Sessie Verslagen

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

28-04-2008 16:35

Jazeker is dat schadelijk, de snoek ondervind tijdens de drill erg veel stress en krachtinspanningen. Dat is bij hoogzwangere vrouwen ook niet bevordelijk voor het kind ;), lijkt me.
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

28-04-2008 16:53

toch een leuk snoeje (salmo perch doet het altijd wel he)

Ik ga vanaaf nog ff nachtje vissen
Carp spirit!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

28-04-2008 17:14

harm-jan dorenbos schreef:
Kenny Willems schreef:snoek: 1 maart tot en met 30 juni.(kan per vereniging iets anders zijn staat in je vergunning) sla dit op en je weet het voortaan.

Wel erg mooie foto.


ja, klopt. Maar zal de snoek er nou erg veel last van ondervinden als je hem drekt terugzet? want het is een hele tijd, en ik heb al vroeg zomervakantie, dus ik wilde misschien nog wel even gaan snoeken


Gewoon niet doen dus :) Ik heb er laatst ook schuldig aan gemaakt moet ik bekennen. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat het gesloten seizoen was, heb ook maar een kwartiertje gevist en ben toen meteen gestopt.

Maar inderdaad een hele mooie foto. Van t weekend tijdens een sessie ook nog een hele mooie en vette snoek voor me in het riet zien liggen! Gaaf gezicht is dat!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2008 20:25

On-topic maar weer.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

01-05-2008 13:46

ik zal maar weer eens ontopic gaan Kees

en wel met een verslagje van gisteren, met mijn eerste vissen van 2008.

er was in 2007 al 4 keer geblankt en in 2008 ook al 6 keer, tijd dus voor nog eens vis te vangen en ik en mijn broer gingen op een iets makkelijker watertje vissen.
de montages dan: 1 hengel ging erin met een combirigje van 20 cm met een dubbele 15 mm monster tigernut boilie van dynamite baits eraan, de 2e hengel ging erin met een rigje van 11 cm met een dubbele 15 mm spicy shrimp & prawn boilie, ook van dynamite.

ik had er veel vertrouwen in. de hengels lagen erin om ongeveer 11.30 uur en na 10 minuten begon mijn pieper al geluid te produceren, een korte run, die stopte voor ik kon aanslaan, ik haalde toch maar in, waarom weet ik niet juist, ik denk dat mijn broer het mij aanraadde. en als ik het lood vlak aan de eigen kant zie komen, voel ik ineens veel weerstand :D karper, de eerste van het jaar, ik heb over deze rare aanbeet nagedacht en ik blijf erbij dat het eerst een korte run was met daarna een terugzakker, toch maar eens swingers kopen dus...
na een mooie dril lag de eerste van het jaar op de mat :D een mooie spiegel, gevallen voor de tijgernootboilie, hij had wel een rare blauwe plek op zijn bek... :-?

Afbeelding

de tijgernootboilie bleek dus goed te werken tot nu toe, ik leg mijn hengel terug in, voer er een stuk of tien boilies bij en na 5 minuten vertrekt de volgende al, een run uit het onverwachtte, zoals alle vissen gisteren, het waren niet eerst een paar piepjes en dan een run, maar gewoon een volle fluiter uit het niets... na een mooie en redelijk heftige dril lag ook deze vis op de mat, een slanke torpedoschub was het resultaat:

Afbeelding

hetzelfde als bij de vorige vis herhaalt zich en na een 5 minuten inliggen vertrekt de hengel met de tijgernootbol alweer, na een korte dril ligt er een klein schubje op de mat waar ik geen foto's van genomen heb...
ondertussen bleef het stil op de andere hengel, waar ik eigenlijk voor de sessie meer vertrouwen in had, ik haalde hem dus maar eens binnen en gooide nog eens in, ook kort bij de eigen kant, zoals de andere hengel... na een paar minuten, een paar piepen, ik dacht dat er een brasem aanhing, maar het bleek dus een giebel op de spicy shrimp & prawn :o
dit herhaalt zich ook en de tweede giebel van de dag is binnen...giebels van 20 cm die een dubbele 15 mm bol binnen krijgen :o

na een kwartiertje ofzo vertrekt de hengel met de tijgernootbol alweer, een krijsende run, ook bij deze vis kwam hij uit het niets... een schitterende, bijna franse spiegel was het resultaat na een mooie dril...

