vangsten juli 2011

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-07-2011 09:38

Probleem met die foto's is vaak wel dat de "groenen" het ook als excuus kunnen gaan gebruiken..

Om te janken, ga maar niet naar de Slettenplas, daar zwemmen er inmiddels ook genoeg van.. Arme stakkers..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

05-07-2011 09:55

Tino,


Dat water bevat best wat obstakels in de vorm van bomen onderwater, kakstrak om er tegenaan te vissen natuurlijk! Een beetje ervaren karpervisser zal de aanzwemroute wat verder van zo'n obstakel bevissen om de dril wat beter te laten verlopen, blokken als een idioot werkt in sommige gevallen tegen ons. Afgelopen weekend heb ik ook stevig moeten drillen, dit wel icm met een korte rig(wat de inhaking voor in de bek bevordert) en line-aligner/shot-on-the-hook wat de haakpunt naar de onderlip dirigeert, zo heb je het stevigste gedeelte te pakken van de karperbek waardoor bij steviger drillen alsnog de karperbek blijft gespaard. Het grote euvel wat bij deze vis was is volgens mij een te lange rig die achterin de bek was gehaakt, de dril die misschien te stevig was voor die vis of de vis heeft zich vastgezwommen in een van de obstakels met leader en al. Zo'n haak gaat achterin de zachte bek wandelen richting begin vd bek. Ik zelf ben van mening dat de karper te stevig is afgedrilt met een totaal verkeerde hengel/lijn/rig combinatie waardoor de haak is gaan wandelen, de karper is op de kant gesleept en is de haak er gewoon uitgetrokken want een totale onderlip-verdwijning gebeurt door een hengelaar en niet door de karper zelf die met mach10 blijft doorzwemmen in een obstakel.

Ik ben verantwoord bezig met mn parabolische hengels, snelle reactietijd,haak zonder weerhaak, haak met korte steel(die gaat zowieso minder wrikken dan een longshank!!), korte rig en verantwoordingsgevoel.

Zoiets is express gedaan denk ik, logisch dat ik me er over opwindt(al heeft dat weinig zin!).

AMEN 8)
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

05-07-2011 10:27

De wond is echt ee oude wond hoor , die heb jij niet gemaakt !
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

05-07-2011 14:30

Me enigste visje na 2 nachten lappen vangen :lol:

Afbeelding



Groetjes Yanick
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

05-07-2011 19:37

Ga ik gisteren met Tobie even baarzen en snoekjes vangen. Zien we ineens wat karper. Aangezien het om een groot water gaat en je hier bijna geen karper vangt bedachten we ons geen moment en besluiten een nachtje te gaan. We moesten wel weer om 8 uur werken dus dat werd een kort nachtje.

Tegen de schemer gaan zitten vol goede moed, maar waar we in de eerste 2 uur een run verwachten gebeurd er niks en we besluiten om 12 uur te gaan slapen. We zullen wel weer met teveel vertrouwen en enthousiasme zij gaan zitten. Maar om 3 uur krijgt die Tobie een volle fluiter. W00t zal het een van die biggen zijn :o. Uiteindelijk scheppen we de vis en blijkt het geen mega big te zijn, maar toch een puntgave vis zoals wij ze graag zien 8)

Kijk hem blij zijn :lol: feli swa

Afbeelding
Gebruikersavatar
paul vonk
Berichten: 196
Lid geworden op: 16-07-2007 00:17
Locatie: delft
Contacteer:

05-07-2011 19:50

Koen de Been2 schreef:Tino,


Dat water bevat best wat obstakels in de vorm van bomen onderwater, kakstrak om er tegenaan te vissen natuurlijk! Een beetje ervaren karpervisser zal de aanzwemroute wat verder van zo'n obstakel bevissen om de dril wat beter te laten verlopen, blokken als een idioot werkt in sommige gevallen tegen ons. Afgelopen weekend heb ik ook stevig moeten drillen, dit wel icm met een korte rig(wat de inhaking voor in de bek bevordert) en line-aligner/shot-on-the-hook wat de haakpunt naar de onderlip dirigeert, zo heb je het stevigste gedeelte te pakken van de karperbek waardoor bij steviger drillen alsnog de karperbek blijft gespaard. Het grote euvel wat bij deze vis was is volgens mij een te lange rig die achterin de bek was gehaakt, de dril die misschien te stevig was voor die vis of de vis heeft zich vastgezwommen in een van de obstakels met leader en al. Zo'n haak gaat achterin de zachte bek wandelen richting begin vd bek. Ik zelf ben van mening dat de karper te stevig is afgedrilt met een totaal verkeerde hengel/lijn/rig combinatie waardoor de haak is gaan wandelen, de karper is op de kant gesleept en is de haak er gewoon uitgetrokken want een totale onderlip-verdwijning gebeurt door een hengelaar en niet door de karper zelf die met mach10 blijft doorzwemmen in een obstakel.

