beheren van een eigen karperwater

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

05-07-2014 14:30

Hoi allemaal, even een paar vraagjes aan het forum over karperwaterbeheer.
Het gaat over de ideale inrichting van een karperwater t.a.v. het formaat van de aanwezige vissen… Misschien hebben mensen ideeën waaraan een water allemaal moet voldoen om karpers hun maximale grootte te laten bereiken. Ik zou heel graag hun mening hierover horen en of zij bijv. ideeën hebben welke planten en diersoorten, naast karper, in een karper water precies horen te zitten. Misschien zijn er opvallende overeenkomsten v.w.b. planten, bodemsoort, waterorganismen etc. te vinden tussen de verschillende wateren die vandaag de dag grote vissen opleveren. Het is in ieder geval gebleken dat een water niet perse supergroot hoeft te zijn om grote vissen op te leveren. Bij dit alles is het de bedoeling dat de vissen groot groeien op natuurlijk voedsel, dus niet kunstmatig worden bijgevoerd met granen, pellets ed.
Maar laat ik bij het begin beginnen.
Sinds enige tijd ben ik eigenaar van een karperwater in Frankrijk. Het is niet echt groot. De totale oppervlakte beslaat ruim 2,5 ha. Van instroom tot dam einde is het water ongeveer 300 meter lang en op zijn breedst 120 meter, De bodem bestaat uit gravel, zand en klei. Het water is verdeeld in een groot en een klein gedeelte doordat er stroomopwaarts door het achterste en ondiepe deel van het meer een soort dam is gelegd met een duiker er in Het oorspronkelijke meer is ontstaan door het afdammen van een klein stroompje. Dit stroompje of riviertje kan hoog zomers soms droogvallen waardoor het waterniveau in het meer lager komt te staan.. Vooral ’s winters is er veel doorstroming en is er aan het eind van het meer bij de uitlaat of overstort een kolkende watermassa te zien die het meer verlaat en uiteindelijk in een wat grotere rivier uitmond.
Bij de inlaat is het water kniediep en het diepste gedeelte (c.a. 2,5 mtr.) bevind zich bij de dam. Wat opvalt is het kleurverschil van het kleine (troebele) meertje in vergelijk met het grotere meer. Wat verder ook opvalt is de afwezigheid van begroeiing in het water. Langs de kanten groeit alleen maar bies en een enkele pluk irissen en lisdodde. Geen onderwaterplanten of lelies. De reden hiervoor is mij niet geheel duidelijk. Zijn het de aanwezige beverratten ?(die vraten gelijk mijn pas aangeplante waterlelies op) of komt het omdat er nooit een aanvoer van waterplanten is geweest. De voedingsstroom komt uit de nabijgelegen heuvels. Er zit dus geen water aan vast waar planten uit zouden kunnen komen. Ook zitten en geen kreeftjes of poison chat, wat ook al laat zien dat er nooit verbinding is geweest met ander water. Verder kunnen er geen planten of vissen stroomafwaarts het water bereiken.
In het meer zit karper. Aantallen niet precies bekend, maar ik schat zo’n 150 exemplaren tot 15 kg. Verder zit er snoek, baars, blankvoorn, ruisvoorn, zeelt en waarschijnlijk 2 Europese meervallen. Er zat meer karper in, maar de aalscholvers hebben van de winter flink huisgehouden en ik heb in de afgelopen tijd een stuk of 70 kleine exemplaren met de hengel gevangen en verwijderd (elders uitgezet) en het plan is om hier nog een tijdje mee door te gaan om meer ruimte en voedsel te scheppen voor de wat grotere vissen
Nu mijn vraag aan het forum:
Is het verstandig om waterplanten en/of waterorganismen te introduceren? En zo ja, welke dan?
Zat zelf qua planten te denken aan fonteinkruid en vederkruid en vwb dieren aan zoetwatermosselen (filtering en voedsel voor de karpers) en verder snoekbaars om de witvis te decimeren.
Zou er ook graag kreeften in zetten, maar ja, die gaan natuurlijk boilies knagen.
Wie heeft er ideeën? Wat zou jij in dit geval doen? Brand maar eens los.