Afbeelding

ik besloot om de andere hengel ook maar in te leggen met een tijgernootbol, dit bleek duidelijk de vanger van de dag... en met resultaat, de volgende uren waren een echte chaos, mijn broer was namelijk ook overgestapt op de tijgernootboilie en met 4 hengels, uitgerust met aas dat loopt als een trein is het een chaos van jewelste, geloof me...
de rechterhengel, die van de giebels kwam tot leven na alweer een tiental minuutjes, terwijl mijn broer verderop een vis aan het drillen was natuurlijk, ik spurt naar mijn hengels en slaag aan, deze vis was al erg ver gezwommen voor zo een korte tijd hoor :o na de zoveelste mooie dril van de dag ( ik was aan het genieten, ondanks het weer) lag er alweer zo een schitterende, fransachtige spiegel op de mat:

Afbeelding

toen begon het gekkenwerk pas echt, het duurde voor vandaag redelijk lang tot een een run kwam, maar wat denk je? jaja, ineens 3 tegelijk, 2 bij mij en 1 bij mijn broer:
mijn linkerhengel, die al een tijdje niet veel meer gedaan had, kwam tot leven, dit was geen run meer, dit was alsof er een straaljager aan de andere kant van de hengel hing, zo snel ging hij, hij was het water al half over gezwommen toen ik aansloeg, ik zat nochtans vlak bij mijn hengels :o bij deze hengel werkt de molen niet zo goed, de baitrunner is kapot dus als ik aanslaag moet ik de spoel even vasthouden en terwijl de slip vaster draaien, ik hou bij deze vis de spoel vast, maar die schiet gewoon uit mijn handen, wat een kracht, deze is echt sterk :o natuurlijk, na een tweetal minuten in de dril vertrekt de rechterhengel, mijn broer slaagt aan, deze vis blijkt minder sterk en wordt redelijk snel geland, er ligt nu een schubje op de mat, deze is onhaakt, ik ben net de krachtpatser aan het scheppen, als de verre hengel ( deze stond ver naar links, links bleek de vangkant te zijn :P ) ook vertrok... hij rennen en rennen, maar hij heeft de vis nog... de sterke vis is een mooi gebouwde spiegel, hij wordt onthaakt, en het schubje wordt teruggezet, van de spiegel wil ik graag een foto, dus deze wordt goed nat gehouden tot mijn broer zijn dril heeft afgewerkt... na 5 minuten ligt er voor mijn broer ook een schubje op de mat, dat ook snel teruggezet wordt, eindelijk kan hij de foto's nemen van deze prachtige spiegel, de zoveelste
mooi vis van vandaag...

Afbeelding

hierna kwamen er vooral vissen langs bij mijn broer,onder anderen een schitterende, bijna perfecte rijenkarper :D proficiat met deze vis broertje, maar na een tijdje komt er alweer op mijn linkse hengel een fluiter van jewelste, alweer onverwacht ( hoe komt dit eig?) na een harde, bonkende dril waarbij de vis erg lang diep blijft zwemmen, kan hij geschept worden, de grootste vis vandaag, zeker over de 20 pond geschat ligt op de mat, deze is in ieder geval klaar voor de paai, merkte ik toen mijn mat ineens wit kleurde :lol:

Afbeelding

vlak voor we gingen vertrekken kwamen er bij mijn broer ook nog 2 mooie spiegels langs die de teller voor vandaag op 7-7 brachten, een mooi resultaat, met enkele zeer mooie vissen!

de eerste sessie van het jaar waar ik nog eens wat vang, is dus zeker geslaagd, ik ben erg blij, en dynamite baits werkt zeker goed instant, voor de mensen die hieraan moesten twijfelen...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-05-2008 17:13

Geschoond. Topic is niet bedoeld om elkaars viswater of vangsten af te katten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

01-05-2008 18:32

Mooi verslag en mooie vissen Rob! (Tip: Misschien een weegzak + weegklok kopen? Dan weet je hoeveel de vis echt weegt :wink:)

Gr,

Bart
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

01-05-2008 18:36

Bart, ik heb hier ook al aan gedacht, maar eigenlijk is dit niet zo belangrijk voor mij, ik vang wel graag dikke vissen, maar het kan me niet zo veel schelen hoeveel ze wegen...

bij mij is het de pure schoonheid die telt...

zoals sommige spiegels van hierboven ( de fransachtigen)

