water verneukt door spiegelproject.

Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

29-10-2006 16:54

in het overijsels kanaal zijn spiegelkarpers uitgezet.
na die uitzetting een a twee maand later kwamen de eerste dikke karpers al naar boven zetten. Ra Ra hoe kan dat!!!!!
ik heb er zelf al 5 op 300 meter zien liggen tussen de 25 en 35 pond.(zonde toch)

in eerste instantie vond ik het goed wat ze aan het doen waren.
maar laat dan wel ff de vis controleren voor dat je ze er in tieft!!!!!
dus als ze nu weer komen laat ik(en nog wat ander) het echt niet toe dat ze die vis er in tiefen. laten ze ander water gaan verneuken.

ik vind dit zwaar klote want ik vis er nog al vaak. het is het enige water bij mij in de buurt waar dikke vis zit.

gr elmer
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-10-2006 20:26

één à twee maand later?
Hoe weet je dan zo zeker dat het door die spiegels komt?
Reken maar dat die visjes wel gecontroleerd zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
elmer cents
Berichten: 175
Lid geworden op: 25-02-2006 18:57
Locatie: Raalte

29-10-2006 20:33

now dan mag jij mij gaan vertellen waar het wel door komt.

valt wel beetje op he

ze worden uit gezet en daar na vinden we in een keer veel dode karpers.

kleintjes hebben we niet gevonden maar alleen de grote moeten er aan geloven.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-10-2006 20:53

Beste Elmer, ook die spiegeltjes zijn steekproefsgewijs op visziekten gecontroleerd. Daarnaast gaan oude vissen ook een keer dood door natuurlijke oorzaken.
Dit najaar of begin volgend jaar wordt er sowieso niets meer uitgezet, eerst volgend voorjaar / zomer afwachten wat er dan gebeurt.
Het zal je toch hopelijk wel duidelijk zijn dat NIEMAND erop uit is om vissen van het bestaande bestand om zeep te helpen...
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

29-10-2006 21:16

Zal de uitzetting (ook) hier zoveel stress veroorzaakt hebben dat de oudere vissen het loodje leggen?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-10-2006 21:21

Walter, er is 1 pootspiegeltje per kilometer lengte uitgezet!
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

29-10-2006 21:31

Geachte heer Lokhorst , mag ik u ook een ander voorbeeld voorleggen ?
We hebben recentelijk een bijeenkomst gehad waarin een voorstel is aangenomen om uit de plaatselijke vijvers een deel van het bestand te verplaatsen naar een kanaal. Heb hier mijn twijfels over of dit verstandig is omdat het naar mijn idee niet om al te gezonde karpers gaat. (groei achterstanden door weinig voedselaanbod etc. ) Hierop kregen we als reactie dat alle vijvers in verbinding staan met elkaar en dat het kanaalwater hetzelfde is ! Daarnaast werd er medegedeeld dat er geen slechte aflopen bekend zijn over dit soort activiteiten.
Kunt u een richting aangeven wat er het beste gedaan kan worden door de plaatselijke HSV. Hoe kijkt u tegen dit soort ideeen aan ?
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

29-10-2006 21:36

Aart.

Als de bezetting laag is en er is weinig karper uitgezet welke ook nog eens is gecontroleerd op ziekten dan moet je bijna gaan afvragen of het uitzetten van karper niet gestopt moet worden.

Walter.
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

29-10-2006 21:49

Merlin, als bescheiden persoon dien ik toch mijn mening te geven.

Mocht het water ondervoedde karpers bevatten, dan dient de HSV niet vis over te zetten maar te kiezen voor een voedselrijker water.
Dit water is gewoon hetzelfde als waar de vis in leeft, maar dan met meer waterplanten, en eventueel uitbaggering.
Het kan namelijk zo zijn dat het water ongezond is, maar zoals u misschien weet zuiveren waterplanten water, dit zorgt ook weer voor een groter voedselaanbod als slakjes e.d.

Ik wil hier wel dieper op ingaan aangezien ik mijn studie hier onderdeel van is.
Mocht u echt wat willen doen, pb mij dan even met wat meer info over het betreffende water en ik zou u tips kunnen geven die u kunt aandragen bij een HSV.
Eventueel ben ik best bereid om ze uit te leggen hoe dat in zijn werk gaat, maar ik ga er vanuit dat elke HSV wel een lid heeft die goed verstand heeft van de natuur.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

