s'nachts pennen


Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

25-09-2003 17:06

Mensen,

gisterennacht gaan pennen op een stuk water waar overdag veel autoverkeer (niet in de sloot, op de weg!)is en weinig karper te zien is.

Een breekstaafje erop en wachten maar.
Nee, vang ik in één uur twee karpers.

Een van 22 pond en eentje van dik 27 pond bij 92 centimeter!!!

Echt geweldig om tien minuten lang je breekstaafje door het water te zien scheren!

Zijn er hier meerdere die regelmatig met een breekstaafje op pad gaan? Het was voor mij de eerste keer en zeker niet de laatste.

Groeten
guido
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

25-09-2003 17:32

Heb het dit jaar een enkele keer gedaan ja. Heb die dingen altijd bij me als ik ga penvissen, dus als het wat later wordt dan verwacht, breek ik zo'n ding door midden en kan ik rustig doorvissen! :grin:

Een voordeel vind ik trouwens ook dat aanbeten veel duidelijker zichtbaar zijn dan bij daglicht, als je nog een beetje wakker bent tenminste.
Verder vind ik de sfeer beter 's nachts, lekker rustig om je heen waardoor je je goed kan concentreren op je pen het het water.
Without carp fishing life would be a mistake!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-09-2003 20:41

Dit heb ik om eerlijk gezegd nooit gedaan maar het zat al wel in mijn hoofd.
Al wel een paar keer 's nachts gekorst en de sfeer was toen ook geweldig.

Nou vraag ik mij af wat nu mooi pennen zijn om 's nachts mee te vissen. Dus pennen waar een breekstaafje op kan.

Dan hoop ik ook dezelfde ervaring en sfeer te kunnen proeven.

Met NOG overdag pennende groet,
Koen Workel
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

25-09-2003 21:31

Koen, ik gebruik zelf gewoon simpele engelse pennen van het merk Middy. Ik heb er een aantal waar ik precies het bijgeleverde stukje siliconenslang van de breekstaafjes overheen kan schuiven.
Vis aan het begin van de avond "normaal" met die pen, en zodra het donker wordt een breekstaafje er op. Heb je ook geen last van uitlood-problemen in het donker.
Without carp fishing life would be a mistake!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-09-2003 21:49

aha thanx,
Maaruh, zinken die breekstaafjes? of moet je nog iets meer lood bijdoen?

vriendelijke groet,
Koen
Marijn van Oirschot
Berichten: 111
Lid geworden op: 22-03-2003 01:00
Locatie: Haaren

25-09-2003 22:02

Hoi Koen

De breekstaafjes die drijven, het ligt er alleen maar net aan aan welke dobber je hebt maar waarschijnlijk moet je ze opnieuw uitloden dus wat lood erbij doen.

Mvg Marijn
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-09-2003 22:06

jah, ok bedankt Marijn,
Had namelijk ook al eens gezien dat een dobber zonk door de breekstaafjes.

in ieder geval thanx,

Koen
jan van kranenburg

26-09-2003 00:48

Ontwikkeling staat niet stil; ook al niet op het gebied van penvissen.
Had nog nooit gehoord van breekstaafjes. Weet nu eigenlijk nog niet wat 't zijn.
Heb vroeger uiteraard ook in donker gevist met de pen; toen lichtgevende dobber en een zaklantaarn op de kant. "Long life" batterijen en vissen maar. Ging prima.
Probleem was vaak het landen; je ziet nl. niet waar de vis zit. Vismaat bij je, hielp al veel.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

26-09-2003 08:11

Ga sinds kort ook met de penhengel 's avonds op stap en ik heb 2 dezelfde dobbers waarvan ik een de antenne heb ingekort en daar het siliconen slangetje opvast heb gelijmt en kan d.m.v. rubbertje met wartel zo de dobber verwisselen. helaas nog geen karpergevangen wel gesignaleerd en al wel enkele brasems gevangen. wat een leuke bijkomstigheid is dat als ik vlakbij een brug zit en het licht van de lantaarnpaal schijnt over het water kun je diverse vissen bovenin het water goed bekijken, zo zag ik afgelopen week regelmatig een snoek voorbijkomen en een best wel grote oranje (goud)vis.

bert
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

26-09-2003 10:14

Vis zeer regelmatig met een knikliggies op mijn pen.(gebruik er ongeveer zo'n 50 per jaar) Vaak is namelijk de schermering en het uur hierna (het wordt nu stiller en de witvis activiteit neemt af) een zeer goede tijd. Het zou zonde zijn als je voor deze tijd weggaat.