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

01-05-2008 18:52

dan snap ik niet dat je erbij zet dat je het gewicht schat van die laatste karper, no offense voor de rest hoor, je vangt iig nog je visje, en mooie ook
ik heb er dit jaar nog geen 1 op de mat mogen verwelkomen
Gebruikersavatar
Bart Koops
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13-08-2007 10:30
Locatie: Assen
Contacteer:

01-05-2008 21:21

rob craeninckx schreef:Bart, ik heb hier ook al aan gedacht, maar eigenlijk is dit niet zo belangrijk voor mij, ik vang wel graag dikke vissen, maar het kan me niet zo veel schelen hoeveel ze wegen...

bij mij is het de pure schoonheid die telt...

zoals sommige spiegels van hierboven ( de fransachtigen)

greetzzz


Ik zei dat vanwege het schatten van de 20-pond vis :wink:

Voor mij en nog wat mede-boarders telt de schoonheid en het gewicht (en de lengte) 8)

Maar ieder z'n eigen mening erover :D
Wind is niet erg, maar het waait dan altijd zo :o

Niet gevist is altijd geen vis. 8)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

02-05-2008 21:04

ik heb liever een perfece rijen, of volschub of iets dergelijks van 10 pond, dan een beschadigde schub van 25 pond, ok, als die rijen dan 25 pond was, dan zou dit nog toffer zijn, maarja, iedereen zijn mening hierover en nu terug ontopic
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

07-05-2008 21:19

Ben net terug met een sessie samen met mn broer...
Het was eigenlijk bagger.
Het is een klein watertje (ongeveer max 4 hengels en dan heb je overal wel wat liggen) met veel kleine karper.....
Mn broer verspeelde er al een na 5 min ...
Toen kwamen er mensen van de lokale camping die er met zn alle moesten gaan karperen met de korst........
En niemand had onthaak mat of fatsoenlijk net......
Dus mn broer en ik vingen er 1 heel even gewogen 10 pond geen fototje gemaakt en snel weer terug gezet....
Toen die camping gasten gingen korsten en nog beet kregen ook moesten mn broer en ik landen onthaaken en terugzetten omdat ze het zelf niet konden en geen spullen ervoor hadden.....
Zo hadde ze 2 karpers ..... die mn broer en ik moesten landen en onthaken...
Verder tussen door ook nog onze eigen vissen vangen.. en achteraf iedereen zn troep op ruimen wat ze ook niet zelf kunnen......
Laatste sessie van mij op dit water....
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

08-05-2008 11:36

De slip blijft doorgaan, de gedachte voor me PB gaat door me heen.. Goh jeroen nu rustig aan doen! En de vangst garanderen! Je kan het en je hebt het verdient! Of toch niet.. kwas nog niet klaar met denken en het contact met de vis was weg.. Zette ik te veel druk? Wat ging er fout.. De onderlijn is goed.. Daar zijn al meerdere vissen op gevangen en altijd netjes gehaakt

Het eerste wat in me opkwam was dat de haak niet meer scherp was, als je al een paar karpers op die haak heb gevangen word de punt van de haak snel bot.
tralalala....
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

08-05-2008 11:45

Deze onderlijn was voor die dag net nieuw, erna hebben we wel weer 1 erop gevangen.. En ik bedoel meerdere vissen op die onderlijn.. Gewoon zelfde onderlijn alleen af en toe even nieuwe van knuppen,(dus zelfde soort onderlijn) inverband met de botte haak..
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

11-05-2008 18:20

6 en 7 Mei 2008

Ik had in me vorige verslag al gezegd dat we deze week weer een sessie gingen maken.. Na een korte voersessie van paar dagen zijn we dinsdag avond na me werk maar met volgeladen auto naar het water vertrokken.. Dit keer hadden we ook een gast mee.. Me vismaat zijn vriendin,, dus vandaar zat de auto wat voller als normaal ;) en was het een hoop gesleep..

Omdat het een putje is waar we alles mooi hebben verdeelt besluiten we om de dril om de run te doen... Dit om allebei even veel kans op vis te maken en geen ruzie over de leuke stekken te krijgen..