29-10-2006 21:59

Uiteraard zijn antwoorden van anderen ook welkom !!!
De vereniging gaat beginnen met baggeren van de vijvers nadat ze geprobeerd hebben een groot deel van de vissen er af te vissen.
Heb begrepen dat er inmiddels al een mooi laag prut zich heeft verzameld in de loop der jaren (60 cm baggershit !!!) Ze zijn zich dus gelukkig ervan bewust dat de slechte conditie van de vissen hier deels aan te wijten valt.
De vissen moeten wel aas accepteren, want verder valt er weinig te vreten. Alle vijvers worden uitgebaggerd. Ben wel benieuwd of er gebieden in Nederland of Belgie zijn waar dit al is gebeurt en wat de gevolgen zijn. De vissen op het kanaal zien er redelijk goed uit , kwa aantal valt het enigsinds tegen en ook in hun leefomgeving zijn weinig waterplanten te vinden. ( wel vlooienbedden, mosselbanken etc.)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-10-2006 22:49

Als de vijvers in open verbinding staan met het kanaal, dus onderdeel zijn van hetzelfde watersysteem, dan is het overzetten toch niet zo een probleem? Zolang het kanaal een bezetting heeft die wat extra karpers kan dragen tenminste. Anders is het water naar de zee dragen. Ondervoede karpers vertonen nog wel groeiverbetering als ze meer voedsel tot hun beschikking hebben. Al met al hoeft het geen verkeerde gedachte te zijn. Dat uitbaggeren is ook geen verkeerd initiatief. Voor plantengroei moet het watertype wel geschikt zijn. Voor karper is troebel water met geringe plantengroei trouwens helemaal geen probleem.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 29-10-2006 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-10-2006 22:55

Walter, op een aantal andere wateren hebben we gelukkig andere ervaringen. En nogmaals, ook oude vissen op een dunbezet water gaan gewoon een keer dood. De relatie tussen zeer terughoudend wat uitgezette spiegeltjes en de dood van 3 vissen is ook maar een aanname en niet meer dan dat. Voorzichtigheidshalve wordt er dus dit najaar of volgend voorjaar helemaal niets uitgezet en wachten we eerst af wat er volgend voorjaar / zomer gebeurt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-10-2006 23:10

Beste Merlin, Kees heeft je vraag feitelijk al beantwoord. Heel vaak zitten er echter in zulke vijvers gewoon veel te veel vissen en ook nog teveel als het water wel voedselrijker zou worden vanwege de uitbaggering en hopelijk daarna ook wat plantengroei (moet nog maar afgewacht worden als daar troebel kanaalwater in komt). En als er nu op dat kanaal een bestand zit wat in redelijk evenwicht is met het natuurlijke voedselaanbod heeft het (zoals Kees ook al gezegd heeft) totaal geen zin om die karpertjes uit de vijvers ook nog op het kanaal erbij te zetten. Is verplaatsing van 'ellende' en niet meer dan dat. Het klinkt als 'vloeken in de kerk' maar soms is het gewoon beter om een overschot aan karpertjes maar gewoon te verkopen als consumptiekarper. En...als die vijvers eenmaal zijn uitgebaggerd laat men dan in ieder geval voor een goede roofvisstand zorgen die de aanwas van weer nieuwe karpertjes kan voorkomen of tenminste binnen de perken kan houden.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

31-10-2006 17:53

elmer ik vind het om eerlijk te zijn een beetje een bevooroordeeld argumend. :o

de vissen krijgen een goede gezondheids indicatie en het lijkt me echt onlogisch dat als er een paar kleintjes aan een bestand woorden toegevoegt meteen de grotevissen het lootje leggen.


Dat zou wat zijn als zoiets op een betaalwater in frankrijk gebeurde zeg :wink:

Maar ik kan het wel snappen dat je een rede zoekt voor dat die vissen zomaar naar boven komen drijven : het is en blijft natuurlijk zonden.



m.v.g thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-11-2006 21:50

ik hoor het "ons karpervissers" nog smeken bij de ovb om te stoppen met de 25% wilbroedhybryde en spiegels te gaan doen... en als de ovb het niet zelf doet dan doen wij het...


bedankt jongens we hebben spiegels en geen ovb meer
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-11-2006 18:37

Daarentegen zijn er voorbeelden die toch wijzen op het feit dat er ook dingen zijn die niet definieerbaar zijn. Neem Oranje Parels. Had er vanaf gebleven.

Ook 2 andere wateren hier in de buurt, afgesloten en wel, beleefden een sterfte binnen aanzienlijke tijd na uitzetting van die kleine karpertjes. Laat het nou toch allemaal lekker z´n beloop, en ga weer uitzetten als zo´n water echt niks meer te bieden heeft. We draven lekker door, en er lijkt geen eind aan te komen...

Als wordt gezegd dat 90% van de vissers op 10% van de wateren vist, is er toch nog keuze genoeg?

