Toegetakelde vis

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

01-10-2012 23:06

Ik had vandaag even een uurtje tijd en besloot om maar eens op een stadswatertje bij mij om te hoek te gaan vissen. Op de pen had ik een mooie aanbeet met een leuke dril. Eenmaal de vis in het net schrok ik mij rot. Ik zie een vreselijk toegetakelde karper liggen. Op zijn zij had hij een flinke haal en zijn bek zag er zo uit:

Afbeelding

De onderlip had zoveel litteken weefsel dat ik mijn haakje er bijna niet uit kreeg. Gelukkig had ik een onthakingstang bij me om de haak er nog een beetje fatsoenlijk uit te krijgen. En wat care voor de wond.

Vreselijk gewoon voor deze vis.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

02-10-2012 00:22

Hey micheal

Dit gebeurd vaker op stadswateren en wateren waar vaak gevist word.Ik heb in wateren in Limburg ook gezien hoe deze karpers er bij zwemmen kapotte bekken,Gebroken borstvinnen,Halen,Littekens en al dat soort ellende.
ik denk zelf dat het komt omdat menig visser nog steeds denk dat een onthaakmatje van 30x50 wel volstaat en te vaak zelfs helemaal niet bij zich heeft.Er zijn diverse oorzaken. O.a over bevissing. maar ook het gebruik van zeer zware (gevlochten)lijnen terwijl er vaak niet hele grote karpers zwemmen. Onnodig allemaal dus.Vaak doen de hsv's er echt weinig tot niks aan en daar begint het probleem al.Ik hoop echt dat dit in de toekomst verbeterd word.Zodat er bij een volgende uitzetting van nieuwe karpers de vissen er niet zo uit komen te zien.

Goed dat je de foto hebt gepost want er moet echt wat aan gedaan worden!Maar wat?
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

02-10-2012 07:00

Vind dit erg jammer dat het gebeurt met deze mooie vissen

En Sander de onthaakmat moet gewoon wettelijk verplicht worden

Wij hebben hier in de buurt ook zon soort watertje met karpers tot een cm off 50 zeer leuk om met de pen te vangen maar zie daar ook wel eens mensen zitten met minstens 70 gram lood en zeg maar al het materiaal voor de grote karpers vang daar ook vaak karpers met dit soort bekken daarom vis ik er bijna niet meer

Greetz jari
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-10-2012 09:50

Ik vis in totaal al 12 jaar op karper en heb inderdaad al een hoop blauwbekken / papagaaienbekken / scarfaces enzovoorts gezien op stadswateren.
Het is erg voor de vis en zeker geen pretje om te vangen. Die onthakingsmat is inderdaad een musthave. Ik ben een penvisser en neem geen onthakingsbadkuip mee bij het struinen. Mijn mat is 105x66 cm. Dit is soms wat krap maar is tot nu toe voor mij altijd groot genoeg geweest. Misschien nog wel net zo belangrijk als een onthakingsmat zijn:
* onthakingstang/hakensteker (voor als het met de vingers niet lukt)
* bakjes/emmer om de vis en mat nat te houden tijdens alle ter-land-aktiviteiten
* carp care / betadine (ik weet dat hier veel discussie over is welke ik nu off topic vind)
* beleid bij het drillen (je hoeft niet elke dril te winnen)

Hier is een interesant artikel over Antiseptics http://www.carpfeeling.com/Artikelen/1512/Antiseptics

Deze gruwelijke beelden, hoe het dus niet moet, stonden een tijdje geleden op de site van carpcrossing.com
http://www.carpcrossing.com/video-horror-filmpje-schubkarper/
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

02-10-2012 10:19

In mijn ogen komt dit soort dingen hoofdzakelijk omdat er een stelletje pipo's het leuk lijkt om te gaan karperen en meteen een gevlochten lijn of een veel te dikke hoofdlijn op de molen zet, want stel je eens voor dat je lijn zou kunnen breken.

Dan wordt of de bek van de karper kapot getrokken door de vis met veel te veel kracht naar binnen te rossen of de lijn komt vast te zitten en wordt dan of doormidden geknipt of breekt alsnog af of er wordt net zolang aan de hengel gerost tot de lijn toch los komt en de karper de helft van zijn lip o.i.d. kwijt is.