Vol vertrouwen snel de hengels klaar maken en uitvaren,, ja het is om 22.00 donker en aangezien ik om 8uur pas vrij ben hebben we dan niet zo heeeel lang om alles klaar te maken.. De laatste hengel word uitgevaren in het donker en al het vertrouwen wat ik had is weg... Een wel bekent dipje bij karpervissers denk ik? Blij dat ik was met onze gast! Ze had me een broodje hamburger gemaakt! Khad deze avond nog niet gegeten door die domme werktijden.

rond een uur of half 1 is het dan zo ver.. De eerste run.. Na een leuk gevechtje mag ik leon zijn eerste vis van de sessie scheppen.. 14kg gaf de weger aan, een mooie 28 pond schub.(ik weer fucked gevoel,, aangezien na weet ik veel hoeveel jaar mijn PB nog steeds op 26 pond staat).

Hengel weer het water in en slapen maar, naar de hele nacht enkele piepjes te hebben gehad hebben we smorgens om 6uur weer een fluiter! Ik mocht deze vis binnehalen.. Het netje kwam eronder en ik had een voldaan gevoel.. Toch geen blank voor mij! 24 pond schub! Weer niet me PB maar het komt in de buurt.

Nou komt weer een raar verhaal,, want ja het was licht en hadden toch al 1 hengel binnen.. Kom we vervangen ze allemaal! Even verversen.. Eerste hengel die we binnehalen, onderlijn doormidden.. Hoe het kan is ons nog steeds een raadsel! Nou volgende hengel dan maar.. He?! Hij zit vast.. Goh, laten we maar even met bootje erheen varen.. hij zit omdeze halve boom heen (hoor ik leon zeggen) Hou jij de hengel vast probeer ik de lijn los te maken.. misschien zit er nog wel een visje aan..(splats) Ja zegt leon.. De vis zit er nog aan.. Na 10minuten heeft Hhij de lijn los en begint de vis vanuit de boot te drillen.. Wat resulteerd tot een spiegel (23 pond) en tevens de 3e vis van de sessie!

En ineens worden de brasems ook wakker.. Kvang er 1.. snel hengel weer terug.. 10 minute later een mooie run.. Wat vis nummer 4! een spiegel van 19 pond in het net bracht(een brasem en deze spiegel waren in een tijd van zo'n 20 minuten tijd op dezelfde hengel!)... Snel de hengel er weer in.. Wat snel ook tot de 5e vis resulteerde! Leon pakte daar een spiegel van 26 pond.. (verdimme 1 sessie en hij pakt 2 vissen van mijn PB of hoger! zelfs met om en om vissen lukt hem dat!)

Hierna is het opvallend rustig op wat brasems na.. Leon moet even met zijn vriendin weg dus ik heb alle hengels voor mij alleen.. Toch nog even lekker in de tent liggen.. (Bij een aanbeet eerder die morgen heb ik me elleboog aan me stretscher gestoten en daar heb ik veel last van.. Lekker rustig liggen is enige wat dan in me opkomt..)

En daar gaat hij een volle fluiter, pak de hengel heb contact met met de vis.. Maar zichzelf laten afremmen ho maar.. De slip blijft doorgaan, de gedachte voor me PB gaat door me heen.. Goh jeroen nu rustig aan doen! En de vangst garanderen! Je kan het en je hebt het verdient! Of toch niet.. kwas nog niet klaar met denken en het contact met de vis was weg.. Zette ik te veel druk? Wat ging er fout.. De onderlijn is goed.. Daar zijn al meerdere vissen op gevangen en altijd netjes gehaakt. Kben er echt down van.. De weten schap dat op dit water veel vissen boven me PB zwemmen en ik zo'n sterke vis verspil is niet voor me gemoetstoestand.. Word er zelfs echt beetje down van.. Zelfs met dit mooie weer.. Nadat Teun even een kijkje was komen nemen en leon met zijn vriendin er weer was werden er grapjes gemaakt.. Laat ze maar lullen dacht ik bij mezelf.. Mijn vis komt nog wel.. Vroeg of laat.. Heel vrolijk was ik niet meer.. Ook de pijn in me arm was toegenomen.. Het was niet mijn dag.. (Wat s' avonds ook weer in de thuis sfeer te merken was en aan me lange verhaal te merken is)

Langzaam begonnen met opruimen en nog steeds denkent aan me verspilde vis en de woorden rond 3uur pakke we nog wel 1.. Was de 7e run en de 6e vis een feit.. Deze was weer voor Leon want ik had mijn kans al gehad. Een 22 pond schubje was een feit..

