RAPPORT ‘KARPER IN NEDERLAND’ VERSCHENEN

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-08-2014 21:51

Leesvoer voor de geïnteresseerde karpervisser in onze mooie hobby.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... nederland_#8217;_verschenen.html

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

30-08-2014 08:48

Verschillende stukken al gelezen. Mooi rapport. Ik las dat er toch een ruime 100 miljoen per jaar wordt uitgegeven aan de hobby/sport vissen in het algemeen. Een heel groot gedeelte daarvan zal ongetwijfeld van de karpervisser komen. Het sportvissen is dus ook een behoorlijke bijdrage voor de economie. Jammer dat de meeste wateren zo ondertussen aan het uitsterven zijn qua populatie. Grote ovb uitzettingen zijn al lang niet meer aan de orde. Verantwoord karperbeheer wint ook niet al te veel terrein. Hier in de regio zijn er wateren waar de destijds uitgezette vissen bejaard zijn. Verantwoord beheer en dus eventuele nieuwe uitzettingen worden vaak tegen gehouden door gemeenten/waterschappen. En waar er wel mooie projecten zijn, gaat de beroepsvisserij er met de karper vandoor.

Vrij weinig vissers lijken zich druk te maken en ik wordt vaak als zeikerd weggezet. Beetje jammer. Dit rapport zal dan ook weinig interesse hebben bij het gros van de vissers. Ze zeiken elkaar immers alleen nog maar af op facebook.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-08-2014 15:46

James wat kanttekeningen van mijn kant. Na de explosie aan kilogrammen rond 1975 aan karper wat nergens opsloeg wordt er na jaren van betrekkelijke stilte weer meer karper uitgezet tonen de cijfers aan.

Het nee van de drie waterschappen op het uitzetten aan o.a. karper is hier als voorbeeld in het Brabantse in een wat rustiger vaarwater gekomen. Oorspronkelijk kon er niets alleen het woord karper was al vloeken in de kerk. Als VBC konden we aantonen aan de hand van rapporten van SVN dat de invloed van karper op de waterkwaliteit jaren overdreven geweest is. Veel gesprekken met wederzijds respect zorgde voor een goede verstandhouding die wat mogelijkheid gaf. Wachten is nog op het laatste rapport van SVN waarin o.a. de draagkracht per type water beschreven staat? Waarbij de waterkwaliteit eisen die de KRW stelt niet in het geding komen. Sportvisserij Nederland is met een aantal deskundige medewerkers dagelijks bezig terecht bezig om onze visserij veilig te stellen zo neem ik waar. Vinden er gesprekken plaats met de unie van waterschappen en tal van andere partijen en de politiek. Lijkt zo af en toe een hopeloze taak dan winnen we een slag en een week later verliezen we er weer twee.

De weerbarstigheid van de politiek in Denhaag liet zich dit voorjaar wederom voelen. Het rariteiten kabinet Rutte kwam dit voorjaar met voorstellen om de bestaande visserijwet op de voor ons vissers belangrijkste punten overboord te gooien. Komt die wet zo door de kamer dan kunnen we onze karperhengels wel bij het oud vuil zetten. Is dan ook 5 voor 12. Na protest brieven van SVN en de unie van waterschappen die elk hun eigen standpunt hebben is het op het binnenhof stil geworden. We mogen blij zijn dat we in ons land federaties hebben met daarboven Sportvisserij Nederland.

De voorstellen in het lijvige rapport geeft aan dat er wel degelijk kansen liggen. Besturen van o.a. HSV zullen dit rapport bij het naar bed gaan maar moeten lezen komen ze daarna moeilijk in slaap zo schat ik in. Ik stuur het wel door aan de leden van onze VBC. Zouden er meer moeten doen, aan de bel trekken. Dan hebben Gerwin Gerlach en andere die mee geschreven hebben hun doel voor een deel al bereikt waarvoor dank.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

30-08-2014 19:22

he peter

bedankt voor deze informatie
ik ben op dit moment veel bezig met water en visstand beheer
en dus veel aan het door spitten
meer info altijd welkom
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

30-08-2014 21:36

Otte,

Bedankt voor je reageren. Het is dus allemaal niet zo zwart wit als ik mij voorstel. Gelukkig maar...
Ik ben wel erg benieuwd welke visserijwet en de gevolgen daar van hadden kunnen zijn waar je het over hebt.

Mvg
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Plaats reactie