spiegel project

Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-03-2003 14:31

beste mensen,
weet iemand van jullie of er ergens legaal wat kleine gezonde spiegels te koop zijn.
Onze gemeente ziet niets in een dergelijk project en de regionale visvereniging doet niets voor de karpervissers.
Nu willen wij een aantal spiegeltjes kopen om ze zelf hier uit te zetten.
heeft iemand dit in het verleden ook al eens gedaan? zo ja post hier dan een reactie.
met spiegelende groet

viktor
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-03-2003 14:37

Viktor,

Via de OVB zijn spiegels te koop.

Alleen visrechthebbenden mogen vis uitzetten.

Als karpervissers nu eens iets voor een visvereniging doen, is de kans groter dat deze HSV ook wat terug doet.

Als je vis uit gaat zetten zoek dan eerst eens uit wat er zwemt, hoe de groei is, maak aan de hand daarvan een plan.

Zie <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.kaprerstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.kaprerstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> bij Spiegelkarpers hoe je "collega's" dat doen.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-03-2003 14:37

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/</a><!-- BBCode auto-link end -->

Dus. Oog is sneller dan de hand.
HansPeter van Ee

30-03-2003 15:01

Klaas

Hier heb je nu een voorbeeld waarvan ik zeg dat het een gevolg is van de serieuze projecten die de afgelopen jaren zijn opgezet(het is geen kritiek naar jouw toe, Victor).

Dat mensen zoals als Joris, Aart en jouw eigen persoontje na veel onderzoekingen en voorbereidingen spiegelkarper zijn gaan uitzetten vind ik alleen maar toe te juichen.

Dat een aantal anderen daardoor op het idee komen om dan ook maar een project op te starten dat vind ik wat minder.
Wat voor een desastreuze gevolgen dat kan hebben is vorig voorjaar wel duidelijk geworden.

Zo heeft de karpercommissie van een water (waar ik ooit zelf ook mocht vissen) afgelopen jaar ook een aantal spiegels uitgezet.
De biomassa per ha. is er duidelijk niet berekend of zijn de heren in kwestie vergeten een flink aantal kleine schubkarpers te verwijderen ??
Blijkbaar is het Ego van de gemiddelde karpervisser groter dan zijn Intelligentie.

met hoofdschuddende groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-03-2003 16:57

"Wanneer is er ruimte voor een spiegelkarperproject?

Een spiegelkarperproject behelst per definitie het uitzetten van spiegelkarpers. Het is van groot belang dat je beseft dat je met het uitzetten van vis ingrijpt in een bestaand ecosysteem. Dat kan dus ook gevolgen hebben voor het functioneren van dat ecosysteem. En daar komt bij dat door onverantwoorde uitzettingen ook de groei en conditie van karper onder druk kan komen te staan. We kennen wat dat aangaat allemaal het voorbeeld van de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. Maar wat is nu verantwoord karperbeheer? De KSN hanteert de volgende definitie: het ten gunste van de groei van karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte dat een water biedt, zonder dat kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en visgemeenschappen worden aangetast."

Zie:


<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/Spiegelkarperprojecten/projectenindex.html" target="_blank" class=bericht>http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/Spiegelkarperprojecten/projectenindex.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-03-2003 18:05

ja dat word dus moeilijk,ik ben geen rechthebbende van het water.
Afgelopen week zat ik bij de fractie vergadering in het gemeente huis de leden van de partijen wisten niet eens dat de karpers in onze gemeente uitgezet zijn door de gemeente.vreemd toch,maar goed toch wil ik spiegeltjes uitzetten,ben geen rechthebbende,dus van de ovb hoef ik geen spiegels te verwachten.

Beste mensen hoe kom ik dan aan de spiegeltjes????ik was niet van plan een andere put leeg te vissen om ze vervolgens over te plaatsen.
iemand toevallig een goed idee.

viktor
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

30-03-2003 18:06

ok klaas dat is duidelijk.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-03-2003 22:02

Viktor,

Paar vragen voor huiswerk. Als je deze antwoorden hebt, ben je aardig op weg naar een soort nota.