Kortom geen slechte sessie.. Met veel vis, en misschien wel een paardagen ziektewet voor mij.. Kheb de wekker weer om 5uur gezet om te kijken of ik dan naar me werk kan.. En even zien wanneer de volgende sessie weer plaats zal gaan vinden.. Ik vermoed dat het spoedig zal zijn.. En ik snel een mooi putje vind waar niet te veel vissers komen ik me thuisplek van kan maken.. De plas hierboven zou voor mij een mooie thuisplek zijn.. Helaas is het een prive plas waar ik niet heen kan gaan wanneer ik het wil.


Leon met de 28 pond schub
Afbeelding

Ik met de 24 pond schub
Afbeelding
Leon met de 23 pond spiegel
Afbeelding

Ik met de 19 pond spiegel Afbeelding

Leon met de 26 pond spiegel
Afbeelding

Leon met de 22 pond schub
Afbeelding

De hengels en gedeelte van het water.
Afbeelding

Onze belangrijke keuken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

20-05-2008 14:08

18 en 19 Mei 2008

Na een rare week achter de rug te hebben, met een hoop ellende is het weer mooi, en het karpervirus komt weer op plekken waarvan je niet wist dat het er komen kon!! Ik heb weer zin in vissen en zo ook Leon. Dus na me eigen spullen te hebben ingepakt naar leon gereden om zijn spullen in te laden.
Zijn vriendin wou ook mee. Niet de hele nacht hoor! gewoon even smiddags en s'avonds om lekker rustig te kunnen leren.

Om 18.00 hebben we de hengels in het water liggen en niet heel veel later is de eerste brasem uit het water. Voor de rest blijft het heel stil die avond. Leon zijn vriendin gaat weg en leon en ik zitten nog wat te praten en te doen. Het was een rare week wat veel indruk op mij heeft gemaakt.

Om 00.00 besluiten we iets ongelovelijks! We gaan shoarma bakken,, Dit smaakt heerlijk, maar de vissen doen nog steeds niks. Uiteindelijk gaan we slapen. Ondanks dat het ijskoud was! Totdat om 5uur ik wakker schrik van een onvoorstelbaar geluid! De wekker. Ja, de wekker moest gezet worden want ik moest maandag morgen weer om 6uur op me werk zijn, tot een uur of 10. Leon zou dan wel op de spullen letten.

Terug gekomen van mijn werk heeft leon 1 graskarper en een brasem gevangen. Wat een nacht, voor ons eigelijk een keiharde blank. Ondanks dat heb ik nog wel wat sfeer impressie foto's weten te maken welke later op de site zullen worden gezet.

Kortom, het was een leuk nacht, koud, geen vis, lekker gegeten, gezellig gepraat en toch redelijk geslapen. Binnenkort maar weer eens kijken een nachtje te pakken.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

20-05-2008 15:40

Ohoo jongens zie ik daar op de laatste foto nou een verboden toegang bordje staan? Stout hoor 8) :P
.
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

20-05-2008 17:26

Ehh, waar?
En trouwens, op een water hier in de buurt staan ook van die verboden toegang bordjes, maar volgens mij is dat alleen om niet-vissers of niet-vergunning houders afteschrikken.
tralalala....
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

20-05-2008 17:29

Harry, onder de boter en de jus d'orange 8)
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

20-05-2008 18:08

Ik ben gelukkig niet de enige met een scherp oog Pim 8) Haha TTB joo
.
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

20-05-2008 21:09

Dirk Maatman schreef:Ohoo jongens zie ik daar op de laatste foto nou een verboden toegang bordje staan? Stout hoor 8) :P


verboden voor onbevoegden ;) En wij zijn daar wel bevoegd dus we zijn nie stout:P
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

21-05-2008 15:45

pim starreveld schreef:Harry, onder de boter en de jus d'orange 8)

Jeumig ik kan echt niet kijken :o :) .
tralalala....
Gebruikersavatar
davey gans
Berichten: 51
Lid geworden op: 02-10-2007 13:24

29-05-2008 13:45

Niet leuk meer!!!!

De Heerengracht zijn ze daar nou echt zo onvangbaar ?
Nee, natuurlijk niet, er zijn er daar misschien wel een stuk of 5000 gevangen.
Maar het is mijn pech die iedere keer weer overheerst op dat voor mij vervloekte grachtje!
Ik zal jullie laten meeleven met een van de slechtste visdag uit mijn hele(nog korte) leven.

Is goed hoor maar waar dan?

