Wat is er aan de hand in Zwanenland?, Oftewel…sessie 6-6-‘66

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-06-2006 23:46

Wat is er aan de hand in Zwanenland?

Oftewel…sessie 6-6-‘66


Het weer vandaag was perfect om te gaan struinen met de korst.
Na de avondkoffie vertrek ik naar de waterkant en rijd wat rond op zoek naar karperactiviteiten.
Hopelijk tref ik tevens nog ergens paaiende karpers aan en kan ik nog wat fraaie foto’s schieten.
Mijn aandacht werd getrokken door een agressieve zwaan die bovenop een andere zwaan zit en deze op z’n gemak de veren uit zijn lijf trekt. De veren werden “zo leek het” gevoerd aan de 8 kleine zwaantjes die er om heen zwommen. Deze nog jonge zwaan was zo dood als het maar zijn kon.
Opeens richtte dezelfde zwaan zijn woede op een andere aanwezige zwaan en hij vloog hem aan.

Afbeelding

Ook deze nog jonge zwaan werd met grof geweld de bosjes in geduwd door de volwassen zwaan met de bedoeling ook deze te doden!
Doelbewust pakt de “killerswan” de jonge zwaan bij zijn nek en probeert deze voortdurend onder water te drukken om hem te verdrinken of in ieder geval uit te putten totdat deze omkomt van de stress.

Afbeelding

Heel duidelijk een gevalletje territoriumdrift ….of zou het komen omdat het vandaag “de dag van het beest” is (6-6-'66)?
Zelf sta ik vanaf een hoogte van zo’n drie meter bovenaf het e.e.a. te bekijken en ik schiet maar wat foto’s
Ik kan niets doen vanaf deze hoogte om de zwaan op welke wijze dan ook te hulp te schieten…1 dode zwaan vind ik wel genoeg per dag, en gisteren trof ik er immers ook al 1 aan in de uiterwaarden
Opeens schiet met het volgende te binnen….”Dominator” zou toch zeker niet verhuist zijn toch :o ? !

((voor wie niet weet wie dominator is, lees alles over dominator “ the killer swan “ op) http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 0&start=25 ))

Enerzijds is het natuurlijk gewoon de natuur, anderzijds we praten hier natuurlijk niet over meerkoetjes he… :roll:
Een stukje verderop klimt de zwaan dodelijk vermoeid op de kant een tuin in, de “killer swan” gaat er achter aan.
Afbeelding

Ik grijp mijn kans en geeft de “killer swan” met een bezemsteel die ik uit de tuin hebt genomen een flinke tik.
Hier had hij duidelijk niet op gerekend, agressief begint hij te blazen naar mij, ik hef nog een keer de stok op, maar….hij geeft het gelukkig op en maakt zich snel uit de voeten.
Afbeelding

De jonge zwaan blijft liggen en slaat totaal geen acht op mijn aanwezigheid.
Ik waarschuw de bewoners van het pand, en de vrouw des huizes schrikt zich wezenloos…
Na enige overleg besluiten we de dierenambulance te bellen met de bedoeling dat zij deze jonge zwaan meenemen en een flink eind uit de buurt weer vrij zouden laten als hij weer wat op krachten is gekomen. Tevens moet die andere dode zwaan nog uit het water worden gehaald. Al met al duurde het bijna nog een heel uur alvorens de dierenambulance aan kwam.
In die tussentijd is de jonge zwaan wat bij zijn positieven gekomen en doet hij zich alweer tegoed aan wat brood….deze gaat het wel redden.
Afbeelding

Hij liet zich makkelijk vangen en met de brood nog in zijn snavel word deze in de dierenambulance geplaats.
Afbeelding

Enkel die dode zwaan er nog uit zien te krijgen, wat nog een hele klus blijkt te zijn.
Deze zat zo goed als “vast” tussen de takken.
Ook hierover draagt de dierenambulance verdere zorg en na het invullen van wat verplichte gegevens gaan we een ieder weer op pad.
De drive om te gaan vissen heb ik even niet meer, wellicht morgen weer als die beesten weer normaal gaan doen….
En zeg nou zelf…zo’n kerel verdient toch gewoon een mooie :wink: karpervangst…

Hans Brinkel
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

07-06-2006 10:25

Beestachtig hoor :o .

Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt of gezien. Iemand een verklaring hiervoor, of is het gewoon territorium drift. Of misschien wel om zijn/haar jonkies te beschermen!?.

mvg,

Randy
kaas stad !!! kaas karper !!! kaas aas !!!
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

07-06-2006 11:19

Zo'n agressieve zwaan zwemt hier ook in het kanaal, elke keer als ik met het bootje naar mijn stek toe vaar komt de zwaan achter mij aan.

Eén keer zette ik een vriend een stukje verderop af, toen ik terug naar mijn stek voer vloog de zwaan achter mij aan en ik kon m nog net van mij af duwen anders had deze de boot ingevlogen. En bij een vismaat van me vloog de zwaan ook een keer rakelings langs zijn hoofd.
En het beest terorriseert ook de rest van de watervogels.

Toch best vreemd want vorig jaar zat ik op een stek op 10 meter van dit nest te vissen en had ik geen last van deze zwanen.
Misschien hebben ze door de vogelgriep, de gekke zwanenziekte ;)
Enjoy..............just being there
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

07-06-2006 15:26

Wat een kutzwaan. :D
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-06-2006 21:37

Hans,

zwanen kunnen echt kutbeesten zijn. Ik heb dus ook al eens meegemaakt dat een zwaan een meerkoet achtervolgde over zowat het halve water, en dat duurde bijna 20 minuten lang! Volgens mij kwam het koetje te dicht bij het nest van de zwaan ofzo..

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

09-06-2006 19:15

Stefan, nu je dit verteld vindt ik t in een keer geweldige beesten die zwanen :lol:
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

09-06-2006 19:27

Dat die meerkoet dan na 20 min. nog niet moe was :roll:
Peter Collombon
Berichten: 34
Lid geworden op: 06-12-2005 17:16
Contacteer:

14-06-2006 23:33

Ik heb dat hier mee gemaakt bij de eenden, daar moest ik een 2tal eenden van een andere eend afjagen, die eend heeft t gelukkig wel overleeft.

Ook Ben ik nu al 2 aan het proberen een jonge nijlgans te pakken te krijgen die iets aan zijn poot heeft hangen, maar steeds als ik in de buurt komt wordt ik belaagd door 1 van de ouders.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-06-2006 19:26

Beetje offtopic

Iemand ooit een ganzenverkrachting gezien? Mannetje duwt kop van vrouwtje onder water en blijft maar gaan voor een volle tien minuten (incl. adempauze's)

Na de daad het vrouwtje verdwaast achterlatend. Leek me ook niet helemaal natuurlijk.... 8)
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

17-06-2006 19:34

Erik Rozen schreef:Beetje offtopic

Iemand ooit een ganzenverkrachting gezien? Mannetje duwt kop van vrouwtje onder water en blijft maar gaan voor een volle tien minuten (incl. adempauze's)

Na de daad het vrouwtje verdwaast achterlatend. Leek me ook niet helemaal natuurlijk.... 8)


hier "vogelen" de eenden ook zo dus zo abnormaal zal het niet zijn :D
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

21-06-2006 22:03

6-6-'66??????????? Of toch 6-6-'06????????
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-06-2006 00:08

:oops:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2006 07:52

ik dacht dat het hoorde en dat HB omgeturnd was door de :evil: :evil: :evil:
Plaats reactie