Wat te doen??

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Edwin Jongsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-12-2009 16:31

20-12-2009 16:39

Hey Boarders,

Ik heb de afgelopen 2 nachten een sessie gemaakt.
Wat een temperaturen hier!
Tot -15!

Ik heb alleen een vraag.
Ik had 2 vissen waarvan 1 hoog in de dertig.
De aanbeten waren midden in de nacht, dus toch even de dikste vis gezakt.

S ochtends was me bewaarzak vast gevroren...
de rug zat heel iets vast in het ijs.
Gelukkig wel los kunnen krijgen.
Na de fotoshoot zwom de vis toch redelijk tevreden weg.

Hoe doen jullie dit met de vrieskou als je de vis nat maakt voor de foto?
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

20-12-2009 16:50

Zakken is niet echt slim als het zo hard vriest, zou het dus nooit doen.
En gewoon gelijk foto's maken lijkt me verstandiger, denk dat je toch wel weet wat anders de gevolgen voor zo een vis kunnen zijn. En als je alleen bent foto van vis op de mat en anders gewoon weer terug zetten je vangst.
Dit is mijn mening hier over Edwin.
Edwin Jongsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-12-2009 16:31

20-12-2009 16:58

ja misschien is dat wel zo.

Maar zo n mooie hoge dertiger zet ik niet terug zonder een foto.
Het gaat wel om een hele mooie oude vis die je niet zomaar weer vangt op dat water.
Karel Schipper
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-04-2008 13:13
Locatie: Assen

20-12-2009 17:04

Precies,
of vindt je een foto belangrijker dan het welzijn van de vis....
Gebruikersavatar
peter van welij
Berichten: 67
Lid geworden op: 15-01-2006 23:48

20-12-2009 17:04

nee een oude vis dood laten gaan is nog veel minder toch????
dan maar geen foto of een foto op de mat zo als mario zei.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2009 17:05

Gaatje in je hoofd zeker?
Je geeft zelf aan dat het om een oude zeldzame vis gaat. En puur voor je eigen ego ga je hem zakken koste wat kost? Ik ben zeker geen tegenstander van bewaarzakken maar door gasten als jou snap ik dat er straks een verbod komt op het gebruik ervan, puur omdat er blijkbaar mensen zijn die niet na kunnen denken en risicos durven nemen. In dit soort gevallen maak je een foto in het donker, punt
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-12-2009 17:07

Tegenwoordig kan je ook gewoon goed foto's maken in het donker. Het gaat mij vaak om het moment zelf. Ik zak zelf heel af en toe een vis, maar denk dat 75% van al mijn vissen nooit een zak heeft gezien.

Met deze temperaturen vang ik toch niks, dus hoef ook niets te zakken :lol:
~~Dreams can be true.~~
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 17:12

ondanks de vorst is het belangrijk om de vis nat te houden tijdens het onthaken. pak een emmer van +/- 10 liter en gooi om de halve minuut 1 tot 2 liter water over de vis, zo krijgt het water de kans niet om aan te vriezen. zorg wel dat de vis zo snel mogenlijk weer onderwater ligt.
het beste voor de foto te maken omdat het water op de vis natuurlijk met -15 graden en een beetje wind snel aanvriest, en je de vis toch stil moet zien te houden, ga je met je waadpak (of zonder voor de bikkels :o :-? ) in het water staan (lekker wakker worden) en til de vis uit het water. meteen foto maken en de vis weer onder water laten zakken. zo kan er nooit iets mis gaan i.v.m. bevriezingen.

tis natuurlijk leuk om een foto te hebben van een dikke vis met sneeuw op de achtergrond, maar het risico dat de vis iets overkomt is geen enkele foto waard naar mijn insziens :cry: . ik zou er niet eens aan denken om de karper uit het water te tillen en op de onthaakmat te leggen met dit weer :evil: , ik zou zelf het water ingaan met me waadpak en de vis in het net onthaken en dan op bovenvermelde manier fotograveren.
en als je in je eentje bent, lekker laten zwemmen en tegen niemand zeggen. een goed geheim is goud waard 8)

is het water bij jullie nog niet dichtgevroren met -15 graden??? enigste plek waar wij hier nog kunnen vissen is binnen 100 meter boven of onder de stuw. niet echt een plek waar je karper verwacht met deze temperatuur.

