Exotische (rivier)kreeften

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-07-2015 12:52

Inleiding
-----------
In Duiven hebben we op de meeste plaatsen behoorlijk last van kreeften, waarbij al kreeften gevangen zijn van meer dan 30 cm. Ik heb er dus ook last van, want een langzame wegloper van je dobber betekent al gauw kreeft en geen karper. Ik erger me daar soms mateloos aan. Samen met gelijkgestemden zijn we van mening dat er iets moet gebeuren. HSV's kunnen van mening zijn dat ze er niets aan kunnen doen, en dat ergert weer de vissers. Let wel, ik ben lid van de karper commissie, ik ben controleur en ik ben geen lid van de commissie Waterbeheer, wel bekommer ik me om dit groter wordende probleem.

Ik woon zelf in een gebied met open verbindingen. Allerlei (in ons geval de meeste) waterstelsels zijn met elkaar verbonden en vis maar ook kreeft kan theoretisch vrijelijk van sloot naar sloot migreren. Door het uitblijven van natuurlijke vijanden groeit het aantal exotische kreeften enorm. Gesloten stelsels zijn ook geen probleem, want enkele exotische kreeften verplaatsen zich zonder moeite over land.

Om het probleem en de soorten in kaart te brengen, heb ik contact opgenomen met Sportvisserij Nederland (kortweg SVN) en heb ik de website goed bestudeerd. De SVN antwoordde met -zoals verwacht- minder heuglijk nieuws, en bij het eerstvolgende bestuurs overleg van de HSV (september 2015) zet ik dit onderwerp op de lijst. Hieronder wat handige info voor geïnteresseerden.
Vervolg en dergelijke zet ik straks ook mijn blog en in dit topic.

Overlast
--------------
Exotische (rivier)kreeften leveren overlast op, en kunnen je voerstekje danig verpesten. Of je nu aan het witvissen bent, karpervissen bent, ze geven overlast.
Witvissers vangen met regelmaat kreeften ipv leuke voorns. karperaars klagen over kaalgevreten hairs, men is niet blij. HSV zitten soms met de handen in het haar, wat doen we hier tegen?

De ene HSV is de andere niet, en de overlast is niet overal een feit. Zijn de wateren van de HSV een gesloten systeem, of zijn ze open stelsels, of allebei? Exotische kreeften verplaatsen zich in open systemen sneller naar nieuwe wateren die ze kunnen ïnfecteren met hun invasie. De bestaande populatie inheemse kreeften worden overspoeld.
De exoten passen zich snel aan en kunnen tunnels graven van wel 2 meter. Oevers worden aangetast, de visstand wordt bedreigd, want zowel jong broed als visseneitjes, kikkerdril als jonge amfibiën kunnen ten prooi vallen aan kreeften. Grote uitheemse kreeften (vaak wel boven de 30 cm!) vreten hun eigen jonge soortgenoten op, maar ook de inheemse kreeften, die veel kleiner zijn. Het water wordt troebel, want de vele kreeften zoeken eten in de bodem.

Hoe te stoppen
--------------------
Wat kunnen we ertegen doen, tegen deze opmars? Wegvangen, extra roofvis uitzetten, chemische middelen, niets doen? Als HSV zelf doen, of door een beroepsvisser?