Hoeveel HA is het water.
Hoeveel vis zit er ongeveer.
Hoeveel karper zit er
Wat is het gemiddelde gewicht
Grootste vis
Kleinste vis
Hoe is de leeftijdsopbouw
Is er groei
Natuurlijke aanwas
Percentage schub / spiegel
Hoeveel vissers en wat voor soort
Wat wil je bereiken en wanneer
Wat zijn de kosten.

Even als voorbeeld:

Stel je wilt een evenwichtig karperbestand gaan krijgen met een percentage spiegelkarpers van zeg 30%. Met vissen die uitgroeien tot rond de 15 kilo.

Gemiddelde gewicht nu is 7 kilo en er komen geen of bijna geen spiegels voor. Zeg ongeveer 300 vissen op 10 ha.

Krijg je beheersmaatregelen:

Afvissen deel van het bestand en vervangen door 5 jaar lang 10 tot 15 spiegels.

De uitgezette vissen zouden ongeveer 2 kilo per jaar moeten groeien. Zie KSN visie karperbeheer binnen VBC's
Kan niet 1 op 1 maar als leidraad lukt dit wel.

Vergeet niet de overige bodemvissen. Paar grote brasems. 100en kleine brasempjes.

MVG

klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2003 01:02

Viktor, jouw woorden: 'en toch wil ik spiegeltjes uitzetten' slaan gewoon nergens op voordat terdege is onderzocht of er wel 'ruimte' is (lees hierboven de posting van Klaas) om vissen uit te zetten.
Ik neem toch aan dat het welzijn van de vissen (zowel karper als overige witvissoorten) jouw ter harte gaat en daar past geen 'ik wil' bij.
Overbezetting aan vissen op een water beschouw ik in feite als zeer visonvriendelijk (dierenleed) en kan ook oorzaak zijn van het optreden van visziektes. Denk daar maar eens goed over na, i.p.v. 'ik wil'!
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-03-2003 11:47

het water waar ik over spreek is het water waar ik al jaren vis,zodoende weet ik wat het bestand is.dat bestand is klein zeer klein.terwijl er in de diverse andere putten er een degelijke over bezetting is,dit door uitzetting van een visser.
al het water grenst aan elkaar doormiddel van buizen met tralies ervoor. het ene water zit vol"bomvol" en de andere niet.
in alle wateren zit 1 spiegel die daar ook niet vanzelf is gekomen. zodoende wil ik in het water waar bijna niets zit een paar spiegels uitzetten.gelukkig is er bij ons nog geen ziekte uitgebroken,ik weet toevallig dat de gene die al die schubjes heeft uitgezet deze uit een kweekvijver heeft gehaald,alleen de bewuste man heeft al die schubjes in een te kleine plas uitgezet.
Wat zal ik doen dan?????
zal ik de overbezette plas een beetje leeg vissen en de grootste exemplaren overzetten naar de andere plassen?
Voor de duidelijkheid al het water grenst aan elkaar door middel van buizen met tralies.In mijn ogen zal er dus als er een ziekte uitbreekt deze in alle wateren terug te vinden zijn.Mocht ik het verkeerd hebben post hier dan zo snel mogelijk een bericht om dit tegen te spreken,dan doe ik het niet.
Aart,ik wil ......ja dat wil ik graag,dat wil nog niet zeggen dat ik dat doe.
ik wil zo veel.....................
ik heb dan ook het beste voor met alle vissen die hier bij mij in de buurt rondzwemmen.
ik ben van mening dat op het kleine putje te veel vissen rond zwemmen die geen kans zien om door te groeien.
Ben de laatste dagen bezig geweest om de populatie in kaart te brengen en geloof me de hoeveelheid vis op het kleine putje is zo groot om een voorbeeld te geven:binnen 1 uur van ik daar met gemak 20 vissen met een gemiddeld gewicht van 14 pond.Nu praat ik over mezelf,als ik daar vis ben ik niet de enige.Het is daar gewoon ingooien wachten en hebben aan de lopende band vissen binnen halen.
Geef dan ook jullie mening hier over.

b.v.d

Viktor van ophuizen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 11:53

Viktor,

Zie voorgaande posting Ecologisch verantwoord Karperbeheer.

