Voorbereiding Spiegelkarperproject Midden en Oost-Brabant

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-01-2003 15:54

Beste Mark,


Natuurlijk moet er ruimte zijn voor boerenkarper maar dat is niet de discussie, de vraag was waarom spiegelkarperprojecten, waarbij John zich afvroeg of wij wel weten waar we mee bezig zijn.
Ik wil best als er liefhebbers voor zijn een dag in Zeeland met de penhengel op boerenkarper gaan vissen. Het is daar puur natuur, de boomkikker is daar ook aanwezig. Ook dat stukje natuur heeft bescherming nodig.

Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

30-01-2003 17:33

Beste Mark,Peter,Klaas en anderen,

Het is welhaast onmogelijk om een BUP [BoerenkarperUtzettingsProjekt] te beginnen om redenen die ik al in een eerdere posting had vermeld.
Die gebieden waar ze nog wel aanwezig zijn moeten m.i. beschermd worden. De HSV Zaanstreek is daar een voorbeeld van.
Of er moet worden gestopt met het uitzetten van spiegels en uitsluitend, met gebruik maken van de huidige uitzettingsblauwdrukken, gewerkt worden aan de terugkeer van de[ enigszins ]wilde karper.( de oerkarper krijgen we nooit meer terug!).
Ik begrijp ook wel dat tegen heilige huisjes getrapt wordt. Maar reacties in de trend van, waarom begin je niet zelf, zijn IMHO geen oplossing.
Wat wel zou kunnen is de handen ineen slaan en proberen om de zaak om te draaien.

Het moet toch mogelijk zijn - en ik wil daar zeer wel in meedenken - een karpersoort te kweken die de boerenkarper benaderd?
Het betekent echter wel dat de huidige populatie kweekkarpers een "natuurlijke" dood zou moeten sterven.
En dan nog blijven er achter....
Massaal uitzetten over een paar jaar of zo, het blijft een probleem.
We kunnen het nooit, maar dan ook nooit meer veranderen, ben ik bang.

Een optie die ik al eerder gaf, maar ook Peter Otte aanstipte, is min of meer hekken om de wateren waar boerenkarper populaties voorkomen en een zeer strikt beleid [laten] voeren.
Dit gebeurt overigens in Amerika ook, maar om een andere reden..........
Zouden wij hun overschot en dat van Australie misschien.....?

Ik ben optimist van huis uit, maar de boerenkarper in ons land weer op het niveau van de jaren 60-70 ? Ik ben bang van niet.

[ edit ]
Op Comp forums is het niet gebruikelijk te groeten, maar ik merk dat het op dit forum gewenst is :wink:

Dus:
Vriendelijke groet,
Henk


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-01-30 17:36 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-01-2003 19:45

Heren karperuitzetters, ook deze in spe,

Ik begrijp niet waarom het niet mogelijk is een BUP te starten.

In gebied(en) waar boerenkarper voorkomt, zijn geen spiegelkarperprojecten aan de gang, of het moeten er zijn die niet gereistreerd zijn.

Ik noemde bewust geen BoerenkarperUITZETproject, maar gewoon Boerenkarperproject.
Beschermen van de huidige boerenkaprerstand maakt hier dan onderdeel van uit.

Voorzetje? Zoek een polder uit waar er nog rondzwemmen. Het liefst 1, die agesloten is middels sluisjes.

Onderzoek zo goed mogelijk de aanwezige karperstand. hoeveel etc. Gemiddelde gewicht is ook aardig.

Aaaah, de OVB levert geen boerenkarper?

OK gaan we: Straks tijdens de paai kuitscheppen. Uitlaten komen, beetje bijvoeren en voila boerenkaprers. Heb je nu nog iemand met een flinke vijver, afgezet stuk in een polder werkt ook wel, kan je ze na volgende winter nog een beetje beschermd op laten groeien.

Maar anders: Hoe herken je een boerenkarper? Ik weet alleen manieren, die minder gewenst zijn. 2 gelijke zwemblazen, meer rood spierweefsel.

Sorry, maar ik kan het verschil niet voor 100% zien tussen een boer en een scharrelschubje.

