Beginner stalken (Groningen)


Plaats reactie
marc staal
Berichten: 26
Lid geworden op: 24-06-2014 15:12

28-04-2020 11:33

Dag allen,

Misschien kan iemand mij verder helpen.
Ik zie talloze filmpjes over stalken waar veel karper op te zien zijn. Nu ben ik al even zoekende in omgeving Groningen, maar heb moeite met het spotten/vinden van de karper.

Ik vis meestal met pen, maar zou graag willen vissen met drijvend of zinkend aas en deze direct voor de vis presenteren. Helaas nog maar 1 keer succes mee gehad, omdat ik het moeilijk vind karpers te vinden. Vis met flexibele hengel van 3.90 en 0.25 draad en haakje 8.

Ik ben niet zo gek op stadsvijvers, maar zoek het liever wat in de natuur.
Hier in de buurt van de stad heb ik het idee dat veel water of wat troebel is waardoor spotten moeilijk is er een kleine bezetting is qua karper.

Ik zoek al enige tijd online of er info is met betrekking tot visstanden en kom verschillende rapporten tegen (bv peizerdiep, gauwe, eelderdiep), maar de cijfers zijn niet veelbelovend.
Een erg mooi water lijkt me de Drentse Aa tussen Groningerweg en de plas aan de A28.

Helaas mis ik het aan tijd om veel erop uit te gaan dus hoop een beetje dat iemand me wat kan sturen in een bepaalde richting om toch de kans op succes te vergroten om karper te spotten.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-05-2020 11:16

Hey Marc,

Je bent ook wel op zoek naar een speld in een hooiberg hè :P Helder water met (veel karper) in de natuur maar ook in buurt van de stad. En geen tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. Dan wordt het natuurlijk heel lastig.

Gelukkig komt de juiste tijd van het jaar om karpers te spotten er weer aan (de paai). De periode v/h jaar dat je wel kans hebt op karpers in ondiep water. Ik PB je wel een aantal tips, maar over het algemeen zul je het moeten zoeken in de ondiepe, begroeide uitlopers/slootjes v/d kanalen, plassen en meren hier in de omgeving. Met Google maps kom je een heel eind, daarna zul je toch echt wat veldwerk moeten doen om te kijken of "ze" er zijn of niet.

Gegroet,
Harold
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

10-05-2020 17:18

Naast ondiep, is een basis de windkant opzoeken (zuurstof), wil ook wel helpen/ bijna elk water!

Groet.
Fabio van der Geest
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-06-2017 13:07

03-06-2020 08:12

En waarschijnlijk ten overvloede: zet een goede polariserende zonnebril op. Anders zie je echt niks.
steven meijer
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-08-2017 13:31

09-07-2020 12:25

Ik heb zo het idee dat het enige wat helder is zijn zandgaten. bijvoorbeeld bij ronostrand,zitten 2 zandgaten waar ik mooie karpers heb zien zwemmen, maar is verboden toegang en mag niet gevist worden.
Letterlberter plas weet ik niet of die nu helder is. de kanovijver in roden is iniedergeval bruin water en en lijkt elk jaar troebeler te worden.
Al het open water is bruin van het ijzer of troebel van de klei en de veen bodem. Als je helder water vind. ben ik ook wel geinteresseerd!
Sarah van Weert
Berichten: 3
Lid geworden op: 19-01-2021 15:36

25-01-2021 14:54

Hallo Marc,

Zelf vis ik met enige regelmaat in het dorpje Yde. Er zijn daar twee visvijvers het zandgat en het visgat. In het visgat is het gemakkelijker om karper te vangen dan in het zandgat. Wel zitten er zomers veel nachtvissers en heb ik het idee dat het soms overvoed wordt en de vissen daarom minder snel happen.

De plas aan de a28 is een zeer mooie plas, je hebt daar een soort van natuurgebied waar de Drentse Aa langs stroomt. Een goede stek is wel lastig te bereiken, doordat er aan beide ingangen hekken staan. Je hebt langs de snelweg ook nog Sassenhein wat een betaalde plas is, Misschien kun je dat een keer proberen?
De vis aardt naar de zee
Plaats reactie