Dacht dat dat redelijk duidleijk was.

Als je het 1 en ander op papier hebt, mail je het maar.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-03-2003 12:35

ha:3
Hoeveelheid vis:ongeveer 500 karpers
gemiddeld gewicht:14 pond en heleberg visjes waarvan de unster nouwelijks van uitslaat(hele kleintjes)
grooste vis:20 pond
kleinste vis:10 cm lang
leeftijdsopbouw:?
aanwas: 1 rietkraagje en wat overhangende boompjes
percentage spielgel/schub: alleen maar schub
hoeveelheid vissers: elke mooie dag zit er bomvol, meestal jeudige vissers en af en toe een vader met zijn zoontje.
wat ik wil bereiken: is dat de vissen een mogelijk krijgen door te groeien.
wanneer: deze zomer
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 13:12

Viktor,

10 cm lang karper. Lijkt op natuurlijke aanwas.


<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ovb.nl/visenwater/content/viswater/ondiepviswatertypen/ondiepviswatertypen_13.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.ovb.nl/visenwater/content/viswater/ondiepviswatertypen/ondiepviswatertypen_13.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

of

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ovb.nl/visenwater/content/viswater/ondiepviswatertypen/ondiepviswatertypen_15.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.ovb.nl/visenwater/content/viswater/ondiepviswatertypen/ondiepviswatertypen_15.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->


Volgens de tabel van dhr Spiegel zeg 500 kg/ha vis. Waarvan zeg 100 tot 200 kilo/ha karper.

Ergo: verwijderen van de helft van het bestand.

Best handig zo'n cursus:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.ovb.nl/visenwater/content/opleidingen/opleidingen_2.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.ovb.nl/visenwater/content/opleidingen/opleidingen_2.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Elders op DB board heb ik al eens een proef uit deze cursus beschreven.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 13:15

Even als voorbeeld


Linge, Geldermalsen tot Leerdam

Ontwikkeling en huidige stand van zaken van het karperbestand:

· Het bestand is voornamelijk opgebouwd door uitzettingen vanaf jaren '60 tot begin jaren '80.
· De omvang van het totale bestand vanaf 1990 geeft een dalende lijn te zien.
· Het percentage spiegelkarpers is 21%.
· Het gemiddelde gewicht van de karper is de laatste 10 jaar gestegen van 7,5 naar 11 kilo.
· Het gemiddelde gewicht van de grootste karpers is gestegen van 15 naar >17,5 kilo.
· Het aantal gevangen vissen onder 5 kilo is gedaald 6%.

Streefbeleid:

· Het creëren van een beheersbaar karperstand binnen een blankvoorn-brasem of snoek-blankvoorn visgemeenschap.
· Het bestand op peil houden.
· Verbeteren van de opbouw aan jaarklassen.
· Het percentage spiegelkarper op termijn verhogen tot 30%.
· Het gemiddelde gewicht op peil houden.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-03-2003 13:26

ok bedankt klaas, ik weet wat me te doen staat.
we zullen de grootste overzetten naar het water waar ik de spiegels wou plaatsen.
wat voor betreft de andere vissoorten in de put :bijna niets een aantal mini voorns en een paar zeelten,nog nooit is daar brasem of snoek gevangen.kort om bomvol met karper.
bedankt voor je snelle recties klaas.

viktor
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

31-03-2003 13:42

Viktor,

Ik ben zelf (samen met een aantal collega’s) bezig met het opstarten van een Spiegelkarperproject. Volgens mij denk je er ietwat te makkelijk over. Hier mijn commentaar (in willekeurige volgorde):