Er moet in dezen toch ook in de winkels veel meer voorlichting komen over het vissen op karper lijkt mij.

Ik weet lastig allemaal, maar ergens moet je beginnen. De vissen kunnen er over het algemeen niks aan doen, maar die zijn wel de sjaak..
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-10-2012 16:34

Lijnbreuk en onzorgvuldig scheppen en drillen zijn in mijn ogen de grootste boosdoeners. Onthaken met een tang kan ook te lomp gaann, het lukt mijn altijd om dit met mn vingers te doen. Van een ontbrekende onthaakmat krijgt een vis geen kapotte bek.

Of een vis nou met een lijn van 0.25 of 0.50 vast komt te zitten, beide trekt hij niet kapot. De bek begeeft het eerder. Ik vis daarom liever met een dikkere lijn zodat ik nog wat te vertellen heb als mn lijn ergens langs schuurt.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

02-10-2012 23:04

Van een ontbrekende onthaakmat krijgt een vis geen kapotte bek.


Nee maar de rest beschadigd wel.is net zo erg als een bek die beschadigd
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

03-10-2012 00:08

Schaper Michael schreef:Misschien nog wel net zo belangrijk als een onthakingsmat zijn:
* onthakingstang/hakensteker (voor als het met de vingers niet lukt)
* bakjes/emmer om de vis en mat nat te houden tijdens alle ter-land-aktiviteiten
* carp care / betadine (ik weet dat hier veel discussie over is welke ik nu off topic vind)
* beleid bij het drillen (je hoeft niet elke dril te winnen)


Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens, ik weet niet hoe je het precies bedoeld maar ik denk dat je wel elke dril moet "winnen". Naar mijn idee wint de vis NOOIT als jij de vis verspeeld. Of je de vis nu verspeeld door lijn breuk of een losschieter, het is niet goed voor de vis. Door te kiezen voor een geschikte stek en het juiste materiaal "win" je de dril zo vaak mogelijk en kun je de vis op je mat onthaken en netjes terug zetten.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

03-10-2012 00:59

er zijn natuurlijk ook vissen die wel heel makkelijk gevangen blijven worden...

hier in de buurt zwemt ergens een 40er rond die soms wel 5x per jaar gevangen word.. die bek ziet er ook niet al te best meer uit...helemaal bont en blauw


en van zulke bekken komen niet door hoe er met de vis word omgegaan nadat die gevangen is... dat komt gewoon door verspelen....en iedereen verspeeld wel eens een vis omdat de haak net te weinig ''vlees'' heeft gepakt met als gevolg een losschieter.. dus in principe kan het iedereen gebeuren ?!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-10-2012 13:33

ow dus het is de schuld van de vis zelf.
ja moet ie maar niet zo vaak me aas pakken.

voorlichting kan en moet maar er is al zoveel.
hoeveel internetsites zijn er wel niet over vissen?
hoeveel bladen/magazines?

maar de drang naar een grote bak brengt die gastjes het hoofd op hol.
overal waar ze kijken zien ze 20 kilo en tegenwoordig 30kilo+ karpers.
om dan met een pennetje een karpertje van 10 pond te vangen is natuurljk niet meer boeiend en hop na het lezen over hoe diegene een 20 of 30 kilo karper heb gevangen gaan ze met dezelfde materialen in de stadswatertjes vissen.
zo die overhande boom aan de overkant ziet er wel mooi uit.
tegenwoordig hebben ze allemaal een voerbootje en droppen hun rigs praktisch in de boom maar denken er niet bij na dat deze onder water ook takken heeft en wortels.
vervolgens drinken ze gezellig een biertje en roken en blowtje.
he weltrusten en hup tent dicht en maffen maar.
piep ....he hoorde ik nou wat...piep piep.
door de rek in de nylon heeft de karper al tig rondjes rond de boom gezwommen zonder dat je daar ook maar iets van merkt op de kant.
komen ze smorgens of begin middag tevoorschijn en controleren ze de lijnen.
he kut ik zat vast.
trekken trekken trek pinggggggggggg.
dag lip :-?
Vis is vis
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