Al met al met een beetje inventiviteit kan je best zelf veel doen. Ben ervan overtuigt als je een goede nota maakt, je ook de kosten van chips( niet kroky, maar die anderen) vergoed krijgt. Is wel zo handig om ze terug te herkennen. Laten we eerlijk zijn, zeker in eerste instantie zullen er geen honderden uitgezet worden.

Weet je hoelang, zejker de eerste projecten bezig geweest zijn voor de 1e vis te water ging? Jaren. Zij hadden 1 verschil met een aantal anderen op dit board. Niet zeuren, maar er zelf wat aan doen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-01-2003 17:12

Beste collega-karpervissers en ook wel karper-idealisten,

Als je, zoals ikzelf, met een roeibootje in de zeventiger-jaren een hele school van die smalle,blauwe torpedo’s voor de boot uit hebt zien zwemmen, ze meerdere malen hebt gevangen, een enorme sport daaraan hebt gehad, dan gaat je hart sneller kloppen bij een discussie als deze.

Overigens hoort deze discussie gezien de allereerste posting hier niet thuis, maar elders,maar dit terzijde, overigens, ik maak me er zelf ook schuldig aan. (misschien onder ‘boerenkarper”)

Ik wil niet de indruk wekken dat ik geen respect heb voor wat betreft de spiegelkarperprojekten, daar moet erg veel werk in hebben gezeten. Het probleem ligt echter in de eindjaren 70, toen de andere manier van vissen werd geïntroduceerd, het benoemen van de vis, de targetvisserij, en dus het volgen van de vis.
Jan de Winter o.a. verzette zich in die tijd heftig tegen het uitzettingsbeleid van de HSV-en en de OVB. De KSN speelde daar toen nog geen rol in, haar doelstelling lag meer in zin van contacten onderhouden met andere karpervissers, over materiaal etc.

De roep [ van karpervissers en HSV-en] om snelgroeiers en zwaar wegende makkelijk te vangen karpers heeft het toen uiteindelijk gewonnen.
Ik ben er zeer stellig van overtuigd, dat die uitzettingen de boerenkarper populaties hebben geminimaliseerd.
In een grijs verleden werd ook wel geroepen dat er geen karper meer te vangen was, dat werd door ene Henk Kat uit Zaandam bestreden en liet een ieder verbazen over zijn vangsten.
Dat was een kwestie van tactiek en techniek!
Tegenwoordig lijkt het erop dat als er geroepen wordt: “ik vang geen karper” de HSV-en overgaan tot uitzetten van karper.
Vaak heeft het te maken met “De kunst van het vissen op karper”.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, en wij zitten er nu dus mee!

De KSN heeft wel oren naar een experimenteel boerenkarperprojekt, het is eigenlijk nooit van de agenda geweest, maar ja, menskracht……..
Ik heb eerder aangegeven mee te willen denken over zo een project, ik denk dat er zeer veel problemen te overwinnen zijn, maar met een groep idealisten kom je heel ver…….
Lid worden van de KSN is een mogelijkheid, hun expertise is zeer waardevol.

Voorts vind ik, en ik steek mijn hand ook in eigen boezem, dat we moeten leven met deze situatie en de spiegeljagers ook hun sport moeten gunnen, per slot van rekening zijn wij allen karpervissers.
Andersom zouden de spiegeljagers de nostalgie van het vissen op karper op de wijze van Jan de Winter eens moeten ervaren en ook leren waarderen, er is nog maar een kleine groep van over……

Vriendelijke groet,
Henk de Jonge
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-01-2003 18:06

John,

Die uitzettingen met steriele karpers vinden al plaats in Australie en Amerika, wel helemaal afgesloten.
Op mijn website onder "Buitenland" kom ik daar nog wel op terug.
Je hebt het dan over "zusterkarpers", alles wat zij voortbrengen zal dan steriel zijn.
Maar, daar zitten weer nadelen aanvast, ook waarom ze die uitzettingen doen.
Namelijk de hele populatie om zeep brengen ter bescherming van het eco-systeem.
De andere keus was een bepaalde pesticide dumpen.......... :mad:

Vriendelijke groet,
en blijf meedenken
Henk de Jonge
theo holtzer
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: uden
Contacteer:

