Vangsten 2020

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

27-05-2020 11:39

Omdat vangsten bekijken toch zo fijn is zal ik maar terug een nieuw topic openen voor dit jaar :)

Na een moeilijke start met enkele blanks begint het terug wat te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren had ik enkele uurtjes de tijd dus ben ik met een stalkhengel op pad geweest. Op een bepaald water zag ik de vis half in paaimodus, maar leken er toch ook enkele vissen met hun staart naar boven te hangen.
Op een strook van 100m hier en daar een handje tijgernoten gesmeten en dan vanop een uitkijkpunt de vis even gadeslaan.
Na een kwartiertje ben ik al overtuigd van hoe en wat en gaat de hengel met een onderhands worpje (20g loodje) te water.
Niet veel later krijg in een harde aanbeet en kan ik deze unit (en oude bekende) voor de lens showen.
Niet slecht voor een stalksessietje :D

Afbeelding
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

29-05-2020 07:10

Pffff wat een bak! Kan het soms simpel zijn hè! ☺
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-05-2020 09:54

Idd leuk om weer een vangsten te zien

Schitterende bak overigens!
CarpeR Diem
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

12-07-2020 21:07

Eindelijk nog eens een tripje gemaakt naar Frankrijk, dus daar hoort een kort verslagje bij.
Dit jaar is er nog niet overdreven veel gevist en door het hele covid-gedoe begon de drang naar 'het Zuiden' groot te worden.
De plannen werden een goeie maand eerder gesmeed om voor 48u af te zakken naar een rivier waar ik vorig jaar een leuke sessie heb gehad.
Na wat gedoe om te bestellen kan ik ook mijn nieuwe rubberboot eens te water laten. Ik had hem net op tijd, zonder zou de sessie een pak stroever verlopen zijn.

Vrijdagmiddag naar m'n maat, alles de wagen in pleuren en gassen maar. Geen file op baan en een aangenaam weertje, dit begint al goed.
Daar we maar 48u hebben besluiten we om direct naar een voor mij bekende stek te rijden, je kan daar anders eindeloos blijven scouten en daar hebben we nu net geen tijd voor.
De stek is gelukkig vrij en we beginnen met het aanvoeren van een lange strook "carpjungle" aan de overkant. Een liter of 15-20 tijgers is er heus niet te veel als je weet wat een hordes kopvoorns en ander gespuis er rondzwemt...
De stroming staat niet overdreven sterk, maar toch is lood van 230-285g aangeraden om de lijnen met vertrouwen te kunnen laten liggen.

Afbeelding

De eerste aanbeet komt als een zakker rond een uur of 20... De eerste brasem die ik er ook maar heb gezien is een feit... balen.
De eerste nacht vangen we nog wat kopvoorns , maar daar blijft het bij... Ook geen enkele karper zien springen.
Soit, we laten ons niet ontmoedigen, want vorige keer was dit hetzelfde scenario : dag 1 stil, maar dag 2....

We halen overdag de lijnen wat uit het water en gaan met het bootje wat roofvissen. Helaas zijn onze beperkte roofviscapaciteiten niet genoeg om er iets te vangen :(
's avonds herhalen we het voeren en uitvaren en kan het wachten terug beginnen.
We hebben ook afgesproken dat, hoeveel ongedierte we ook vangen, we telkens met de boot de rig precies terug positioneren.
Het blijft (behalve een aantal kopvoorns) angstvallig stil voor een groot deel van de nacht... tot om 4u30 de beetmelder van mn maat begint te krijgen.
Ik sta net naast z'n rodpod na het terug uitvaren en moet de hengel snel grijpen want hij is al half uit de steunen getrokken (slip bijna toe door stroming, anders runt deze de ganse tijd)
Beiden dolenthousiast de boot in en de eerste kan na een korte dril geschept worden.
Het blijkt het kleinste exemplaar dat we daar hebben gevangen, maar de kop is er af !

Afbeelding

Veel tijd om bij te slapen krijgen we niet, want ook ik krijg een aanbeet! Deze lost helaas in het begin van de dril.
Rond 6u krijgt Tim opnieuw een run. Hup de boot in en bij aankomst zit deze muurvast. Helaas lijnbreuk en de dag erna komen we erachter via locals dat daar een boot zou gezonken zijn...
Bij de eerste zonnestralen krijg ik een herkansing. Opnieuw met de boot erachteraan en ook ik kan gelukkig mijn eerste vis op foto zetten.

Afbeelding

Rond een uur of 9 hebben we net de boot afgekuist en beginnen we deze te lossen als er terug eentje vandoor gaat.
De vis zwemt zich vast in de plantenmassa dus vanop de kant zal het moeilijk worden.
Snel de boot wa bijpompen en erachter! Terug een mooie schub als afsluiter.