* Wegvangen kan, maar dat moet dan wel in grote getale gebeuren en met fuiken of met netten. De fuiken/netten moeten niet alleen de grote kreeften wegvangen, maar ook de kleintjes, dus fijnmazige fuiken/netten. Vang je alleen grote kreeften weg, dan krijgen de vele kleine kreeften ineens de mogelijkheid toch groot te groeien. Immers, grote kreeften kannibaliseren en zien hun kleinere soortgenoten óók als prooi, aldus concurrentie uitschakelend. Grote kreeften wegvissen betekent kort daarna een enorme groei aan groter geworden kleinere kreeften, de productie aan kreeften neemt dan toe!
Wegvangen betekent dat je over een reeks vergunningen moet beschikken en het bijbehorende papierwerk, om toestemming te krijgen van de waterbeheerder, visrechthebbende en overheid (visserijwet en flora&fauna-wet). Zelfstandig fuiken plaatsen zonder vergunning kan je heel erg duur komen te staan.
Bijkomend probleem: wat doen we met de gevangen kreeften. Doden, maar hoe? De SVN raadt aan om ze bijv. 2 uur zonder water in de vriezer te plaatsen. Voor de afvoer van de dode kreeften zal er contact moeten worden opgenomen met de gemeente over hoe daar mee om te gaan. Hier kan een bedrijf, die ervaring heeft met de bestrijding van kreeften, van meerwaarde zijn. Met de afvoer van de kreeften gaan ook kosten gepaard, die kunnen oplopen als je meer kreeften vangt.
Verkopen mag niet, omdat dit concurrentievervalsing is tov bijvoorbeeld een beroepsvisser.

* (extra) Uitzetten van roofvissen, levert vooralsnog geen resultaten op. Alleen paling en bepaalde soorten baars (Micropterus familie) kunnen een positief resultaat opleveren. Snoek levert helemaal geen resultaat op. Op basis van deze gegevens, is er weinig effect te verwachten van de uitzet van roofvissen die voor de hengelsport interessant zijn.

* Chemische middelen. Die zijn uit den boze, omdat dit de flora en fauna sterk aantast

* Niets doen: Tenslotte antwoordt de Sportvisserij Nederland mij in een mail:
Hou er overigens rekening mee dat de overlast van invasieve exoten, zoals rivierkreeften, vaak van relatief korte duur is. De populaties vertonen over het algemeen een snelle toename om vervolgens weer in te storten. Zo was er 5 jaar geleden nog veel overlast van rivierkreeften in Wilnis, maar hoor je er nu niets meer van en zijn de vangsten in het gebied goed. Het is dus goed mogelijk dat tegen de tijd dat alle toestemming rond zijn, er niet langer sprake is van overlast.

Voor de volledige brief van de SVN, zie mijn blog. (volgt zsm)

Ik ben van mening dat dit op korte termijn een HSV leden gaat kosten, want vissers willen vis vangen en geen kreeft. Niets doen is voor mij geen optie. Het is daarnaast ook een politiek probleem, want enkele jaren geleden is dit al in het nieuws geweest, want de exoten verdrijven de inheemse soorten. Vissers gaan weg naar een HSV waar ze wel vis vangen en geen kreeften. Zie hieronder:

Onderzoeken en vragen gesteld
-------------------------------------------------------
De PvdD heeft zich er op 24 februari 2009 al vragen gesteld over het voorkomen en bestrijden van rivierkreeften. In 2011 herhaalde de VVD deze vraag.

Hoogheemraadschap Rijnland heeft hierop geantwoord op 21-9-2011:
Rijnland erkent dat in delen van het watersysteem grote aantallen en dichtheden exotische rivierkreeften aanwezig zijn en dat dit in potentie een grote invloed kan hebben op de ecologische en fysisch-chemische waterkwaliteit. In de praktijk zien we nog niet veel locaties waar de ecologische kwaliteit merkbaar verslechtert door aanwezigheid van rivierkreeften.

en ter info:
Rijnland doet zelf geen onderzoek naar de verspreiding van rivierkreeften in het gebied, maar volgt het verspreidingsonderzoek dat wordt uitgevoerd door de stichting EIS-Nederland (European Invertebrate Survey).

Voor het volledige antwoord van Hoogheemraadschap Rijnland, zie: https://rijnland.partijvoordedieren.nl/ ... erkreeften

Kortom
-----------------
In Nederland maar ook daarbuiten heeft nog geen enkele maatregel iets positiefs opgeleverd. Er is simpelweg nog geen oplossing voor de lange termijn.
Wegvissen is in mijn ogen de beste optie, met fijnmazige fuiken of netten, uit te voeren op grote schaal. Dit heeft een kortstondig resultaat.
Het laatst bekende bericht over rivierkreeften dateert van 2010! Is er nog nieuws?
Houd de kreeftstand bij voor je vereniging, en ook welke soorten er in je wateren zijn. De SVN heeft hiervoor een formulier in kleur in pdf formaat: http://www.sportvisserijnederland.nl/fi ... t_5081.pdf

Ga niet zelfstandig kreeften wegvangen, je loopt de kans op een hoge boete! Informeer wel je HSV en hoor wat zij wel of niet willen doen. Gebruik dit stukje desnoods hiervoor.