31-01-2003 18:41

Ik zie het ook niet zitten dat uitzetten van spiegels.Er zit zat vis in de nederlandse wateren.Of moet de visstand aangevuldt worden door de toestroom van karpervissers?
Zo dat ze makkelijk een vis kunnen vangen.
En peter er zit zat vis op het kanaal.
EN als ze er niks vangen dan moeten ze het eens anders aanpakken.IK ben het helemaal eens met john. gr theo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-01-2003 19:26

Theo,

Heb je dat al middels het enqueteformulier aangegeven? Ben je bekend in alle nederlandse wateren? Tja toestroom karpervissers. Deze zijn er al, daar moeten jij en ik mee leren leven. Maar wees eerlijk, liever overal in nederland mooie vissen kunnen vangen of op een paar plaatsen. Let op he. Beteken ook kiezen voor spreiding van vissers.


Henk,

Kleine aanvulling: OVB had problemen met kweek. Veel karpers, ook toenmalige spiegels, overleefden niet. De OVB is gaan experimenteren en kwam met de 25% wildbloedhybride. Deze werd toen de hemel ingeprezen als zijnde de oplossing op alle problemen.

Had je grote karper in je wateren? Haal uit en zet nieuwe wildbroeds uit. Kan me zoiets van o.a de bosbaan herinneren. zijn deze grote vissen niet deels in de stad uitgezet?

Vervelender was later dat die wildbroeds nog verrekte lastig te vangen waren. Oplossing was nabij, nog meer uitzetten. Wist men toen veel?

Gelukkig is men nu wijzer, men kan het in elk geval zijn.

Ken trouwens maar weinig HSV-en die bereid zijn zo maar hop uit te willen zetten, gelukkig maar. Man man wat moet je eerst veel aantonen, maar ook blijven aantonen. Reken maar dart de lat, middels Visie Karperbeheer, hoog ligt en terecht trouwens.

Spiegeljagers: Ik wel ja, maar de kleintjes dan. Gatver wat ben ik benieuwd wat ze doen.

Kan je wel vertellen, dat er binnen je hobby een hobby bij komt.

Voorbeeldje?

Vis zwemt amsterdam de stad uit, A'dam rijnkanaal door, vecht op, zijsloot vecht in. Wordt daar een jaar later terug gevangen. Hemelsbreed 25 kilometer. Over water? Veel meer.

Hiermee is ook gelijk het belang van de COS aangetoond. Uitwisseling van gegevens is onontbeerlijk.

Henk,

Gelukkig hebben we keuze. als iedereen hetzelfd zou doen? Pff.. moet er niet aandenken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-01-2003 19:44

[edit] Klaas, [edit]

[quote]

Spiegeljagers: Ik wel ja, maar de kleintjes dan. Gatver wat ben ik benieuwd wat ze doen.
[end quote]

Heerlijk Klaas, die liggen in alle rust op jou te wachten als het water weer warmer wordt, ennuh de grootte doet er niet toe, als je maar lol hebt en je 1 voelt met alles om je heen!!!!

[quote]
Kan je wel vertellen, dat er binnen je hobby een hobby bij komt.
[end quote]

Ben jaren secretaris geweest van een tuinvereniging, ik experimenteren met milieuvriendelijk tuinieren, op een gegeven moment kwam van mijn eigen tuinieren niks meer terecht! Ik begrijp daarom ook dat Joris zijn bedenkingen heeft.....

Kortom ik moet heftig gaan nadenken.

Vriendelijke groet,
Henk de Jonge


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-01-31 19:44 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-02-2003 08:43

Henk,

Joris bedenkingen? Dacht het niet hoor. Zoals al een keer eerder vermeldt, zit deel 1 van zijn missie: de geplande uitzettingen erop.

Nu is het weer aan de vissers. HVR!!! Deze HVR is bijna nog moeilijker van de grond te krijgen dan het project zelf.

De enige bedenking die joris heeft, samen met hem de hele CBB, is de wildgroei die zou kunnen ontstaan. Uitzettingen zonder enige vorm van visie dus.

Gelukkig vinden meer en meer HSV-en en organisaties die vis uit willen zetten de weg naar de KSN.