MVG,
Robert Paul
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

05-07-2014 16:19

Hoi Robert Paul,

wat een unieke kans om er iets moois van te maken. Ik persoonlijk zou advies vragen aan Mark Hoedemakers en Theo Pustjens. Ik heb een lezing gezien van deze mannen tijdens een regio bijeenkomst van de KSN. Ik was er zeer van onder de indruk hoe deze mannen omgaan met waterbeheer, vooral Theo Pustjens heeft hier een hobby van gemaakt.

Als je zo'n water beheert moet je met zo veel factoren rekening houden en dat zou dan gaan met vallen en opstaan. Als je dus advies vraagt aan deze mannen kun je al heel veel te weten komen zonder echte fouten te maken.

Wat moet dit uniek voor je zijn. Iemand die al zo lang op karper vist en zo intens met zijn hobby bezig is, moet dit een droom zijn.
Ik persoonlijk zou geen kreeften in zetten. Deze vermeerderen zich ontzettend snel en daar krijg je als visser alleen maar overlast mee. Met waterbeplanting moet je natuurlijk ook oppassen. Fonteinkruid is prachtig spul, maar vermeerdert zich ook heel snel met misschien nadelige gevolgen.
Nogmaals ik zou contact op nemen met die twee, dan weet je zeker dat je een goed advies krijgt. Succes ermee.

Groetjes Ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-07-2014 17:09

Zeker niet te snel ingrijpen in je huidige systeem wat waterplanten en roofvis aangaat. Een vis als snoek past zich gelukkig snel aan de hoeveelheid jonge vis wat er voorradig is. Waterplanten kunnen na een paar jaar al niet meer beheersbaar zijn om er te vissen. Je plus is de instroom van zuurstofrijk water, afvalstoffen die van invloed zijn op de waterkwaliteit worden daarmee afgevoerd. Hengelvangstregistratie en afvissing is de hoeksteen van een goed beheer die cijfers geven aan wat je beleid moet zijn. Is je groei van de populatie goed dan zeker niet ingrijpen (uitzetten van karper). Onderzoek naar dierlijk leven door middel van een schepnet in je meer kan je verder helpen. De kans dat zaken verkeerd lopen (massale sterfte) bij uitzetting van vreemde karper is levens groot. Opkweek van eigen kweek jonge karper in een aparte vijver kan de bron zijn voor je toekomst. Hier kunnen waterplanten de invloed van predatie door vogels goed indammen. Kan medewerkers bij Sportvisserij Nederland die je verder kunnen helpen

Succes,
Peter

Is het echt Ron de Robert Paul Naeff :wink:
Charles Boonen
Berichten: 25
Lid geworden op: 16-03-2008 22:38

05-07-2014 17:33

Ik zie dit eigenlijk allemaal anders, als eerste ligt het aan de genetische aanleg of de vissen groot worden. Zelfs van de zelfde kweker zit hier verschil in de ene jaargang is de andere niet. Tenslotte zullen de meeste vissen niet de potentie hebben om reusachtig uit te groeien. Ja en verder moeten we met zijn alle toegeven dat het toch de boiliewateren zijn waar de echte grote vissen bij mekaar op een relatief klein oppervlak zwemmen.
Weet zelf ook wel dat de milieu omstandigheden ook goed moeten zijn maar denk dat die eerste twee punten er veel meer voor zorgen dat er grote vissen zwemmen als al die andere zaken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-07-2014 17:59

Dacht niet dat de vraag van Robert Paul was om er snel karpers van 30 kg + te laten zwemmen ??

Iets meer dan Naeffje zou al erg mooi zijn.

Groet,
Peter
Charles Boonen
Berichten: 25
Lid geworden op: 16-03-2008 22:38

05-07-2014 20:47

Nou Naeffje (22kg) was zeker een grote vis. Er zijn maar weinig vissen die dat gewicht halen en al zeker in openbaar water. Maar Robert-Paul heeft het ook over grote vissen op klein water met een redelijke bezetting, ja en dan is de overeenkomst dat er veel gevoerd word en de vissen ook nog eens de potentie hebben om groot te groeien.
Maar ik moet je wel gelijk geven in het feit dat hij niet te snel moet ingrijpen, een water kan in een jaar tijd behoorlijk veranderen ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt. Ik zou er hooguit nog wat karpers vanaf vangen. En eens rustig afwachten.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-07-2014 20:58

Dan bevis jij de verkeerde openbare wateren!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-07-2014 21:42

Beste Martijn,

Dit zijn meer zaken voor achter de komma. Laten we ons bezig houden met de vragen die hier door Robert Paul gesteld zijn, toch?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-07-2014 21:53

Wat opvalt is het kleurverschil van het kleine (troebele) meertje in vergelijk met het grotere meer.


