Woekerende waterplanten, melden of toch maar niet

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-10-2014 08:24

Het waterschap zet dit bij waterbeheer, dus ik zet mijn vraag ook maar even hier neer.

Ik zie in mijn omgeving steeds meer waterplanten die ik vroeger ook wel zag, maar door vertroebeling en slib waren er minder planten in de waterstelsels.
Dan heb ik het even niet over riet en pompen.

Net zoals vroeger kom ik nu weer veelvuldig waterpest, hoornblad tegen en ook fonteinkruid. Probeer daar maar eens een karper tussenuit te halen zonder lijnbreuk of ernstige beschadiging van de lijn en een oververmoeide karper na de dril. Het water is door de waterplanten weer extreem helder geworden, maar de planten zijn op sommige plekken flink aan het overwoekeren.

Nu weet ik dat melding aan het waterschap er voor zorgt dat deze het gaat opruimen (maaiboten), maar door het bericht van Ben Scholten (link: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=3059159 ) maak ik me toch weer zorgen. Hoe denkt een/de waterbeheerder (bij KWO) hierover? Toch gewoon doen, melden dus? Ten koste van geweldig mooie vissen?
Elke waterpant/overwoekering heeft zijn eigen methode om bestreden te worden begrijp ik.

Nu maak ik zelf wat schone pekken met een anker en een touw om toch te kunnen pen-vissen. Want die stelsels leveren toch vis op als je het schoongemaakte stuk een dag met rust laat en dan gaat vissen.
Helaas maken andere vissers ook gebruik van min schoonmaakwoede.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

02-11-2014 00:48

Ik ken een verenigingswater waar ze veel last hadden van waterpest waar ze de bodem van afgeschraapt hebben
Daarna hebben ze een nieuwe leemlaag aangebracht waardoor de waterpest jarenlang wegblijft.
De vissen aldaar hebben zich inmiddels alweer goed aangepast aan de situatie(misschien wel een hoog kostenplaatje)
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-11-2014 13:04

Het afschrapen is een kostbare zaak. HSV's hebben dat geld niet en ook waterschappen kunnen of willen het niet bekostigen.
Dat van die leemlaag wist ik niet, weer wat geleerd. Thx!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-11-2014 15:10

Als het echt ernstig wordt zou ik het toch melden.
Het bericht van Ben is natuurlijk ietwat verontrustend, maar het is verreweg het ergste geval van vissterfte na maaien dat ik ooit gezien heb.
Ik ben zeker geen expert in maaien, maar naar mijn idee moet dat te doen zijn zonder grote schade aan het visbestand. Hier in de buurt heb ik na maaiwerkzaamheden echt wel eens een dood voorntje of snoekje op de kant zien liggen en als je daar melding van doet bij het waterschap wordt het ook serieus opgepakt. Vergeet niet dat het waterschap er ook niet op zit te wachten om het visbestand om zeep te helpen
Het te ver dichtgroeien van het water kan trouwens ook schadelijke gevolgen voor de vis hebben, dus het is maar de vraag of niks doen wel de veilige optie is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-11-2014 15:25

Dat heb ik al gedaan, had het waterschap al benaderd.

Ik zie de verspreiding nu ook naar elders (watervogels nemen onbewust ook planten mee aan de poten naar andere wateren).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-11-2014 16:29

Allereerst de vraag wie hier de waterbeheerder is.
Is het een afgesloten water of heeft het een afwateringsfunctie.
Bij een afwateringsfunctie heeft men wel degelijk de verplichting tot maaien zeker in het najaar waarna een schouwing plaats vind.
Een afgesloten water zal men niet gauw maaien of er moet spraken zijn van een natuurhistorische waarde. Waardoor moerasvorming de kwaliteit ervan aantast.

Groet,
Peter
Plaats reactie