Karperbeheer

Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 14:37

Heren,

Discussies lopen door elkaar in verschillende topics.

Even mijn reactie op het niet onder de indruk zijn van John Cash/Jansen

John,

Alweer: Verdiep je eens in de materie, voordat je wat roept.

Kom zelf eens met feiten. Probeer in elk geval je mening te onderbouwen.

Zal ik een voorzet geven hoe de SKP's het 1 en ander onderbouwen?

Een aantal keren per jaar organiseert de OVB een cursus visstand beheer. Tot voor kort was een onderdeel van deze cursus een veldonderzoek op het onderzoeksbedrijf van de OVB nabij Beesd.

Deze proef is jaren en jaren gedaan met elke keer dezelfde uitkomst. Mag je dan van een bewijs spreken? Dacht het wel.

3 vijvers van een ½ ha. Geen bijvoedering.

Vijver 1) 40 karpers van een kilo
Vijver 2) 40 karpers van een kilo
Vijver 3) 20 karpers van een kilo

Na een half jaar worden de vijvers leeg gepomd en de vissen gewogen. Het zal je niet verbazen, dat de vissen in de vijvers 1 en 2 qua groei achterblijven? Nu wordt het leuk. Van vijver 2 worden 20 vissen verwijderd.

Na een paar maanden komen de cursisten. De vijvers worden weer leeggepompt en de cursisten meten en wegen de vissen.

Vijver 1) gemiddeld gewicht net 1,5 kilo. Vissen nauwelijks qua lengte gegroeid.
Vijver 3) gemiddeld gewicht 2,5 kilo. Lengte vissen duidelijk groter.
Vijver 2)? Wat denk je?

Hoe denk je dat de vijvers zelf eruitzien? Plantengroei? Mosseltjes?

(Deze proeven zijn, om andere redenen ook gedaan door anderen. Jaren en jaren geleden al. Bijvoorbeeld door dhr. Schaperclaus ergens rond 1962. Hier werd wel bijgevoerd.)

Je zult wel niet onder de indruk zijn, maar het zijn wel feiten. Visie Karperbeheer binnen VBC’s gelezen? Tabelletje voor de geest waarin de gemiddelde gewichtstoename van uitgezette K3 karpers minimaal zouden moeten voldoen?

Bij bijna alle SKP’s is uit hengelvangstregistraties gebleken dat het gemiddelde gewichten van de aanwezige karpers boven de 8 kilo liggen. Daarnaast vertegenwoordigen karpers kleiner dan 5 kilo, minder dan 30% van het bestand.

(“Wellicht vanwege de eenvoud wordt hengelvangstregistratie (HVR) lang niet door elke visstandbeheerder en/of sportvisser serieus genomen. Het komt soms wat amateuristisch over, dat aan de waterkant met een potloodje invullen van de vangst. HVR is echter een van de meest krachtige instrumenten die de visstandbeheerder in handen heeft. Wat betreft het monitoren van karperstanden kan HVR zelfs worden beschouwd als een van de meest betrouwbare instrumenten.”, aldus Marco Kraal)

Als nu de gemiddelde groei van de uitgezette karpers tussen de 2 en 3 kg per jaar is, zou dat in de buurt komen bij de resultaten in vijver 3? Kan je dan zeggen dat er sprake is van een verantwoord karperbeheer?

Mocht je je vervelen, hierbij wat leesvoer.

KSN 1999 : KSN-Nota "Karperbeleid in Groningen" 1999-2005
AHV 1997 : Nota Karperbeleid 1997-2003
KSN 1994 : Met het oog op de karper. De aard van het beestje (M. Kraal)
RIZA 1992 : Effect van bodemwoelende vis op de waterkwaliteit
OVB 2001 : Masterplan Rijnlands boezem 2001-2011
OVB 1993 : Cursussen visstandbeheer,

Indeling van de Nederlandse wateren in visgemeenschappen (Quak&Van der Spiegel)

NVVS 2001 : 'NVVS-kaderrichtlijn economische benutting schubvis'

Al met al misschien niet indrukwekkend, meen hiermee een beetje aan te hebben getoond, dat een, zeker bij het COS, aangesloten SKP, niet zomaar wat kretologie uitbraakt.

