14 jaar massale karpersterfte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-04-2014 09:00

De vraag die me allang bezig houd is. Wat is de rede dat in vergelijking met 14 tot noem maar 35 jaar geleden de massale sterfte met name in het voorjaar per water onder karpers gigantisch is toegenomen. Karpervissers die al enige tijd meelopen moet dit toch ook opgevallen zijn.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2014 10:44

Hoi Peter,
Goed om deze discussie los te maken van het andere topic. Ik wil graag reageren op twee van jou posts over spiegeluitzettingen daar.
Je hebt het over ongebreidelde import van kweekkarper uit tal van landen. Dat lijkt me een nogal overdreven uitspraak, volgens mij koopt het overgrote deel van de SKP's hun vissen bij hooguit een handvol kwekers. Hoewel zeker niet alles op ziektes gecontroleerd kan worden lijkt de herkomst van die vissen me toch vrij duidelijk.
Wat zou jij als alternatief voorstellen? Onze enige Nederlandse kweker is al jaren niet in staat om serieuze hoeveelheden van zijn eigen bloedlijn te leveren. En om via Van Mechelen Duitse of Franse import te kopen, wat moet daar de meerwaarde van zijn ten opzichte van zelf de vissen uit die landen halen?
Je hebt het over de lichtingen met extreem lage overleving, bij mijn weten kwamen die nou net voor een groot deel bij Valkenswaard vandaan Er zal vast wel her en der een uitzetting Franse of Duitse vissen een lage overleving hebben laten zien, maar ik ken geen gevallen van de laatste jaren waar een complete lichting van die vissen bij diverse projecten mislukt/verdwenen zou zijn.
Controle op ziekte is trouwens ook verre van zaligmakend, er zijn genoeg voorbeelden van uitzetvissen die wel steekproefsgewijs gecontroleerd waren op ziektes, maar waarbij het voorjaar na uitzet toch opeens het oude bestand massaal ging hemelen.

Groet,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

05-04-2014 11:33

Hallo,

Ik ben een leek als het gaat om karper sterfte(gelukkig :) ), maar zou het misschien niet iets te maken kunnen hebben met overpopulaties? Steeds maar karper uitzetten is denk ik ook niet echt "natuurlijk".

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Nogmaals, ik ben een leek op dit gebied, dus het zou zomaar een hele stomme vraag kunnen zijn.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2014 14:13

Er is in vroeger jaren door Heidemij en OVB veel meer uitgezet dan in de afgelopen jaren door HSV'en.

Via internet komt er veel meer tot ons van een veel grotere groep vissers en viswater dan vroeger. Dat kan een rol spelen. Ik zou de statistiek eerst wel eens willen zien. Wat betreft de mogelijke uitbraak van een virus dit voorjaar is alles nogal speculatief. Een dergelijke uitbraak is uniek en valt niet onder een steeds terugkerend mechanisme.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2014 16:08

Dat elke uitbraak uniek is ben ik met je eens, maar het lijkt de laatste jaren wel of het bijna elk jaar wel ergens raak is. Dat kan inderdaad ook met de opkomst van internet en sociale media te maken hebben, we horen het nu ook meteen als er ergens iets mis is.

Overbezetting zal in sommige incidentele gevallen een rol gespeeld, maar op de meeste wateren waar SKP's gehouden worden zit juist een vrij dunne bezetting aan karper. Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik de indruk heb dat het toch vooral afgesloten wateren zijn die getroffen worden.
Wat Kees zegt klopt trouwens, de huidige uitzettingen zijn in omvang niks vergeleken met wat er voor de eeuwwisseling uitgezet is. Op mijn thuiswater bijvoorbeeld is wat er nu over een periode van 5 jaar verspreid uitgezet wordt nog geen 10% van wat de OVB er in de periode 1989-2001 uitgezet heeft. In de jaren 70 lagen die aantallen waarschijnlijk nog (veel) hoger.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2014 18:21

Uniek is dat het een nieuw virus is. Bovendien herkenbaar in het lab. Het meest voorkomende is voorjaar-sterfte dat al jaar en dag een bekend fenomeen is. Dat is niet uniek. Tot nu toe kon bij sterfte vaak niet eens iets bijzonders gevonden worden. Meestal was het een vage verzwakking van het afweersysteem en als gevolg bacteriële infecties.