Afbeelding

We hebben ervoor moeten werken, maar zeker een geslaagde sessie 8)
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

14-07-2020 22:46

Mooie vissen! Maar.. is de activiteit hier dermate achteruit gegaan dat er maar een aantal foto's geplaatst zijn over heel 2020?!
Here, fishy fishy fishy!
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

16-07-2020 06:00

daar lijkt het wat op
ik probeer het delen van de vangsten wat op te krikken, maar zonder veel succes :lol:
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

02-08-2020 20:56

Mijn verlof mooi kunnen inzetten met 2 nachtjes Frankrijk 8)
We waren pas rond 19u30 ter plaatse, maar gelukkig kende ik de stek dus was het positioneren van de lijnen niet zo tijdrovend.
Daar er een niet vissende maat mee is, kan ik met 4 hengels mooi verspreid vissen en heb ik de stek voor mij alleen.
De sessie neemt een blitzstart : ik ben nog bezig met de 4de hengel als een andere er met een sneltreinvaart vandoor gaat.
Ik sla aan en sta als het ware al mijn eerste vis te drillen. Het geluk is echter van korte duur : plots valt de lijn slap. De vis heeft zich van de haak ontdaan :(
Toch ben ik direct gemotiveerd, want de vis lijkt al aanwezig in de zone.
Dit wordt bevestigd door een uur hierna opnieuw een run te krijgen. Opnieuw een teleurstelling, want de vis zwemt zich muurvast ergens een meter of 4 onder water. Zelfs boven de stek met de boot krijg ik er geen beweging in en dit resulteert in lijnbreuk...
De eerste nacht sluit ik karperloos af en moet ik enkele kopvoorns, een brasem en een (mooie) barbeel onthaken

Afbeelding

De dag erna gaan alle hengels eruit en wordt alles terug voorbereid voor de avond die komt. Gelukkig is het geen 39° zoals de dag ervoor...
Tegen 18u ligt alles op scherp en rond 22u krijg in een soort brasemaanbeet. De swinger danst wat op en naar en loopt dan langzaam strak tegen de hengel aan.
Ik besluit aan te slaan en krijg een bonk op de top bij contact. Tot mijn verbazing kan ik wel gewoon de vis tot bij mij drillen en ik ben ervan overtuigd dat het gewoon een wat zwaarder kaliber witvis of barbeel is. Ik spring zelfs niet in de rubberboot.
Eenmaal op de kant voel ik dat de vis er plots z'n gewicht in smijt om dan uit het niets een enorme rush te nemen. Het duurt even voor ik weet waarmee ik te maken heb, maar na enkele pogingen kan ik een graskarper van formaat scheppen. De rivier brengt toch weer verassingen :D

Afbeelding
Dit blijkt dan ook de laatste aanbeet van de sessie. Het kon beter, maar die gras maakt het iet of wat goed !
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

18-08-2020 16:43

Mijn verlof zit er morgen op, maar ik heb kunnen afsluiten met een knaller.
De Franse rivier die ik eerder 2 x beviste dit jaar had al enkele geheimen prijsgegeven, maar we dachten steeds dat er meer uit te krijgen was. Daarom besloot ik een 4daagse te spenderen aan deze uitdaging.
De trip bestaat uit 2 delen : eerste 2 dagen is mijn vismaat mee, de laatste 48u maken twee niet-vissende vrienden de Zuidelijke trip om me te vergezellen.

Rond 11u hebben Thibault en ik afgesproken in een dorpje naast de rivier. Van daaruit gingen we stekken zoeken.
Mijn idee was eerst om in dezelfde regio te blijven en het stuk zonder scheepvaart daar nader onder de loep te nemen.
Mijn maat had echter het idee om even door te rijden om een breder stuk aan te pakken.
Na overleg kozen we voor het tweede... Dit bleek dus een top idee 8)
Na enkele km's over hobbelbaantjes langs de rivier komen we uit op een zalige stek. Later na een conversatie met een oude local kom ik te weten dat iemand deze jaren geleden zelf heeft aangelegd en uitgegraven, knap werk !

Afbeelding


Afbeelding

Zowel links als rechts zijn er de eerste paar 100m geen andere gaten in de begroeiing en er zit geen enkele visser in de wijde omtrek. Hier moet het gebeuren !
Het eerste wat we doen is de boot opblazen om zo gans de strook wat te gaan uitpeilen.
Het lijkt overal vrij snel te duiken naar 4m en meer, maar de bodem lijkt vrij proper en hard. Ik kies links en Thibault rechts.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste nacht krijgen we direct 2 aanbeten : een mooie spiegel voor mijn maat en een lange bak van een schub voor mij. Top begin, want eerder was het telkens de 2de nacht dat het pas losging.