MVG

Klaas
Gast

02-02-2003 15:16

Klaas,
Heel veel typwerk, maar inderdaad voor mij weinig nieuws. Ik ben al jaren bezig met het opkweken van karpers. Ik weet er wel iets van, dus kom niet iedere keer met: verdiep je eens in de materie. Beetje gemakkelijk om dat steeds te zeggen als iemand het niet met je eens is.
Het gaat niet om wat jij typte, maar om het feit dat bepaalde werkgroepen bezig zijn om spiegelkarpers uit te zetten. Spiegelkarpers zijn niets anders dan niet-dominante, gedeformeerde vissen die gekweekt zijn voor de vleesindustrie. Voorbeeldje: Kijk maar eens naar de spiegel in het artikel van J.W. Het gaat hierbij niet om een kwaliteitsvis maar om een ordinaire Tellerkarpfen. Deze vissen die in de open wateren worden uitgezet, zullen ook in andere wateren terecht gaan komen. Ze vormen hierdoor een bedreiging voor de wilde en verwilderde karper. Deze vissen worden alleen maar uitgezet om te voldoen aan de vraag naar snelgroeiende, zwaarwordende karpers. En zolang karpervissers deze denkbeelden niet los kunnen laten, zal er m.i. de komende jaren ook niets veranderen in de hele mentaliteitssfeer.
Oh ja, wil je de karpers in die vijvers nog wat harder laten groeien? Dan moet je dagelijks minimaal 10 procent water verversen. Hiermee breng je het nitraatgehalte omlaag(te hoog nitraat remt de groei) en je verdunt het groeiremmend hormoon, die vissen ter zelfbescherming aanmaken.

M.vr.gr. John.
Willem Barnas

02-02-2003 15:29

Oei!

En ik vanmiddag nog verschrikkelijk de fout in gaan met m'n nitraat (en fosfaat) die het water verrijken en zo, nou ja John, je hebt het denk ik wel gelezen.... Ik dank u.

WB
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

02-02-2003 16:15

hm.... en weer staat er hetzelfde.

John, je schreef: Deze vissen worden alleen maar uitgezet om te voldoen aan de vraag naar snelgroeiende, zwaarwordende karpers. En zolang karpervissers deze denkbeelden niet los kunnen laten, zal er m.i. de komende jaren ook niets veranderen in de hele mentaliteitssfeer.

Dus ik mag stellen dat jij vind dat de mensen die nu met spiegelkarperprojecten bezig zijn een verkeerde mentaliteit hebben?

das nogal een erg gewaagde....

En de vissers die naar Frankrijk reizen, en verder het uitzetbeleid in nederland aan hun reet hebben roesten, wel de juiste mentaliteit hebben? nee toch? ;o)

maar dat stelde ik al eerder.

Als je het niet met mensen eens bent ga je er maar niet op in? Beetje gemakkelijk ;o)

Willem, wat jij stelde over nitraat etc, stelde je t.a.v. gevolgen voor het natuurlijk voedsel, wat ermee verhoogd kan worden. Als de karper er meer door zou gaan eten, groeit ie harder, en dan heeft dit dus inderdaad een groeiende werking.

John stelde het echter als voorbeeld op een test-vijver.

Overigs john? welk type karper kweek je dan?
en ook overigs, ik denk dat klaas bedoelde, dat je je meer in de materie van de KSN moest verdiepen, aangaande de onderwerpen die in de gevoerde discussie aangehaald werden. Het is bijvoorbeeld eerder bedoeld als weerlegging van uw zeggen dat een en ander totaal niet wetenschappelijk verantwoord onderbouwd is, hoogstens door HVR...

groeten ed
Willem Barnas

02-02-2003 16:28

Oké Ed,

Ik vond het al vreemd, daar ik het gister in een rotary van het VBK had gelezen...

WB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 17:35

John,

Op zich knap om vissen te kweken voor de vleesindustrie.

Maar ala. Kon geen gedegeneerde vissen van Joris Weitjens vinden, wel een paar anderen. Valt best mee.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/fotos/jwfoto02.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/fotos/jwfoto02.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/fotos2002/fransk1.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/fotos2002/fransk1.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/hoofd/petervis.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/hoofd/petervis.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/fotos2002/fransk1.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/fotos2002/fransk1.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/fotos2/alex9.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/fotos2/alex9.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/fotos/jwfoto01.jpg" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/fotos/jwfoto01.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->

Voor jou was er niets nieuws bij? Helaas ben ik niet duidelijk geweest of... je wil er niet aan. De OVB proeven hadden niets te maken met snel groeien of nog sneller groeien. Maar om aan te tonen wat er gebeurt met vis en water bij overbezetting van een water.