03-10-2012 17:36

het is echt niet alleen door dit soort taferelen dat er vissen met uitgescheurde bekken bestaan....zoals ik al zei: iedere (karper)visser heeft wel eens een loschieter...
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 03-10-2012 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

03-10-2012 17:57

nee dat is ook waar dennis maar toch denk ik dat een losschieter niet zulke verwondingen veroorzaakt.
het voorbeeld is een frustratieuiting
Vis is vis
Gebruikersavatar
Jorick Wolfs
Berichten: 40
Lid geworden op: 02-02-2010 12:52

03-10-2012 19:50

Ik zie het vaak ook gebeuren op het water waar ik vis. Staat voor een kapitaal aan spullen. In kunnen gooien ho maar, allemaal een voerboot. Totaal geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn. En als ze dan beet hebben proberen zo snel mogelijk zo'n vis te landen. Dan moeten er nog 100 foto's worden gemaakt.
Alles met dik nylon of gevlochten lijn, 70 tot 100 gram lood. Wat totaal niet nodig is. Daarbij zou het vissen zonder weerhaak ook al een oplossing kunnen zijn. Ik vis altijd zonder en dit jaar heb ik 2 vissen "verspeeld".

Dus ik persoonlijk denk dat het gewoon het gebrek aan kennis en logisch nadenken is.
Daarbij zijn er ook genoeg hengelsportzaken die liever verkopen dan informeren.
Zie de beginnershoek op het forum. Waar ik me persoonlijk dood aan kan ergeren.
Iedereen moet ooit ergens beginnen, maar de vragen die daar voorbij komen geeft bij velen aan hoe slecht ze bezig zijn. En geen flauw benul hebben wat ze aan het doen zijn.
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

09-10-2012 00:27

zo is er laatst een jongen bij mij komen staan die viste ook vaak op dezelfde plek waar ik op dat moment zat krijg net op dat moment beet...

laat de vis rustig gaan waneer die wil en zodra die stil is haal ik hem
binnen krijg ik comentaar van die jongen dat ik zo,n klein visje nie zo moet
laten gaan ik denk hoezo.. dus vraag dit aan hem dit zegt die:

ik vis hier met 35/00 en die visjes haal je zo zonder slip binnen worde ze
ook nie zo moe van en als me lijn knapt loop ik wel na de viswinkel voor 40/00 ik denk dat dit een beetje de instelling is van de jeugd die pas begint
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

11-10-2012 23:53

ben scholten schreef:maar de drang naar een grote bak brengt die gastjes het hoofd op hol.


Het zijn niet alleen de jongere generatie(s) Ben, die helemaal gek zijn/gemaakt worden. :wink: Er zijn ook zat oudere vissers die met bijwijze van spreken met 25/00 gevlochten lijn vissen terwijl je niet meer als 10/00 nodig is. Pas geleden zat er bij mij in de buurt iemand te vissen met, geloof het of niet, Spodrods van 4,0lbs. Deze man was denk ik een jaar of 35-40 oud. Ik geef wel toe dat een deel van de jongere generaties zware spullen hebben staan van bijw. 3 lbs hengels en 40/00 lijn of zelfs gevlochten lijn waar niet zwaarder als 20 pond rond zwemt. Maar er zijn ook genoeg jongeren die gewoon licht spul hebben :). Ik heb bijw maar 2.0-2.5 lb hengels met 30/00 nylon lijn, vind ik meer dan genoeg, dan moet je zelfs in sommige situaties heel geduldig drillen en echt vechten met de vis.

Ook zijn er ook zat ouderen mensen die een paar biertjes (te veel) drinken of een blowtje roken bij de waterkant, zou gewoon een goede wetgeving voor moeten komen... Maar ja we leven ten slotte in het bekende Nederland, het land van bezuinigen op onderwijs/voorlichtingen, controleurs/oom agentjes enzovoort enzovoort en ondertussen al het geld naar het buitenland te pompen, dus of dit ooit gebeurt is het tweede.

