welke hoofdlijn gebruiken jullie anno 2019 voor je penhengel


Plaats reactie
danny beyens1983
Berichten: 10
Lid geworden op: 16-07-2017 19:34

01-05-2019 18:13

beste mede penvissers, heb me onlangs een penhengel aangeschaft , een 1.5 lb van century , molentje is een 4500 reeks van shimano.
Nu zit ik met het dilemma welke nylon ik best zou gebruiken hiervoor.
zelf dacht ik aan +-0.25mm omdat het toch een beetje gericht is op de +10kg exemplaren en er soms wat op obstakels kunnen zijn.
xline 0.24mm had ik eerst in gedachten maar dat is fluocarbon die zinkt als een baksteen dus dit is misschien niet goed?
graag wat tips en ervaringen , alvast bedankt...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

07-05-2019 09:35

Hoi,

zoals lang, lang geleden de keuze voor de hoofdlijn tav testcurve van de hengel werd gemaakt werkt nu niet meer zo goed (lb x 6 = trrekkracht lijn) omdat sinds toen de kwaliteit vd lijnen enorm is toegenomen.

24 of 26 op 1,5 lb is prima te doen. Als er wat obstakels of waterplanten zijn zou ik voor 26 gaan. Kwaliteit van lijnen is erg wisselend. Hele soepele lijnen zijn fijn maar die knopen dan vaak weer lastiger (snel beschadiging bij leggen knoop), hardere lijnen knopen vaak weer wat makkelijker maar hebben weinig rek. Zachte lijnen dus vaak ook minder schuurbestendig.

Ik gebruik zelf de UV cut van Gamaikatsu als ik meer rek wil en de Gorilla uc4 black van Tubertini als ik een lijn met minder rek wil. De Gorilla is erg sterk op de knoop, De UV cut van de gamaikatsulijnen het best knoopbaar (naar mijn mening) maar wel iets verlies zeker tov de Gorilla.

Succes met vissen

gr Andries
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

20-05-2019 13:37

Net als Andries en vele andere penvissers de Gorilla uc4 black van Tubertini . Ik gebruik de 25/100 op mijn 1,5 lbs penhengel
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

30-05-2019 11:55

Sinds dit seizoen heb ik nu ook regelmatig met een voor mij nieuwe lijn gevist. Namelijk de NGT camou in de dikte dan 25/100 mm.
Ik wilde deze lijn eens proberen vanwege de beloofde hoge treksterkte (4.5 kg) en de prijs.
Kost slechts €11,95 voor 1870 meter !!!!
Wat mij direct opviel aan deze lijn is dat deze lekker soepel is en ook erg sterk in combinatie met een palomar knoop. (De enige knoop die ik gebruik.)
Het is geen lijn voor de obstakelvisserij denk ik. Deze lijn heeft namelijk érg veel rek. Als oudere visser doet de lijn mij denken aan de befaamde roze tortue lijn welke denk ik niet meer word gemaakt..
De rek vangt de vlucht pogingen van een gehaakte karper in combinatie met de hengel erg goed op.
De camou lijn is een multi gekleurde lijn met afwisselend groene, bruine en blauw/grijze stukken.
Ik ben dan ook positief verrast door zowel de eigenschappen van de lijn icm de prijs en durf deze lijn dan ook gerust aan te bevelen.
Afbeelding
Afbeelding
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Plaats reactie