Maak kennis met; Bas Breetveld

Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-03-2005 20:23

Maak kennis met; Bas Breetveld

Je hebt er flink werk van gemaakt Bas! :wink:

Nu te bezichtigen op: http://www.karperwereld.nl/kennismaking/basb.php
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

02-03-2005 22:07

Bas,
je hebt er inderdaad veel werk van gemaakt. Prima stuk, en lekker herkenbaar. Ennuh, dat stukje over voer "de bolie voorbij"is op een prettige manier prikkelend voor mijn fantasie.

Sjors
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

02-03-2005 22:49

Ha die Bas,

Leuk om van zo een actieve forummer (bestaat dat woord wel) wat meer te weten te komen...
Vooral je uitebreidde beschrijving van je karperleven sprak me enorm aan!

Keep em going!

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-03-2005 08:03

Bas,

je bent er ook niet knapper op geworden door de jaren heen hè :lol: .

Neej, zonder dollen, een zeer mooi stuk!

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

03-03-2005 15:04

mooi geschreven !!

en leuke beschrijving van je visserij door de jaren heen :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2005 16:19

Hoi Bas
Perfect stukje leesvoer...herken er veel in.
Maar dan vooral de pech en het verspelen van vele grote vissen totdat je de eerste dertiger weet te vangen...vanaf toen begon het te lopen bij jou.
moet mijn eerste dertiger nog vangen in Nederland...dus hopenlijk ook vanaf dan???
Knap dat jij reeds op 12 jarige leeftijd een hengel zelf weet te bouwen!!

Vraagjes:
Op welke wijze heb jij je mentaliteit aangepast wat tot gevolg had dat je sindsdien nagenoeg geen vissen meer verspeelt ?

mooie set up trouwens met die reel!! (Abu Eon?)
Gr
Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-03-2005 17:08

Hans Brinkel schreef:Hoi Bas

Vraagjes:
Op welke wijze heb jij je mentaliteit aangepast wat tot gevolg had dat je sindsdien nagenoeg geen vissen meer verspeelt ?

mooie set up trouwens met die reel!! (Abu Eon?)
Gr
Hans


Mooi uitzicht is dat he? ABU EON ja. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik kreeg daar op een ochtend zomaar 7 tot 9 aanbeten. Je zag de bellensporen de hoek om komen :D

Dat stukje mentaliteit was vooral omschakelen van naar 'ik wil' tot 'ik gá!' en vooral het hoofd koel houden als zo'n vis aan het eind van je lijn zit. Het voelt dan zwaar en log aan waardoor ik weleens de neiging had niet harder aan de hengel te trekken dan normaal. Dat moet je dus wél doen als je zo'n gevaarte moet sturen, vooral als hij onder de hengeltop zit -in mijn geval vlakbij de boot- moet je zo'n vis gewoon koelbloedig je net in trekken. Vooral koelbloedige stuurkunst, waarbij ik tot op het laatste moment de top vóór de vis uitstuur, heeft ertoe bijgedragen dat de haak nooit meer lost. Die kortere, zeer speciale hengeltjes en de reels hebben ook hun bijdrage wel geleverd.
Ietsje grover vissen was op mijn water noodzakelijk om vooral de grooten te haken en de kleinere vissen te doen weigeren. Dat doorhebbend, bracht vanaf het moment dat die eertse in het net lag nog vele mooie vissen in het net en was ik ineens heel selectief bezig. Het verschilt uiteraard van water tot water en het zit hem in de fijne finesses.
Ook een niet té atractief aas helpt enorm als je de wat grotere wilt haken, ook als je instant vist. Wat heb je aan zo'n zwerm vissen op je stek als je alleen maar die ene grote wilt haken?
Gebruikersavatar
Jan van der Starre
Berichten: 161
Lid geworden op: 30-07-2003 02:00
Locatie: Zuid Holland

03-03-2005 17:49

Hallo Bas,

Een heel erg leuk artikel wat een goede impressie oplevert hoe jij met het karpervissen bezig bent.
Boordevol creatiefe verwijzingen hoe het ook kan zonder te specifiek te worden.

Mij persoonlijk geeft het in ieder geval weer eens wat (hernieuwde) stof tot nadenken.....

"De boilie voorbij"....... (Ik hou op, ik wil vannacht nog slapen :wink: )

Groet,
Jan.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-03-2005 19:39

Hoki Bas,

Ja,bij het lezen van je leuke artikel dacht ik aan onze eerste ontmoeting,die jij me recentelijk uit m,n geheugen toverde.
Ik ;veel ouder dan jij,maar net zo bezeten van het karpervissen.
Jij vertelde dat je door het hek kroop .
Ik wist het niet meer,maar opnieuw bij je artikel ging de bel rinkelen.Was ik zo?Jou wegsturen.!!Ik heb van je stukje genoten. Ja,de Haagsche stadsgrachten,m,n hele vissersleven heb ik er doorgebracht zoals jij weet.Waar zitten ze nu?Ook ik heb jaren niet gevist,maar net zoals jij pakte ik de draad weer op.Alleen met een andere instelling.Niet meer moeten,maar kunnen en mogen.Genieten van je omgeving en lekker een beetje pennen zo af en toe.Bas,bedankt dat jij me meenam op herhaling en wens je bij deze nog veel plezier met je diverse hobby,s
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-03-2005 19:41

Hoi Bas,
Nou..daar moeten we nog maar eens een keertje over praten..ben echt nieuwsgierig geworden.
:D
gr
Hans
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-03-2005 20:49

Zo Bas, nu je klaar bent typen kun je weer aan het werk... :P :P :P

Nee, zonder dollen, mooi stukje. Verbeeldt heel mooi jou visserij en jouw kijk op het vissen. En inderdaad, het lijkt standaard zo te zijn dat na de eerste zware vissen het allemaal een stuk gemakkelijker gaat. Waarschijnlijk valt dan een bepaalde druk weg waardoor je gewoon beter gaat vissen waardoor het allemaal een stuk eenvoudiger lijkt te gaan.

