Koivoer

Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-03-2006 17:06

Beste koifanaten,

Hoe belangrijk is goed voer? Hoe slecht is de standaard vijverkorrel voor je koi? En wat is de invloed van een goed speciaal koivoer. Beinvloed een specifiek koivoer alleen de groeisnelheid of bijvoorbeeld ook de weerstand van de vis en de kleurenpracht?
Ik wil graag wat informatie over het te kiezen voer. Aan de ene kant zit je met de naar mijn mening aardig hoge prijzen van de verschillende koivoeders in de meest prachtige verpakkingen, aan de andere kant wil je natuurlijk het beste voor je koi. En dat ze lekker snel groot worden. Wat is de beste keuze om te maken? Zijn er relatief goedkopere opties zonder dat je vissen negatief beinvloed worden en wat is bijvoorbeeld een goed merk voer? Misschien kan iemand er wat zinnigs over zeggen.

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
chaukar man
Berichten: 24
Lid geworden op: 16-03-2006 18:50
Locatie: Oss

21-03-2006 17:36

Een heleboel vragen, ik zal ze proberen te beantwoorden. :)

Hoe belangrijk is goed voer?
Goedvoer is heel belangrijk voor de groei en ontwikkeling van koi. Je kunt een koi net zoveel voer geven, maar als dit voer niet de juiste of verhouding aan voedingsstoffen bevat zal de koi niet uitgroeien tot een forse vis. Ook spelen de temperatuur, waterwaarden, stress, ziekte en genen een grote rol bij de groei.

Hoe slecht is de standaard vijverkorrel voor je koi?
Dit is moeilijk te zeggen, omdat er tegenwoordig tal van merken op de markt te verkrijgen zijn.
De gewone vijversticks zijn slecht, het bevat vaak nauwelijks de nuttige voedingsstoffen voor de vis. Deze zijn zelfs niet aan te raden voor goudvissen. Kijk daarom altijd naar de inhoud voordat u het voer koopt.

Wat is de invloed van een goed speciaal koivoer?
We onderscheiden drie soorten koikorrels normaal, wintervoer en zomervoer. Die je weer onderverdelen kan in groei, standaard kleurvoer enz.

Zomervoer bevat veel eiwitten, wat de groei bevordert en mag dus alleen gevoerd worden bij hoge watertemperatuur(min. 18 graden).

Wintervoer: Bij lage temp. is de spijsvertering van koi slecht. Vissen zijn namelijk koudbloedige dieren. Daarom moet je wintervoer = (energiearmvoer) voeren bij lage watertemp.

Spirulina is een belangrijke bestanddeel in koivoer, wat een positieve invloed heeft op de kleur van de vis. De meeste goede koivoer bevat spirulina.

Beinvloed een specifiek koivoer alleen de groeisnelheid of bijvoorbeeld ook de weerstand van de vis en de kleurenpracht?

Ja kan, maar dit ligt aan de samenstelling van het voer.

Wat is de beste keuze om te maken? Zijn er relatief goedkopere opties zonder dat je vissen negatief beinvloed worden en wat is bijvoorbeeld een goed merk voer?

Een goed voer moet de juiste voedingsstoffen bevatten. De meeste goedkope voer voldoen niet aan deze voorwaarde.

Koivoer bestaan niet alleen uit koikorrels, maar ook bijvoorbeeld sla(mineralen), bruinbrood(koolhydraten), gekookte garnalen(rode kleur), gekookte mossels(eiwit), sinaasappel(vitamine c) zijn uitstekend voor koi.

De meeste kenners mixen tegenwoordig propolis(bijenproduct) of zuivere knoflookpoeder door hun voer. Dit zorgt voor een betere weerstand!

Houd echter wel rekening met de watertemp. bij bepaalde voersoorten!

Een betrouwbaar merk is bijvoorbeeld:
1. (saki)Hikari
2. medi carp
3. ogata special

Deze zijn helaas moeilijk te verkrijgen.
Gebruikersavatar
chaukar man
Berichten: 24
Lid geworden op: 16-03-2006 18:50
Locatie: Oss

21-03-2006 17:40

nog iets:
voer per keer nooit meer dan de vissen in 5 a 6 minuten op kunnen
Het best kun je voeren op het tijdstip vd dag als de watertemp. het hoogst is
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-03-2006 18:16

Chaukar, bedankt voor je verhelderende antwoord. Inderdaad een hoop vragen, maar toch veel zeer bruikbare antwoorden!