1. Het is streng af te raden om spiegels te kopen anders dan die van de OVB. Deze vissen zijn gegarandeerd ziektevrij en bovendien zijn deze vissen zeker niet gestolen;
2. Zoals Klaas al zei: het is een kwestie van geven en nemen bij de HSV. Als jij wat voor hen doet, dan zullen ze meer open staan voor suggesties van jouw kant;
3. Je moet weten wat de draagkracht is van het water (draagkracht is de maximale grootte van een GEZONDE vispopulatie, uitgedrukt in kilogram per hectare);
4. Je moet dus niet alleen weten hoeveel karper er in het water zit, maar ook de hoeveelheid wit- en roofvis;
5. Spiegels zijn niet goedkoop. Reken op 4 a 5 euro per kilo K3 karper (3 zomerige karper met een gewicht van 700-1500 gram). Je kan een reductie krijgen (dan is het 2,85 per kilo), maar gezien jouw bedoelingen betwijfel ik dat je daar voor in aanmerking komt;
6. Zonder medewerking van de visrechthebbende kan je niks beginnen, want deze is immers degene die de karper moet bestellen;
7. Deze zomer ga je niet meer redden, aangezien de karpers pas in het najaar geleverd zullen worden.

Mijn advies is om samen met gelijkgestemden een plan op te stellen waarin je duidelijk maakt wat je precies wil doen en waarom. Daarnaast moet je onderbouwd antwoord geven op de door Klaas gestelde vragen (Het is sowieso handig om met Klaas over dit soort zaken te mailen, ik spreek uit ervaring).
Daarnaast raad ik het je aan om actief te worden binnen de HSV, wellicht dat er dan wél wat gaat gebeuren op karpergebied!

Groet,

Martijn

PS

Bezint eer gij begint!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 14:30

Heren,

Zie <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperstudiegroep.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperstudiegroep.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->

nieuws en info.

Kweek spiegelkarpers veilg gesteld.

Hier staat de prijs voor de spiegels voor 2004

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-03-2003 16:29

het "ik wil spiegels" is voorlopig van de hand.
voorlopig beperken we ons zelf tot het kleine putje met het karper overschot.
als we in een later stadium overeen komen met de gemeente zullen we het spiegel project ter discussie stellen.Eerst het overschot.Even nog voor de duidelijkheid:het zijn door een buizen stelsel aan elkaar gelinkte wateren.De karpers die overgezet worden komen dus uit het zelfde water.


viktor
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2003 23:00

Beste Viktor,
ca. 500 karpers à 7 kg gemiddeld op 3 ha water is (alleen aan karper) 3500 kg : 3 ha = bijna 1200 kg per ha.

Gezien het bovenstaande heb ik zo mijn twijfels over dat gemiddelde van 7 kg per karper. Qua natuurlijk voedsel hebben ze n.l. met z'n allen (en daarbij nog de overige witvis, die er ongetwijfeld zal zitten) niets of bijna niets te vreten.
Gewoon schandalig! Nog erger dan de beroerdste b-wateren! En is de gemeente daarvoor verantwoordelijk?
Geen wonder dat je er zo 20 kunt vangen, want wat moeten ze anders vreten?

Als je uitgaat van een maximum van 200 kg per ha (is dus 600 kg maximaal op 3 ha) moeten er van die 500 karpers (à 7 kg gemiddeld volgens jou) slechts ca. 85 overblijven in dit putje op dit moment.

Als je wilt dat ze werkelijk gaan groeien moet je echter dit aantal nog eens halveren (beperken tot ca. 100 kg per ha is ca. 40 karpers op die 3 ha) daar binnen enkele jaren, doordat ze daarna weer behoorlijk gaan groeien, er weer 200 kg per ha zal zitten.

Degene die dit op z'n geweten heeft mogen ze van mij ook een jaar alleen maar op water en brood zetten dan komt hij er binnen de kortste keren achter hoe het deze karpers nu vergaat.....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-03-2003 23:31

Volgens mij kun je er beter snoek of nog beter een meerval uitzetten op dat water! (Wel een beschermde diersoort dus toch maar niet doen)
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