Dit topic is informatief bedoeld, het kan zijn dat jij in je gemeente of binnen de wateren van jouw HSV dit probleem ook kent. Gebruik deze info en vul desnoods wat aan.

Bronnen:
* eigen onderzoek en van gelijkgestemden binnen mijn HSV
* SVN
* Hoogheemraadschap Rijnland
* Media, internet

Noot:
1. gevangen kreeften elders uitzetten is een overtreding van de visserijwet en flora&fauna-wet
2. gevangen kreeften verkopen is een economisch delict
jan boekschoten
Berichten: 40
Lid geworden op: 20-09-2009 18:03

01-08-2015 11:54

Hallo,

Zelf woon ik in Mijdrecht, wat watertechnisch in verbinding staat met Wilnis. Waar HSV Wilnis indertijd inderdaad kreeften heeft geprobeerd te vangen. Echter de overlast hier is zeker niet weg!
Zelf kan ik niet zonder bait armour om mn boilies vissen hier in de polder! vooral in de warmere maanden zijn die beesten super actief!

heb zelf ( weet dat het niet mag ) een keer een fuikje voor rivierkreeft met wat boilies als aas geplaats, en ving in 24 hr 8 kreeften! en idd flinke ook!

snap dat het een lastig probleem is, maar het is helaas nog lang niet over!

gr Jan
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-08-2015 23:32

Jan,

Bedankt voor je uitleg.

De versie die hier geplaatst is, is niet de meest recente versie, omdat iets wat hier geplaatst wordt tot een half uur of uur na plaatsing/wijziging vast staat. De versie op mijn blog is de meest uitgebreide met fotoos en nieuwe, aanvullende informatie.

Het stukje wat ik schreef was bedoeld als informatie voor vissers, en hsv's en waterbeheer commissies. Ik heb een situatie proberen weer te geven die vooral in open watersystemen zijn begonnen en straks ook de gesloten watersystemen zal bereiken/al bereikt hebben.

Dat de bioloog aangaf dat in WIlnis (en Gouda) na 5 jaar de hoeveelheid kreeften afnam, vind ik vreemd. Ik heb zijn mening echter wel hier genoemd.
Tips van vissers zijn zeker een hulp hierbij om te weten te komen of dit correct is of niet. Het bevestigt mijn vermoeden dat de aanwas van de kreeften groter is dan je ooit kunt wegvangen. Natuurlijke vijanden in de zin van vissen die de jongste kreeftjes kunnen opeten (en de eitjes)zouden ideaal zijn, maar alleen een bepaalde exotische baars is hiervoor geschikt. En "wereldwijd" wordt ook aan deze methode getwijfeld of dit resultaat biedt.

Ook hier geldt weer: je moet weer een andere exoot binnen halen, fauna vervalsing. Nu is het al wel het geval dat ze ooit toch wel in onze water terecht komen, door migratie via open waterwegen, zoals kanalen tussen rivieren. Niet tegen te houden dus.

Het valt me alleen op dat er teveel HSV's dit gelaten over zich heen laten gaan, bijvoorbeeld de visstand wordt ook bedreigd, water wordt troebel, planten worden kapotgeknipt en weggevreten door deze exotische kreeften.

Mijn doel is dus een waarschuwing, een seintje te geven. Ik geef dit seintje door aan mijn HSV, merk jij (lees: welke visser dan ook) de overlast aan (exotische) kreeften ook in jouw viswateren, meld dit dan aan de watercommissie en ook het bestuur.
Plaats reactie