Zelf begrijp ik niet wat er mis is met snelgroeiende en groot wordende vissen. Tja en spiegelkarpers bestaan reeds een enkel honderd jaar. Mede door de zeldzaamheid, vindt men ze mooi vaak ook bijzonder. SKP's willen dit ook zo houden. % spiegelkarpers in de streefbeleidsplannen ligt overal rond de 25%. Allez 1 op 4.

Onderdeel van viswaterbeheer is zeker rekening houden met de wens van leden. Als deze wens past in de moegelijkheden die een water bieden, waarom niet?

Gedegenereerde vissen: Onder alle soorten zowel karpers als mensen, komen mislukkingen voor. Om deze dan hun recht op leven te ontzeggen?

Al een aantal keren, vond je dat de mentaliteit van een aantal karpervissers niet deugt. Dit zou komen door de gewichtenrace. Dat er een aantal zaken niet deugen mag duidelijk zijn, maar zou de oplossing zijn om te stoppen met uitzetten?
Juist niet! Grote karper wordt dan zeldzaam en... je raad het al duur. of tewel betaalputten zullen uit de grond schieten. Hier zwemmen de laatste 3 grote spiegels, eerlijk geleend uit...

Visstandbeheer en gedrag van vissers hebben niets met elkaar te maken.

MVG

Klaas
HansPeter van Ee

18-03-2003 19:13

Klaas

Nu is dat allemaal wel leuk al die spiegelkarper-projecten maar er al eens over nagedacht dat er een aantal mensen de afgelopen jaren hun eigen projectje hebben gehad (wees niet bang heren-schuinmarcheerders, ik noem geen namen).

Het gevolg hiervan is echter dat er vorig jaar op bepaalde wateren een virus heeft geheerst, dat is veroorzaakt door uitgezette karpers.
Zo ken ik ook een aantal mensen die gewoon vis hebben uitgezet terwijl zij geen visrechthebbende zijn.

Natuurlijk is het mooi dat men het voortbestaan van de spiegelkarper op deze manier wordt behouden en wil behouden.
Is het echter niet zo dat men dit had kunnen zien aankomen dat er een aantal figuren dit ook zou gaan doen ?
Dat is toch typisch iets wat karpervissers eigen is, dat elkaar nalopen doen ?
Hoeveel mensen zijn er zo niet lid geworden van de KSN, zonder er ook maar eens ooit te hebben nagedacht dat lid worden van de KSN bepaalde verplichtingen met zich meebrengt ?

met benieuwde groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2003 23:22

HPE,

De KSN kent geen verplichtingen. Alleen als niemand iet sdoet is er geen meeting en geen boekje.

kuddegedrag: is dat kaprervisser eigen? Dacht eerder mens eigen.


"Is het echter niet zo dat men dit had kunnen zien aankomen dat er een aantal figuren dit ook zou gaan doen ? "

Rekening gehouden niet: alleen als je daar vanuit moet gaan kom je weer bij niets doen, gebeurt er ook niets. Als iedereen dat zou hebben gedaan 9niets doen), liepen we nu nog in berenvelletjes, grote knots in de hand en een bos haar van de vrouw in de ander.

MVG

Klaas


Als je rekening moet gaan houden dat er iemand op verkeerde gedachten komt
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

19-03-2003 11:53

HPE,

De vraag van jou is of er over nagedacht is, wat mensen teweeg brengen met hun eigen (project).

Een ieder die gerechtigd is om kweekkarper, te kopen en uit te zetten, moet karper laten onderzoeken door een bevoegd laboratorium. Als, om jou worden te gebruiken schuinmarcheerders broed uit laten komen, in een eigen vijver waar voordien geen vis in zat. En na 3 jaar de vis wordt terug gezet in het water waar vandaan kwam. Kan dat wat virussen betreft, geen probleem veroorzaken.Van kruisbestuiving is dan geen spraken. Ik spreek dan nog steeds over mensen die werken binnen een VBC. Dan kan er alleen spraken zijn van een visstandbeheer. Ik zit nog niet lang bij het overleg COS, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit voor een ieder, de enigste wijze is om te werken.
Hobbyisten kom je over al tegen, zomaar is doen wordt ten sterkste afgeraden. (LEVENSGEVAARLIJK)
Mensen, kijk wat er nu met ons kan gebeuren wat virussen betreft.

