Uilloden van je dobber


Plaats reactie
Jeroen Roos
Berichten: 78
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Almere(Parkwijk)

17-09-2003 21:52

Mensen ik wil graag weten wat de beste manier is om je pennetje wanneer je op karper vist op de bodem...uit te loden...

Ik doe meestal als volgd:1)

Dobber eraan lood eraan tot er net nog een puntje boven is...dan de haak eraan waardoor de dobber gaat zinken dan netzolang omhoog schuiven tot je een puntje ziet...en zo vissen

2)Dobber eraan lood eraan haak eraan...net zo veel/weinig lood eraan tot ik vind dat ie mooi staat(niet zinkend dus)dan op het laatste loodje ongeveer 15cm van de haak een bonk knijplood dan ook weer net zolang omhoog schuiven tot ik puntje van de dobber zie...dan vis je volgens mij met het laatste loodje op de bodem...is 1 van deze methodes goed..of is er een betere.

Bedankt
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-09-2003 22:13

Je kunt ook gewoon een peilloodje kopen en die op je onderste loodje knijpen en net zo als bij het witvissen je dobber uitloden!

Groet
Bart
Jeroen Roos
Berichten: 78
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Almere(Parkwijk)

18-09-2003 06:04

Dat is toch de 2methode die ik uitgelegd hebt?

Meer tips zijn welkom
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

18-09-2003 10:32

Jeroen,

Je kan inderdaad met een staande op liggende haak vissen.

Ik geef de voorkeur aan een liggende haak, dus het onderste loodje op de grond.

Je pen blijft zo ook beter op zijn plek, een staande haak gaat aan de wandel hoewel dit ook juist gunstig kan zijn.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2003 21:58

Hey,
Hoe veel cm doen jullie het laatste (onderste loodje) van de haak af?

groetjes,
Kevin :smile:
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

08-11-2003 09:45

Kevin,

Meestal doe ik het laatste loodje, net als Jeroen ongeveer 15 Centimeter van de haak af zodat er ongeveer 15 centimeter lijn over de bodem loopt.

Robin
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2003 13:31

Hoi penvissers....

Meestal vis ik met een liggende haak, waarbij ik het loodje op zo'n 50 cm van de haak hou... hierdoor ligt er een groter stuk lijn onder water (op de bodem) en zal de karper minder schrikken van de omhooglopende lijn...

Ik heb zelfs al enkele keren op meer dan 1 meter overdiepte gevist, en ving toen meer dan op de normale manier van 15 cm....

gewoon experimenteren..

vangende groet,

Kevin...

ps. vergeet niet dat een zwevende haak (enkele cm. boven de bodem) ook vaker voor een mooie vangst kan zorgen...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-11-2003 17:22

Hoi jongens,
Ik doe meestal als ik mijn pen uit lood het volgende meestal licht er aan wat ik voor aas pak vis ik zonder onderlijn dus ik vis knoop recht streeks mijn haak aan de hoofdlijn dan doe ik altijd maar 1 loodje op de lijn knijpen omdat ik altijd zo min mogenlijk lood wil gebruiken want dat kan alleen maar je lijn beschadigen. Het loodje knijp ik een cm of 20 a 25 van de haak. De pen (engelse) hang ik tussen 2 kleine rubberen stoppertjes maar ik lood altijd zo mijn pen uit dat het net zinkt op dat ene loodje soms is dat dus een groter loodje dan de andere keer.


groetjes Kevin
Sjimmie Hempenius
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Drylst

27-12-2003 13:14

Hier nog een tip,
Plaats twee heel kleine baarsdrijvertjes op je lijn, vervolgens doe je één loodje zo'n 15 cm vanaf de haak. Gebruik een loodje wat beide drijvertjes doet zinken. Bij het peilen van de waterdiepte zullen beide drijvertjes zinken. Schuif nu beide omhoog todat ze aan de opervlakte drijven.
Schuif nu het eerste drijvertje terug todat deze net onder de oppervlakte staat.Je moet hem nog kunnen zien. Schuif het tweede drijvertje nu 3 tot 5 cm vanaf de eerste.
gevolg: Bij een wegloper zullen beide drijvertjes uit zicht verdwijnen, bij een opsteker komt het eerste drijvertje aan de oppervlakte.
Als het geheel goed is uitgelood voelt de karper geen weerstand van de drijvertjes. Je hebt vrijwel geen last van wind of stroming. En je kunt precies bepalen of je steeds op dezelfde stek ligt.
Het is één van de technieken die ik al jaren met veel sucses gebruik.
Gr,
Sjimmie.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