nu willen we natuurlijk wel allemaal ff die foto zien natuurlijk.
Edwin Jongsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-12-2009 16:31

20-12-2009 17:18

volgens mij snappen jullie niet echt waar het omgaat.
het gaat hierom een heuse rijen karper. die vis vang ik never nooit meer terug , en net alsof die vis dood zou gaan van een beetje vries kou.

wil gewoon weten hoe jullie de vis nat houden tijdens het fotograferen.

Graag ontopic nu.
we dwalen erg af van mijn vraag.
patrick van looij
Berichten: 26
Lid geworden op: 17-10-2009 16:55
Locatie: Noord-Holland

20-12-2009 17:22

S ochtends was me bewaarzak vast gevroren...
de rug zat heel iets vast in het ijs.


en dan nog vragen wat te doen, dit gaat me echt te ver. :evil:
NIET ZAKKEN met -15!
gewoon gelijk foto en terug en zeker als het al zo een oude bijzondere vis is die je niet snel op de kant krijgt.
of heb je liever dat jij de laatste bent die zo een bijzondere vis heb kunnen vangen?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2009 17:23

Nee hoor,ik snap je helaas heer erg goed, ik was heel duidelijk, direct een foto en terug met dat dier. Je geeft zelf aan dat zijn rug zat vastgevroren. Het draait binnen de karpervisserij om meer dan alleen een foto van je vangst. Probeer te accepteren dat er omstandigheden zijn waarin het niet verantwoord is om een vis te zakken en als je tijdens de vangst niemand in de buurt is zal een je foto in het donker moeten maken met een zelfontspanner, shit happens leer dat accepteren
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 17:29

of jij snapt niet waar het om gaat.............!!!

die vis is belangrijker dan jouw egoistische gedrag om maar te kunnen patsen tegen anderen met deze "rijen". als je al wat langer op dit forum had gezeten had je geweten dat je zo wel erg vraagt om een vooroordeel tegen jezelf.

jij vangt hem mischien nooit of ten nimmer meer (misschien zie je jezelf als slechte visser of heb je weinig zelfvertrouwen) maar als je er zo mee omgaat kan een ander hem ook niet meer vangen!! die vis komt echt nog wel een keer uit hoor en als je volhoud ben jij de gelukkige die hem nog een keer vangt.

:evil: :evil: :evil: en ja een vis kan doodgaan van bevriezing!!! :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-12-2009 17:43

Edwin Jongsma schreef:volgens mij snappen jullie niet echt waar het omgaat.
het gaat hierom een heuse rijen karper. die vis vang ik never nooit meer terug , en net alsof die vis dood zou gaan van een beetje vries kou.

wil gewoon weten hoe jullie de vis nat houden tijdens het fotograferen.

Graag ontopic nu.
we dwalen erg af van mijn vraag.



Zover zijn we al gezakt met het niveau van het hedendaagse karpervissen. :o :(
Zou haast zeggen, geef jezelf eens op voor een ksn jeugdkamp.
Wellicht dat je dan ooit het licht nog eens gaat zien?
Edwin Jongsma
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-12-2009 16:31

20-12-2009 17:54

Mij met zijn allen de grond in trappen en dan ook nog vragen om een foto?

Ik vis nog niet zo heel lang en voor mij is dit de droomvis !

:cry:
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

20-12-2009 18:02

Edwin Jongsma schreef:Mij met zijn allen de grond in trappen en dan ook nog vragen om een foto?

Ik vis nog niet zo heel lang en voor mij is dit de droomvis !

:cry:


En misschien is dit voor andere ook DE droom vis maar die straks niet meer bestaat door mensen zoals jou
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

20-12-2009 18:03

Hoi…Dit is een voorbeeld hoe het NIET moet...,laat dit een leermeester zijn.
En wat Hans Brinkel ook zegt…lijkt me zo gek nog niet.
Ik had de vis meteen weer terug gezet,immers het plaatje zit wel in je hoofd.

