Karper op kant

brian Stellingwerf
Berichten: 165
Lid geworden op: 18-02-2006 21:32
Locatie: delft

26-02-2006 13:50

mooi zo :lol: anders was het echt fout gegaan

groetjes brian
Gebruikersavatar
Jef Houben
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-03-2006 13:30
Locatie: Aalst

11-04-2006 11:51

FF terug on topic. Een vis kan volgens mij zo lang op de kant tot zijn kieuwen uitdrogen, en hij zodoende dus stikt bij gebrek aan zuurstof. Meer nog, een 15tal jaren geleden had ik thuis wat karpertjes, etc in een aquarium zitten. Op een morgen vond ik een vis terug die er 's nachts was uitgesprongen Met als gevolg: vis was al uitgedroogd en voelde hard aan. Natuurlijk vond ik dat rampzalig en heb vis toen toch nog in het aquarium terug gezet met de hoop dat er nog een sprankeltje leven in zou zitten. Awel, he made it through!!!!! Enkele dagen later zwom de vis al volop terug rond en was hij al bezig aan het herstel van zijn slijmlaag. Gevolg is wel dat de vis eigenlijk een hele tijd zwaar gevoelig was voor ziekten, infecties, ...
Echt wetenschappelijk onderlegd is het natuurlijk niet, maar ik denk dat, zolang de vis zuurstof kan opnemen (en dus zijn hersenen niet zullen afsterven) hij een overlevingskans heeft.

Als het op karpervissen toespits: even op de kant kan geen kwaad, maar doe toch maar geen uurtje bakken in de zon.... Ofwel: bespaar de vis van stress, want gestresste vissen zijn ook een makkelijkere prooi voor virussen, infecties, ...
jan van kranenburg

12-04-2006 03:33

Mag ik even een enorme jeugdzonde bekennen?

Ving free linend ooit een karper van ca 18 pond in Zevenhuizen.
Was toen een PB. Besefte toen al dat in mijn directe omgeving, niemand dit zou geloven. Geen Camera bij me.

Heb toen die vis in nat riet en natte doek gewikkeld en ben als een speer
naar huis (Toen Den Haag-Zuid) gereden. Reistijd ca 15 a 20 min.
Daarna die Karper in de badkuip, en al na enkele minuten kwam de vis tot leven. Uiteraard foto's gemaakt.

Na een uurtje heb ik de Karper uitgezet in de vijver aan de Lozerlaan, vlakbij mijn huis.
Kon direct al 100 gulden krijgen van een daar aanwezige visser.
Niet gedaan.

Na dit voorval, dat ik nog steeds betreur, heb ik nooit meer foto's gemaakt van gevangen vissen.

Uitzondering vorig jaar, toen ik in een VakantiePark in Limburg drie Spiegels ving van ca 25 pond. Mijn eerste Spiegels ever, overigens!

NB. Dit geeft aan hoe lang een Karper 't uit kan houden!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-04-2006 10:25

Volgens mij is het niet de vraag hoelang het dier het uit KAN houden.
Volgens mij is de vraag is het verantwoord om een levend wezen langer dan absoluut noodzakelijk is uit zijn leefwereld te halen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jan van kranenburg

12-04-2006 12:22

Douwe Bijlsma schreef:Volgens mij is het niet de vraag hoelang het dier het uit KAN houden.
Volgens mij is de vraag is het verantwoord om een levend wezen langer dan absoluut noodzakelijk is uit zijn leefwereld te halen.


Helemaal eens.