04-01-2004 19:12

dit is mijn manier :

Ik lood hem zo uit dat hij op mn aas zinkt , oftewel: gewoon heel ondiep kijken of hij zinkt als je je aasje erop hebt , dan je stuitje zover ophoog schuiven tot je je puntje preciel goed ziet , bij een opsteker komt je dobber dus duidelijk uit het water en bij een wegloper.... ja daar hoef ik niet zoveel over uit te leggen he :wink:
jan van kranenburg

05-01-2004 02:27

Hoi Sjimmie,

Jouw advies is echt exact gelijk aan wat mijn veel oudere vismaat mij meer dan 50 jaar geleden adviseerde en wat ik ook nadeed.
Ben nadien, gezien mijn witvis ervaring, toch met een pennetje gaan karperen, omdat ik dat visueel prettiger vond.

Moet wellicht terug in tijd.

mvg

Jan
Sjimmie Hempenius
Berichten: 18
Lid geworden op: 03-08-2003 02:00
Locatie: Drylst

06-01-2004 19:41

Hoi Jan,
Ik ben eenpaar jaar jonger als jij ( 48 ) maar gebruik deze oude techniek
als het zo uitkomt al meer dan twintig jaar.
Het is natuurlijk afgekeken van de zeelt en paling visserij, iets wat mijn vader mij heeft geleerd toen ik een jongetje was van amper 7 of 8 jaar. Het werkt goed als je op een water vist waar je het bodem verloop nog niet goed in de smiezen hebt.
Ik vis ook het liefst met een perfect uitgelood pennetje, puntje net tegen of net boven de waterlijn. Voor mij de allermooiste manier van (karper) vissen.
Alleen het kijken naar zo'n mooi uitgelood pennetje is al een lust.
Maar soms zijn er omstandigheden dat het niet kan met een pennetje, en dan kan het een zeer goed alternatief zijn om met een paar kleine baarsdrijvertjes te vissen. Ik heb ze dan ook altijd standaard bij me in mijn koffer met materiaal en heb ze vaak met sucses gebruikt.

Groeten,
Sjimmie.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-01-2004 21:06

Gebruiken jullie ook wel eens voor het uitloden van je pen kneedbaar lood b.v. die van kryston? en wat zijn jullie ervaring hier mee!?
Het lijk mij in ieder geval beter dan loodjes die je erop moet knijpen?

Mzzls, kef
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

07-01-2004 13:43

Kevin,

dat kneedbaar lood is inderdaad vrij goed te gebruiken, al verschilt de zwaarte per hoeveelheid wel per merk.
Ik heb het vorig seizoen met het penvissen voor het eerst gebruikt en vooral op de gevlochten onderlijn of wartel blijft het goed zitten.
Het liefst gebruik ik echter styllood wat ik aanknijp met een styltangetje, het gaat echter ook wel met een platbektangetje.
Dit styllood blijft beter zitten als het gangbare ronde lood.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-01-2004 16:41

Hoi Jan,
Welk merk kneedbaar lood vind jij goed want je hebt ze van verschillende merken dat ik weet. Maar B.v. die van kryston is dat een goede want daar kan ik makkelijk aan komen.

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

11-01-2004 17:50

Kevin,

ik heb die van Nash gebruikt en heb pas een tacklebox van iemand overgenomen waar ook een doosje tungsten putty inzat.
Het merk daarvan is me echter onduidelijk ivm slijtage etiket.

Met die van Kryston heb ik dus geen ervaring, maar er zullen heus wel medeboarders zijn die daar wel wat over kunnen vertellen.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Plaats reactie