Karper is het meest kwetsbaar in het voorjaar. Hogere sterfte juist in dat seizoen is dus niks speciaals.

Mijn indruk is dat er weinig bijzonders aan de hand is. Afgezien van het nieuwe virus dat verrassend snel om zich heen lijkt te grijpen. Maar dat is nog vrij prematuur en moet eerst nog bevestigd worden. Als het klopt dan is dat zeer verontrustend.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

06-04-2014 10:36

Hey Kees en Daaf,

Waar kwamen die karpers "vroeger" (zo laat ik jullie wel heel oud klinken :P ) dan vandaan?
Er wordt gezegd dat "Heidemij en OVB" veel meer uitzetten, maar was dit ook kweekkarper? Of in buitenland gevangen en hier uitgezet?

Zou het zo kunnen zijn dat tegenwoordig uitgezette karper, doordat ze misschien zijn "doorgefockt" een lagere weerstand hebben tegen bacterie/ziektes?

Let op, ik gooi maar gewoon wat in de groep en denk dus even hardop.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2014 12:24

Jeffrey,

In Nederland gekweekt. Op de site van de BVK staat een serie van 4 artikelen uit Karper van Gerwin Gerlach die de geschiedenis behandeld:

http://www.karperbeheer.nl/artikelen/va ... -services/

Is het zeker waard eens te lezen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-04-2014 23:04

@Jeffrey
Nieuwe vissen zijn wellicht doorgefockt, maar brengen ook weer nieuwe ziektes met zich mee, waartegen het oude karperbestand niet tegen bestand is, - zoals Daaf dat al zegt-
waarbij het voorjaar na uitzet toch opeens het oude bestand massaal ging hemelen.


@Peter
Berichtgeving over toename van de vissterfte heeft denk ik deels te maken met het internet zodat alles wat er gebeurt terug te vinden is op het internet en dus ook "wereldkundig" gemaakt wordt. Internet maakt het ook voor vissers makkelijker mogelijk om andere wateren te vinden. Ziektes kunnen ook verspreid worden door landingsnetten die in verschillende -mogelijk besmette- wateren gebruikt zijn, lijkt mij.

Karpersterfte: Ik weet niet of dit vroeger ook zo was, of erger was, kan er niet veel over zeggen, heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik ga die artikelen die Kees aanraadt erop na slaan. Zeker handig om te weten en leren. Nooit te oud daarvoor :)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-04-2014 08:50

Kees,
Is inderdaad niet uniek we praten dan over een gemiddelde van +- 5 % jaarlijks. Grootschalige sterfte onder de bestaande populatie na een uitzetting is heel iets anders. Lijkt me niet goed dit te bagatelliseren?

Frenk,
Internet is hier nier meer dan een bijkomende factor. De explosieve groei van sterfte en cijfers van het oude bestand na uitzettingen is bij SVN bekend. Gerwin Gerlach als deskundige vanuit de OVB overgekomen naar de SVN heeft zich hier jaren meebezig gehouden. Helaas is men niet verder gekomen dan het jaarlijks opsturen van verzwakte karpers en het vergoeden van dat onderzoek. Wat Kees al stelde op twee afwijkende uitslagen na was het resultaat elke keer hetzelfde.

Daaf,
Jaarlijkse controle vind op dit moment bij mijn weten nergens meer plaats. Die kosten bedroegen jaren geleden al een 1100 euro’s en worden netjes door SVN betaald. Certificaten maken hoor het nog zeggen door een bekend oud KSN bestuurslid kan een ieder. http://www.google.nl/webhp?hl=en#hl=en& ... aten+maken

De overleving kans van spiegels bij uitzettingen van de verschillende kwekers en handelaren (vergis je hier niet in). Is een heel ander verhaal wat we beter apart kunnen behandelen.
Wat mij opvalt is de drukte als karpervissers om b.v. Polen en beroepsvissers die (onze) karpers meenemen. Dit in mijn ogen veel groter probleem voor een deel bij ons niet gezien wil worden. Of men na een briefje richting HSV overgaat tot de orde van de dag.