Ik geef wel toe dat het zielig is voor de vis met zulke beschadigingen, maar als je een beetje respect heb voor de vis die je vangt behandel je hem met een Care setje, vis je bijwijze van spreken met weerhaakloze haken en safety-clips bij het lood, meer kan je niet doen om de vis zoveel mogelijk veiligheid te geven als visser zijnde.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2012 00:02

Zal de leeftijd wel zijn, maar uit respect behandel ik de vis zo zorgvuldig mogelijk. Daar komt geen care setje aan te pas. Die uit de koivijverwereld afkomstige onzin is zinloos bij in het wild zwemmende karpers. Kan bij verkeerd gebruik nog eens meer schade aanrichten (aan de kieuwen) dan dat het helpt.

Boven de 18 geen drank verkopen, dat zal ze leren.

Nou, ik ga mijn 4 lbs hengels met bijpassende dikke gevlochten lijn maar eens oppoetsen. :D

Groet, Kees

(Ik ben het met je eens hoor dat leeftijd geen garantie geeft, maar de jonkies zijn in de meerderheid aan de waterkant. Bovendien kan ik alleen verantwoording afleggen aan mijzelf. Zal voor anderen net zo zijn.)
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-10-2012 04:43

het zal weer eens geen onzin zijn.
waar basseer je dat op kees dat het onzin is.
ik gebruik bv propolis en dat geeft de wond ong 2 dagen een beschermend laagje.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2012 09:02

Ben,

Ik meen mij te herinneren dat dit al uitgebreid bediscussieert is in eerdere topics. Nogmaals dan.

Propolis wordt gebruikt als wondafdekmiddel en eerst maak je de wond schoon met een tinctuur (70% peroxide). Voor de goede orde, gaat hierbij dus om de combinatie. Schone wond en bescherming tegen herinfectie.

In het kort de behandeling bij koi. Kleine wondjes, zoals een haakwond, genezen snel vanzelf. Vooral afblijven dus. Behandeling bij koi wordt zinvol bij grotere wonden en dient om de 2 dagen herhaald te worden tot genezing optreedt. Je zorgt voor een steriele omgeving, vangt de koi, verdooft deze, waarna je hem behandelt met tinctuur en het wondafdekmiddel. Voorzichtig zijn met de tinctuur want deze mag niet in contact komen (!) met de kieuwen. Dus wattenstokjes gebruiken. Vervolgens zet je de koi terug en ondersteund de koi totdat de verdoving uitgewerkt is. Mijn ervaring met koi in vijvers is dat een dergelijke behandeling op zich bij koi met een geïnfecteerde wond lang niet altijd zinvol is en hulp van een koidokter met een antibioticum nodig is. De bijkomende stress van het vangen en de behandeling is een andere overweging. Een quarantaine bak waar je de vis kunt isoleren is wenselijk. Maar dat allemaal terzijde.

Bij een in het wild gevangen karper is een dergelijke controle ondoenlijk en herhaling van de behandeling niet mogelijk. Bovendien, grotere wonden bij gezonde karper genezen vanzelf. Problemen met genezing treden vooral op bij niet gezonde vissen. Je hebt als karpervisser geen mogelijkheden of middelen om de voorwaarde voor gezondheid van die enkele karper effectief te verbeteren. Daar komt onder andere verbetering van het leefmilieu bij kijken. De karper is vooral gebaat bij een respectvolle vangwijze en zo kort mogelijk verblijf op de kant. Hierbij komt het nauwelijks voor dat je een karper vangt die een verse ernstige verwonding heeft. Bij mij althans nog nooit gebeurt. Als het je overkomt, liever bedenken wat de oorzaak is en deze voorkomen. De onzorgvuldigheden bij het karpervissen die de mogelijke bron zijn van bekschade passeren hier regelmatig. Wondbehandeling maakt dit niet goed en vergroot slechts het risico met een extra bron van onzorgvuldigheden en een langer verblijf op de kant.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-10-2012 11:46