Aaron, ook bedankt voor jouw heldere informatie! :wink:
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

22-03-2006 12:46

Eerst effe 1 ding wintervoer is REUT.
het is gewoon een commericieel goedje gemaakt door de fabrikant om nog meer omzet te maken.
Wintervoer bevat gewoon bestanddelen die alleen maar vullen en niks geen voedingswaarden bevatten.
Daarom zul je ook zien dat heel veel vissen slecht het voorjaar in gaan omdat ze de hele winter wintervoer krijgen waar niks inzit dus bouwen ze geen goede reserves op.
En zijn ze weer gevoeliger voor de parasieten.

Ook een nadeel van goedkoop voer is dat het water heel snel bv rood verkleurt door de grote hoeveelheid kleurstof en de karper schijt er veels te veel weer van uit.
Weer kans op nitraat en nitriet.

Hikarie levert niet meer in Europa omdat ze nou verplicht zijn om de waardes van het voer op de verpakking te zetten en dat willen ze niet.

Waarom bezuinigen op voer.
Ze worden er mooier vna (kleur)
ze groeien er harder door.
Blijfen beter in conditie

zegt tog al genoeg.

groeten Joris
stef v.d linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-03-2006 17:18

Hallo heren

Over die sla en sinaasapeels kun je dit wel in de winter geven ?
Het overige voer wat ik gebruik is Takazumi en dit is verkrijgbaar in de diverse soorten als hierboven al eens is beschreven.Ik ben daar zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

22-03-2006 19:38

oja ook dit nog effe.

Geef altijd zinkend voer er bij naast.
Oppervlakte voer is eigenlijk onnatuurlijk voor de karper en er zullen er ook altijd een paar bij zitten die telkens mis happen en minder voer krijgen dan de rest.
Door middel van zinkend voer krijgt de rest ook genoeg.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2006 20:06

Klopt niks van Joris,

Er zijn nieuwe Europese regels die extra eisen stellen aan de invoer van voedsel voor mensen en dieren (Witboek voedselveiligheid). Hikari voldoet aan alle eisen voor wat betreft de kwaliteit van het voer. Eén eis is echter dat de overheid van het exporterende niet-Europese land controle voert op de export. Grote exportlanden als Amerika hebben hun landbouwdiensten op tijd voorbereid. Japan vindt zich eigen echter meer een import dan export land en loopt hierop achter. Dit maakt dat de exporterende producenten in Japan zoals Hikari hun uitvoer zolang als de overheid de controle niet hebben geregeld zullen moeten staken.

Heeft dus niks met reut te maken. Wintervoer moet met mate gegeven worden bij temperaturen boven 5 °C en kan gewoon van prima kwaliteit zijn. Er zijn wat aanpassingen voor wat betreft de voedselbehoefte in de winter.

Wat goed of slecht is aan koivoer hangt ook een beetje af van de visie van de producent. Er zijn verschillende theoriën, maar het woord zegt het al, het zijn slechts theoriën en weinig staat vast.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-03-2006 20:23

En zijn er bepaalde merken aan te raden?

...ik hoor bijvoorbeeld Hikari genoemd worden?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-03-2006 20:47

Pak de schijf van EA en maak het zelf. Ingrediënten gebruiken die bestemd zijn voor de menselijke consumptie. Is al een stapje in de goede richting. Moeten de koivoerfabrikanten die nu in Europe willen invoeren trouwens ook doen.

Of houdt het wereldje klein:

http://www.nedkoi.nl/

:D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

23-03-2006 11:08

Kees ik vind het persoonlijk van wel.
Maar goed iedereen zijn eigen mening.
Waarom zet Hikari zijn ingredienten dan niet op de verpakking?


Groeten Joris
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2006 11:46

Joris,

Je kunt van alles vinden, maar op basis waarvan?

Het echte probleem is zoals ik aangeef. Japanse producenten van koivoer hebben de uitvoer naar Eurpoa moeten stoppen omdat hun overheid de controle nog niet geregeld heeft. Het Hikari koivoer volgens de huidige Europese regels is op dit moment dus niet eens hier te koop omdat het niet ingevoerd mag worden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-03-2006 18:41

Dus als je Hikare verpakkingen wil kopen is het zolang de voorraad strekt bij de winkeliers hier in NL? Want volgens mij heb ik het nog wel zien liggen bij koizaken... Maar er zijn genoeg andere alternatieven die kwaliteitsvoer leveren. Gezien de populariteit van koi tegenwoordig moet dat toch niet teveel problemen geven, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2006 21:20

Dat lijkt mij wel Rick.