Groet,
Peter

Ps. Goed dat we onderstaande uit de Westerschelde niet in onze wateren aantreffen.
Afbeelding
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-04-2014 09:28

Na decenia van bijna niet uitzetten is men de afgelopen jaren weer gaan uiyzetten. Op afgesloten wateren waar al.jaren niet is uitgezet loop je het risico fat het oude bestand geen resistentie tegen bepaalde ziekten heeft opgebouwd. Dit verklaard ook direct waarom we op open watersystemen minder te maken hebben met dit fenomeen.
Enige oplossing is stoppen met uitzetten waarna het oude bestand de komende jaren door ouderdom het loodje legt zonder dat er opvolgers in het bestand zitten
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-04-2014 09:55

Is een misvatting dat er in geen jaren karper is uitgezet cijfers tonen dit aan. Verder heb je gelijk wellicht kan goede voorlichting op dit punt enige soelaas bieden. Dat dit door mij en andere regelmatig hier de revue passeert moet toch ook opgevallen zijn?

Groet,
Peter
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

07-04-2014 10:16

[quote="Frenk de Gruiter"]@Jeffrey
Nieuwe vissen zijn wellicht doorgefockt, maar brengen ook weer nieuwe ziektes met zich mee, waartegen het oude karperbestand niet tegen bestand is [quote]

Daar doelde ik inderdaad op. Dus uiteindelijk zijn "wij" verantwoordelijk voor zulke sterftes. Omdat wij vinden dat er meer karper zou moeten zwemmen blijven wij het bestand aanvullen met alle gevolgen van dien. Natuurlijk zullen er uitzettingen plaatsvinden met weinig tot geen sterfte tot gevolg, maar soms kan het dus gebeuren dat je tegen zo'n scenario aanloopt. Of zit ik er nou helemaal naast?

@Kees, Thnx voor de artikelen. K heb de eerste gelezen en de rest zal zeker volgen.

Groet Jeffrey

Ps, ik blijf gewoon hardop denken...Misschien heeft iemand er wat aan :)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2014 10:55

pj otte schreef:Kees,
Is inderdaad niet uniek we praten dan over een gemiddelde van +- 5 % jaarlijks. Grootschalige sterfte onder de bestaande populatie na een uitzetting is heel iets anders. Lijkt me niet goed dit te bagatelliseren?


Peter,

Dat is de geschatte gemiddelde sterfte over een groot arsenaal aan verschillend viswater. Gooi je daarmee nu niet ineens alles op een hoop? Op kleinschalig afgesloten water is de ervaring dat er bij uitzetting sterfte kan optreden. Als oorzaak wordt de gevoeligheid van het bestaande bestand voor het bijzetten voor nieuwe karpers genoemd. Een en ander overeenkomend de ervaring op koivijvers. Daaraan kan een groot deel van het bestaande bestand onderdoor gaan. Advies is voorzichtigheid te betrachten met dit soort uitzettingen en pas uit te zetten als dit werkelijk nodig is. Helaas volgt niet iedere HSV dit advies. Maar dit is geen nieuw fenomeen dat toegenomen is. De realiteit benoemen is overigens geen bagatelliseren. Voorlichting en ondersteuning bij uitzettingen is zeker gewenst. Maar er is niet plotseling sprake van een paniek situatie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-04-2014 11:50

In hoeverre wordt er gemonitoord door HSV's bij uitzetting van karper, zoals sterfte na uitzetting, ziektes, en is dit een onderdeel van de procedure bij uitzettingen of is dat monitoren optioneel.
Zijn er cijfers bekend?
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

08-04-2014 11:27

Zomaar een hersenspinsel:

Wordt het niet eens tijd om de technieken en mogelijkheden die er tegenwoordig zijn te gaan onderzoeken cq gebruiken bij de monitoring van karperbestanden?

Denk aan rfid chips (of vergelijkbaar). de chips kosten geen hol meer tegenwoordig en zijn met een modernere telefoon uit te lezen. app-je,database en een gewillige visser heb je verder nodig (en budget uiteraard)
Electronisch dataverzamelen kan zoveel meer en nauwkeuriger inzich geven..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-04-2014 16:14

Jeroen, je beschrijft gelukkig ook het zwakste punt, namelijk de gewillige visser!!!
Het ligt namelijk niet aan de systemen dat er nog veel te weinig bekend is maar voornamelijk aan het niet meewerken van het gros van de karpervissers aan vangstmeldingen...
Plaats reactie