Neem aan dat dit slip deeltjes van leem is?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

06-07-2014 11:06

Dank voor de interessante reacties en suggesties.

Jammer dat ik die lezing van Hoedemakers en Pustjens gemist heb, Ron. Daar had ik een hoop van kunnen opsteken. Geen gek idee om eens contact met ze te leggen. Zou wel eens willen weten wat ze allemaal hebben aangeplant in en langs hun water…
Peter, ik heb er wel aan gedacht om de eigen kweek van het water proberen verder te laten groeien, maar ik denk dat de meeste vissen weinig potentie hebben. Eigenlijk is de situatie van het water zoals je die ziet op het buitenwater of meren waar in lange tijd geen vis meer is uitgezet. Een overgrote meerderheid van slanke verwilderde schubs en nog maar een enkele spiegel. De verhouding ligt 10 schubs op 1 spiegel. Een heel enkele schub vertoont nog de kenmerken van een edelschub (knik achter de kop, hoge bouw) en het zijn deze exemplaren die ik terugzet. Alle andere schubs, die er uitzien als ‘boerenkarpers’en de 8 pond vaak niet halen zet ik elders uit.

Hartje winter ben ik begonnen met vissen en kwam er al snel achter dat er enorm veel van die kleine schubs zaten en dat de uitschieters maar een pond of 16 wogen. Het viel mij op dat de meeste kleine vissen niet echt mager waren. Veel hadden ondanks hun langgerekte bouw een flinke buik. Het water is al vrij oud, waarschijnlijk daterend uit de jaren 50 of 60. Jarenlang werd het door de plaatselijke bevolking bevist en iedere karper en roofvis groot of klein werd volgens de buren meegenomen. Ik weet niet of er ooit echt grote vis heeft gezeten. Omdat ik er niet altijd ben hebben de aalscholvers ‘s winters vrij spel. Ik ving verscheidene vissen met de typische aalscholver verwondingen…

Natuurlijk zitten er risico’s aan het uitzetten van nieuwe vis, maar gezien het bestand had ik het idee dat ik niet veel kon verliezen. In maart heb ik dus 12 vissen bij de bekende Franse kweker Bigot gekocht. 10 leders/spiegels en 2 edelschubs, in gewicht variërend tussen de 10 en 12 kilo. Een maand later ving ik er eentje terug op 14 kilo. Ik heb er tot nu toe 3 terug gevangen en het valt op dat de nieuwe vissen allemaal in gewicht zijn toegenomen. Het verwijderen van de kleine vis lijkt een positief effect te hebben qua gewichtstoename van de nieuwe vissen. Nou moet ik ook wel zeggen dat die vissen van Bigot de reputatie hebben flink te kunnen groeien, dus zo vreemd is het niet. Mijn bedoeling is om door te gaan met verwijderen van verwilderde visjes en van het najaar nog een uitzetting te doen. Hopelijk kan de viskweker mij helpen aan mooi beschubte spiegels en enkele rijenkarpers. Ook wil ik wat snoekbaars uitzetten. Wie weet doen die het beter in dit 'waterplantenloze' milieu dan de snoeken.
Heb van de winter trouwens ook nog een 7 tal koikarpers uitgezet. Waarschijnlijk doen ze het goed, want enkele ervan heb ik een keer zien liggen zonnen in een rustig hoek van het water.

Peter, die vertroebeling van het kleine meertje lijkt idd. veroorzaakt te worden door het aangevoerde zeer fijne slib. Het bezinkt voor het grootste deel en het is er dan ook erg ondiep en de bodem is superzacht. Misschien een idee om het eens flink uit te laten baggeren?

MVG
Robert Paul
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-07-2014 11:22

Hebben die vissen voldoende schuilplekken in de vorm van obstakels (waterplanten, takken, boomwortels, in het water gevallen bomen?)