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.....
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 15:24

ik heb idd wel eens begrepen van een koiliefhebber notabene dat een karper een van de sterkste vissoorten is op dit gebied en het gemakkelijk een uur uit het water vol kan houden, vooral als je de vis daarbij nat houd.

toegespitst op karpervissen houdt dit in dat ik niet ga rennen om die vis maar zo snel mogelijk weer het water te krijgen. emijn gezond verantwoordelijkheidsgevoel zorgt er wel voor dat ik bv wel eerst de vis terug zet en niet bv eerst de hengels weer optuig ofzo. Ik zorg er dus wel voor een zo spoedig mogelijk terugzetten van de vis. maar stel de weger ligt ff niet klaar, dan houd het in dat de vis ff een minuutje moet wachten als ik even de weger uit mijn tas pak.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2006 12:08

Zo kort mogelijk en zo lang als absoluut nodig.
Vooral bij warm weer>> nat houden!!!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michael Bayo
Berichten: 67
Lid geworden op: 20-06-2006 21:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

24-06-2006 00:19

Een karper kan met gemak 20 min op het drooge blijven.
Maar je moet het eigelijk nooit doen. 3/4 min is meer dan genoeg om te onthaken, wegen & in een bewaarzak tedoen. Ik weet dat een karper zo lang op het drooge kan omdat hier iemand altijd vis HEEFT gestolen en dan loopens naar zen eigen plas ging om die vis daar uit te zetten.
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

04-07-2006 13:35

offtopic, ruud heb je die vis zelf gevangen?? zoja waar is dan je onthaakmat? als je het erg vindt om een vis ff te zakken moet je dat zeker even erg vinden, als ik alleen ga vissen zak ik regelmatig de vis om mijn camera goed te zetten en als het te donker is zak ik de vis ook vaak, mijn nachtfoto's lijken op niets

ontopic
volgens mij kan een vis gerust een paar minuten op de droge liggen hoor, emmer water vis nathouden en niet te lang op de mat laten liggen, als je er voor zorgt dat alles klaar staat is de vis binne de 5min trug in het water
Gebruikersavatar
mark haak
Berichten: 144
Lid geworden op: 07-08-2006 10:52

27-09-2006 15:42

bij mij duurt het 3/4 minutjes.... 8)
karpervisser&
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

19-10-2006 21:06

bij mij ook :lol:
Gunther Verwinnen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-02-2006 15:33
Locatie: Sint-Joris-Weert (B)

04-01-2007 13:17

Het gaat niet op om te zeggen een karper kan zo of zolang uit het water. Alles hangt af van de vis in kwestie en de omstandigheden. Stel je vangt een sterk karpertje bij regenweer, wind en een watertemperatuur van 15 gr. C. Of je vangt een oude, moddervette hangbuik in een periode van langdurig snikheet en windstil weer. Rara welke vis het beste zal bestand zijn tegen een langdurig verblijf op de kant.

Ik vind dat je de vis zoiezo zo snel mogelijk dient terug te zetten. Daarom leg ik na de positionering van mijn hengels steeds mijn weeg- en fotoapparatuur klaar zodat ik snel kan handelen indien ik een vis zou willen wegen/fotograferen. Met name tijdens zwoele periodes dien je snel te handelen. Zo ving ik op een zwoele zomeravond tijdens de hittegolf van afgelopen juli mijn grootste karper vh seizoen en tevens een vis die ik allang eens wilde vangen: een spiegel van 18.6 kg met een buik om u tegen te zeggen. Mijn fototoestel haperde en in plaats vh probleem proberen op te lossen (wat mogelijk was geweest na enkele minuten prutsen), heb ik de vis vlug laten zwemmen om alle risico's te vermijden. Misschien beetje jammer dat ik er geen foto van heb maar deze vis staat voor altijd in mijn geheugen gegrift en dit is zovele malen belangrijker dan 1000 foto's met het risico dat de vis het niet zou halen. Ik vis voor mezelf, niet om met harde bewijzen te bluffen tegenover derden.

Met snelhandelende groet,
Gunther
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

04-01-2007 14:13

had je hem altijd nog in de bewaarzak kunnen doen en op een diepe plaats in het water te hangen. wara nog genoeg zuurstof is.
Gunther Verwinnen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-02-2006 15:33
Locatie: Sint-Joris-Weert (B)

04-01-2007 15:53

Ik heb geen bewaarzak en ik ben niet van plan er ooit één aan te schaffen. Ieder zijn zin maar ik vind dit totaal overbodig.

