Vangsten April 2014

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

28-04-2014 13:15

Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-04-2014 14:05

Volgensmij heb ik de 2 kleinste vissen van het water te pakken , maar ze waren meer dan welkom !

Afbeelding

Zo blank je dagen aan een stuk , en zo pak je 2 vissen binnen het uur .

Afbeelding

de spiegel mocht ik voor de 3e keer van dit water vasthouden .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Frank van de Ven
Berichten: 16
Lid geworden op: 31-05-2006 16:45

28-04-2014 14:12

Heb er geprobeerd een verhaaltje van te maken, eerste keer dat ik dit doe :) feedback is altijd welkom! (weet ook niet of dit de juiste plek is!)

Koningsdag, het ligt niet echt lekker in de mond, maar het blijft voor vele een excuus om lekker twee dagen te feesten! Voor mij dit jaar geen feest in de vorm van een drukte, muziek en drank… Dit koningsweekend staat een visweekend gepland. Samen met mijn vismaat Tommy hebben we een drie-daagse sessie gepland op het kanaal.

Na een aantal dagen gevoerd te hebben met toch voor ons wel het beste kanaalaas; tijgernoten, is het vrijdag matchday! Na een werkdag die een eeuwigheid lijkt te duren, wordt thuis een hapje gegeten en de auto vol geladen. Klokslag 18:30 Wordt ik door mijn vader afgezet bij het kanaal, bij aankomst zie ik dat Tommy er al zit. De spullen worden uit de auto geladen en naar beneden gesjouwd. Ik voel een druppel op mijn hoofd vallen, kijk naar het water en zie dat de oppervlakte van het water verstoord wordt door regenval.. Binnen no-time begint het hevig te regen. Een regenjas wordt uit de vistas getrokken. Slaapzak en andere spullen waarbij het toch wel fijn is dat ze droog zijn worden vlug onder de brolly van Tommy gezet. Na een korte maar hevige bui is het merendeel van mijn spullen toch behoorlijk nat geworden.
Ondertussen heb ik mijn hengels voorzien van lood en beaasde onderlijnen en zijn ze klaar om te water te gaan. De eerste hengel wordt uitgelopen aan eigen kant. Hengel twee wordt in de vaagheul gedropt en hengel drie wordt met beleid tegen de overkant aan geworpen. Een toploodje moet ervoor zorgen dat de lijn strak over de bodem loopt zodat de vis geen lijn tegenkomt tijdens het azen. Tommy doet hetzelfde maar dan de andere richting op.
Als alle hengels te water liggen worden de stekken van voer voorzien. We ploffen neer in onze stoelen en genieten van de rust en geluiden die de natuur biedt! Tegen een uur of elf, kiezen we ervoor om onze slaapzak maar eens op te zoeken. Wanneer we beide liggen, wensen we elkaar welterusten met de gebruikelijke woorden; ‘TOT ZO!’.
Een klein uur later wordt onze nachtrust verstoord door een snoei harde run op de hengel van Tommy. Voordat ik mijn schoenen aan heb hoor ik Tommy mopperen en zie dat hij zijn vis gelost heeft. Na wat scheldwoorden gaat de montage weer te water, ze zwemmen er in ieder geval!

Wanneer we alweer een tijdje in een diepe slaap zijn, krijgt Tommy rond 04:30 een kort runnetje op dezelfde hengel als waar hij de eerste vis loste. De vis stopt alleen na een paar seconde. Direct volgen er een paar losse piepen en Tommy besluit toch aan te slaan. Wanneer er contact met de vis is, blijkt deze helemaal naar de andere kant te zijn gezwommen en door twee van mijn lijnen te zijn gezwommen. Het toplood i.c.m. met het vele vuil dat er die nacht door het kanaal dreef heeft ervoor gezorgd dat de vis zich zonder enige echte beetregistratie kon verplaatsen. Na wat rommelen, is de vis eindelijk uit mijn lijnen en kan de dril worden hervat. Na een heftige dril onder eigen kant kunnen we het net onder een mooie schub schuiven. De unster tikt een kleine acht kilo aan en na een paar foto’s mag de vis weer veilig terug!

Een uur later loopt weer dezelfde hengel van Tommy af, ze hebben er zin in! Deze vis kan gelukkig zonder problemen af worden gedrild en na een dril van zeker een kwartier geeft de vis zich over. De vis wordt geschept en veilig op de mat gelegd. Een strakke en gespierde kanaalschub is het resultaat ,als deze aan de unster hangt blijft deze steken op 10,2 kg.