Tja factor tijd, die niet vissend gebruikt wordt. Ach als iedereen iets doet? Gelukkig is er tot nu aan vrijwillegers weinig gebrek. ( Niet achterover leunen nu he mannen.)

Nadenken?: BKP Zaanstreek? Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-02-2003 09:49

Hoi Klaas,

De bedenkingen van Joris gingen over het al of niet zelf door gaan met vissen, na alles wat hij voor de collegakarpervisser had gedaan.
Hij is wel weer doorgegaan met karpervissen, onder stimulatie van het SKP Amsterdam, correct when i'm wrong.

Waarschijnlijk weer een open deur, maar ik zal eens op hun website kijken of er al zoiets leeft. [edit] HSV Zaanstreek [edit]

Groetjes,
Henk




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-02-01 09:50 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-02-2003 09:58

Klaas en Henk,

De HVZ lijkt me inderdaad een goeie gedachte. Ze waren altijd zeer begaan met de legendarische Zaanse boerenkarper en voerden derhalve een aangepast uitzetbeleid. Ze hebben er volgens mij ook nog steeds het water voor. Ik ben ze echter een beetje uit het oog verloren, dus weet niet hoe het er nu mee staat. Ben benieuwd naar je bevindingen Henk.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-02-2003 10:03

Helaas, ze hebben geen website, maar er was wel een projekt gaande Het Lange Rond, met op de voorkant van de brochure een foto van een boerenkarper.
Ik zal proberen contact te leggen met Piet de Jong, hij is secretaris van de HSV Zaanstreek. Op een eerdere mail van mij (3 maanden geleden) heb ik echter geen reactie gekregen. Ik zal hem tel.benaderen dit keer.
Eenvoudig zal het niet zijn, want je wordt snel als indringer gezien......

Groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

01-02-2003 10:14

Nou, ik heb huiswerk het weekend :grin:

In die contreien heerst het POS en is vorig jaar een nota opgesteld voor het visserijbeheersbeleid.
Wel open water dmv passages :sad: heb ik gauw gelezen.
voor de lezers:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.pos-sportvisserij.nl/project1/infohlr.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.pos-sportvisserij.nl/project1/infohlr.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
Hou jullie op de hoogte,

Groet,
Henk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-02-2003 11:28

Hoi Theo,


Je stelt dat je het niet ziet zitten die spiegels, waarom was je dan zo snel weg aan het kanaal ,was dat om dat je alle vissen zo makkelijk gevangen had. Of had je geen zin om het anders aan te pakken, om je eigenwoorden te gebruiken. Den-Bosch liet je ook al snel links liggen, was dat om dat je toenmalige vismaat er spiegels had uitgezet, of was het uit frustratie?
De mooie vissen die je gevangen had in het putje aan de maas zijn er ook niet van zelf gekomen.
Je gaat ook regelmatig naar betaalwaters, is dat om dat het hier zo gemakkelijk gaat, of is het om je zelf een keer te kietelen. Ik vind dat je iets te gemakkelijk door de bocht gaat.

Tot ziens in Zwolle, Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-02-2003 11:40

Hoi Klaas,

Ik heb Theo in Erp wel aan mijn tafel gehad, maar een enquête formulier heb ik niet van hem gekregen, positief, of negatief, Theo vul het in. Nogmaals kijk even bij site van de KSN, ga naar Club 25 je komt dan van zelf het formulier tegen.

De groeten Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-02-2003 11:40

Henk,

Ik denk dat het best handig is om Richard van den Bos te bellen. hij staat in de ledenlijst.

MVG

Klaas
Gast

01-02-2003 12:44

Heren,

Als ik hier aan het lezen ben heb ik soms het idee dat ik weer in dienst zit. Ik zie allemaal afkortingen waarvan ik een aantal niet kan thuisbrengen. Probeer in uw posting a.u.b. wat minder met afkortingen te werken. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik hier nog niet zo lang aan het lezen ben, maar ik denk dat er wel meer zijn die hetzelfde probleem hebben.

