Vangsten mei 2016

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

22-05-2016 11:31

Vorige week 2 dagen een stekje aangevoerd met tijgernoten, om vrijdags uit het werk er een avondje te gaan vissen. Bij aankomst eerst nog een klein schepje met tijgernootjes gevoerd, om vervolgens in alle rust de hengels klaar te maken.
De eerste hengel verdwijnt met een chodje onder eigen kant, de lijn wordt goed afgezonken en daarna slap in de waker gehangen. Aan de tweede hengel knoop ik een soepel kd rigje, welke ik beaas met een gesoakt tijgernootje en een fake mais. Ik vis deze rig aan een running rig, waar ik veel vertrouwen in heb.

Deze hengel leg ik weg op het aangevoerde stekje tegen de overkant van het kanaaltje. De hengel leg ik na de inworp met een slappe lijn even in het gras, zodat ik de steunen in de grond kan drukken en de hengel daarna op de steunen kan leggen. Ik loop nog even 20m terug naar mijn visspullen om het wakertje te pakken en bevestig deze aan de lijn.
Direct loopt mijn lijn strak en buigt de hengel in de steunen, er hangt al een vis aan! Na een leuke dril steek ik het net onder een graskarper van ongeveer 80cm.

Ik onthaak de karper snel, want de kurveshank van The Carpwisperer zit perfect achter het harde gedeelte van de onderlip gehaakt. Hierna hang ik de grasser even weg in de recoverysling, zodat ik de camera kan opstellen en de weegspullen kan pakken. Nadat de zelfontspanner is ingesteld, leg ik de karper op de mat en probeer ik wat foto's te maken. Helaas was deze zo wild, dat ik na 2 pogingen maar gestopt ben en snel ff een foto op de mat heb gemaakt. Ik weeg de grasser nog even, de naald blijft op 10kg steken. Hierna heb ik de grasser snel weer de vrijheid terug gegeven.
graskarper verkleint.jpg
(221.55 KiB) 1991 keer gedownload

Tijdens het opruimen later op de avond kreeg ik nog een run op dezelfde hengel, maar toen ik deze oppakte en de haak wilde zetten was de vis reeds gelost...

Gistermiddag waaide het nogal hard en dan zit je niet echt lekker aan dat kanaaltje (geen ruimte om een plu neer te zetten), dus besloot ik naar een putje te gaan waar een klein en lastig te vangen bestand op zit. Een lastig water waar ik vorig jaar alleen een mooie spiegel vangen, die er bijna niet uit komt. Na een rondje om het water gemaakt te hebben, besluit ik op dezelfde plek plaats te nemen als waar ik vorig jaar die spiegel mocht vangen. Er is activiteit waarneembaar en de condities zijn hetzelfde als vorig jaar (zonnetje en de wind volop de kant).

Ik vis mijn hengels met exact dezelfde setup als op het kanaaltje, een chodje tegen een rietkraag met overhangende bomen aan, welke in de zon ligt, maar net uit de harde wind.
De kd-rig gaat tegen de andere rietkraag, waar de wind volop op staat te beuken.

Later op de middag, net nadat ik de hengel met de kd-rig opnieuw heb ingelegd sta ik nog naast mijn hengels over het water te kijken. Ineens komt de hengel met de chod tot leven en buigt de top flink door in de steunen, voordat de zwaar afgestelde baitrunner langzaam lijn begint te nemen. Na wat pogingen van de vis om in een rietkraag te duiken, kan ik deze mooie schub toch scheppen. Dan pas zie ik dat dit geen normale schubkarper is, het bovenlichaam is heel donker gekleurd, terwijl zijn buik spierwit is. Op de overgang van donker naar wit, heeft de schub wat oranje tinten. Verder lijkt het net of zijn slijmlaag wit is ipv transparant (vooral goed te zien bij zijn kop een staart).
ghostie.jpg
(220.52 KiB) 1991 keer gedownload

Ik onthaak de vis in het schepnet en zie dat ook zijn bek oranje gekleurd is. De karper gaat kort in de sling om bij te komen en ik zet de camera en weegschaal weer klaar.
Ik leg de vis voorzichtig op de mat en maak met de zelfontspanner snel wat foto's en daarna weeg ik de ghostie, 9kg geeft de weegschaal aan. Niet de zwaarste, maar wat een pareltje van een karper.
ghostschub verkleint.jpg
(257.02 KiB) 1991 keer gedownload


Later loopt er een jong stel voorbij, waarbij de jongen vraagt of ik al iets heb gevangen. Als ik de foto laat zien, kan hij mij vertellen dat dit net als de spiegel van vorig jaar een vis van het originele bestand is en dat deze zelden gevangen wordt.

Ook al vang ik nooit veel op deze put, jullie snappen wel dat dit voor mij geen reden is om niet terug te komen. Ook al vang ik niets, de natuur en de rust maken dat ik hier altijd weer volop geniet!
tim stommels
Berichten: 103
Lid geworden op: 19-09-2009 11:00

24-05-2016 13:31

Paar vissen van mijn uit mei

Met een tegekke dag en nacht waarbij ik 4 zware maar ook prachtige
Vissen wist te pakken :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-05-2016 19:24

De foto's vergeten, Tim?
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

25-05-2016 01:12

3 vissen gevangen. Vandaag op 2 verschillende wateren.
Als eerste een aardige schub van 14 pond die aardig gehavend uit de paai kwam
Daarna een zeelt van 47 cm
En toen uit het niks kwam ineens een 18 ponds ghost koi op de mat

:o
Mijn hart ging wel wat sneller kloppen en de adrenaline schoot door mijn. Lijf....
Bijlagen
IMG_20160525_42716.jpg
(59.12 KiB) 1792 keer gedownload
IMG_20160525_54527.jpg
(103.62 KiB) 1792 keer gedownload
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

29-05-2016 16:02

Ook maar weer eens wat plaatjes posten....Mei is mij qua gewichtig en fraai bezoek goed gezind... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ricardo diters
Berichten: 2
Lid geworden op: 29-05-2016 23:25

30-05-2016 12:02

Vissen in de lage vaart Almere
28/29mei

Afbeelding

Mooie graskarper
12kilo
105cm