Ik ben verantwoord bezig met mn parabolische hengels, snelle reactietijd,haak zonder weerhaak, haak met korte steel(die gaat zowieso minder wrikken dan een longshank!!), korte rig en verantwoordingsgevoel.

Zoiets is express gedaan denk ik, logisch dat ik me er over opwindt(al heeft dat weinig zin!).

AMEN 8)


Koen,

Als ik de foto zo bekijk heb ik niet het idee dat het door jou komt. Het lijkt een wat oudere wond te zijn. Hoe weet je zo zeker dat het door jou komt?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-07-2011 20:35

@Koen de wond lijkt van een andere visser. Mocht dat niet het geval zijn, was het het waard? Bewijst maar weer dat WIJ vissers niet elke situatie onder controle hebben.

Dus wat doen we? Volgende keer weer die stek kiezen, met het risico van dergelijke situaties? Nemen we die ene vis maar zo, want de andere 4 waren wel ok? Om maar niet over de verspeelde vissen te spreken.

:-?

respect dat je de foto zo plaatst. Medelijden? Nee!
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

05-07-2011 22:32

Volgens mij bedoelt Koen ook te uit te leggen dat dit niet veroorzaakt is door hem... Als ik het goed lees. Maar aangebracht is door een ander.

Verder mooie vissen worden er gevangen ! En wouter wat een brede vis!
Catch safetly
release the safest
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

05-07-2011 23:33

wie kan mij dan uitleggen hoe die vis van koen gehaakt is dan?(afstand van haak in vlees tot mond/boillie opname)is te groot!!
verse schade sporen!!
ik zie ook niet de haak door de scheur na boillieopname gaan wandelen naar waar die nu gehaakt zit!!
en ja het ziet erwel al weer genezen uit.
ben benieuwd?
"wind op de kant is karper op het land"
Gebruikersavatar
Victor de Waard
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-06-2010 21:45
Locatie: Sleeuwijk

06-07-2011 00:03

Afbeelding
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-07-2011 07:39

Koen,

Je hebt zelf de vis al verkeerd gehaakt en de haak is niet gaan wandelen. De wond komt NIET door verkeerd drillen of een verkeerde onderlijn. Allemaal grote, meestal nalul onzin.

Deze ooraak kunnen we verminderen echter nooit voorkomen, ook niet met de meest (meestal valse veiligheid oproepende) saftey rig. Ook daar kunnen zich zaken voor doen, waardoor de onderlijn niet van de hoofdlijn loopt.

Dit gaat niet meer voor- of achteruit...
Afbeelding
Dit is ook precies waarom je dus nooit met een voorslag oid in wier en planten moet vissen.

De vis heeft vast gezeten en heeft zich losgerukt. klaar. Goeie 2e keus kan zijn om bij het landen en het liften van het net niet op te letten en dat dan bijvoorbeeld het lood vast zit. ( schuldig :oops: )

verrotte bekken door veelvuldig haken en ondeskundig onthaken, zien er btw veel anders uit.
It's okay 2 pay
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

06-07-2011 09:27

Heren,

De wond is ZEKER niet door mij veroorzaakt! Dat kan een leek ook wel zien.
Ik sta er ook van versteld hoe de vis is gehaakt, grote frustratie als je zo'n beestje op de mat legt.
Logisch dat ik de vis zelf verkeerd heb gehaakt als deze geen onderlip meer heeft.
Ik wou geen discussie opwekken, wel anderen erop attenderen dat deze ellende bespaart kan blijven door na te denken over stekkeuze en de te gebruiken materialen daarbij. :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-07-2011 09:40

Koen,

Ik ben al geen fan van het zogenaamde obstakelvissen maar door het zien van zo'n verwonding die daar eventueel door veroorzaakt door kan worden bij ondoordachtheid, ben ik er alleen nog maar meer tegen. Vooral snachts kan ik wat trager op een aanbeet reageren, dus voor mij echt not done.