S’morgens “vroeg” 10 uur stond ik beneden ik moest nog even wat eten maar ik kreeg in eens zo een zin om te vissen, dat ik uit spontaniteit mijn vismaat belde en vroeg of hij met me wou vissen.
Het eerste wat hij zei toen zijn moeder hem uit zijn bed had geroepen is goed hoor, maar… waar?
Die vraag komt wel vaker voor bij ons, meestal wordt het ff struinen in de polder op karpertjes van minstens 1 pond tot hooguit 10 pond , meestal een beetje er tussenin.
Kan heel leuk zijn maar soms wil je toch wel wat meer.
“Ik” zei rondje Purmerend dan maar?
“Bart” is goed, als het mag?
Om 11 uur zaten we dan eindelijk op de fiets en we praatte over de vangst die we vandaag zouden doen . .....

Het bejaarde tehuis

En we waren zonder dat we het eigenlijk echt doorhadden al bij onze bejaarde tehuis stek gearriveerd .
De penhengeltjes werden opgetuigd een verse aardappel werd erop gedaan, tegen het kantje van de lelies gegooid en het wachten kon beginnen.
Ondertussen hadden we nog een leuk herhalend gesprek gehad met een oude dementerende bejaarde tehuis bewoner.
Een kwartiertje nadat de man weg was hoorde ik wat geslurp in het hoekje van het water, dus ik leende de korsthengel van me maat even, liep door het gras achter de struiken en gooide me korstje een halve meter van de vissen af.
Er werden wat kattenbrokjes bij gegooid en het wachten was begonnen .
Maar het wachten duurde een beetje lang omdat die vissen na de komst van mij stil zijn blijven liggen aan de oppervlakte.
Het werd tijd dat ik weer even naar mijn pennetje ging kijken, ik haalde de korsthengel binnen en ging weer rustig op mijn oude vertrouwde plekje zitten.
Maar daar kwam verandering zo rustig zat ik niet meer, m’n pennetje begon eindelijk te
Bewegen!!
Maar meer ook niet….Dacht ik …. Ik kreeg na tien minuten constant beweeg een flinke opsteker, waar ik absoluut NIET op gerekend had me hengel lag rustig naast mij, en die moest binnen nu en een seconde opgepakt worden maar dat gaat nogal moeilijk als je hengel vast zit in de struiken.
Na tien seconden getrek was de hengel los gekomen uit de struik.
Maar nu moest de vis nog aangeslagen worden maar u raad het al die was er natuurlijk allang al verdwenen , met dank aan mijn weerhaakloze haak mt. 8

En ik stond daar maar een beetje moedeloos te kijken naar mijn weer op de zelfde plek staande dobber.
Ik heb op de bejaarde tehuis stek enkel 1 karper gevangen , en ik was vastbesloten om er daar meer te gaan vangen, niet morgen of volgende week, nee vandaag.
Maar ja de dag is nog lang en we hebben nog zat tijd om er een te gaan vangen.
Ik pakte mijn hengel op ik beaasde hem en hij werd weer naar de zelfde plek gegooid, wat extra aardappeltjes erbij en het wachten kon weer gaan beginnen.
We haalden de hengels even uit het water en gingen even wat eten en drinken op het dichtstbijzijnde bankje.
We pakten onze hengels en deponeerde hem weer op dezelfde plek waar hij eerst ook lag.
Na 20 minuten naar een dobbertje gestaard te hebben ging mijn dobber ineens als een speer onder, en alles leek mee te zitten, m’n molen zat niet vast aan de struiken, de vis zat gehaakt en ging naar het veilige gedeelte toe zonder lelies.
Ik merkte wel dat mijn slip wel erg licht stond dus ik wou hem net even vast gaan draaien, en toen dacht de vis ik ga jou dag nog meer verknallen en ik ga de lelies in.
En na nog 20 seconden getrek aan die hengel stond mijn hengel in 1 klap weer helemaal recht, heel leuk weerhaakloze haakjes maar met lelie's kan je beter met doen

Tijd voor een nieuwe stek, de Heerengracht.