31-03-2003 23:42

beste aart,
de gemeente is hier niet verantwoordelijk voor maar ene karpervisser die marcel heet.
Die jongen heeft een 3 jaar geleden een kweekvijver leeggevist en die allemaal in dat putje gezet.
Kom er toevallig net van terug,het was er een heus springfestijn zeker om de minuut zie je daar zeker 10 flinke(voor dat plasje dan)karpers springen,het is werkelijk niet normaal hoeveel karper daar zit.
heb er net 12 gevangen binnen een uur,de 3 grootste exemplaren heb ik overgezet naar een nabij gelegen plas waar ze zeker de kans hebben om daar door te kunnen groeien.
Nou als ik daar het overschot weg moet vangen ben ik dus wel effe bezig,maar ik doe het met groot plezier.Ik ben er zeker van dat ze daar meer kunnen vreten,en de mogelijkheid zien om door te groeien.
vandaag heb ik diverse mooie schubben van 8kilo 7kilo en 5.5kilo overgeplaatst de andere zaten op circa 3 en 4 kilo.
Aart hoeveel moet ik er nu presies overzetten?? Alleen de grootste of ook wat kleinere of moeten die nog een aantal jaren doorgroeien?
Ps ik kan wel wat hulp gebruiken ba ba hier ben ik nog wel effe zoet mee.Ach ja 1 troost heb ik al,dit seisoen heb ik al zeker 50 zeer mooie karpers kunnen haken met een leuk gewicht,de kleinere niet meegeteld.Maar ja het is dan ook niet zo moeilijk als je bovenstaande postings heb gelezen.
Aart? Zeg me hoelang ik hier mee door moet gaan,ik krijg volgende week wat hulp van wat andere karpervissers om de beesten snel van hun voedsel probleem te helpen.

met vissende groet

viktor
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-04-2003 00:59

Viktor, de keus is aan jou. Ik zou ervoor kiezen om (3ha à 100 kg)= ca. 300 kg in dat putje van 3 ha over te houden.
Een andere vraag is wel of je hiermee geen overbezetting creëert op de andere, in verbinding hiermee staande putjes, want als dat zo is ben je in feite alleen maar bezig met het probleem te verplaatsen en lost hetgeen je aan het doen bent, in totaal gezien, helemaal niets op, ondanks de beste bedoelingen.

Je zult het al wel met mij eens zijn dat ecologisch verantwoord visstandbeheer (incl. karperbeheer) gemakkelijker gezegd dan gedaan is.
In het algemeen dient men veel terughoudender te zijn met uitzettingen van vissen daar al snel van overbezetting sprake is en de natuurlijke groei van vissen dan niet plaats kan vinden.
Veel en groot is al sowieso onmogelijk, zelfs veel en klein is geen optie omdat hierdoor natuurlijke groei wordt belemmerd/onmogelijk wordt.
Jeroen Leuven

01-04-2003 09:17

Viktor,

Waar ligt Beuningen, als het niet te ver van Amsterdam ligt willen ik en mijn vismaat je best helpen om wat vis over te zetten.
Ik hoor het wel van je.

Gr.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

01-04-2003 10:47

beste Aart,
de putten liggen aanelkaar doormiddel van een buizen systeem met tralies er voor.
Dit om zwerf vuil tegen te gaan,de karper kan dus niet van het ene naar het ander gelegen water zwemmen.
Wat betreft de overbezetting op het andere water kan ik je melden dat de bezetting aldaar meevalt er zwemmen een aantal dikke vissen met wat kleinere soortgenoten.
hier in de omgeving zitten heel veel van dat soort wateren die ook aan elkaar liggen,eventueel kan daar ook het een en ander naar toe.
Jeroen,beuningen ligt naarbij nijmegen is anderhalf uur rijden vanuit amsterdam,bedankt voor je aanbod maar deze week krijg ik al hulp van teminste 5 vissers dus dat komt wel goed,in iedergeval bedankt voor je aanbod.

met vriendelijke groet

viktor
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-04-2003 11:53

Viktor,

Lijkt me niet echt onhandig om eerst eens toestemming van de visrechthebbende af te wachten.

Volgens mij had je deze ook nog nodig mbt nachtvissen?

Tís maar om wat vooroordelen uit de weg te gaan.

Bijv.: die karpervissers doen maar wat ze zelf willen.

O ja daarna krijg je: Ze bekijken het maar.

MVG

Klaas