Ik heb hier een artikel van het hoogheemraadschap van Rijnland over de verbetering van de leefomstandigheid van de vissen. Een maatje van me heeft in het westland als project van HHR Rijnland oude bomen in het water geplaatst om de leegvissing door aalscholvers te voorkomen.

In het Balatonmeer plaatsen ze minieilandjes (basaltblokken) als beschutting voor de vissen.

Een idee?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-07-2014 20:05

Dank voor je aanvullende info. De voorzichtige conclusie dat er geen natuurlijk evenwicht is op je water klopt dus niet als we kijken naar de gewicht toename van je uitgezette vissen? Zou er een mogelijkheid zijn om het water voor een groot gedeelte er af te laten lopen in de zomer/najaar periode zou ik daar voor kiezen. Het verwijderen van het (oude) bestand zoals je wel bij kwekers ziet is dan erg doeltreffend. En geeft je inzicht van het werkelijke bestand aan karper, roofvis en witvis.

Daar er naar ik meen sprake is van helder water geeft dit geen goede mogelijkheden voor de snoekbaars daar die van troebel water houd. Daar in tegen is er wel een groot bestand aan voedsel is dus afwachten of hij er zich kan handhaven?

Wat de viswateren van Theo en Mark aangaat kunnen we stellen dat de bestanden aan karper er niet massaal zijn. Het water van Mark wordt bij hoge waterstanden gevoed door Maaswater. De beide wateren hebben een bodem van klei wat te samen meer mogelijkheden voor natuurlijk voedsel geeft. Op een water van Theo wat hij in het verleden beheerden heb ik een jaar mogen vissen het bestand op 3,5 ha was een 25 tal vissen. Ondiepere plekken tot 2 meter zat vol met ik meen Hoornblad waarin in grote hoeveelheden zoetwater garnalen leefden. Deze onbeperkt rijke voedselbron was te samen met het beperkt aantal kg aan karper de basis van het beheer. Dat het bestand aan snoek hier ook toe bijdroeg (weinig aanwas) spreekt voor zich. Welke waterplanten vanwege beperkte diepte in aanmerking komen kan ik niet zeggen. Ook zal de aangroei van baggerslip door plantengroei sterk toenemen.

Wat het kleine meertje aangaat weet ik niet of je er al dan niet een tijdelijke omleiding kan maken. Het uitbaggeren, kweek en het beheren is dan meer dan goed te doen. Ben dit bij meer wateren in Frankrijk tegen gekomen.

Twee keer nadenken voordat je een keer is doet lijkt me raadzaam. Ben erg benieuwt of het oude bestand aan karper (lijkt er nu wel op) de uitzetting overleefd.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

06-07-2014 22:20

Frenk, er zitten zoals gezegd geen waterplanten in. Wel staan er hier en daar pollen met biezen langs de kant en verder hangen er enkele struiken en bomen een eind over het water. Ik heb zelf nog een mooie schuilplaats gecreëerd tijdens het omzagen van een hele rij populieren langs de waterkant. De achterste boom lazerde de verkeerde kant op en viel in zijn volle lengte in een ondiep hoek van het water :o . Ik heb hem mooi laten liggen, want hij geeft beschutting aan de karpers die ik nu af en toe tussen de takken zie liggen. Ook de ijsvogels zijn erg blij met deze nieuwe visstek…Ik ben zelfs van plan om nog wat meer bomen om te zagen en in het water te laten vallen, maar natuurlijk wel op die plekken waar ze geen hinder voor het vissen geven, dat spreekt.

Het water gedeeltelijk leeg laten lopen en met de zegen afvissen is zeker mogelijk Peter. In de dam zitten 3 uitgangen: een gewone overstort, een afsluiter om het meer gedeeltelijk te legen en een systeem voor een totale vidange. Ik ben het met je eens dat voor een goed beheer een juiste inventarisatie nodig is en dan zou zo’n afvissing natuurlijk het beste zou zijn. Maar gek genoeg twijfel ik of ik dit afvissen wel zal laten plaatsvinden. Ergens ben ik wel een beetje romanticus en wil eigenlijk niet exact weten wat er rondzwemt. Er moet een klein beetje mysterie overblijven. Zo ving ik een tijdje terug ineens een kleine volschubspiegel. Nooit zien zwemmen en dus wel leuk zo’n verrassing. En wie weet hoe groot die snoeken zijn. Ik ving er een van een cm. of 80 op een boilie, maar het lijkt mij heel leuk om ineens out of the blue een metersnoek te vangen…