I rest my case...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

30-11-2006 17:19

Aart

Vooral op kleine- en middelgrote wateren sterft vaak het oude bestand na uitzetting van spiegelkarpertjes.
Nu heb ik altijd begrepen dat de eerste SKP's werden opgezet om meer bio-diversiteit te creeëren onder de karpers, en het voorkomen van het uitsterven van de spiegekarper ansïch.

Nu ken ik een water waar het vroeger gemiddeld 100 uur kloppen was voor 1 karper.
De tand des tijds heeft hier echter ook zijn werk gedaan.
Het gebied is inmiddels heringericht en het bestand is totaal anders.
Waar eens hooguit 100 vissen zwommen, zwemmen er nu een dikke 300.
De oudste vissen zijn allemaal dood.
Ook hier zijn de vissen gestorven na het uitzetten van spiegels.

Waarom verwijderd men nooit eerst een flink aantal schubkarpers en zet er dan een jaar later een beperkt aantal spiegels bij ??
Het bestand wordt niet groter, de biodiversiteit wel en het karpervissen verwordt er niet als een simpel iets.

En zo ken ik nog een aantal wateren in deze regio, waar het vangen van een karper in het verleden, echt kennis en kunde vroegen.
Helaas is het niet meer zo, en wordt het aantal wateren wat mij aanspreekt steeds minder in aantal.

Maar goed, de lokroep van de rivier zal altijd blijven.

met uren- kloppende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2006 21:20

Veel te kort door de bocht Hans-Peter. En dat vaak het oude bestand sterft is ook niet juist. Lees s.v.p. eerst eens de Handleiding Spiegelkarperprojecten.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

30-11-2006 21:43

Aart Lokhorst schreef:Veel te kort door de bocht Hans-Peter. Lees s.v.p. eerst eens de Handleiding Spiegelkarperprojecten.


ja ben ik het mee eens

met alle respect hoor maar als je het mij vraagt zijn er veelteveel karpervissers bevooroordeelt door dingen die ze horen en ik vind dat ze maar eens verder moeten kijken dan hun neus lang is voordat ze tot een oordeel komen :o


m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

30-11-2006 23:18

ik vraag me gewoon af waarom het altijd zo masaal moet.. als er nou op een bestand van 100 vissen op jaarbasis 10 vissen bij gezet zouden worden.. en dan ieder jaar van een ander ras.. de door de ovb berekende uitval van het karper bestand is 5% dan zouden er dus 5 vissen per jaar bijkomen

op die manier krijgt de huidige populatie geen oplawaai door de omstandigheden die veranderen en krijgen we meer biodiversiteid..

tenminste zo zou ik het doen.. maja wie ben ik..
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-11-2006 23:43

Eerst allemaal roepen om spiegels... gaat er een vis dood, is het de schuld van de spiegels... :roll:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2006 08:02

Beste Ian, ook s.v.p. eens de Handleiding SKP lezen. Van massaal is n.l. geen enkele sprake, 10 op de 100 vissen is in de praktijk al een maximum, is meestal nog veel minder...
Marcel Hoefman
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-01-2006 20:21
Locatie: Zwolle

01-12-2006 08:44

Aart Lokhorst schreef:Beste Ian, ook s.v.p. eens de Handleiding SKP lezen. Van massaal is n.l. geen enkele sprake, 10 op de 100 vissen is in de praktijk al een maximum, is meestal nog veel minder...


Jammer dat het door jou genoemde percentage niet van toepassing was op het fraaie bestand op de Lange Kolk in Wijhe. Recent sprak ik de secretaris van de beherende visvereniging die aangaf dat vrijwel het totale 'oude' bestand boven kwam drijven na uitzetting van 'nieuwe' spiegeltjes. Veel karpervissers doen ongelooflijk moeilijk en overgevoelig over betaalwateren en gesleep met vissen over en weer (en begrijp me goed: daar mag je ook kritisch tegenover staan), de gevolgen van dit soort uitzettingsacties daarentegen zijn minstens zo desastreus maar worden vaak afgedaan met reacties als 'shit happens'/ 'zonde, volgende keer beter' etc. Dubieus...
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

01-12-2006 12:30

Beste Marcel,

Erg zonde van het betreffende viswater en haar bewoners.
Waren de vissen geleverd door de voormalige kweker van de ter ziele gegane OVB?

Walter.
Marcel Hoefman
Berichten: 11
Lid geworden op: 04-01-2006 20:21
Locatie: Zwolle

01-12-2006 15:29

Dat kan ik niet bevestigen, Walter. Maar ongeacht de herkomst van de vissen blijft het jammer dat het heeft plaatsgevonden....