Mvg Piet.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

20-12-2009 18:11

Misschien een idee om die jongen goed advies te geven (waar hij om vraagt) inplaats hem de grond in te trappen.

Misschien moeten jullie ook allemaal naar de jeugdkampen om te leren hoe je iemand kan helpen?

Hij maakt duidelijk een fout door die vis te zakken a niet diep genoeg te zakken, maar zeg dan op een goede manier wat die beter kan doen.

Ook al reageert hij niet echt slim maar al het begin is lastig.

GR Remko
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

20-12-2009 18:16

zal je een goeie tip geven koop een statiefje als je alleen vist beetje oefenen en je kan een foto maken alleen met de vis in de hand vind wel dat in zo n geval het welzijn van de vis voorop staat inplaats van een foto hoe mooi de vis ook is gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-12-2009 18:16

Goed advies heeft ie al gehad maar dat wil ie niet horen gezien zijn reactie

ja misschien is dat wel zo.

Maar zo n mooie hoge dertiger zet ik niet terug zonder een foto.
Het gaat wel om een hele mooie oude vis die je niet zomaar weer vangt op dat water.


Tjah als je om advies vraagt omdat je onervaren bent snap ik, maar als je dan het advies in de wind slaat kan je verwachten dat je dit soort reacties krijgt
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 18:18

ik vroeg om een foto na mijn eerste reactie die puur en alleen adviserend bedoelt is.
wat jij doet moet je zelf weten en als jij die fotos zo wil maken moet je dat vooral doen,zolang het maar niet op een van "mijn" wateren gebeurt. het is hier dan ook verboden om karpers te zakken en om te nachtvissen overigens.

als je nog niet zo lang vist en je vangt met -15 graden (wat niet veel mensen je nadoen) zo'n vis ben je al goed bezig. alleen het zakken (liever niet) en fotograferen moet je dan nog wat beter onder de knie krijgen. dan ben je helemaal goed bezig en zul je meer "respect" krijgen van je medevissers/forummers.

dat ik de foto wilde zien was ook omdat hier op het forum wel eens dingen gezet worden die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
en omdat ik als visser van mooie vissen houd.

als je hier iets post moet je leren om te gaan met kritiek. mensen die alleen kritiek geven moet je ook niet te serieus op ingaan. ik geef je liever wat advies dan dat ik je de grond in boor, maar dan moet je er ook wel voor open staan.

realiseer je dat wat je gedaan hebt niet slim was en leer hiervan!!!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

20-12-2009 18:26

Edwin…het is niet mijn bedoeling om je de grond in te trappen,sterker nog,ik vind het goed dat je dit op het forum zet.
Onder deze extreme omstandigheden had ik de vis meteen terug gezet,dat was mijn advies.
En idd…alle begin is lastig maar van fouten leer je.

mvg Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

20-12-2009 18:28

Het ADVIES heb ik als eerste gegeven toch. Maar in dit geval lijkt het meer op eigen belang als dat van de karper. Hoe mooi of hoe zwaar de karper ook is in zo een geval. Maar hopelijk denk hij er nu anders over na al deze negatieve reactie's. Snap heel goed dat je er een mooi plaatje van wil, maar soms is het niet verantwoord zo als in dit geval.

Vlekkie
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

20-12-2009 18:34

Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff....................zo moeilijk is het toch niet.
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

20-12-2009 18:45

Ik denk dat ik een broodje aap zie.
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-12-2009 18:52

Voor mij probeert de goede man ons voor het lapje te houden. IJs op het water, niet meer dan een goeie 60 cm meter water waar hij hem gezakt heeft. Moet toch wel een knappe visser zijn die de klappen van de zweep kent als je nu in onverwarmd twee vissen weet te vangen in de nacht. Dan van die onnozele vragen stellen komt wel erg vreemd over.

Kan het nog sterker vertellen, tijdens de fotosessie van een halfuur boven mijn gasbrander kwam zijn staart in de vlammen. Mijn vraag is hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?

Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Peter