Gaat mij trouwens niet om Hikari. Is een grote leverancier van visvoeders waar ik geen enkele binding mee heb. Maar als je iets reut noemt moet je wel met goede controleerbare argumenten komen. Na alle ellende uit het verleden dienen inmiddels alle binnen Europa ingevoerde diervoeders te voldoen aan de regels van het "Witboek voedselveiligheid".

http://europe.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l32041.htm

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

24-03-2006 13:21

Kees,

Ik heb het overwintervoer.
Elk visvoer heeft wintervoer maar in dat wintervoer zitten heel veel stoffen waar de karper niks geen voedingsstoffen uit kan halen.
Dus wat heeft een karper er aan niks.
De meeste merken zeggen dat je dat voer moet gaan voeren vanaf eenbepaalde watertemperatuur.
Stel je voor in Oktober is het al vroeg winter geworden en moet je dat voer al gaan geven tot en met Maart, sorry hoor maar daar kunnen de koi's volgens mij nooit niet genoeg bouwstoffen uithalen en zijn ze in het voorjaar deste kwetsbaar voor parasieten etc.

Maar goed jij hebt jou mening ik de mijne.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

13-08-2012 08:06

Ik wil een koi liefhebber als cadeau wat voer doen. Welk merk/soort kan ik het beste kopen en waar is deze voordelig te bestellen? Alvast bedankt!

Gr.
©
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

13-08-2012 12:19

Lesley,

De meeste fanatieke koi-liefhebbers zijn behoorlijk paranoia met ziektes/voer etc. dus of hij het echt leuk vindt... Maar goed..

Zelf heb ik altijd Takazumi voer, dit is naar horen zeggen (wat forumresearch) goed en ook niet al te duur.

Dat koop je hier bijvoorbeeld:

http://www.koivoerkopen.nl/takazumi

Qua soort heb ik meestal de mix, en in de winter Vital, maar echt nauw komt het bij mij niet. Heb nu de Vital, omdat die in de aanbieding was :lol:
bas grutter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-12-2012 09:13

12-12-2012 09:42

hoi allemaal ik voor met hikari. is gewoon te verkrijgen in de betere vijver en aquaria winkels is wel duur maar ik zie het verschil in de gezondheid van de vissen terug ik voerde eerst met takazumi maar van dit voer verkleurde mijn vijver naar bruin. vooral met het high grow voer. vissen waaren verder gezond maar aleen de bruine kleur van het water stond me niet aan. dus overgegaan naar hikari growth en multi season en color. mijn vijver kleurt niet meer bruin door het voer. maar nu las ik hier dat mensen voeren in de winter dit is niet verstandig omdat karpers in rust zijn in de winter en er niet meer gevoerd mag worden onder de 5 graaden je zou ze kunnen voeren maar gebruik hiervoor geen voer met een hoog vet gehalte. als ik ze iets bijvoer in de winter periode zijn het aardappelen die over zijn van het eten voer je met voer met een hoog vet gehalte zal je in het voorjaar probleemen kunnen krijgen met je vissen denk aan spontaane vis sterfte. dit is dus ook het geval op viswater waar in het voorjaar doode karpers drijven dit komt door de vismeel visolie boilies. ik geloofte het eerst ook niet maar toch maar wat naa vraag gedaan bij erkende koi dealers en las ook nog een stuk van rini groothuis over dit voorval blijkt dus dat de vis het hoge vet gehalte niet kan verteren en hier dus de hele winter mee zit en het ook niet uit kan schijden dus wees voorsichtig met voeren in de winter spreek uit ervaring mvg bas 8)
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

12-12-2012 10:05

Ik gebruik hier al jaren Pro-bites... Van Mike v Zijl, is heeft hier ook een tijdje op dit forum rond gezworven...

Spring/autumn voor het voor- en najaar en de color mix voor de zomer. Daarnaast heb ik ook nog een kilotje winter-care staan, dit is een zinkende pellet met een niet te hoog vet gehalte maar bevat een grote dosis glucosamine, een stofje die de koi hun weerstand helpt verbeteren. Ik gebruik deze alleen als de winter (zoals 2 voorgaande jaren) erg lang aanhoudt.
De koi kan dan wel een langere periode zonder voeding, maar als het richting de 4 tot 5 maand gaat, dan voer ik toch zeer matig het bovenstaande (lees langere periode van water onder de 6 graden). Gezien de temperatuur en daarmee de spijsvertering is het te koud om al de spring/autumn te kunnen/willen voeren.

