Compleet watertje dood,wintersterfte Leeuwarden 1 maart 2010

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

01-03-2010 19:28

Vandaag met lede ogen aangezien hoe een heel groot deel van bestand zo niet alles(!) van een van de kleinere vijvertjes in de stad Leeuwarden compleet weggevaagd is deze winter.

Puur toeval wilde dat ik daar liep om eens te kijken of de verhalen waar waren die de ronde gingen omtrent de gigantische sterfte van dit kleine plasje. De Online LC mannen stonden daar al een 2,5 uur te wachten op een persvoorlichter van de gemeente aldus de cameraman en nog niemand was langs geweest. De gemeente had toegezegd vandaag in actie te komen en de zaak op te ruimen begreep ik uit het verhaal van buurtbewoners later.

Toen hij mij vroeg om het e.a. te zeggen voor de camera nadat ik vertelde dat ik op karper viste was een klein interview snel geregeld.

De gemeenteambtenaar die is nooit geweest en de vis ligt er nog...


interview;

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... stofgebrek

platen spreken voorzich...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arjan Gijs Verkoelen op 01-03-2010 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
jethro buter
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-11-2009 10:20
Locatie: Hongarije

01-03-2010 19:30

dit is wel echt klote ja, volgens mij is dit in heel veel wateren gebeurt in nederland, complete populaties naar de klote
echt doodzonde
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

01-03-2010 19:32

Echte triest om te zien... :cry:

viktor
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

01-03-2010 19:58

op mijn thuiswater zeker 60 karpers dood. maar ik bekijk het positief. zat al veel te veel vis op die put. nu worden ze waarschijnlijk allemaal weer net iets dikker. hier gelukkig alleen de kleine dood. maarja die konden ook groot worden. is nu alleen geen fijn gezicht die karpers :roll:

mvg, antonie
Gebruikersavatar
peter tooi
Berichten: 56
Lid geworden op: 28-02-2006 14:39
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

01-03-2010 23:06

Tja, woorden schieten te kort als ik dit zie. Het parkvijvertje waar het voor mij allemaal begonnen is zo'n jaar of 10 terug. Het vijvertje waar ik mijn eerste karper ving. Het vijvertje waar menig manneke achter zijn eerste stokken zit, met spanning af te wachten of hij die dag een van de schatten van het water mocht bewonderen. Moedernatuur kan toch best wel wreed zijn op haar tijd. Dit is natuurlijk te wijten aan achterstallig onderhoud van het water, maar daar is niemand nu meer bij gebaat, en zeker niet de pracht vissen die er nu niet meer zijn.
Er zullen dan ook deze winter nog wel veel meer karpers naar de eeuwige jachtvelden zijn heen gegaan. Het is dan ook van groot belang dat we er voor zorgen met zijn allen, het karper bestand zo snel mogelijk weer aantevullen door nieuwe uitzettingen. Zodat wij, maar ook onze kinderen, later niet achter het net vissen.
Dus steun met zijn allen de (spiegel)karperprojecten, om weer een gezond karperbestand te krijgen, met veel mooie vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2010 00:09

Goed gedaan Arjan.
Hier was ik al bang voor, en het is echt niet alleenstaand.

Peter spiegelkarperprojecten vinden terecht niet op afgesloten wateren plaats, dus voor de vijvers moet een andere oplossing komen.
Maar blijft wel de vraag is het zinvol om uit te zetten op dat soort water als er niets aan de inrichting en aan het baggeren wordt gedaan.

Ik denk, weet het wel zeker, dat je het realistische antwoord zelf wel weet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2010 07:02

Morgen,


Douwe, weet niet op de realiteit die jij aanneemt ook dat werkelijk zou zal gaan..

Ik weet dat er op korte termijn over de diverse wateren waar we inmiddels over praten in Leeuwarden overleg gevoerd zal gaan worden met iemand van de gemeente. Sneu is het nu natuurlijk wel dat in een stad als Leeuwarden met zo'n 100.000 inwoners en vele sportvissende kinderen nu bijna alle wijksloten in massagraven veranderd zijn.

Peter verwoordt het al aardig en ik denk dat de leeuwarder jeugd het huilen nader staat dan het lachen. Er zal een duurzame oplossing gekozen moeten worden zodat er door de (jonge) jeugd in het weekend en in schoolvakanties weer kan veilig en beschermd kan vissen in de wijken. Ik haal juist veilig en beschermd aan omdat het hier vaak jonge kinderen betreft waarvoor het onverstandig is deze te parkeren langs het grote scheepvaart kanaal en ik ze ook niet zie vertrekken op het fietsje naar de 5 km buiten leeuwarden gelegen recreatieplas ( waaroverigens ook diverse winterslachtoffers dreven.. maar dat terzijde)

Ik kreeg gisteren het bericht dat een bekende circuitput in Friesland met tal van ( zware) vissen tevens door de winter geraakt was. Ik zal hier vandaag eens gaan kijken. Gisteren ook geweest echter het ijs is nog te dik en te wit om iets goed te kunnen zien.

Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2010 10:20

Arjan compleet mee eens.

Wat de realiteit in mijn ogen is dat het uitzetten van vissen zonder aan de oorzaken iets te doen niets gaat helpen bij een volgende winter.
Realiteit is echter ook dat er in de afgelopen jaren nooit zo,n winter is geweest met zoveel vissterfte.
Wat voorheen "normaal" leek is / lijkt nu natuurlijk extreem.

Zonder de visstand eerst in beeld te brengen is natuurlijk ook niet zo zinvol.
Veel werk aan de winkel dus, de visstand in kaart brengen en dan de maatregelen: inrichting - veiligheid en baggeren plus eventuele uitzettingen brengt je al snel een paar jaar verder.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-03-2010 11:33

Ook hier in Groningen worden de gevolgen zichtbaar nu het ijs begint te smelten. Zie link.
http://www.ksngroningendrenthe.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=43:ode&catid=10:laatste-nieuws&Itemid=17
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-03-2010 15:15

Kleine wielen tot nu toe geen dode karper kunnen waarnemen, zal vast nog wel wat komen drijven maar tot nu toe lijkt het mee te vallen. Tevens een nette mail gestuurd naar de gemeente leeuwarden met de vraag op welke wijze men dit in de toekomst wil voorkomen, met een verwijzing naar de vissende jeugd. Daarnaast voorgesteld om samen het de hsv tot een (financiele) oplossing te komen, oftewel met elkaar in gesprek gaan Heb inmidels bericht terug dat de mail inhoudelijk naar desbtreffende persoon in gestuurd we wachten af.....
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

02-03-2010 16:32

Helaas daar en op de put met schaapjes er naast ook... Alle gevonden vissen zijn van groot tot zeer.... juist ja ....triest


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-03-2010 18:00

Net nog geweest op het putje, idd dode karpers, op de kleine wielen tot nu toe niks gezien, ook niet op de windkant. Er kan volgens mij tot nu toe nog geen sprake zijn van massale sterfte hooguit een paar losse exemplaren hopen dat het daar bij blijft........Putje is gewoon eeuwig zonde
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

03-03-2010 15:54

Putje is inderdaad zonde.. Zag maandag al een paar.
Ondertussen ook al berichten dat er op de kleine wielen een aantal vissen drijven zal er straks eens kijken.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2010 16:09

Vandaag vissen wezen ruimen. Een geheel bestand naar de knoppen.. Teller van de begraven vissen stond op ongeveer 35 met nog velen die onder het ijs lagen en nog niet te ruimen waren. :(

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronald van Loon
Berichten: 48
Lid geworden op: 19-09-2009 08:24

03-03-2010 17:17

Triest,...en er komt volgens de weersberichten weer kou en sneeuw onze kant op.
Het is wat het is,...
Gebruikersavatar
stefan oving
Berichten: 85
Lid geworden op: 20-09-2009 14:59
Locatie: buinen

03-03-2010 18:21

ja echt balen hier nog geen dode vissen gezien gelukig maar
groeten stefan
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-03-2010 19:19

Het is inderdaad allemaal diep triest al deze slechte berichten. Ja inderdaad de Zamenhof en meerdere zijn zwaar getroffen door de langdurige winter. Ik had toch stiekem gehoopt dat het karper bestand de kleine wielen grotendeels was bespaart, geloof best dat hier ook vele zullen worden gevonden maar hoop het niet. Er zal hierover nog wel meer info in deze topic denk ik worden gemeld dus ik houdt het in de gaten.

In ieder geval ons karper stekje Zamenhof is eerst voorlopig wel even gebeurt helaas. Was altijd een ideale oplossing om hier even kort te kunnen zitten met meerdere vis vrienden en er WAS!!!! altijd voldoende vis aanwezig. Het ging niet eens om die grote jongens maar om met elkaar te kunnen zitten Jammer!!!. Ik woon er zelf ook erg dicht in de buurt wordt dit jaar dus andere stek zoeken. Ook de Potmarge dit jaar maar eens op de proef stellen.

Zijn er ook mensen die weten hoe dit zit met vis sterfte bij de Wielerbaan en zo in Leeuwarden,

mvg; jan

____________________________________________________________________________________________________

Ps: Iedereen veel sterkte en succes in het jaar 2010 gewenst.................................

_____________________________________________________________________________________________________

..........................ACH MAN GA TOCH VISSEN DAN VANG JE NOG EENS WAT..............................
Rommert Ydema
Berichten: 27
Lid geworden op: 16-03-2005 01:06
Locatie: Leeuwarden

04-03-2010 04:04

Hallo Jan voor meer informatie over de vissterfte in de wateren van leeuwarden kijk dan maar eens bij ons op de site http://www.karperclubdekleinewielen.nl in de map nieuws. Dan ben je ook op de hoogte wat er gebeurd is.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

04-03-2010 11:33

:wink: thanks zal ik doen :D

mvg; jan
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

14-03-2010 17:06

Het is triest, zeer tiest...

Groeten uit westeinde :roll:
Mvg, Janieck
Plaats reactie