Groeten,

Raymond

P.s. Waarschijnlijk is 2005 Bas z'n geluksjaar. Het zou zomaar kunnen dat hij dit jaar nog een héél zware vis gaat vangen. :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

03-03-2005 23:32

Maak Kennis Met....Bas Breetveld.

Al gedaan en in het eggie is 'ie zoals op papier staat beschreven. Het mooie van Bas is dat hij een simpele, maar toch zo afwijkende en doordachte kijk op vissen en al wat meer zij heeft.


Bas,

"Rompslomp" achter je gelaten en aan een volgend hoofdstuk begonnen?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-03-2005 23:35

Yes, het lijkt erop dat ik nu eens een hele leuke baan heb gevonden. Maandag beginnen :P
jan van kranenburg

04-03-2005 03:33

Genoten van je stuk, Bas.

Bedankt!!

En veel succes en vreugde in/met je nieuwe job.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

04-03-2005 11:06

Bas,

Er zitten mooie foto's tussen :wink:

Succes!

Martin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 11:07

Bedankt voor de erg positieve reacties allemaal. Dat stimuleert lekker om ermee door te gaan :wink:

Er komt nog meer, ik ben niet voor niks zo spaarzaam geweest met de foto's.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-03-2005 11:08

Bas,denk dat je de essentie van het karpervissen verwoord hebt,het niet moeten maar mogen vissen.
De rest volgt vanzelf als je tenminste je gezonde verstand laat werken,en zoals Bas het bewijst werkt dat perfect.

Heel mooi stukje over jouw "karperleven" waar menigeen heel wat van kan opsteken.

Petje af,

Wil.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2005 11:11

martinj taal schreef:Bas,

Er zitten mooie foto's tussen :wink:

Succes!

Martin


Bedankt Martin, zou best eens kunnen dat jij er het merendeel van gemaakt hebt?
Jammer dat ze niet zo uit de verf komen. Met negatieven scannen moet je schijnbaar de maximale resolutie nemen en dan pas resizen voor i-net. Dat is niet bij alle foto's zo gedaan, vandaar die rare glinsteringen en soms donkere foto's. Volgende keer beter.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-03-2005 20:32

Sebastiaan,

keuk om je visgeschiedenis te kunnen lezen. Het goede vind ik je eigenzinnige aanpak.

Ik Wil het wel eens hebben over die voorbije boilie 8)

goed man!

Mitsz
jacco noordermeer

05-03-2005 20:41

mooi stuk bas
lekker op je eigen wijze vissen en niet de meute nalopen
dat waardeer ik het meest in jou visie
de boilie voorbij maakt me wel nieuwschierig!!
ook het pen en korst vissen vind ik leuk om te lezen
er zijn niet veel mensen die dat goed beheersen
observeren en inspelen op de situatie"s
dat "maakt "een karper visser
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-03-2005 20:43

mitsz van der kamp schreef:Sebastiaan,

Ik Wil het wel eens hebben over die voorbije boilie 8)

goed man!

Mitsz

dat zou wel eens een geweldige Impact kunnen hebben op de aasmarkt....
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

05-03-2005 23:59

Vanwege de gewekte nieuwsgierigheid op aasgebied zal ik een klein tipje van de sluier oplichten. Verwacht geen wonder, want het is en blijft allemaal erg simpel.

Een rond balletje is gewoon een erg herkenbaar ding, in wat voor kleur of smaak dan ook.
Ten eerste moeten ze het leren eten als er nog nooit mee gevist is op een water. Etensafval en resten, daar is iedere karper wel eens mee in aanraking geweest op open water. Dat heeft nooit een mooie ronde vorm. Zie ook die rare stukken aardappel waar ik zo goed mee ving.
Ten tweede, als er flink mee is huisgehouden zijn ze er gewoon lastiger mee te vangen vanwege die herkenbaarheid en moet er wederom flink gevoerd worden om weer vertrouwen te wekken en kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Anders is het als er echt veel gevist wordt. Dan lijken ze alleen nog maar een rond balletje als voedsel te herkennen. Zie 'de Plas'. Daar werkt een aas met een afwijkende vorm weer niet, of je zou er flink mee moeten voeren. Dit zijn dan wel mijn (simpele) verklaringen.

Ik denk dus dat de vorm van je aas een erg onderschat ding is waar nog veel mee te doen valt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2005 00:20

Daarom ben ik ook zo gek op die " baksteen " kook methode van luc de Baets..voor mij was dat " DE TIP " uit zijn boek :lol:
En dan nog een alternatieve aassoort en klaar is kees.
HB
Peter Bergs
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-01-2005 21:25
Contacteer:

07-03-2005 11:27

Heel mooi stukje Bas
Wou dat ik mijn karpervissen zo kon verwoorden maar zoals jij het beschrijft zo ziet mijn visserij er ongeveer ook uit.

Wat de boilie voorbij betreft ben er inmiddels ook fan van en juist de voorzichtige vissen blijken nu wel ineens weer vangbaar te zijn :lol:
Grappig dat dit juist bij jouw ook je resultaten opgekrikt heeft.
ImpactProducts
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-03-2005 22:13

Bedankt voor de reacties allemaal en wellicht tot de volgende winter.

Vang ze allemaal. En, wees stronteigenwijs en ga voor de hoofdprijs!