En vergeet vooral niet om je waterwissels gewoon te blijven doen !! en vooral te zorgen dat je eventuele slijk vorming in je filter al aan het einde van de herfst verwijderd hebt, al dan niet dit ook al int prille voorjaar te doen
Vissende vader, die koi's houdt
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

12-12-2012 10:37

Ik voer de koi het hele jaar hetzelfde.
Zomers wat meer s'winters wat minder maar ook in de winter gaat er zeker een handje of 2 aan voer de vijver in.

Ik voer eigenlijk altijd het voer van de koidealer wat hij in de aanbieding heeft.
Behalve takazumi......van die ellende word altijd me water troubel omdat de koi een soort van smurrie schijt in plaats van echte stront.

Waterwissels doe ik het hele jaar door, enkel in de winter maar 1 x per 2 weken..
Wel dek ik in de winter de vijver af en draait de pomp op halve snelheid.

De koi in de winter blijven voeren word over het algemeen als niet zo best beschouwt.
Ze zouden met wat kouder water een soort rustperiode moeten hebben en dat hebben ze bij mij dus eigenlijk nooit.

Het is maar net hoe krampachtig voorzichtig je ermee omgaat.
Nog nooit een dode koi gehad in de afgelopen 8 jaar, dus ik denk dat ik het best redelijk doe
bas grutter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-12-2012 09:13

12-12-2012 13:36

@ camiel Ben het zeker met je eens over de uitwerpselen van de vis. Bij mij was dat ook het geval de uitwerpselen kwamen zelfs naar boven drijven. en het water kleurde bruin bij takazumi (verder geen slecht voer maar vervelende bijwerkingen). hikari totaal niks mis mee. geen verkleuringen en geen drijvende uitwerpselen of slijmachtige uitwerpselen.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

12-12-2012 19:22

Hikari is altijd goed geweest en nog steeds goed. Pro-bites is super maar ook behoorlijk prijzig, maar heel goed samengesteld naar de verhoudingen van ingredienten.
Als de uitwerpselen van vissen komen bovendrijven dan is er iets mis, kan aan het voer liggen of aan de vissen.
Geef koi gewoon kwaliteit voer, dat is zeer belangrijk voor groei, kleur en weerstand. Ik geef altijd voer van een zaak hier in de buurt, een vriend van mij altijd de korreltjes van de intratuin. Verschil is goed te zien aan de vissen, mijne groeien zeer vlug, die van hem nauwelijks, dit ligt natuurlijk niet alleen aan het voer maar ook aan de waterkwaliteit.
Ik voer nooit in de winter, dus als het water onder de 6 graden is niet meer voeren, ook niet met speciaal wintervoer. Wintervoer bestaat wel en is sneller verteerbaar dus er is wat gesleuteld aan de verhoudingen van de ingredienten.
Succes,
groetjes ron
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

12-12-2012 20:03

Een beetje de eeuwige discussie he.

Wel of niet voeren in de winter.

Ik hou ze graag een beetje in beweging en het gaat prima hier.

Waterkwaliteit is ook zo een mooi iets.

Wat is ideaal? Ik meet nooit en heb eigenlijk ook nooit problemen.
De microscoop is hier al een jaar of 5 zelfs niet uit de kast geweest.

Doe waar je je goed bij voelt.
Afdekken in de winyer zweer ik wel bij, maar dat is puur persoonlijke voorkeur
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2012 20:48

Zal aan de vijver liggen. Ik krijg ze met geen stok aan de gang. Stinkend verrot voer is duidelijk teveel geweest. Dat kan de bedoeling niet zijn.

Waterkwaliteit meet ik niet. Afdekken doe ik niet. Hoort daar geen verwarming bij?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
camiel driehuis3
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-12-2012 16:34

12-12-2012 20:59

Haha kees, ik mag die manier van vijveren wel.

Voer wat hier niet word gegeten gaat de skimmer in en rotten zal het dus.niet.

Verwarmen doe ik niet.

Enkel met afdekken komt mijn water eigenlijk nooit onder de 6 graden, terwijl de vijver 70 cm boven de grond uitkomt.