stella of certate


Plaats reactie
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

20-08-2019 09:31

Hallo Mensen,

Ik ben weer eens op zoek naar een leuke molen. Ik heb wat oude visspullen weggedaan en wil nu een mooie en kwalitatieve molen kopen. Ik had 2 molens op het oog: de shimano stella fj en de daiwa certate 3500 HD. Heeft iemand ervaring met deze molens? belangrijke punten zijn de goede slip, en de duurzaamheid van de molens. Vooral dit laatste lijkt de laatste jaren bij een hoop molens een probleem te zijn. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Bedankt alvast..
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

20-08-2019 15:26

De Stella ken ik niet, of tenminste die heb ik niet. Daar kan ik dus geen mening over geven. Wel heb ik een Daiwa certate 4000 (made in Japan) op een van mijn penhengels. Deze word meerdere malen per week gebruikt en dat al 10 jaar lang. Ik ben niet zo van het onderhoud behalve even schoonvegen met een doekje. Ondanks dit heb ik nog nooit problemen gehad met de molen. De slip vind ik subliem. Nooit haperend of hortend en stotend. De slinger wordt rechtstreeks op het hoofd tandwiel gedraaid en niet er doorheen zoals veel andere molens waar je aan de andere kant van waar de slinger zit deze vast moet draaien met een contra schroef/moer. Directe overbrenging dus. Speling op de slinger is dan ook nihil tot niets. Lijnrolletje blijft ook perfect draaien. Ook zit alle lak er nog op ondanks intensief gebruik. Dan heb ik ook nog een Daiwa infinity Q 3000 zaion. Qua gewicht lichter een ook deze vist en draait perfect.. dit zijn wel dus oudere modelletjes uit Japan, maar dit betekend niet dat de huidige generatie van deze molens minder zou zijn. Ze worden alleen niet meer in Japan in elkaar gezet maar in een lage lonen land. (Daar waar de loonkosten lager liggen en de fabrikant dus meer verdient op zijn product :wink: ) Samenvattend, en dus mijn persoonlijke mening, de Certate en Infinity Q zijn prima molens waar wel een prijskaartje aanhangt.. succes met je keuze.

viewtopic.php?p=873573#p873573
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Plaats reactie