Even dacht ik naja kan gebeuren, maar dat was voor een hele korte duur, ik pakte mijn spullen (niet zachtaardig ) in en zonder het aan Bart gevraagd te hebben deelde ik mee dat we naar de Heerengracht gingen.
En Bart vond het allemaal wel goed, hij pakte ook zijn spullen in en we gingen naar de Heerengracht.
Daar zaten we dan op de fiets op weg naar ons volgende stekje .
Na de vorige ervaringen was ik in ieder geval al een heel klein beetje de moed kwijt.
Ik hoopte dat als we bij de Heerengracht aan kwamen we daar wat karpers aan de oppervlakte zouden zien.
Na een rondje gelopen te hebben zagen we allebei nog niks totdat ik in het kommetje wat brood gooide en daar tien minuten later weer terug kwam.
Ik zag er een heel af en toe 1 zijn lippen tuiten en wat brood van de oppervlakte pakken.
Mijn vismaat zag het ook eigenlijk wat eerder en wat hij tegen mij zei was het volgende , vang jij hem maar Dave jij vist hier al langer als ik en je hebt er hier nog nooit een gevangen en omdat je dag vandaag ook niet helemaal op rolletjes liep gun ik jou deze vis wel.
Dus hij ging verder op zitten, en ik legde heel voorzichtig mijn broodkorstje in de buurt van de azende vis.
Die tien minuten lang telkens vlak voor mijn broodkorstje wegdraaide, terwijl de vis de rest van de broodkorstjes zonder aarzelen pakte.
De vis dook telkens weer ergens anders op, om gek van te worden!
Maar ik bleef wachten tot de vis het toch weer is een keer ging proberen om zich tegoed te doen aan mijn met kattenvoersmaak geflafourde broodkorstje, net op het moment dat ik het wou opgeven en mijn broodje binnen wou draaien kwam de vis weer boven en akelig dichtbij mijn broodkorstje, en ik besloot om hem nog maar even te laten liggen.
Met in mijn achterhoofd dat ik hopeloos een vis wou vangen kwam de vis nog dichterbij, en hapte (ik dacht helemaal) half in mijn broodkorstje en een seconde daarna werd de hengel met een heel snelle vaart omhoog geslagen, en in de zelfde vaart ging de vis ook weg.
Ik heb er denk ik nog een minuut doelloos naar voren zitten staren en toen ben ik maar is naar bart gegaan met de conclusie dat ik de vis heb misgeslagen.
Ik wou me hengel in tweeën breken maar ….. dat deed ik maar niet.
Maar dus we hadden nog wat tijd over voordat we naar huis moesten dus ik ging nog een laatste poging wagen als ik er nog een zou vinden .
Dat duurde gelukkig niet zo lang want aan de overkant zag ik een (voor mij) hele dikke vis.
Die niet echt moeilijk zou zijn om te haken, want die vis was me toch gulzig aan het slurpen.

Mijn hengel werd beaasd met een grote korst zodat ik hem ver weg kon werpen .
En ja hoor je raad het al midden op de kop van de karper, maar tot mijn grote verbazing reageerde de vis alleen op het eten en toen draaide de vis zich naar mijn broodje toe, ik hoorde op de achtergrond “take me down to the paradise city” en ik kon de hele wereld aan, maar alles stortte in op het moment dat de vis het pakte, ik wachtte 3 seconden ik sloeg precies op tijd aan en toen gebeurde het laatste wat ik verwacht had, me draad brak bij het aanslaan van de vis.
Want in mijn startoog zat een klein haarscherp scheurtje……

m.v.g davey
it's the beauty of the carp that counts.... and not his pounds
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

06-06-2008 12:40

Lekkere dag davey, ken het gevoel wel..
Davy Adriaensen
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-10-2005 14:36
Locatie: Tongeren (B)

11-11-2009 12:55

harm-jan dorenbos schreef:vanmiddag middagje gepakt op een zandgat. Het was een kleine instant sessie zonder voor te voeren ofwat. Ik lag op een goede plek(volgens mij) want het was wat ondieper en de zon scheen er op, en ik zag zo nu en dan een karper springen. Helaas lag mijn aas op de bodem:p

Ik was ondertussen maar even gaan spinne, want kijken naar karpers die je niet kan vangen is ook niet alles, dus toen maar onze lange vriend snoek gaan pesten. Ik wist niet dat het de gesloten tijd was, want ik ben niet zo in het snoekissen. Ik kwam er pas achter toen ik een dik vrouwtje ving met een mannetjes vis er bij zwemmen. Toen de vis op het droge was, snel weer teruggezet, want zij voelde dik, maar erg zacht aan, in ieder geval anders dan een normale snoek. Hier nog foto: Afbeelding



erg mooie foto :o
2 fish or not 2 fish