MVG,
Gunther
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

26-02-2007 17:19

mee eens, Als ik dan een mooie vis heb in de nacht maak ik dan een foto. Bewaarzak vind ik gewoon zielig, Net als ongekookte maïs en te lang op de kant houden. Binnen 3 minuten is de vis weer terug. Onthaken, wegen, meten eventueel een foto en weer terug.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

26-02-2007 18:48

:roll:
Laatst gewijzigd door Gerard Brondijk op 26-02-2007 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
KSN
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

26-02-2007 18:48

Weet je wat ik zielig vind, Dat iemand op het kanaal een vis vis vangt en gedesorienteerd weer terug zet en in de schroef van een boot zwemt,.
Daarom zak ik de vissen die ik op het kanaal van altijd eerst een half uurtje.
Op de kleine vijvers en plassen maak ik meteen fotos tenzij het een groot exemplaar betreft. :wink: Maar nooit langer dan een uur. ( Het zakken dan hé)

Het wegen,meten,onthaken doe ik in 4 Min.

M.V.G

Gerarduzz :wink:
KSN
Gebruikersavatar
Jeroen Druppers
Berichten: 119
Lid geworden op: 07-08-2007 19:33
Locatie: Eelde-Paterswolde
Contacteer:

24-01-2008 18:55

Ruud Rustenburg schreef:http://www.karperland.nl/Nieuws%20van%20karperland.htm

jij noemt het flauwekul!!!!!!

en ik noem het geen buikwaterzucht, ik ben van mening dat je dit soort dingen krijgt als je je voer niet goed weekt enzv.....



Ik heb dus gezien op 1 van mijn favo visstekken.. Paar mensen op vakantie hier.. mais voeren zonder te koken of wat dan ook.. week vissen veeel storten.. en ze gingen weg.. Niet veel later was de eerste vis dood.. Zag er ongeveer net zo uit als die foto van hierboven..

Deze vis woog opdat moment 44 pond
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

25-01-2008 11:22

Meestal hou ik de karper een minuut of 4a5 op de kant bij groteren kan het wel eens een minuut of 8 zijn maar meer ook niet!

Kheb trouwens ook altijd een 10liter emmer bij me die ik volledig vul met water en altijd naast me onthaak mat heb staan daar verzuip ik de vis ook meestal mee als hij op me onthaakmat ligt 8)
long as i got lungs and a rod you can't stop me
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

25-01-2008 19:02

[quote="Ruud Rustenburg"]dat ben ik met je eens :wink: het voeren van vind ik net zo erg..... :wink:

[img]http://www.isdesignhosting.nl/domeinen/bbk/images/stories/110_1078.jpg[/img]

dit vind ik nog veel erger......dat krijg je nou als je verkeerd omgaat met mais en duivenvoer etc...

MVG, :wink:[/quote]


Misschien iets eerder moeten Sonja Bakkeren.
Nee dit krijg je naar mijn mening niet van ongeweekte en ongekookte mais.
Wat wel de oorzaak is zou ik niet weten maar triest is het zeker.
Gelukkig zelf nog nooit gezien.
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-02-2008 16:33

5 MIN niet langer en goed nat houden;)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

03-02-2008 18:35

Het liefst binnen een minuut, scheppen, op de mat en foto :wink: Gewicht boeit me geen reed :D :wink:
Mvg, Janieck
luc veninga
Berichten: 703
Lid geworden op: 27-08-2007 20:12
Contacteer:

03-02-2008 20:02

nou dat wil ik dus graag wel weten:D
Kaj de Jager

21-08-2008 20:42

Ikzelf onthaak de vis altijd direct na het vangen plaats hem dan in de bewaarzak maak alles klaar en zet alles klaar zodat het wegen en de foto snel kan worden genomen zodat hij met 4 min op de kant weer terug kan ;)