Victor, mooie schub man!!!!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-07-2011 10:21

Ik kijk jou er in elk geval niet op aan Koen.

Voor mij is de oorzaak belangrijker. Helaas is daar niet altijd wat aan te doen. Shit happens en is alleen te voorkomen door niet te vissen en dat is geen optie. Verder kan je alleen maar proberen om lijnbreuk te voorkomen en zo veilig mogelijk te vissen.

nog een nadeel visveiligsysteem. de naam al. Die nodigt uit om dan met dit systeem wat extra risico te nemen. Alleen is men dan te stom om te verzinnen dat in een aantal gevallen de beten later, niet of soms nauwelijks doorkomen, met alle ellende van dien.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-07-2011 10:52

En dan nog promoten de heren die regelmatig op Abbey vissen in dit topic:

viewtopic.php?f=38&t=63613

Nog steeds het gebruik van een voorslag Afbeelding

In combinatie met lood dat lost bij een aanbeet of licht vastraken in wier.. Damn..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Oscar de Waard
Berichten: 59
Lid geworden op: 26-07-2005 18:34
Contacteer:

06-07-2011 11:04

Wel een mooi vissie yan boo !!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2011 11:32

Erg jaloers jaimy erg jaloers :wink:
zat jij met die boot?
Groeten van een medepark visser.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-07-2011 12:01

Klaas vd Herik schreef:Dit gaat niet meer voor- of achteruit...


Klaas, als je maar genoeg wier haakt gaat ook de hoofdlijn niet meer voor of achteruit. De vis loste helaas/gelukkig snel waardoor ik met het nodige geweld het volgende op de kant trok:

Afbeelding

8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

06-07-2011 12:14

Obstakelvissen is en blijft risicovol, zonder boot doe ik het sowieso niet, of ik moet onder een hoek vissen waarvan ik weet dat de vissen van het obstakel weg schieten met een aanbeet.
Maar helaas zijn zulke stekken zeldzaam. Ik vind ook dat je enkel obstakelvisserij toe kunt passen als je een berg ervaring hebt.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-07-2011 12:33

Mee eens Jeroen!

Wat ik van de week tegen kwam, vond ik toch ook wel zeer vreemd.

Ik liep langs een putje waar in een hoek van het water pompevelden staan die grenzen aan takken en de kant.

De twee jongens die er zaten te vissen, vistte met de hengels gewoon door de bladen heen tegen de takken?!!?? Dus ik vroeg of ze wat gevangen hadden. Hun antwoord was het volgende: Vannacht twee aanbeten gehad en allebei verspeeld. Beetje triest dat dit steeds meer gebeurd..

Reactie was trouwens dat er mensen in het voorjaar ook zo vistte.

pffff :cry:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

06-07-2011 12:50

Koen de Been2 schreef:Kan best kloppen Jeffrey. :wink:

Wat ik hiermee wil bereiken is andere karpervissers op de feiten drukken wat er kan gebeuren als men onverantwoord vist. Zo'n les kan niet vaak genoeg gegeven worden. Ik vindt het dieptriest dat zoiets gebeurt!! Ik heb dat weekend ook 2 vissen verspeeld door lijn breuk, ik kan je verzekeren dat de vis niet lang met mn rig heeft rondgezwommen aangezien ik de weerhaak plat had gedrukt vd hengel die het meeste "verspeel-risico" had.

Laat dit een les zijn!!


2 van de 7 vissen kwijt door lijnbreuk.. Vissend bij obstakels (gezien het 'verspeel risico' wat je noemt).. En dan plaats je een boze reactie bij die foto.. Iets met de pot en de ketel en verwijten en zo...

Ik denk dat jij je eigen les niet hebt geleerd!

En daarbij: een haak zonder weerhaak gaat nog meer lopen in een vissenbek, dus dat is niet genoeg. Vis liever met een systeem waarbij de vis enkel het onderlijntje in zijn bek blijft houden na lijnbreuk.. En zoals al eerder aangehaald, ook dat is niet "100% visveilig"...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2011 14:07

Lekker puh!
Vis is vis
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

06-07-2011 14:16

Inderdaad Neef,

Zodra ik in runs moet gaan praten en niet in gevangen vissen zet ik alles op marktplsaats.

grtz. Frank