Kniklichten gebruiken dus. Ik maak mijn karperpennen altijd zelf en maak ze zo dat dat stukje silliconen slang er precies oppast. Het slangetje zit er standaard op dus het is alleen nog maar een kwestie van knikken erop zetten en ingooien....
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

26-09-2003 11:03

grappig om te lezen dat er dus nog meer van dit gekke zijn die s'nachts de buurt onveilig maken. Ik wordt namelijk echt raar aangekeken door mensen die vervolgens roepen dat het volgens hen al donker is! Gek wordt ik ervan.

Ik las dat iemand schreef dat je in het donker met de pen niet ziet waar je vis zit.
Een breekstaafje op je pen dient als het ware als een marker. Echt ideaal.

Het is idd ook zo dat het s'nachts beter vissen is met witvisgevoelig aas. Die paar tikken die je krijgt zijn van voorntjes die je pen attackeren!

Gisteren weer geweest.... één verspeeld kon niet voorkomen dat meneer onder een extreem laag bruggetje doorzwom

groet
guido
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

26-09-2003 18:29

heb een week lang lopen korsten met een dobber + breekstaafje ging heerlijk alleen ik lote de dobber dan niet uit tot me verbazing ging er zelf een karper van door met me dobber in ze bek.

gekke beesten
jan van kranenburg

26-09-2003 23:59

Lars,

Dit moet je eens wat uitgebreider vertellen!

Be benieuwd

mvg

Jan
erik v d ven
Berichten: 143
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

27-09-2003 09:37

ik maak gebruik van een beta light die ik in mijn pen heb laten lijmen. Dit werkt perfect en ik denk dat het op langere termijn goedkoper is dan al die breekstaafjes.

gr Erik
De fotograferende visser of de vissende fotograaf. (ben ik nog niet over uit)
http://www.karperwereld.nl/schrijfs/erik1.php
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

27-09-2003 09:39

Op 2003-09-26 00:48, schreef jan van kranenburg:
Ontwikkeling staat niet stil; ook al niet op het gebied van penvissen.
Had nog nooit gehoord van breekstaafjes. Weet nu eigenlijk nog niet wat 't zijn.
Heb vroeger uiteraard ook in donker gevist met de pen; toen lichtgevende dobber en een zaklantaarn op de kant. "Long life" batterijen en vissen maar. Ging prima.
Probleem was vaak het landen; je ziet nl. niet waar de vis zit. Vismaat bij je, hielp al veel.


Jan,

Breekstaafjes zijn een soort van kleine lichtjes die ongeveer 12 uur branden, je moet je eerst breken waardoor er een chemische reactie ontstaat en het lichtje oplicht.

Robin
jan van kranenburg

27-09-2003 12:45

Robin, bedankt.
Te koop in hengelsportzaken, neem ik aan?
Hoe dan op je pen te bevestigen?

Geen millieu risico?

Herinner me nog de heisa van vroeger toen er lichtgevende dobbers uit de handel moesten worden genomen vanwege radio-aktiviteit.

mvg

Jan
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

27-09-2003 14:53

Jan,

Breekstaafjes zijn in iedere hengelsportzaak te koop (vaak zelfs meerdere maten) en niet duur. Je knikt het staafje, bevestigt 'm dmv een bijgeleverd siliconerubbertje op je pen en vissen maar.

