Heel merkwaardig!

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niek Boonman
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-02-2008 11:05
Locatie: Wolphaartsdijk

19-09-2009 20:25

Vannacht heeft mijn pa een mooie vis gevangen met iets heel erg merkwaardigs.
De vis heeft op zijn kiewdeksel een rare vergroeing en een vreemde open wond (een bult die open was)
Deze openwond zat aan de buitenkant van zijn bek terwijl die mooi in de rechter onderlip zat gehaakt :-?
Verder zitten er rare putjes in de kiewdeksels die in een mooie lijn naast elkaar omhoog lopen.
Wie kan mij vertellen wat er met deze vis is gebeurd?

Foto's:
Rechter kiewdeksel
Afbeelding

Linker kiewdeksel
Afbeelding
Jeroen Mandemakers
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-09-2009 22:27

19-09-2009 22:44

Laatst heb ik ook een vis gevangen die precies zo`n lijn putjes in het kieuwdeksel heeft. De lijn loopt helemaal vanaf de onderkant van de bek in een mooie bocht over het kieuwdeksel naar boven. Net als de vis van je vader had ook de mijne aan de andere kant enkele putjes op het kieuwdeksel.

Ik had er toe nu toe geen verklaring voor, maar nu ik jouw foto`s zag bedacht ik opeens het volgende: Misschien zijn deze vissen wel gepakt door een snoek toen ze klein(er) waren. Bij die van mij al lang geleden, bij die van je vader nog minder lang geleden.

Is dit een aannemelijke verklaring?
michel veenstra
Berichten: 36
Lid geworden op: 19-09-2009 11:28
Locatie: UTRECHT

19-09-2009 22:52

Misschien in motor van een boot terrecht gekomen?.
alleen beetje vreemd dat het aan 2 kanten zit.

2e foto ziet er echt uit of er een flink gat in gezetten heeft die vis heeft zeker een zwaare periode gehad.

Kan ook zijn dat er misschien ergens prikeldraad in het water ligt?

aanval van een snoek lijkt me niet maarja de natuur heeft soms raare verschijnselen.
Jeroen Mandemakers
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-09-2009 22:27

19-09-2009 23:27

Tja, prikkeldraad, daar had ik ook al aan gedacht. Maar wel toevallig dan dat twee verschillende vissen daar zo goed als exact hetzelfde litteken aan overhouden.

Het lijkt me niet dat de schroef van een motor zulke putjes veroorzaakt, en zeker niet op die plek.

Misschien is het wel een aangeboren afwijking? Al zie ik de snoek hier ook best voor aan!
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

20-09-2009 13:23

Die gaatje's hebben ze altijd op die plek alleen lijken ze daar wel beetje ontstoken!!!!

GR Remko
Gebruikersavatar
lars nouwens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05-10-2009 00:25
Locatie: Denekamp

05-10-2009 01:19

dit is idd vreemd ja en ik denk niet dat je andwoord op je vraag krijgt :lol:

het lijkt me idd dat er ergens iets van prikkeldraad of een fiets in het water is gedumt!!

triest en jammer voor de vis :(
Gebruikersavatar
Niek Boonman
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-02-2008 11:05
Locatie: Wolphaartsdijk

05-10-2009 12:51

Inmiddels hebben we al meerderen gevangen die deze putje ook hadden.
We hebben er ook al een local gesproken er al rond loopt vanaf het begin.
Hij vertelde mij dat het door een parasiet kon komen.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

09-10-2009 19:58

Ik weet niet of het altijd zo is, maar de linker kiewdeksel lijkt wel een grote open wond geweest te zijn? Zitten een paar 'scheuren' midden op de kieuwdeksel.

Toch raar zoiets.

Mvg Rob
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Jurgen Bart

15-10-2009 19:53

parrasiet, snoek, prikkeldraad, het kan allemaal...
Roy Wikkerink
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-11-2007 22:19
Locatie: Aalten

19-01-2010 20:16

hallo,

als je er meerder vangt zal et idd wel iets met parrasieten te maken kunnen hebben,
want een fiets precies op een karper gooien is nog geeneens 1 op 1000.

prikkeldraad zou kunnen maar als er meerdere zijn lijkt het me stug dat
er bijv 10 karpers zijn die dat overkomt of er moet veel prikkeldraad in liggen.
zo ja ga er dan ff een keer in en help deze gevinde vrienden van zijn terror.

en ook nog die bijv 10 karpers allemaal etzelfde door een snoek lijkt me vrij
onmogelijk!
ik houd et bij een parasiet,of wie weet wel vis verminkers!

en daarbij gebruik in deze gevallen clinic en/of andere zalfjes dat zal
de vis iig geen kwaad doen!.

m.vr.gr Roy W
Shut Up Go Fishing!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

19-01-2010 21:13

heb dit gevonden op wikipedia, ik weet niet of het zoiets is??


Trichodina
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Trichodina is een ééncellige flagellaat die veelvuldig vijvervissen zoals Koi en goudvissen parasiteert. Het is een schotelvormige parasiet met trilhaartjes (cilia) om zich te kunnen verplaatsen. Deze parasiet is enkel met een (goede) microscoop zichtbaar. Hij is gemiddeld 70 µm groot.

Trichodina vinden we terug op het lichaam en op de kieuwen waardoor de vissen moeilijkheden hebben om te ademen, daarom is extra beluchting aan te raden.

Trichodinaparasieten planten zich voor d.m.v. celdeling, daardoor kan een plotse explosie van parasieten plaatsvinden. Ze vermenigvuldigen zich tussen de 4°C en 30°C, we komen deze parasiet dus gedurende het hele jaar tegen.

