aquarium?

Plaats reactie
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 17:56

hallo ik heb ee naquarium van 50cm bij 30cm bij 40 cm. mijn vraag is of het mogelijk is om hier kleine koi karpers in te houden?
weet iemand hier misgien iets van?

mvg ferry
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

15-11-2005 18:21

Kan wel. :D Heb ik ook gehad maar moet je er 2 kleine koi's van ong 7 cm in doen niet groter. :wink:

M Z
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 19:31

marco, wat voor eten gaf je ze en groeiden ze ook in de bak?
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

15-11-2005 19:33

Gewoon kleine korreltjes.Hoeft niet speciaal van dat dure voer te zijn.Maar groeien doen ze wel en schijten ook.Dus zorg dat je wel een goed filter heb want anders dan zie jij je vissen niet meer terug tussen de stront. :P
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 21:00

haha okay, denk dat ik er dan maar ff paar ga aanschaffen of raad je het me af?
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

15-11-2005 21:03

Als je nog aan vissen kunt komen zou ik het wel doen.Je kunt trouwens ook nog wel een paar zuurstofplantjes er bij in doen.Dat hoeft niet als je er zo'n bellenpompje in hebt.
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 21:18

jah ik heb wel een pompje maar die doe ik snacht uit omdat het zown lawaai maakt, dus doe zowieso zuurstof planten erbij in. enig idee wat zown klein koi karpertje kost? rond de 10 euro?
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

15-11-2005 21:22

Ja je moet hem niet uit doen.Dat vond ik in het begin ook irritant maar het is wel beter voor de vis. :wink: Ik kan hier al vissen krijgen voor 1 euro en die zijn dan 6/7 cm groot.Dus de prijs weet ik niet echt.'s Nachts gebruiken zuurstofplantjes juist zuurstof dat is het irriante er van.
Laatst gewijzigd door Marco Zandvoort op 16-11-2005 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 21:27

ow, maar is het dan wel verstandig om ze te nemen want ik doe egt snachts mn pompje uit anders kan ik niet slapen. en ik wil niet dat ik smorgens wakker word en dat mn visjes drijven
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-11-2005 21:35

Een aquarium van 50 cm? En daar wil je karpertjes in doen. Is dat niet een beetje een hele kleine bak. Daar kun je er hooguit 2 in kwijt die echt maar enkele centimeters groot zijn. Volgend jaar zijn ze te groot. En een goede filter erop aansluiten die 24 uur per dag, non stop moet draaien! Aan dat geluid wen je wel tijdens het slapen. Trouwens als je een goed systeem hebt, heb je weinig last van geluid. Die gewone zuurstofpompjes (niet voldoende om je water schoon te houden) kunnen weleen brommen ja. Maar zou je niet kijken voor een groter aquarium, desnoods 2e hands. Daar kun je wat fatsoenlijker visjes in kwijt en ook langer houden voordat ze eruit groeien. Karpers in het aquarium is leuk maar ze groeien snel de pan uit.... of de pan in :wink:
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

15-11-2005 21:36

haha jah daarom vraag ik het hier ook, want ik weet nie of dat wel kan in zown kleine bak.
jan van kranenburg

16-11-2005 02:54

Ferry,

Heel duidelijlk antwoord. In zo'n klein bakkie absoluut geen karpertjes!

Probeer maar Guppies of zo.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-11-2005 16:59

Gelieve geen karpertjes in zo'n kleine bak te houden. Dat is echt zielig voor de beesten.
En een pomp aan is een must, liefst 24 uur per dag.

Het beste is om minstens een bak van een meter te nemen, en dan moet je nog utkijken ermee.
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

16-11-2005 17:05

okay, dan kijk ik ff voor alternatieve vissen. bedankt allemaal
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-11-2005 17:14

Als je voor tropische vissen gaat, heb je de meeste keus. Er zijn ook wel wat visjes die in zo'n minibak kunnen. Guppy's wat Jan al noemde is een optie. Verder tja... scholenvissen wordt al snel een probleem, hoe klein zo ook zijn omdat je een flink aantal van moet houden anders doe je de vis tekort en voelen ze zich niet op hun gemak. Laat je maar eens adviseren bij een goede aquariumzaak bij jou in de buurt wat de mogelijkheden zijn voor jouw aquarium met die afmetingen. Verder qua niet tropische vissen... tja. Goudvisjes, maar die groeien ook! Zijn al snel te groot en je kunt er niet veel van houden.
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

