Eerste stappen/klopt de loodmontage.


Plaats reactie
Thijs Mink
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-04-2020 21:40

10-04-2020 18:51

Dag allemaal,

Dit seizoen start ik met het penvissen. Inmiddels (na lang rondneuzen mooie spullen aangeschaft en gisteren eerste avond aan de waterkant doorgebracht. Niks gevangen en geen actie gespot. Ik had er een goed gevoel over, maar na wat extra denkwerk erachter gekomen dat mijn loodmontage voor geen meter klopte. Zojuist lekker bezig geweest met versie 2.0.Nu was ik benieuwd, klopt dit een beetje?

https://youtu.be/N1Q4Hc2lNmw

Dobber uitgelood en zwaarste loodje naar beneden geschoven, zodat deze diepte aangeeft en beet registreert door een opsteker.

Ben benieuwd!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

10-04-2020 22:24

Dat kan je zo niet goed zien. Is die zinkend afgesteld? Dat deed ik altijd. En mits het niet te hard stroomt, stel ik hem zo af, dat het puntje van de dobber, net wel, of beter, net niet, uit het wateroppervlak komt.

Dobber zo afloden dat die net een paar millimeter boven het water komt, en dan doe je het zink-/klikloodje er op, zodat de montage zinkt. Minimaal 10 centimeter tussen klikloodje en loodje er boven.

Dan stek ingooien, en diepte instellen. Geen peil loodje of zo nodig zo, en je vist altijd met je rig netjes op de bodem.

Zou dat gewoon met blikmais doen, op de haak. Plekje of drie handje voer en met rust laten. Dan op zoek naar karper, spot je ze, voorzichtig je haak erbij leggen. Zie je niks, ga je de voerstekjes af, minuutje of 20, geen beet? Naar volgende stek.

Ik vind het wel een forse dobber, ook al weet ik dat velen zo iets gebruiken, maar ik heb zelf liever een ‘ganzeveer’ pen. (Lang en slank)

Succes! 👍😊
Zit hier wel vis?
Thijs Mink
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-04-2020 21:40

10-04-2020 22:59

Allereerst dank voor je reactie!

Ik heb de dobber nu zo uitgelood dat hij zonder het laatste loodje met de antenne hoog boven water staat. Het onderste loodje trekt de boel naar beneden. Daarna is de dobber met de stuitjes op de juiste hoogte in te stellen.

In de video heb ik een draadje aan de haak gebonden. Als ik daarmee een aanbeet nadoe (onderste loodje komt van bodem), loopt de dobber omhoog. Mijn gedachte hierachter-> Als je de dobber zonder klikloodje al laag in het water ligt, dan schiet hij toch niet omhoog bij een aanbeet?

Volgens mij leek de rig waarmee ik gisteren heb gevist op degene die jij omschrijft. Omdat ik twijfels had over het omhoog gaan van de dobber heb ik de montage aangepast.

De dobber gekozen vanwege de lange antenne. Heb ook nog een kleiner exemplaar gekocht. Nu aan het kijken naar de verschillende opties m.b.t. dobbers. Zie op Facebook-groep hele mooie handgemaakte voorbij komen.... Zal die ganzeveer-versie ook uitchecken!

Vandaag flink mais ingeslagen. Gisteren gevist met mais en gevoerd met een kant en klare mix. Zo de wekker zetten en morgen vroeg op :). Ik neem je tips mee!

Vis ze!
Plaats reactie