnen herhalen. Zo kun je je nieuwe filter een kickstart geven. LET OP er mogen dan nog geen vissen in de vijver zitten want die vinden die amoniak niet echt fijn.
danny lok
Berichten: 76
Lid geworden op: 09-01-2010 16:34

13-02-2010 21:47

ik heb ca 12 jaar een koizaak gehad met 3 webshops en een groothandel
ben er meegestopt en heb de hele zooi verkocht

ga op zoek naar een betrouwbaare koi dealer en dat hoeft echt niet de duurste in de buurt te zijn want meestal komen de koi bij dezelfde groothandelaren vandaan zo ook de filters en andere artikelen
elke "handelaar " zal zijn spullen als de beste verkopen.
advies is gratis houw dat in gedachten
zelf bouw is ook een optie en ben je voor ca 500-600 euro klaar mt een filter voor ca 12.000 liter gewoon 3 regentonnen halen bij hornbach en doorverbinden met pvc 110
1e ton borstels voor weekelijkse schoon maak
2e ton japnse mat met veel lucht ca 2x per jaar schoonmaken
3e ton bewegend bed ook zeer veel beluchten en hoef je bijna niks aan te doen
belangrijk is een krachtige uvc tegen alg en andere schimmels
onze regel was x4 10.000 ltr x 4 is 40.000 dus min. 40 watt uvc
pompen klopt wat hier staan 1x rond in de 2 uur maar houw rekening met verlies door de uvc en andere leidingen
lucht zoveel mogelijk de filters beluchten en aan de rand van de vijver
doe het in de midden en je ziet je vissen niet meer door de luchtbellen /kringen

laatse tip bij opstarten gewoon in je eigen vijver pissen dat is pure amomiak
en heb je denk ik wel zat van anders een extra biertje drinken
paar kleine vissen erin en dan wachten tot er een amomiak piek onstaat
en dan moet deze met behulp van de bactieren bestreden worden
en geloof mij die piek komt en is dodelijk voor je koi
meten is weten
met de duurste karperspullen vissen , wil niet zeggen dat je meer vangt
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

14-02-2010 10:08

Een collega van me heeft ook zo'n regentonnen filter gemaakt, maar inmiddels ook weer veranderd.
De borstels schoonmaken was hij al heel snel beu. Dat is gewoon een smerig kl*te werk om te doen en dat wil je zeker niet elke week doen.
Ik heb ze zelf ook even gehad op m'n binnenbak maar al snel een zelfbouw zeef op gezet.

Een nadeel van de tonnen vind ik dat de bodem vlak is. Zo blijft er in de hoeken altijd vuil zitten.

Ik heb voor m'n vijver 3 vortexen laten maken van 1200 liter per stuk. De eerste zit geen filtermateriaal in, de 2e bevat japanse matten en de derde een bewegend bed. De UV lamp brand hier zo'n 3 weken in het voorjaar, verder is hij niet nodig. Ook heb ik nog een plantenfilter van zo'n 5 m3. De vijver is 35000 liter en ik verpomp ongeveer 11500 liter per uur.
Waterwaardes zijn het gehele jaar rond perfect en het water glashelder.
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

15-02-2010 07:59

ey danny
ook actief hier.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

15-02-2010 20:19

Filter opstarten met amonia?? uit een potje van de winkel???????
Een nieuw filter start je op door in je vijver te pissen en er een handje voer in te gooien :wink:

Een prima werkende goedkope oplossing :wink:

dan filtratie

Is iedereen nu ineens weer fan van een gravitatie filter?
Leuk hé die borstels...

Waarom gebruikt men niet een beat filter?
Ik gebruik het nu 7 jaar en heb nog nooit spijt gehad.
+ dat je maar een kleine ruimte nodig hebt tov gravitatie..
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

18-02-2010 04:52

Een beatfilter zal best goed werken. Daar zijn de meningen nog steeds verdeeld over.

Maar het grote nadeel vind ik dat hij (8 jaar geleden) alleen gevoed kon worden door een stroomverslindende zwembadpomp. Inmiddels zijn erg betere energiezuinige pompen voor een beatfilter te zetten.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

18-02-2010 21:06

jij bedoelt zeker die Red Devils?? mooie pompen, maar wel erg duur vind ik persoonlijk
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl