Advies voor een penhengel.


Plaats reactie
Niels Godschalk
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-01-2021 16:38

05-01-2021 19:47

Hoi mede vissers.

Ik ben opzoek naar een goede penhengel.
Door de corona kan ik nu niet advies inwinnen en evt hengels zien en vergelijken.
Vandaar dat ik het via deze weg doe want zie door de hengels het bos niet meer.

Ik had al wat hengels gezien.

Een browning black magic waggler.

Een lion sports old skool carp float

Een mad old skool g2 carp

Een jrc extreme TX float

Zitten hier evt goede hengels tussen?
Of adviseren jullie hele andere en dan ook waarom?

Mvg Niels
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

01-04-2021 10:45

Hallo Niels,

Hengels zijn er in verschillende prijsklasses en ook voor een bepaald doel. Dit laatste besefte ik zelf vroeger niet altijd zo goed. Ik wil je dan ook wat advies geven, om niet alleen naar het merk te kijken, maar ook naar de eigenschappen van de desbetreffende hengel. Let hierbij bijvoorbeeld op de volgende punten:

- Wil je bijvoorbeeld een hengel voor een actieve visserij/sluipend dan zou ik eerder kiezen voor een iets kortere lichte hengel. Vis je gericht met een pennetje in de polders en wil je net wat verder kunnen reiken dan bijvoorbeeld een 13ft hengel.

-Voor de lengte kunnen nog wat persoonlijke voorkeuren spelen. Een kortere hengel, 11ft of 12ft kan soms net weer wat makkelijker zijn bij een winterse visserij als je bij bruggetjes en duikertjes of struiken wil vissen. Een 13ft kan je vaak weer makkelijk gebruiken als je net wat kortere lijn wil hebben uitstaan, soms dus ook makkelijk met wind. Ander voordeel je kan net wat makkelijker over plompen en riet steken + de vis soms iets verder uit de kant houden tijdens de dril. Een nadeel van langere hengels (13ft of zelfs 14ft) vind ik dat een vis soms moeilijker te scheppen wordt en de hengel soms wat lomp is als je weinig bewegingsvrijheid hebt.. bij bruggetjes, bosjes of je wil vlak onder je eigen kant vissen. (wat toch redelijke vaak kan voorkomen)

-Voor de testcurve kijk naar obstakels, of de te verwachten vissen. Een open poldersloot is wat anders dan een kanaal met bruggen, plompen en takken.

-Ik zie dat je fabriekshengels zoekt, let bij deze erg op de actie van het onderste deel van de hengel. Ik heb meerdere fabriekshengels gehad, waarbij helaas het onderste deel te stijf was. Soms worden hengels ook verkocht als multi-inzetbaar en soms wordt er ook een tweede top meegeleverd. Vaak zie je dat deze hengels alleen een flexibele top hebben. Gevaar bij dit soort hengels is dat alle kracht opgevangen moet worden door de slip van de molen en de lijn.

-Gebruikte componenten van fabriekshengels zijn ook nog wel iets. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruikte soort oogjes. Enkel of dubbele pootjes. Ik zelf vind dubbele toch vaak beter, ze zijn natuurlijk iets zwaarder, maar buigen minder snel krom en het belangrijkste de lijn blijft er minder snel achter hangen. Tel ook eens het aantal oogjes en kijk naar de verdeling. Daarnaast het soort handvat. Dat is denk ik heel persoonlijk. Ik houd zelf wel van een kurken handvat, met schroefdraad vanaf onder.

-De jrc extreme TX float lijkt me geen verkeerde hengel. Ik heb al eens eerder een jrc in mijn handen gehad en deze vond ik niet verkeerd.

vriendelijke groet,

matthijs
Plaats reactie