Afbeelding

Afbeelding

We maken 's morgens wat foto's en overdag gaat het er rustig aan toe.
Rond een uur of 19 ligt alles weer op scherp voor de komende nacht.
Beiden mogen we terug terug in actie komen, al laat de 2de ons tot 10u 's morgens wachten. 2de nacht en elk 2 vissen : daar tekenen we wel voor ! Het is niet de plaats waar de runs je om de oren vliegen. Helaas verspelen we ook een vis net bij het instappen in de boot.

Afbeelding

Afbeelding

Zondagmorgen is het tijd voor Thibault om te vertrekken. Ik kan echter lekker nog 2 dagen doorvissen. Opnieuw een rustige (maar natte) namiddag en tegen de vooravond komen mijn 2 maten toe.
Beiden bezoeken me wel eens aan het water, maar nu zijn ze toch best onder de indruk van de omgeving en rust.

Afbeelding

De 3de nacht (of vroege ochtend...) is het money-time ! Ik vang 2 bakken van spiegels, waarvan de ene ons bijna een halfuur op sleeptouw nam in de boot en mijn voorslag het zwaar te verduren heeft gekregen. Niet evident voor een niet-visser om halsoverkop op te staan en snachts in een bootje te springen om het water op te gaan. Toch konden ze het avontuur als stuurman wel smaken. Zeker na zo'n epic battles :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu 4 stuks op 72u en hebe r nog 24 te gaan, dus eentje meer moet zeker kunnen !
De laatste nacht blijft de rustigste met in de vroege ochtend nog een mooie spiegel, die voor mij de kleinste van de sessie bleek.

Afbeelding

Toch super tevreden met deze bonusvis. Eindelijk hebben we wat meer deeltjes van de puzzel kunnen leggen om zo de resultaten op te krikken.
Stikkapot, maar wat een sessie !
Dit jaar normaal geen tijd meer om terug te gaan, maar volgend jaar staan we er weer !

Afbeelding
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

23-08-2020 16:52

Leuk artikeltje met mooie gedocumenteerde vangsten erbij -)
Wij gaan eind september pas weer voor het eerst naar Frankrijk dit jaar om een andere rivier te bevissen.
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

27-08-2020 16:43

veel succes en schrijf gerust een verslagje ;)
altijd interessant om iets te lezen wat aansluit bij mijn eigen visserij !
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

30-08-2020 13:18

Het was even geleden, maar ik heb opnieuw een nachtje aan mijn geliefde kanaal doorgebracht.
Ondanks niet niet kunnen spotten van vis de ochtend zelf ,besloot ik toch al wat voer te smijten om zo tegen de avond te kunnen aanschuiven aan een gedekte tafel.
De snelle aanbeet bleef uit, maar rond 2u werd ik toch gewekt door een fluiter.
Deze prachtig gebouwde schub mocht even poseren en ik kon tevreden verderslapen :)

Afbeelding
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

12-09-2020 10:20

Nog steeds geen topsessies zoals vorig jaar op het kanaal, maar toch blij met deze kleine rakker :)

Afbeelding
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

16-11-2020 13:51

Na een serie blanks of verschillende types water ben ik opnieuw op het kanaal terechtgekomen om het jaar wat af te sluiten.
Deze had mooie herfstkleuren !

Afbeelding
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

24-11-2020 14:16

Microsessies, op zoek naar die snelle aanbeet.
Wie het kleine niet eert ...

Afbeelding
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

20-12-2020 09:57

Daar ik nog steeds "technisch werkeloos" ben door covid probeer ik regelmatig enkele uurtjes te vissen.
De temperaturen blijven aangenaam dus hier en daar wordt er nog gevreten.
Enkele sessies op een afgesloten watertje brachten me een 15-tal vissen op in nog geen 20u vissen (wel allemaal tussen de 3 en 6 kg) dus dat was even leuk.

Afbeelding

Helaas kreeg ik te horen dat vissen er niet was toegestaan, dus richtte ik mijn pijlen weer op het kanaal.
Ik heb een week aan een stuk een strategische stek met mondjesmaat aangevoerd, maar het was pas na poging 4 dat ik eindelijk een (karper)aanbeet kreeg; deze in de vorm van een kleine oranje koï :)
Veel kleiner zullen ze niet worden, maar met een vis op het kanaal eind december zal ik zeker niet klagen.

Afbeelding
Plaats reactie