M.vr.gr. John.
theo holtzer
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: uden
Contacteer:

01-02-2003 17:30

Peter het kanaal is mijn water en de hele dag verkeer langs me tent is niet mijn idee van lekker rustig vissen.In den bosch ben ik gestopt omdat de regels zijn verandert wat betreft het gebruik van de boten daar.
En nu moet je niet slap gaan kletsen want wij rijdt mij achterna en gaat er zelf vissen.EN dan nog eens een vierde hengel er bij gooien waar ik zit te vissen.Dus laten we het leuk houden jij je mening maar ik ook. gr theo
theo holtzer
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: uden
Contacteer:

01-02-2003 18:32

Daarom moeten wij zeker die lijst in vullen waar we vissen dan kan jij er gaan vissen met4 hengel.Denk het toch niet maat.
theo holtzer
Berichten: 26
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: uden
Contacteer:

01-02-2003 18:41

Ik spreek je nog wel in zwolle met je slappe klets.
rejan de keizer
Berichten: 12
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: rossum

01-02-2003 19:04

ik ben het , niet met alles eens over deze discusie peter, maar theo heeft wel gelijk jij maakt hier misbruik van om hem achter na te rijden om een dike te vangen word eens volwassen man, project is prima .. en met 4 hengels gaan zitten waar twee zijn toe gestaan, stoer man , project man we praten nog in zwolle
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-02-2003 22:15

Beste Rejan,en Theo.

De zaak licht iets genuanceerder, als je uit Rossum komt weet je ongetwijfeld dat je bij jullie steenfabriek met drie hengels mag vissen, dat was toen ook zo, ik zat met een hengel onder mijn kant naar rechts +- 30 meter en dat 2 meter uit te kant. Ik zat er die middag als eerste, mag ik. Als meneer Theo dan komt en hij al niet de moeite neemt om de situatie te bekijken, en er ook een hengel uitwierp, wat ik op dat moment niet wist. Bleek dat wij s’morgens ieder met een hengel in dezelfde hoek zaten te vissen. Als ik dan een vis vang en ik hem netjes vraag of dat hij een foto wil maken, begon hij te moren en te klagen als een oude brombeer. Theo als er iemand iets van kon zeggen was ik het wel. Als jij met mooie vis foto’s loopt te pronken van Rossum en je verteld het aan de een wel, en aan de ander niet waar je zit te vissen is het logies dat er mensen zijn die het door vertellen. Ik had het in eerste instantie wat ik jou verteld had van mensen uit Den-Bosch.
Later vernam ik het van je oude vismaat voor! dat ik jou in Rossum trof. Van achter na rijden is nooit geen spraken geweest.
In Den-Bosch was het precies het zelfde verhaal. Theo zijn vismaat had “HIJ” gevangen, de week er na neemt die vis maat zijn broer mee, Meneer Theo gaat er mee akkoord om iets verder te gaan vissen, je raad het al de broer vangt “HIJ”, In Uden hebben ze hem horen brommen. En nu druk ik mij nog netjes uit. Theo gun een ander ook een visje.Toen wij afgesproken hadden om in DenBosch tegaan vissen was er wat die boot betreft nog geen enkele verandering,maar waar was je? Theo,wat het kanaal betreft want daar hadden wij het over, weet een ieder dat je er aan twee kanten kan vissen dus hou het verhaal wel zuiver.
Theo ondanks verschil van mening over een aantal persoonlijke zaken die hier na voren komen,
hoop ik dat je ze weer dik mag vangen dit jaar, want ik gun ieder zijn vis.
Maar dat is zeker ook slappe klets.

Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

01-02-2003 22:38

fijn leven heeft die "HIJ" toch ;o(

ow, btw, (staat voor by the way en niet dat ander gedrocht): is het misschien mogelijk dit soort bullshit-verwijten naar elkaar toe buiten het forum om te doen?

Sla elkaar van mijn part verrot daar in zwolle, maar laat mij (en anderen wellicht) ff daarbuiten... tis zo boring weet je

ed
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-02-2003 22:44

Edwin
Ik voel me in me goede naam aangetast,
Maar je hebt volkomen gelijk.

Peter
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-02-2003 22:45

Beste Arjan,

Als ik het goed heb, mijn excuses als ik mij vergis, ben jij die snelle jongen op die motorfiets,
en dat rode bestelbusje. Het tegenwoordige vriendje van Theo.

Peter