Van statisch naar actief pennen zonder resultaat


Plaats reactie
perry luickx
Berichten: 16
Lid geworden op: 07-02-2012 11:54

31-08-2020 15:38

Hallo mede-vissers!

Ik ben sinds enige tijd over gegaan van statisch vissen naar het actief struinen met de pen. De hele mikmak verkocht en 2 leuke hengels teruggekocht om mee te struinen. Vis al zeker 15+ jaar en was altijd een echte targetvisser. Een tijdje geleden heb ik dit losgelaten i.v.m. tijdgebrek en voor de actievere variant van het vissen gekozen.

Mijn montage is heel eenvoudig:

1. stuitje
2. speldwartel met pennetje (0.5)
3. stuitje
4. loodhageltjes
5. verklikkertje
6. haakje maat 8

Stuitje naar boven schuiven om de juiste diepte te bepalen en vissen maar..


In mijn oude woonplaats had ik een vaste sloot waar ik precies de plekken wist (minder beplanting, hotspotjes, aas, diepte, etc). In dit water is het allemaal nog zoeken, maar een stuk moeilijker dan mijn oude vertrouwde slootje. Wellicht komt het ook omdat ik een jaar of 3 geen hengel meer heb aangeraakt.

Ik ben afgelopen week enkele avondjes geweest en niet één aanbeet gehad, terwijl ik 100% zeker weet dat er voldoende vis aanwezig is. Ik doe blijkbaar toch iets nog niet helemaal goed en dat frustreert enorm. Zeker als je al de nodige 15+ kg vissen hebt gevangen.


Het water heeft veel onderwater beplanting en is veelal omgeven door leliebedden. Op de foto is dat niet te zien, maar dat heeft wellicht met het seizoen/weer te maken. Aan het eind van dit slootje (+/- 300 meter) mond deze uit in een vliet, welke een stuk breder is en nog enkele kilometers doorloopt.

Als ik statisch zou vissen dan was ik met een roeibootje het water op gegaan en een mooie stek vrijgemaakt waar ik gelijk mijn voer en aas presenteer. Met pennen ga je dit niet doen en ik wil de waterkant zo min mogelijk verstoren.

Wat ik heb geprobeerd?

- Op de bodem vissen, tussen de beplanting door
- Half water vissen op mooie stekjes tussen de lelies
- Mais, maden, brood als aas presentatie
- Drijvende korst
- Met een schuifloodje van 15 gram tussen 2 stuitjes om op deze manier semi-statisch te vissen met pen. Echter zit de hele boel vol beplanting na het binnendraaien.

De mix van bovenstaande opties heb ik nu enkele weken geprobeerd (telkens maar sessie's van 3 uurtjes, maar toch). Bij aankomst maak ik altijd eerst een aantal voerplekjes aan (mix van mais en erwt-varianten) en vervolgens ieder plekje een half uurtje bevissen.

Met bovenstaande methode heb ik nog niet één aanbeet gehad, terwijl ik op andere putten (in mijn oude woonplaats) zeker meer actie zou hebben gehad. Ik merk dat ik het vooral in mijn montage en aas aan het zoeken ben. Ik heb voor mezelf de onderstaande opties neergezet:

- Op de bodem vissen met mais/maden en gewoon doorzetten.
- Meer focussen op pop-ups en varianten hiervan
- 1 grote voorstek maken ipv 5 kleintjes
- Uit mijn werk meteen gaan voeren en enkele uren later pas gaan vissen, zodat de voerstek langer de tijd heeft om vissen aan te trekken.



Hoe loden jullie de dobber uit met veel beplanting? Strak op de bodem of ergens zwevend tussen het wier, gezien de karpers toch overal tussen grazen? Andere opties welke ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

03-09-2020 10:10

Hallo Perry,

Hmm frustrerend en ik zie dat je al veel geprobeerd hebt.