Wat de milieu-risico's betreft, ze worden al verkocht in hengelsportzaken zolang als ik vis dus ik denk dat het allemaal wel meevalt wat de risico's betreft. De vloeistof schijnt echter wel enigszins gevaarlijk te zijn wanneer het staafje open zou scheuren en je dat spul op je handen zou krijgen. Gewoon een beetje mee uitkijken dus, en misschien dat iemand anders hier ons meer duidelijkheid kan geven over de risico's.

Beta-lights zijn trouwens in ieder geval licht radio-actief dus ik denk dat jij die bedoelt, Jan.

Remco
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

27-09-2003 18:15

gewoon een klein beta lightje op je pennetje lijmen. (ik gebruik van die doorzichtige dingfen met een klein rood puntje, die haal ik eruit en plak er een beta lightje op/in) werkt echt goed!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

29-09-2003 08:46

Bij mij is het de omgekeerde wereld. Ik pen bijna nooit overdag, maar eigenlijk alleen in de schemer en de donkerte. Heerlijk.

Ikzelf gebruik kniklichten i.p.v. betalights. Laatstgenoemde hebben namelijk het nadeel erg gevoelig te zijn. Wanneer je misslaat is de kans aanwezig dat de pen inclusief betalight tegen de blank slaat. Schakel trouwens bomen e.d. ook niet uit. Veelal overleeft de betalight dit niet. Is eenmaal het glas gebroken, dan wordt het toch lastig vissen met zo'n niet-lichtgevende betalight :wink: Ik vind ze daarvoor toch iets te duur. Wat betreft die radio-activiteit, die is vrijwel te verwaarlozen. Wat betreft de breekstaafjes, recentelijk heb ik gelezen dat de inhoud hiervan plantaardig is. Wat hiervan waar is weet ik niet, wellicht kan iemand mij hier meer inzicht in geven?


Luuk, de pennen die jij waarschijnlijk gebruikt zijn die van Drennan...echt ideaal.


Groet,
Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-09-29 08:46 ]</font>
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

01-10-2003 22:00

Op 2003-09-26 23:59, schreef jan van kranenburg:
Lars,

Dit moet je eens wat uitgebreider vertellen!

Be benieuwd

mvg

Jan



vraag maar hoor
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
jan van kranenburg

02-10-2003 01:49

Lars,

Die karper met je dobber in zijn bek!
Dat bedoel ik.
jan van kranenburg

02-10-2003 01:54

Remco, Luuk, Ron,

What to do? Hoe te bevestigen? Op wat voor soort pennetjes?

Blijft voor mij, ondanks jullie uitleg, nog veel onduidelijkheid.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

02-10-2003 08:08

Jan,

misschien enige uitleg voor jou want ik heb het idee dat jij met grote ogen dit zit te lezen, ik heb gewoon 2 dezelfde dobbers genomen lekker licht één daarvan heb ik de antenne flink ingekort en daarop het rubbertje wat bij de breekstaafjes geleverd word er op gelijmd. word het donker dan kan ik de dobber zo verwisselen omdat deze aan het snoer zit met een wartel met daaraan een siliconen slangetje waar de onderkant van de dobber weer inpast (volg je het nog ?) ik kan nu razendsnel dobber verwisselen ook met stroming om een zwaardere dobber te monteren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

MVG"BK"
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

02-10-2003 08:20

Op 2003-10-02 01:49, schreef jan van kranenburg:
Lars,

Die karper met je dobber in zijn bek!
Dat bedoel ik.


het gaat zo zat lekker te vissen en keek naar me dobber die plat op het water lag. opeens zie ik me dobber bewegen en na 430 se c zie ik een bek over me dobber schuiven. best wel vreemd leek wel of ie me dobber lekkerder vond
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-10-2003 22:08

Toch gek...ik heb in het verleden ook wel eens geprobeerd te vissen met een lichtgevende dobber.....het enigste resultaat wat ik kreeg was regelmatig dat de vis niet wist hoe snel hij rechtsomkeer moest maken.
voor mij geen visserij met een lichtgevende dobber meer!
p.s wellicht zal de invloed in een stad iets minder zijn met al die stadslichten en verkeer
Met lichtgevende groeten
hans Brinkel