Nieuw viswater in Overijssel

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-03-2010 00:07

Zeer binnenkort krijgt de federatie Oost-Nederland ook de visrechten van de plas aangrenzend aan het Brouwersgat bij Nieuwleusen / Balkbrug. Dit dankzij het voortdurende lobbywerk van de KSN regio Zwolle,
Helaas is dit voor de Alba plas bij Loenen niet gelukt, de eigenaar wil daar sowieso de visrechten niet verhuren en daarmee basta.
De federatie zal eerdaags ook een ontheffing bij LNV aanvragen om het hele jaar door te mogen nachtvissen op deze plas, helaas duurt dat bij LNV wel 2 tot 3 jaar. In de tussentijd mag daar dus wel in de 3 zomermaanden 's nachts worden gevist.
De KSN regio Zwolle gaat ook een voorstel doen aan het federatiebestuur inzake de uitzetting van pootkarpertjes op deze plas, hopelijk kan dit het a.s. najaar al worden gerealiseerd
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-03-2010 13:47

Jah das een beetje jammer Alba gat.

Maargoed toch weer een stukkie water erbij in het Oosten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Marcel de Bruin
Berichten: 77
Lid geworden op: 02-06-2006 22:00
Locatie: Nieuwleusen (Zwolle)

25-03-2010 14:43

Zo nieuw is het viswater niet voor mij..

Vroeger als klein jochie vaak gezwommen en gevist met een stel kornuiten, dat was nog in de tijd dat er gebaggerd werd en er de grote zandbult aan de oostkant lag. Toen zat er al genoeg vis, al was het toen nog voornamelijk baars en voorn wat we vingen. Voorzichtig struinend langs de oevers opzoek naar vis in het kraakheldere water is me nog goed bijgebleven.

4 jaar geleden het vissen weer een beetje opgepakt op dezelfde manier die ik nog kende van vroeger, struinend langs de waterkant op zoek naar activiteit. De vissen zaten er nog steeds, maar nu waren het vooral de mooie karpers die me opvielen. Op de vele ondiepe platen lagen ze te genieten van de rust en de zon. Terwijl er op het legale viswater aan de andere kant volop rotzooi werd getrapt stond ik tot m`n heupen in het water m`n eerste serieuze karpers af te drillen...

Een jaar of 2 geleden zag ik de eerste tekenen van verval bij dit nieuwe viswater, plekken van zo`n 3 bij 4 meter werden vakkundig weggekapt zodat men er ook met een tentje kon gaan zitten. Afval werd niet meer zoals gewoonlijk bij de legale vijver gedumpt, maar kon mooi bij de verboden vijver in de bossen liggen.

Ik hoop dat er een beetje verstandig wordt omgesprongen met dit unieke stukje natuur, de vele eilandjes vormen ideale broedplaatsen voor een grote groep watervogels. Ik moet er niet aan denken wat er met dit mooie water gaat gebeuren als er hetzelfde slag karpervissers gaat vissen zoals bij de legale vijver. Ik ben niet zo bekend met het uitzetten van vis enzo, maar wees in godsnaam voorzichtig. Wat er nu inzit is misschien niet heel veel en heel groot, maar het is wel heel erg mooi...

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid; De meeste vissers bij Brouwersgat zijn prima gasten en zijn serieus over het welzijn van de vis en de natuur, maar vooral in de zomer zitten er nog wel eens wat lui waar ik mijn bedenkingen bij heb.

Groeten Marcel
Karper op Frolic 2008

http://youtube.com/watch?v=UCVALZqPwSc


"Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after"
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2010 10:12

Marcel, uitzettingen van pootkarpertjes zullen zeer terughoudend gebeuren. We hebben een goed beeld van wat er nu aan karper in zit.
En omdat het zo'n mooi stuk water is hebben we ons, als KSN regio Zwolle, enige jaren ingespannen, om de visrechten hiervan door de federatie te laten huren van Zandwinbedrijf Roelofsen uit Den Ham.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

27-03-2010 13:45

Mooi succes Aart, hulde!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Leroy Silvano
Berichten: 129
Lid geworden op: 21-09-2009 14:05

10-04-2010 21:03

waar zit deze plas?
dennis kalus
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-04-2012 22:43
Locatie: Twente

26-04-2012 23:25

Ik ben laatst wezen kijken bij deze mooi plas en het zag er heel mooi uit.
kan iemand mij nog info. geven over deze plas?
wat voor vergunning heb je hier nodig en mag je er met een bootje op en met hoeveel mag je hier vissen?

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

27-04-2012 08:01

ik heb er afgelopen jaar ook wel eens gevist, en ga er dit jaar ook nog wel weer een keer vissen,
Volgens mij mag je er niet met de boot op, en 2 hengels mits je een 3e hengelpas hebt denk ik?
Weet het niet zo goed, misschien als Aart reageerd dat je meer geluk hebt.
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-04-2012 09:59

Dennis, je mag daar vissen met iedere Vispas 2012, van welke HSV dan ook. Nachtvissen mag je daar ook het hele jaar door, mits je een nachtvispasje van Sportvisserij Oost-Nederland aanschaft (kost € 10,00). En met een 3e hengelvergunning van dezelfde Federatie (nachtvispasje + 3e hengelvergunning kosten samen € 35,00) mag je daar ook met 3 hengels vissen, dag en nacht het hele jaar door.
dennis kalus
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-04-2012 22:43
Locatie: Twente

27-04-2012 10:11

Heey Aart bedankt voor de info.

Maar mag je er ook op met een bootje om te peilen, en heb je misschien nog meer nuttige info over dit water?
ik wil me dit jaar eens verdiepen op deze plas, en weet jij misschien ook iets over het visbestand?

b.v.d Dennis.
dennis kalus
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-04-2012 22:43
Locatie: Twente

27-04-2012 10:11

Heey Aart bedankt voor de info.

Maar mag je er ook op met een bootje om te peilen, en heb je misschien nog meer nuttige info over dit water?
ik wil me dit jaar eens verdiepen op deze plas, en weet jij misschien ook iets over het visbestand?

b.v.d Dennis.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-04-2012 10:15

Bootje ja. Visbestand dien je zelf uit te zoeken. Op 10-12-2011 hebben we daar wel op bescheiden schaal wat spiegeltjes en edelschubjes uitgezet. Als je daarvan een vangt dan graag melden (foto, met de kop van de vis in de rechterhand) op contact@ksnregiozwolle.nl
dennis kalus
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-04-2012 22:43
Locatie: Twente

27-04-2012 10:21

Ok dank je Aart, mocht ik wat vangen stuur ik de foto's door.
Plaats reactie