Sloterplas ook al een vissterfte?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-01-2010 07:15

Lijkt me toch stug? Gisteren kwam er iemand langs daar aan de waterkant van de Sloterplas, die was met de fiets onderweg naar Spaarnwoude om de vissen daar te redden. Die zei dat er op de Sloterplas ook al een vissterfte aan de gang is en dan er vele vissen zijn doodgegaan waaronder 3 topvissen (vis "lijntje", de goudgele schub en nog een ander)..

klopt het van deze sterfte?
Pieter Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 04-01-2010 14:21

18-01-2010 12:33

En de topic hieronder staat weer dat de vissen van het Amsterdamse bos naar de Sloterplas gaan dan lijkt het mij sterk dat er vissterfte is anders hoef je die vissen niet over te zetten ook.

Of je moet even langs Osdorp daar weten ze het wel.

Maak mij meer zorgen om een ander water van de week nog gekeken niets kunnen ontdekken.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-01-2010 17:09

Zondag ook van Alex v/d Velden gehoord..
Pieter Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 04-01-2010 14:21

08-02-2010 14:45

Dan snap ik niet dat ze die vissen in de plas uitzetten als ook daar wintersterfte zou zijn,ik zeg niet dat het niet kan maar volgens mij klopt het niet helemaal.

Je hebt er volgens mij zelf gevist en heb je wat zien drijven.
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

28-02-2010 22:41

Hoi,
Ik zit redelijk dicht bij het vuur. Er zijn volgens verschillende bronnen (ik heb Piet Vogel er ook even over gesproken) inderdaad enkele bekende grote karpers van de Sloterplas dood aangetroffen. Er is geen sprake van massale sterfte. Het zal ook vast niet om zuurstoftekort gaan zoals bij wintersterfte door sneeuwijs.
In de Sloterplas groei(d)en de karpers gemiddeld niet erg hard maar wel gestaag. Ze hebben dus vele jaren nodig gehad om zo groot te worden. Anders dan op menig ander water met veertigplusponders is het gros van de grote vissen dus gewoon oud. En met oud bedoel ik 30 (jaar) plussers. Het zit er dus dik in dat er veel meer van die oudjes een natuurlijke dood zullen sterven de komende jaren. Dat is ook de reden dat de AHV sinds 1997 om het jaar een bescheiden uitzetting doet van spiegelkarpers en sinds kort ook van edelschubkarpers.

De in de Sloterplas uitgezette vissen uit het door massale sterfte getroffen bos (kweekvijvers) blijken er gelukkig maar 10 te zijn geweest. Beschouw die uitzetting als een uit nood geboren vergissing die gelukkig geen vervolg heeft gehad.

Joris
Chris Michilsen
Berichten: 123
Lid geworden op: 07-04-2005 16:56
Locatie: Amsterdam

04-05-2010 15:24

Collega Vissers,

Heb al een paar sessies achter de rug op de sloterplas, maar nog helemaal niks gevangen. Ook heb ik nog helemaal geen activiteit van aanwezige karper op het water gezien. Wie weet dat de karpers door de lange winter nog op gang moeten komen, maar dat duurt nu dan wel erg lang. Hoop dat dat het dan maar is en niet dat er veel vis is gestorven door de strenge winter. Van het weekend was het behoorlijk druk met vissers, maar kreeg toch het idee dat iedereen er eerder mee op hield, door de slechte(geen) vangsten. Laten we maar hopen dat er het hemelvaart weekend tijdens de wedstrijd wel wat gevangen gaat worden...

Met vissende groet,
Chris
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-05-2010 18:45

chris

Op de site van Piet VOgel is te lezen dat hij dezelfde ervaringe heeft als jou. Hij heeft ook een paar dode karperskelletten op de bodem zien liggen. Echter hij heeft ook levende vissen gespot op het water. Zowiezo zullen deze winter een aantal karpers het loodje hebben gelegd. Aan de andere kant, het is nu net mei, met het huidige weerbeeld en de (water) tempraturen is het vistechnisch miss nog maar april. Zeker als je daarbij meerekent dat de karper dusdanig lang onder het ijs hebben gelegen dat ik het idee heb dat ze "moeite"hebben met opstarten. Als ik zo om mij heen hoor is het op veel wateren nog niet echt super. En als ik naar mijn eigen vangsten kijk, is het nog steeds peuteren tussen losse rieten..

mvg martijn
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

06-05-2010 08:29

Groot en diep water komt dit jaar maar langzaam op gang... Overdag redelijke temperaturen, maar 's nachts tussen 0 - 5 graden en die oostenwind..... daar wordt het niet beter van.
Chris Michilsen
Berichten: 123
Lid geworden op: 07-04-2005 16:56
Locatie: Amsterdam

07-05-2010 16:08

Nou ik ga zondag gewoon lekker vissen ondanks dat het met de temperatuur niet echt mee zit... als het dan een blank wordt is het jammer :lol:
Plaats reactie