16-11-2005 18:16

ik neem wel paar guppies en windes en goudvisje ofzow, sjah ik moe tog wat. ik heb die bak pas van mijn opa en oma gekregen duss
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

16-11-2005 19:32

Je kan wel een paar leuke scholvisjes huden, maar inderdaad niet teveel.
Wat je wel kan doen is een leuke variatiebak smaenstellen. Je neemt dus visse in alle waterlagen, dus bodemvissen, vissen die in het midden zwemmen en oppervlakte vissen. Zo heb je redelijk wat variatie in zo'n bakje en het ziet er nog leuk uit ook.

Ik kan je anders wel meer info geven erover, neem maar contact op. Ik heb zelf jaren ook aquariums gehad.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-11-2005 23:20

Voor jouw aquarium Ferry zou ik denken aan soorten als:

Voor de bodem: corydoras of algenetertjes.
Voor midden: neontetra of guppy of chinese danio
Voor boven/midden: kegelvlekbarbeel
Voor boven: dwergbijlzalmpjes of sommige eierleggende tandkarpers.

Ik weet niet of je er veel mee kunt, je zou misschien op internet wat informatie kunnen zoeken over de genoemde soorten. En zoals gezegd een goede aquariumwinkel weet ook genoeg. En... De bibliotheek. Toen ik voor het eerst begon met tropisch aquarium heb ik eerst zo'n beetje alle boeken van de bieb geleend om te leren over het hoe en wat omtrend inrichting, verzorging, eisen die vissen stellen, planten, filtering, waterkwaliteit enz enz.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-03-2013 01:22

Mensen ik wil mijn zoetwater aquarium (200X 60x60) ombouwen tot tropisch aquarium....kan ik nadat de karpers er uit zijn gewoon met de 2 werkende pompen en het huidige water van 'start' gaan?? Gezien de omvangrijke bacteriekolonie in de 2 grote pompen lijjkt mij dit de meest logische keuze...of moet ik vanuit een nulpunt beginnen als ik op de tropische tour ga???
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-03-2013 09:04

Ik zou de hele boel schoonmaken, water weghalen en vanaf 0 beginnen. Misschien zitten er bacterieen/parasieten/virussen waar karpers resistent voor zijn, maar waar tropische vissen niet tegen kunnen. Bovendien als jouw filters 1 dag stil gestaan hebben zijn je bacterieen allemaal al dood, hoe omvangrijk de kolonie ook is/was. Ik denk ook dat in tropisch water andere bacterieen leven als in koud water.

Er zijn bacterie opstartsets, waarmee je de bacteriecultuur in je filter snel weer aan de praat krijgt. Zijn simpelweg capsules met poeder. Water testen in de aquariumzaak en als het water goed is kun je met een week alweer vissen erin hebben.

Wat voor pompen/filters heb je er nu op draaien?

Overigens wel heerlijke afmetingen om een tropisch aquarium te maken! Daar kun je nog eens wat mee!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-03-2013 01:41

Rick, wil je de retail helpen met verkoop?

Punt 1 bacterie uit een flesje, poeder of vloeistof is winst voor de winkel.
Ze hebben namelijk 3 dingen nodig.

Voeding, zuurstof en vocht.
Nou mag je rekenen hoeveel zuurstof in stil staand vocht zit.
Of hoeveel vloeistof in poeder ;)

Punt 2 parasieten kunnen niet langer dan 24 uur zonder gastheer.

Punt 3, Pseudomonaden/Aeromonaden zijn de enige 2 schadelijke soorten in een normaal goed draaiend aquarium zijn deze onder de 500 kolonies niks aan de hand.
Als je deze in grote getalen had dan merkte je het wel aan de vis.. zie sterfte.

Tropisch of koud water leven de zelfde bacteriën alleen in warmer water vermenigvuldigen zich vele malen sneller.
Verwarming element erin en gaan met die handel.
Eventueel wat schoonmaak werk.