Binnen een vereniging heb je altijd mensen nodig die de kar trekken.
Dat de KSN een goede voorlichting geeft aan zijn leden, en dat dit veel leden aan het denken zet staat voor mij vast. Randfiguren hou je altijd,ook bij de ksn. Ik zie de ksn leden als een doorsnee van de Nederlandse bevolking.

Ik kan er zaterdag niet bij zijn in Leerdam, ik zal het missen.

Een groet, Peter
HansPeter van Ee

21-03-2003 20:11

Klaas

De KSN hanteert een gedragscode, maar leden van de KSN hoeven zich daar niet aan te houden ?

Het kuddegedrag is juist wel iets wat karpervissers eigen is, waarom is het anders zo druk op die kleine watertje's ?
Of is het zo dat de meesten onder ons eigenlijk niet kunnen vissen ?

Goed, rekening houden met bepaalde zaken kan niet altijd maar er zijn mensen van jullie eigen vereniging die dit op hun geweten hebben.
Een gebrek aan kennis klaarblijkelijk ?

Ik vond die Belgische spiegeltje's trouwens best mooi om te zien tot er een paar dood gingen...bleek na onderzoek dat ze uit het oostblok kwamen...

met vodka-drinkende groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-03-2003 23:56

HPE,

en je punt is?

Nu de KSN verwijten dat ze kuddegedrag bevorderen?

Trouwens. Vertoont er 1 GEEN kuddegedrag, is het een profiteur. Of hij komt niet van deze wereld.

Gebrek aan kennis: kan. staat de KSN o.a. voor. Ervaringen uitwisselen. Krijg je kennis van.

Ok gooi het er maar uit. wat is er gebeurd? Je bent volgens mij iets tegen gekomen, wat niet goed gevallen is.

Hebben ze je geplaagd?

Ik heb al eens meer gezegd: als je een deel van je energie op een andere kant richt, kan je misschien nog eens iets voor de karpervisserij betekenen. doe eens een paar kinderen voor hoe het dan hoort.

Schrijf eens een artikel hoe jij vissen beleeft, maar (ver)oordeel niet hoe een ander dat doet.

Ga vissen...


MVG

Klaas
HansPeter van Ee

22-03-2003 09:18

Klaas

Ik vis genoeg.
Als jij denkt dat ik geen anderen help aan de waterkant dan zie jij dat verkeerd.

Daarbij vind ik dat zolang ik een ander niet tot last ben aan de waterkant en mijn troep opruim mijn steentje bijdraag.

Alijn vertoond inderdaad geen kuddegedrag maar speelt een typetje.
Zou z'n figuur aan het water verschijnen waar ik vis dan zou het wel eens kunnen voorkomen dat ik hem wel tot last zal zijn.
En wel tot aan de grens met Belgie toe.
Dat hij daar het wereldje verneukt moet hij zelf weten.

Zo las ik ooit eens dat als men in Belgie eerder alle wateren had geopenbaard er niet zoveel karpers zouden zijn verhuisd en gesneuveld.
Grote onzin want er sterven daar nog altijd onnodig vissen.
En over het verplaatsen van vissen maar niet te spreken.
Toch een belangrijk persoon binnen jullie organisatie die dat opperde.

Dit zijn trouwens zaken die al meer dan tien jaar spelen en er is nog helemaal niets of niemand die er wat tegen heeft kunnen doen.
En vraag mij niet om de oplossing want ik houd mij wel bezig met de jongere vissertjes omdat deze nog wel te beinvloeden zijn.
Onder de oudere vissers is toch vaak alleen maar haat en nijd.
Vooral als men een visje meer weet te verschalken dan een ander.

En waarom zou ik een artikel moeten schrijven over hoe ik mijn visserij beleef ?
Lijkt mij meer iets voor mensen die het goed schijnen voor te hebben met de KSN.
Zij hebben de intentie om het karperlandschap te verbeteren en er voor te zorgen dat een ieder zijn ethiek weet te bewaren aan de waterkant, en op zich geen slechte invalshoek maar het Ego van sommige mensen is gewoon te groot.
Een ieder mag van mij achter grote karpers aan zitten maar door dat openlijk te lopen verkondigen is zwaar fout.
Anderen denken dan vaak dat het doel is van het karperen.

met natuurvriendelijke groet

HPE
Plaats reactie