Ik heb weinig ervaring met vissen tussen de waterplanten. Mijn grootste probleem zou zijn dat ik niet zou weten of mij aas niet ergens verstopt zit tussen de stengels of ergens bovenop blijft hangen, waardoor je beetregistratie verstoord word.
Ik neem aan dat je vanwege die planten ook met relatief dikkere lijnen vist, wat ook de naukeurigheid van je pen minder maakt.

Ik zou zeker willen weten dat er een goede open plek op de bodem is en die zou ik van tevoren vrij maken met een hark of zo. Het eerst omwoelen van de bodem trekt zeker ook de aandacht van de vissen, dus ik zou na het vrijmaken van de bodem ook wat voeren en vervolgens 2 tot 3 uur wachten met vissen.

Als het een zachte bodem is zou ik met een pop up montage vissen, of zorgen dat je aas op een andere manier bijna zwevend is, zodat je ook het wegzakken van het aas in de blubber voorkomt.

Tot zover vooral technische maatregelen. ik ga er van uit dat je op een open plek door bellen of stofwolken wel kunt zien of de vis daadwerkelijk aast.

andere opties zijn dan nog alternatief of natuurlijk aas aanbieden (worm, slakje) . Kijk eens of er iets in de bodem zit wat ze kunnen eten. In deze tijd kan het zomaar dat er enorm veel aanbod is van natuurlijk aas, dus dat ze geen zin meer hebben in onze snacks...

succes

Hans
perry luickx
Berichten: 16
Lid geworden op: 07-02-2012 11:54

08-09-2020 16:36

Hi Hans,

Bedankt voor je reactie.

Frustrerend is het zeker, maar des te meer wordt het een uitdaging om hier een karper te vangen. Er wordt ook niet heel veel gevist in deze sloten, hoogstwaarschijnlijk door de beplanting.

Ik denk zelf ook dat de beplanting mijn grootste probleem is. Ik heb mijn dobber overlood met 1 enkele loodhagel en hierop peil ik de dobber uit. Als dit loodje op een wierbed of plantje komt te liggen, dan vis ik dus niet op de bodem maar op een schijndiepte. Misschien toch maar eens opnieuw peilen met een extra peilloodje om te kijken of de diepte overeenkomt met hoe de dobber nu staat. Een andere optie is het schuifloodje van 10-15 gram, maar dan vis ik weer semi-statisch. Als ik statisch wil vissen dan had ik wel een stek aan de vliet, dintel, mark of Hollands diep gekozen en was ik fanatiek gaan voorvoeren met bollen. Juist het avontuur van pennen sprak mij aan. Even voorvoeren uit mijn werk, eten, even met de kids spelen en vervolgens 2 uurtjes vissen.

Ik vis trouwens met nylon 26/00 en hier alles aan gemonteerd.

Gisteren heb ik weer een lekkere mix gemaakt van duivenvoer, hennep en mais en om 18:30 een aantal stekken aangevoerd. Vervolgens mijn hengel opgetuigd en de plekjes rustig gaan afvissen. Er komt uiteindelijk wel vis op één van de stekken (duidelijk te zien aan de aasbellen) maar wederom geen enkele aanbeet. Rond 20:30 zag ik meerdere karpers naar de oppervlakte komen. Hierdoor zal ik volgende keer ook een zakje hondenbrokjes meenemen om te kijken hoe hierop gereageerd wordt.

Het water bestaat voornamelijk uit rietkragen met hier en daar een lelieveld. Het is 120 - 128 diep en voornamelijk (naakt)slakken te bekennen. Nu weet ik dat je deze ook hebt van Enterprise dus wellicht is dat het proberen nog waard. Een lekkere dikke pier, mais met maaien of single tijgernoten heb ik ook niet geprobeerd.

Het verbaasd mij gewoon dat er gewoon geen aanbeten komen op de particles, ondanks het toch ook volop witvis aan moet trekken..

Het blijft een uitdaging.

Zoeken, zoeken, zoeken...
Plaats reactie