Dus Rick laat je aub niet neppen zonde van je portemonnee.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-03-2013 09:16

Wat is er zo zonde van je portemonnee dan? Die paar euro voor een opstartsetje? Ik laat mij niet neppen, ik geef mijn advies alleen maar op basis van mijn ervaring. Verder geef ik ook echt geen geld uit aan middeltjes als AquaSafe, Safestart en noem het maar op. Alleen een paar capsules Bactozym, niet te veel chemische rommel erin. Een nieuwe filter, of een oude die is gesteriliseerd, moet een proces ondergaan van rijping, voordat hij als biologisch filter kan functioneren. Rijping houdt in dat de spons gekoloniseerd wordt door nitrificerende bacteriën. Deze zijn altijd in het aquarium aanwezig. De benodigde tijd varieert naar gelang de temperatuur en andere omstandigheden, maar neemt zonder extra hulp ongeveer vier weken in beslag. Dit proces kan worden versneld door het enten van de spons met nitrificerende bacteriën. Een startset die je kan kopen dus. Ik kan wel helemaal uit gaan leggen wat de oorsprong is van de bacteriën die je tracht op te kweken in je aquarium en hoe en waarom je dat kan versnellen, maar dat gaat een beetje ver.

Voor de rest moet je aquarium gewoon indraaien, maar zonder voedsel hebben bacteriën niks om zich op te ontwikkelen. Je kan in het begin een beetje visvoer erin gooien (zonder dat er dus al vissen inzitten). Of als je waterwaarden goed zijn langzaam aan je vissenbestand opbouwen. Niet in 1 keer een flinke bezetting erin. Begin bijvoorbeeld eerst met een paar sterke, weinig eisenstellende soorten en kijk hoe het loopt. Je filter heeft de stront van de vissen nodig.

Het is een feit dat de ‘goede’ bacteriën heel snel dood gaan in stilstaand water (aerobe bacteriën, zuurstofbehoevend). Dus als je filter een dag of langer uit staat heb je al niks meer aan je bacteriekolonie. Besef dat wel als je wil overschakelen met behoud van je huidige set-up. Betekent dat je filter moet blijven draaien en de bacteriën ook voeding nodig hebben.

Ik zou de hele boel leegtrekken, alles mooi schoonmaken. Kun je de ruiten goed schoonmaken. Rustig de tijd nemen om het aquarium in te richten. Neem aan dat er ook een andere bodem in moet? Filters schoonmaken en opnieuw opstarten, eventueel met opstarthulp uit de winkel. Visbestand langzaam uitbreiden en water testen in het begin. Ik vind het te omslachtig en te risicovol om te trachten je bacteriën te behouden door de filters contant te moeten draaien en voeden.

Punt 3, Pseudomonaden/Aeromonaden zijn de enige 2 schadelijke soorten in een normaal goed draaiend aquarium zijn deze onder de 500 kolonies niks aan de hand.
Als je deze in grote getalen had dan merkte je het wel aan de vis.. zie sterfte.


Kenny, hier vind ik dus een risico zitten tussen het gestel en de weerstand van de afgeharde karpers t.o.v. gekweekte tropische visjes. Maar misschien denk jij daar anders over. Ik weet niet waar de karpertjes vandaan komen, maar nogal wat tropische visjes worden grootschalig gekweekt in Azië, waar bij veel soorten nogal veel antibiotica (en hormonen) gebruikt wordt (o.a. om meer jongen in leven te houden = hogere opbrengst). De weerstand van de vissen is slecht door de steriele omstandigheden. Bij de dwerggourami bijvoorbeeld nogal een probleem (waar ik zelf nu ook tegenaan loop :cry: ). Ook antennebaarsjes sterven erg vaak snel na introductie in het aquarium.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-03-2013 13:26

Bedankt Rick en Kenny!

Ik denk dat ik voor de optie van Kenny ga, de bak is altijd vrijwel leeg geweest, dat was ideaal bij karpertjes, maar nu gewoon een flinke laag grind erin met wat voeding en meteen vol zetten met planten...in de weken erna voorzichtig vis introduceren en de inrichting hierop afstemmen.

Er staan nu 2 flinke pompen op, een aqua pro 4 en een fluval x5, capaciteit is nooit een zorg geweest hiermee :)

De karpertjes die ik heb zijn trouwens bij een vriend van mij in een grote tuinvijver geboren uit een paai tussen spiegels en kois.

Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het afloopt met dat aquarium!

Greetz Laurens
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-03-2013 21:08

Graag gedaan en succes Laurens!
Weet je al ongeveer wat voor vissen je erin wil?

Als je nog tips nodig hebt geef maar een gil!
Plaats reactie