Afbeelding

Wanneer ik ’s morgens wakker wordt van mijn wekker om 06:30 (ik moest helaas zaterdag nog een paar uurtjes werken in de ochtend) kijk ik naar mijn hengels en baal dat ik zelf niks heb kunnen landen. Ik wil mijn wekker snoozen maar krijg hier de kans niet voor, mijn kanthengel schreeuwt het uit. Na een korte dril kan ik gelukkig ook mijn eerste vis landen. Een paar minuten te laat kom ik aan op het werk, tijdens de bak koffie waar we altijd mee beginnen leg ik het verhaal uit, gelukkig snapt mijn baas mijn hobby en is hij blij dat we toch drie vissen hebben kunnen vangen! Toen het werk erop zat, ben ik direct op mijn fiets gesprongen om terug te gaan naar het kanaal. Helaas was het die ochtend tegen verwachting in stil gebleven bij Tommy.

Rond 11:30 liggen mijn hengels weer in het water, vlug nog wat voer erbij en maar weer wachten. Het blijft een paar uur verdacht stil tot ik plots rond 15:00 wat piepen krijg op mijn hengel die tegen die overkant ligt. De swinger is tegen de grond gezakt en ik probeer hem strak te draaien om te zien of de vis nog hangt, ik merk dat ik de swinger niet omhoog krijg en besluit de hengel uit de steun te nemen. Wanneer ik contact met de vis krijg blijkt deze precies voor mijn voeten te zwemmen! Omdat ik wil voorkomen dat ook deze vis door een van onze lijn zwemt probeer ik direct de druk wat op te bouwen. De vis komt meteen naar de oppervlakte, WOW, wat een bak zeg, deze vis moet wel richting de 15 kg grens gaan. Wanneer het landingsnet onder de vis schuift besluit deze het toch niet zo makkelijk op te geven. De vis neemt flink wat meters lijn en ik kan alleen maar kijken hoe de lijn van mijn infitiy’s afratelt, wat een heerlijk geluid! Na een gevecht van tien minuten kan Tommy het net onder de vis schuiven, hebbes! We kijken elkaar aan en lachen wat een schitterende vis, de haak wordt voorzichtig uit de dikke en vlezige lippen van de vis verwijderd.De unster blijft deze keer op exact 14 kg steken. De vis blijft mooi rustig op de mag en laat zich graag fotograferen. Na een korte fotosessie wordt het tijd om afscheid van de vis te nemen. De vis heeft even tijd nodig om bij te komen maar na een klein minuutje zwemt de vis rustig het diepe in. De hengel wordt teruggegooid en de stek wordt weer aangevoerd. Verder die dag blijft het rustig.

Afbeelding

Uit ervaring weten we dat het de tweede nacht vaak minder is en we besluiten die avond vroeg voor de slaapzak te kiezen om hopelijk zo snel mogelijk gewekt te worden. Helaas blijft het die nacht verdacht stil en worden we de volgende ochtend gewekt door het ochtendlicht. Omdat we die zondag beide andere verplichtingen hebben ruimen we in het begin van de ochtend op. Terwijl ik mijn brolly aan het opruimen ben hoor ik achter me een paar losse piepen en zie mijn middelste hengel krom trekken. De slip begint langzaam te ratelen, wanneer ik aansla voel begint de vis pas echt druk te zetten met een hevig gevecht als gevolg.
De vis lijkt zich meerdere keren op te geven maar bedenkt zich steeds, wat zijn die kanaalvissen toch sterk! Ook deze vis beland na een tiental minuten in het net en wordt na het nemen van een paar foto’s weer veilig teruggezet. Na het terugzetten hoor ik aan de overkant applaus, blijkbaar was het gevecht opgevallen bij voorbijgangers welke uit schouwspel hadden staan te bekijken.

Afbeelding

Met een natte onthaakmat rijden we weer tevreden naar huis. Op naar de volgende sessie!

Frank van de Ven
Genieten, de rest komt vanzelf
Gebruikersavatar
Pim Laurenssen
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-05-2006 11:53
Locatie: Noord-Brabant

28-04-2014 19:43

Een week voorvoeren op een smal riviertje bracht mij afgelopen vrijdag op zaterdag het volgende resultaat.

Afbeelding
16 kg

Afbeelding
11,3 kg

Afbeelding
12,4 kg

Helaas werd er ook nog een karper verspeeld.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-04-2014 20:16

Tjongejong, mooie vissen zeg!
Jammer van de wazige fotoos, Peter J.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

28-04-2014 23:17

De eerste Markermeer karpers van 2014 zijn een feit!
Het voeren van de afgelopen week heeft z'n vruchten afgeworpen, resultaat drie turbo hommers op de mat en eentje misgeslagen en eentje verspeeld.
Had ook nog een bijzondere bijvangst..... Een kuifeend netjes onder in zijn lip.
Gauw dat gestreste beesie terug gezet na deze ervaring.... Die eet voorlopig geen tijgers meer.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

29-04-2014 07:08

geen foto van de kuifeend? :lol: :lol: :lol:
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

29-04-2014 07:17

Even gegoogled op Markermeer, wat een slok water. :o
Proficiat met de vangsten! :wink:
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

29-04-2014 11:54

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-04-2014 17:11

Nice bart , binnenkort komen die bakken eruit daar !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

29-04-2014 17:29

Erg mooie vis Joeri!
Roy Hendriks
Berichten: 131
Lid geworden op: 12-11-2007 20:16
Locatie: Oss

29-04-2014 17:42

Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

29-04-2014 17:48

Wouter Witkamp schreef:Erg mooie vis Joeri!