Ziekteverschijnselen
Als reactie op het gekietel van de parasiet produceert de Koi een extra dikke slijmlaag, maar dat vindt deze parasiet juist leuk omdat hij nog wat extra voeding en plaats krijgt. Op gezonde Koi kunnen we trichodina parasieten tegenkomen, maar dat is niet zo erg. Pas als de Koi verzwakt is (andere parasieten, slechte waterkwaliteit, lage temperaturen) beginnen ze gevaarlijk te worden. Meestal treffen we bij trichodina ook secundaire infecties aan zoals schimmels, gatenziekte, enz. De vissen springen (uit het water, wat soms slecht kan aflopen), flitsen of schuren. Bij een erge infectie stoppen de vissen met eten en hangen de vissen aan het oppervlak of aan de wateraanvoer. Wanneer de infectie dit stadium bereikt heeft, is het meestal al te laat en is de kans op overleving meestal klein.

De behandeling gebeurt meestal met kaliumpermanganaat (KMnO4), dit is een oxiderend(e) poeder/vloeistof. Ook kan men het water behandelen met malachietgroen, methyleenblauw of FMC. Tegen deze 3 laatste behandelingen hebben trichodina-parasieten een zekere resistentie opgebouwd door het veelvuldig toepassen. Tegen kaliumpermanganaat kan geen weerstand worden ogebouwd en dit is dus de beste behandeling. Het is echter aangewezen een Koidokter of ervaren Koidealer raad te plegen die over genoeg kennis beschikt vooraleer een behandeling toe te passen
Gebruikersavatar
yannick hesseling
Berichten: 327
Lid geworden op: 20-09-2009 13:34
Locatie: DTC

19-01-2010 21:55

trychodina is iets anders ! daar krijgen ze vlees wonden van op het lichaam, en vreten de kieuwen aan ( de kieuwbogen)!en dat zal ook nooit vanzelf overgaan. wilde vissen krijgen het waarschijnlijk ook nooit omdat ze veel te sterk ervoor zijn !
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-01-2010 17:55

Remko Berendsen schreef:Die gaatje's hebben ze altijd op die plek alleen lijken ze daar wel beetje ontstoken!!!!

GR Remko


Denk dat Remko het antwoord al heeft gegeven.
Die gaatjes hebben ze altijd let er maar eens op.
Alleen deze zijn niet een beetje maar flink ontstoken en dat lijkt te komen doordat hij verspeeld is en langdurig met een haak heeft rond gezwommen.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

20-01-2010 18:44

ik houd het ook op prikkeldraad in het water, ik en mijn vrienden hebben een keer palen onderwater gevonden met scherp geslepen punten eraan en van daar van daan hadden ze prikkeldraad van paal tot paal getrokken, klote en zieke geest mensen die dit hadden gedaan, waarschijnlijk om honden die hier vaak te water werden gelaten iets te laten oplopen. maar zomers komen hier ook veel mensen kinderen te zwemmen, stel je voor dat deze hier in waren getrapt, maar ach ik laat het er maar bij want ik ga off topic.

prikkeldraad, parasieten, ziekte, snoekaanval en dat laatste vind ik eigenlijk ook nog een redelijk goed punt, grote snoek pakt ook vaak grote vis dus zou idd best kunnen.

heey vissers en anderen veel vangplezier in 2010.

mvg; jan de jager
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

20-01-2010 19:18

Mensen kijk eens goed bij elke vis die je vangt want elke karper heeft het maar is normaal niet zo duidelijk zichtbaar.

Bij deze vis is het gewoon goed ontstoken.

Bij prikkeldraad had je geen gaatje's gehad maar scheurdje's.

GR Remko
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-01-2010 19:20

Een snoek pakt z'n prooi niet bij z'n kop maar aan de zijkant.
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

20-01-2010 19:29

Ik heb toch enorm moeite met de mensen die hier toch echt serieus veronderstellen
dat dit toch wel eens gebeurt zou kunnen zijn door prikkeldraad..
Ik bedoel WTF,je vist op karper en je heb nog nooit de moeite genomen om hem eens beter
te bekijken?

Het is niet bij alle karpers even zichtbaar,maar die gaatjes lopen over de kieuwdeksel naar beneden,
richting onderlip en aan de andere zijde net zo.

En als een vis al met prikkeldraad in aanraking was gekomen,dan moet dit toch wel een heel apart type draad zijn geweest,met zoveel punten zo kort op elkaar. En dan het feit dat het geen enkele kras achterlaat ook nog..

Zoals Remko al zei gewoon ontstoken of meschien een parasiet in de kieuwdeksel.

Hier nog een willekeurige foto van één van mijn vissen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

20-01-2010 21:35

ik denk het ook
het is of ontstoken of gewoon een ziekte
mij lijkt het laatste
of is het misschien een soort van tumor ??
ik weet het niet het zou allemaal kunnen denk ik

groete,
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

20-01-2010 21:54

Of een bacterie

Stuur de foto anders eens naar de OVB (contactpersoon Gerwin Gerlach) die heeft vast antwoord.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sportvisserij_nederland/contact/

Dat van dat prikkeldraad is echt onzin zeg, teveel tekenfilms gezien zeker?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-01-2010 22:04

mooie foto andre!!! bij jouw zijn ze zelfs te zien tot net onder de lip.

in eerste instantie dacht ik het ook ooit een keer eerder gezien te hebben bij een karper, heb mijn foto's erop nagekeken en ingezoomt, kon het echter niet gevonden krijgen op mijn foto's en dacht dus dat ik het mis zou hebben.
Plaats reactie