Het water van het grote gedeelte is niet echt helder te noemen. Ik denk dat je niet verder dan een halve meter diep kunt kijken. Ik zag een week of 3 geleden ook erg veel jonge vis in de oeverzones vandaar dat ik zat te denken aan het uitzetten van snoekbaars. Deze gekweekte vissen wegen ongeveer een kilo per stuk en zijn 50 cm. lang, dus hopelijk aalscholverproof. Ze kosten een tientje per stuk, dus geen rib uit mijn lijf als ik er bijv. een 50 tal van laat afleveren. Als ze geen stand houden en door de snoeken worden opgegeten, dan weet ik dat het niet voor herhaling vatbaar is...

Interessant die hele kleine karperbezetting op het water van Theo en ook dat verhaal over hoornblad met zoetwatergarnalen. Makkelijk aan te komen en vrij risicoloos om uit te zetten. Dacht zelf van de week om misschien ook een selectie van verschillende soorten zoetwaterslakken te verzamelen en uit te zetten. Ik herinner mij nog goed dat ik jaren geleden op El Quidane enorm veel slakjes op de bodem en stenen in het water zag zitten…

MVG,
R.P.

.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

07-07-2014 11:58

Afbeelding
onderdeel van het mysterie: zomaar een onbekende volschub...

Afbeelding
4 maanden na het uitzetten teruggevangen: niet bepaald afgevallen...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-07-2014 12:16

Robert,

Ik heb geprobeerd de publicatie hier te plaatsen, maar foto's op de nieuwe manier kan, maar PDF files niet. Of het is niet gelukt. Kan ik het je mailen? Misschien heb je er wat aan. Het gaat dus om dat stuk van het Hoogheemraadschap.

Ook binnen onze vereniging heb ik voorgesteld om bomen te laten zakken zodat de aalscholvers minder kans krijgen jongbroed tot 2 jarigen te grazen te nemen.

Mailadres mag via PB dan stuur ik het je op (vanuit thuis dan wel), hier op het werk heb ik van alles, maar geen hotmail.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

07-07-2014 14:40

@TS voor de aalscholvers e.d. gebruiken ze in Engeland (geloof ook in NL) van die anti aalscholverfuiken.

Afbeelding
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

07-07-2014 15:10

Ja, die kooien zijn niet verkeerd Jerome. Maar ze vormen wel een soort extra risico om materiaal en/of vis te verspelen. Met name als ze wat verder uit de kant staan. Maar dat geldt natuurlijk ook voor andere obstakels...
Er zijn nog meer mogelijkheden. In de Franse alpen (Lac de Aiguebelette) bijv. zag ik destijds cirkels van paaltjes in het water met daartussen allemaal stapels dode takken om jonge vis een schuilplaats te bieden.


Stuur maar op hoor Frenk (r.p.naeff@gmail.com) Alle info is welkom!

MVG
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-07-2014 17:27

Done!
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

08-07-2014 08:51

Thanks!
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

08-07-2014 12:16

inderdaad staan deze kooien ook in nederland
bij ons in de plas staan deze kooien op gesteld in overleg met sportvisserij nederland
inderdaad niet met je lijnen in de buurt komen
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

08-07-2014 18:59

Ik heb ook wel eens gehoord van soort van "carbid" schieten. Soms wanneer ik aan het vissen ben hoor ik dan bijvoorbeeld elke 5-10 minuten ineens een knal (klinkt als carbid schieten) Ik heb me laten vertellen dat dit ook tegen Aalscholvers zou zijn. Maar ik kan me ook wel indenken dat dit tegen vogels word gebruikt om die van het boerenland af te houden.

Erg leuk trouwens om dit verhaal te volgen. Ik lees met veel interesse en plezier mee, dus hou ons alstublieft op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

09-07-2014 11:24

Wat ze ook als vogelverschrikker gebruiken zijn van die vliegers, weet niet of dit aalscholvers tegen gaat.

Afbeelding
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Plaats reactie