Bedankt Wouter!
Zag hem springen, ernaartoe gegooid en nog geen 20 seconden later was het bingo :D
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

29-04-2014 18:44

Thanks Jeffrey, hoop het maat.... Ga me er in ieder geval flink op inzetten dit seizoen

@Peter: was niemand om een foto te maken van de kuifeend whahahaha!

@Lorenz: dat is zeker een beste sloot water..... De overkant kan je niet zien op sommige plekken
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

30-04-2014 06:26

Lorenz Cleymaet schreef:Even gegoogled op Markermeer, wat een slok water. :o
Proficiat met de vangsten! :wink:

En toch geen moeilijk water om er een karper te vangen gewoon je ogen de kost geven en een beetje voorvoeren kan zeker geen kwaad vooral het voorjaar kan waanzinnig goed zijn ook de vissen van het Marker gaan op een kluitje zitten rond deze tijd vooral wierrijke baaien zijn nu in trek bij de beestje,s,en de kantje,s,gewoon doen.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

30-04-2014 09:21

Mooi filmpje roy!

De rest ook erg mooie bakken..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Dirk Gebben
Berichten: 6
Lid geworden op: 11-11-2010 18:32
Locatie: arnhem

30-04-2014 17:07

"Een droom is uitgekomen! Tijdens het Barbeelvissen, na 3 uur nog geen tikje gehad, stond ik op, met mn rug naar de hengel, toen ik me omdraaide zwiepte de hengel naar voren en begon de vis lijn te nemen, ik had geen idee wat het was, maar het voelde erg sterk aan, ik hoopte op het verbeteren van mijn Barbeel PR, Na een paar minuten drillen kwam de vis voor het eerst bij het wateroppervlak, ik zag aan de kleur dat het onmogelijk een barbeel kon zijn... Het vermoeden bekroop me dat het wel eens een Karper zou kunnen zijn, en weg was hij weer, de diepte in, vol in de stroming, dan weer mijn kant op. Ik had niet echt het gevoel dat ik iets te zeggen had, tot ik na ongeveer 20 minuten drillen de vis zag! Een Ijsselkarper! Daar heb ik in de afgelopen jaren aardig wat moeite voor gedaan, maar altijd zonder succes (Toen ving ik wel barbelen en grote windes, klagen doe/deed ik dan ook niet) Met veel moeite heb ik de vis veilig in mijn barbeelnet kunnen manouvreren, en toen klonk er een YEEEEEAAAAHH over het water ;) Sinds een paar maanden vis ik regelmatig met zelfgemaakt steen'lood', waar ik tot vandaag toe nog niks mee gevangen had, een leuke bijkomstigheid waardoor ik nog meer geniet van deze geweldige rivier krachtpatser!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

30-04-2014 21:38

Mooie klasbak :D volgens mij toch wel 1 van de mooiste visserijen, karper op de rivier.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-04-2014 22:07

Mooie vis, Dirk! Volgens mij ken ik die stek :)
Je kunt er meerdere karpers op krijgen, dus maak je borst maar nat.
Gebruikersavatar
Arnoud Daalmeijer
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-10-2009 19:36

01-05-2014 00:35

Heerlijke vis Dirk, proficiat!
The only thing to fear, is running out of beer.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

01-05-2014 05:23

Gefeliciteerd met je mooie vangst Dirk 8)
Heerlijk man die turbo schubs, wat een power!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-05-2014 09:01

Gisterenavond nog een sessietje op het kanaal gedaan,van 17h00 tot 24h00.
resultaat 1 karper(tje),1 winde(leuke bijvangst) en 5 k*tbrasems.
Geen grote karper maar wie het kleine niet eert...
Zeker op kanaal.

schub 66cm 5kg
Afbeelding

winde +- 50cm
Afbeelding
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

01-05-2014 22:41

Vandaag op een voor mij totaal nieuw kanaal mijn eerste dagsessie gemaakt..
Helaas 2 missers, 3 karpers (14, 20, 24 pond) , en 3 kopvoorns van 2/3 kilo.
Hierbij de karper van 20 pond met een erg opvallende grote staart... :wink:
Afbeelding


En nog een sfeerfoto. 8)

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-05-2014 23:00

Briann die staart is niet het enige opvallende aan die vis, heb je de lotto nummers voor komend weekend ook voor ons?? 8) :lol:

Mannnnnnnnnnnnn, wat een vis weer. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

01-05-2014 23:37

Super mooie vis Brian!
Gewoon, lekker vissen.