Kees ik vind het een mooi antwoord die een goede uitleg heeft maar dat het geen zin heeft of zoals jij zegt onzin is ben ik niet met je eens.
Denk wel dat je het percentage fout heb.
Ben even de naam kwijt maar wat ik heb is 3 % waterstofperoxcide en dat gaat op een wond al borrelen.
Denk dat met 70% je er dwars dooheen brand.
Ik doel niet perse op de haakwond maar een verwondig bv op de flank.
Ik heb dan de mazzel of pech tis maar hoe je het bekijkt om 1 bepaalde vis tot 3 x toe te vangen dit jaar met een flinke wond op de flank.
De eerste en tweede keer heb ik dit behandeld en bij de derde keer was de wond iig dicht.
Kan natuurlijk niet bewijzen dat het daardoor komt maar ik denk wel dat het heeft bijgedragen.
Dat dit niet alledaagd is snap ik wel maar ook de wond 1 keer schoonmaken en afdekken helpt in mijn ogen en kan iig geen kwaad, mits dit zoals je al aangaf goed gedAan word.

Ik weet dat dit al eerder besproken is maar aantonen dat het goed of slecht is is er niet bij.
Eigenlijk zijn bijna alle discussie al tig keer op herhaling geweest.
Tis leuk karpervissen maar zo uitgebreid is het ook weer niet.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2012 13:11

Kan zijn dat als je bekend bent met het behandelen van wonden bij koi en de noodzaak om te behandelen kunt inschatten. Zo wordt het echter niet voorgesteld, terwijl de karpervissers waarom het gaat geen enkele kennis of ervaring hebben. In de meeste gevallen is het beter er vanaf te blijven. In jouw geval heb je de karper neem ik aan niet 3 keer in een paar weken gevangen. Derhalve kun je redelijkerwijs aannemen dat het vooral de conditie van de karper is geweest die voor herstel heeft gezorgd.

Het percentage komt uit diverse beschrijvingen waarvan hieronder een voorbeeld. Persoonlijk heb ik al vele jaren geen wondbehandeling meer toegepast bij mijn koi. Als startende koi houder wel, maar heeft geen positief resultaat gegeven. Wel het verbeteren van het filtersysteem en daarna opnieuw beginnen.

Je hebt daarvoor de volgende spullen voor nodig:

* een goed en voldoende groot schepnet

* een koidraagsok

* een verdovingsbak

* verdovingsvloeistof

*een desinfectie-middel zoals alcohol 70 % of waterstofperoxide

*een wondseal

* wattenstaafjes

* bij een geschubde koi een pincet om eventueel schubben te verwijderen

*een stevige en scherpe schaar om eventueel aangetaste delen van vinnen te verwijderen

*een zachte natte ondergrond om de koi op te leggen tijdens de behandeling

*een droge en natte doek

*een tweede persoon die je kan helpen met de vis vast houden

*en de kennis en voldoende zelfvertrouwen om de vis te behandelen
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-10-2012 13:17

Zoals kees terecht aangeeft, heeft het geen enkele zin een wond te ontsmetten en vervolgens de vis terug te zetten in een bacteriologische omgeving. Eventuele ziektekiemen die je hebt gedood komen er direct weer in. infecties bij mensen worden intensief verzorgd en afgedekt met steriel mareriaal. Daarbij komt nog een dosis antibiotica on de infectie van binnenuit te bestrijden.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-10-2012 13:45

martijn we hebben het ook over een wondsealer zoals propolis.

ik ben pas 2 jaar bezig met koi kees en heb helaas ook moeten leren van fouten.
vooral het durven en kunnen speelt een grote rol.
ik heb 2 van mijn vissen ook meerdere malen moeten injecteren met antibiotica en dat is best eng maar na uitleg en de eerste keer meekijken met de koiarts lukte het goed.
de gevangen karper waar ik het over had heb ik inderdaad 3 x gevangen in anderhalve maand tijd.
voor de rest geen vis gedubbeld.
net alsof het zo moest zijn zou je bijna denken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de wond zit aan de andere kant en achteraf denk ik had ik maar fotos van gemaakt.
aan deze kant zit zoals je ziet ook een wondje maar die heb ik wel met rust gelaten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2012 15:30

Frappant Ben. Noem het voorzienigheid dat je de vis in zo een kort bestek meer malen mocht vangen. Mooie stevig gebouwde schub.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie